Dle mého je tady chyba. Nádrž u obou motocyklů je na 22l (píše to všechna literatura, co jsem kdy četl). Ale je fakt, že se mě povedlo už tankovat 23,5l. Asi loni jsme s kámošema na toto téma vedli rozhovor a nekdo říkal, že BMW někde přiznalo, že nádrž je na 24l, ale vyčerpatelných je 22l co udávají velikost. Osobně jsem ji něměřil. Ale můžu říct, že 22l nemá. Nebo kecaj stojany u pump.
Měl jsem jak 1100, tak teď mám 1150 a opravdu mě přijdou obě nádrže totožné. Oficiální marketingová data ale hovoří o 25 litrech pro 1100. Myslím, že se jednalo pouze o obchodní trik, protože jsem nikdy tolik do staré 1100 GS nenačepoval.
Nádrže jsou opravdu stejné a zaměnitelné, dokonce velkou nádrž z 1150 Adventure prý jde dát na běžnou 1150GS i 1100GS.
U 1100GS bylo oficiálně udáváno 25l, u 1150GS 22l. Jestli šlo o marketingový trik nebo špatné pochopení objemu výrobcem, to nevím, nejlepší vysvětlení jsem našel ve slovenském Motofanu z roku 2000, kde v testu 1150GS psali že "výrobce konečně čestně udává vyčerpatelných 22 litrů namísto dřívějších teoretických 25 litrů". Ivan
Mám 1100 GS, včera jsem na benzínové pumpě bral 22.94 litrů (mám na paragonu, teď jsem se díval). Udáváno je 25 litrů, minulý rok jsem celou schválně vyjezdil, pak jsem nalil přesně litr benzínu, dojel k pumpě cca 1 km vzdálené a dočerpal 22 litrů. Takže určitě se do ní vejde 23 litrů, možná ještě pár kapek, ale více prakticky vyčerpatelných není.
Každý výrobce podle nějaké normy XY musí objem nádrže uvádět s tzv. bezpečnostní rezervou. Je to vzduchová mezera v nádrži, která je tam kvůli roztažnosti paliva. Běžné je to i u aut.
Např. u 1100GS je uvedeno vrtání 99 mm a zdvih 38 mm - to bude nějaký omyl. Podobně u 1150 GS.
Byl by to až neuvěřitelně podčtvercový motor s poměrem 2.61:1 respektive 2.24:1...
A když se z těch zřejmě chybných údajů spočítá celkový objem obou válců, vychází u 1100 GS objem pouze 2x 292.5 = 585 ccm a u 1150 GS pouze 2x 360.5 = 721 ccm.
Za předpokladu "evolučního" většího vrtání u 1150GS a stejného zdvihu (stejné klikové hřídele u 1100GS a 1150GS) by pro správné objemy obou motorů (1085 ccm a 1130 ccm) vyšel zdvih 70.5 mm.
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.