To si takhle jsme u známých na akci SMF na východním Slovensku a jelikož tam jsme o den dřív, tak chceme prozkoumat zas o kus víc z našeho oblíbeného Slovenska. Vyrážíme ráno z Regety přes kopec Bogota na Dargovský průsmyk a v lese se to stává poprvé. Jedu a uberu plyn, mám ustálené otáčky kolem 2000 motorka lehce pocukává. Si říkám, že jsem se asi špatně vyspal a něco se mě zdá. No za chvíli zas. Začínám tento neobvyklý jev pozorovat a dělá to čím dál tím víc. Hlavně při 50-60km/h na šestý převodový stupeň a podtočený motor pod 2000ot/min. Poškubává to jak Škodovka stodváca. Při přidání plynu se to ztrácí a motorka jede naprosto v pohodě. Tak si říkám, že se mě asi nepovedlo v Košicích dobře natankovat a měli tam nějaký svinstvo. Křivdil bych jim. Benzín je v pohodě. Po 150 km tento jev začínám pociťovat i při ustálené jízdě kolem 100-110 km/h. Celý den jak jezdím tak nad tím přemýšlím. Napadají mě svíčky. kabely, cívky nebo i jiné věci které motorka snad ani nemá. Po návratu pod kolumbijský kopec je sraz již v plném proudu. Nakonec se mě podaří od Ivoše Šmída si vypůjčit svíčky a tak alespoň něco vyloučit či na něco přijít. Přišel jsem na to, že moje iridiové svíce od pro mě nepříliš oblíbené značky Denso po 20 000 km fungují naprosto bezchybně. Motorka cuká stejně i na půjčené svíce. No co, aspoň jsem konečně viděl iridiovky mimo motor. Domů to snad nějak docukám si teda říkám. Další den je sobota a tedy vyjíždka. Problém se zdá malinko ustupuje. Tak, že by přeci jen ten benzín. Ne,ne. Jak jsem psal, ten je v cajku. Uvidíme dál. Třeba jak problém přišel, tak zas odejde. V neděli po cestě domů problém se zdá, že opravdu čím dál tím víc ustupuje a spíše se stává to, že to dělá míň často, ale zato razantněji. Po dojezdu domů, vyštavenej z víkendu ulehám a usínám. S mojím usnutím usíná i problém. Ten se probouzí asi za 14 dní při další cestě na Slovensko. Takřka se ztratil, ale když se objeví tak stojí za to. Málem vystupujeme z motorky na dálnici ve 130 km/h. Je to jak když vypnete zapalování a škubnete za brzdu a pustíte a zas přidáte plyn. Ještě se projev umocnil ránou a plamenem z výfuku. Ale zas je třeba 100 - 150 km klid. Po odjetí víkendu si uvědomuji,že intervaly se stále prodlužovaly až vlastně zmizely. Ano, fakt to přestalo dělat. Nu což. Stačilo ujet 3000 km a opravilo se to samo. Po nějaké době se bavim s Tondou a o problému mu řikám. Ten odpovídá, že něco podobného zažil a dělala to lambda sonda. Sakra, tak když už dělám na STK, tak si vezmu motorku do práce a natočím ji EKG. A co myslíte...má ho tam. Jo. Hodnoty jak čerstvě zajetej Trabi. Sice je fakt, že nemám kat, ale tohle nemá na svědomí jeho nepřítomnost. Uchyluji se k vyoperování lamdy a na pohled ji nic není. Co by ji taky mělo být, že jo. Ale druhý pohled, teda spíš zahrkání s ní odhaluje uvnitř sondy hluk ťukavého charakteru. A je jasno. Potvora, vydržela jen lehce přes 90 000 km.Prasklá keramika uvnitř sondy, to je závada. Po montáži nové jedem opět na Slovensko a .... No je to paráda.
Lambdu jsem si objednal v autodílech. Její cena je asi 4500 kč za tu samou o Bosche i s konektorem nebo její ekvivalentní náhrada bez konektoru, ale s uplně krásnou spojkou na kabel, takže ustřihnete konektor z původní a použijete ho. Tak tu jsem koupil a stála asi 1800 kč. Po montáži a jízde jsem nevěřil ani, že je možný to co vidim. Jízda ve dvou se třemi kufry a spotřeba 4,6 litrů na 100km. Další den zas. A pak zas a zas. Od té doby jsem nějakou nádrž vyjel a přes 5 litrů jsem se nedostal. Jezdily jsme spolu s Milošem a on sám a já ve dvou a na 330 km spotřeboval o 2 litry benzínu víc. Uvidíme jak to bude dál.
Objednací číslo sondy - LS 05 0 258 986 505-36Y od firmy Bosch.
Emisní hodnoty
Povolené volnoběh:
CO - 0,5
HC - 100
lambda - neměří se
Povolené zvýšené otáčky:
CO - 0,3
HC - 100
lambda - 0,97-1.03
Naměřené hodnoty volnoběh:
CO - 4,17
HC - 113
lambda - 1,214
Naměřené zvýšené otáčky:
CO - 6,29
HC - 140
lambda - 0,903
Až budu na moto v práci, tak dodám hodnoty s novou sondou bez katu a chtěl bych to odměřit i s katem.
Jestliže máte nějaké nějaké pochybnosti o svém stroji, nechte si změřit emise. Docela dost napoví. A pokud vám je nebude nikdo chtít udělat, tak se stavte zamnou, rád vám je natočím
mel sem podobnej problém a poresil ho stejne ale spotreba mi nechce moc jit pod 6 litru, nadrz mam dycky vyjetou a to jedu hodne mirne abych vubec dostal tech 300, nenapada te cim by to mohlo byt?
Hezky napsané, jen by mě zajímalo na jaké motorce jsi to opravoval. Jedná se o GS 1200, nebo 1150 ?
Dále, jak popisuješ se svou spotřebou, tak bych byl docela opatrný, jelikož by se ti mohlo povést, že mašina pojede na chudší směs a to by se ti nemuselo vyplatit. Pokud jsi tam nedal orig. katalyzátor, tak záleží jak se jim zrovna povedl v druhovýrobě.
no ty lambda sondy sou parametrove identicky, je hovadina a nelukrativni pro vyrobce vyrabet kazdou lamda sondu s jinymi vystupnimi parametry, to radsi udela pokazdy jinak potom obvody, ktery ten signal vyhodnocujou, je to mnohem jednodussi, sem elektrotechnik tak to musim vedet
otazka je jestli se treba motorka neprepne do jiny palivovy mapy, coz nevim proc by mela a ani nevim jak to zjistim, ta portable diagnostika na to neprijde
Ahoj, měl jsem podobný problém s cukáním při ustálené rychlosti a vyřešil jsem ho odpojením lambda sondy. Cukání přestalo, trošku se mi zvedl volnoběh a jinak všechno v pohodě. Řekl jsem si, že to vyřeším příležitostně, ale nějak jsem se k tomu pořád nedostal a mám už tak ujeto kolem dvaceti tisíc. Tak si říkám, že už to tak asi nechám. Ale když se to tady řeší, zeptám se: Nemůže to mít dlouhodobě nějaký špatný vliv na něco?