ASFALTO-ŠOTOLINOVÝ GASTROVÝLET PO ALPÁCH (A,D,I,CH,F)
6.den 19.6.2012
Odjezd po deváté hodině. Přejíždíme z Itálie do Francie směrem na Briancon. Najíždíme na cestu k průsmyku Col d´ Izoard (2361m.n.m.). Na vrcholu nás chytá drobná přeháňka, tak čekáme až to přejde u výborné kávy. Drobně prší jen pár minut, takže za chvíli je to OK. Rudova motorka nás trochu zlobí, občas když je vlhko, tak se jí moc nechce, vynechává a občas střelí do výfuku tak, že cyklisti leknutím padají z kol do příkopu. Večer se na to budeme muset v kempu kouknout. Hall jsem mu půjčil rezervní na cestu, tak ho kdyžtak vyměníme. Frčíme do Guillestre. Tankujeme, nakupujeme v obchodě proviant a pití a jedeme směr Embrun. Odbočuji na Crévoux a průsmyk Parpaillon (2645m.n.m.). V restauraci v La Chalp pod průsmykem dáváme skvělý oběd – pizzu, grilované placky s mletého masa a hranolky. Majitel nám říká, že k tunelu na Parpaillonu se nedostaneme kvůli sněhu a i samotný tunel má zamčená vrata, kdybychom to prý chtěli dojít pěšky. Cesta je jinak úplně v pohodě – asi nejlehčí z toho, co jsme v té oblasti po šotolinách jeli, jede s náma ještě jeden Němec s manželkou na R1100GS – za sucha to musí být úplně na pohodu. V jedné zatáčce teče slušně silný potok, který vymlel jemný štěrk a zanechal jen velké kameny a vymletá místa. Kousek před tímto místem potkáváme odstaveného „dlouhého“ Defendera u kterého není posádka. Pomáháme si přetahnout motorky přes potok, přes kameny. Němec je rád, že nejede sám a děkuje nám za pomoc. Od této zatáčky už je cesta do půlky zasypaná sněhem a s vyšší nadmořskou výškou se to zhoršuje. Nakonec dojíždíme k jedné ze zatáček „vraceček“, kde stojí odstavený krátký „Defender“. Je u něj jeden Němec s vysílačkou. Za zatáčkou je už cesta skoro celá zasypaná. Němec z Defendera nám říká, že jeho kolega s manželkou už musel odstavit „dlouhého“ Defendera níže, protože už se s ním nemohl vlézt do zatáček kvůli sněhu. Tak naskočili všichni do „krátkého“ který ještě tohle jakžtakž zvládal, ale nakonec za pár kilometrů musel rezignovat taky. Němcova manželka spolu s majitelem druhého Defendera a jeho ženou se vydali s vysílačkou pěšky k tunelu – chyběl už cca 1 – 1,5km. Volali nám, že můžeme popojet na motorkách ještě asi 200 metrů za zatáčku, a pak že je to už komplet zasypané. Kašleme na to, 200 metrů nic neřeší a stejně začíná drobně pršet. Otáčíme motorky a jedeme zpět dolů na Embrun. I tak to nemělo chybu – je to tam nádherný. V Embrunu musíme ještě sehnat „ořech“ č.16 na povolení řemenice, kdybychom museli měnit Rudovi na jeho motorce Hallsenzor. Ptáme se majitele v jednom autoservisu, jestli se někde ve městě nedá toto koupit nebo jestli by nám ho nemohl prodat on. Majitel na chvíli odchází, a nakonec nese starší ráčnu i s ořechem č.16. Říkáme mu, že nám stačí ořech, že ráčnu máme – on jen mávnul rukou, že nám to dává zadarmo, že nic nechce. Kupujeme ještě čistič na brzdy, že zkusíme Hall zatím jenom „prostříknout“, a že se třeba umoudří a vydrží celou cestu domů. Loučíme se, děkujeme a odjíždíme směrem na Savines – le – Lac a Barcelonnette – začíná slušně lejt, tak lezeme do nemoků. Před Les Thuiles bereme kemp. Akorát přestává pršet. Zkusíme poservisovat Rudovu motorku v rámci možností, které máme k dispozici a vypadá to, že Hall to nebude. No nic, musí to vydržet domů. Po postavení stanů napadá Držáka a Ríše myšlenka, že si půjčíme tenisové rakety, které nám nabízela paní na recepci kempu a dáme si čtyřhru. Starší a zkušenější „ročníky“ výpravy Karlos a Jirka budou rozhodcovat a dělat pivní pomoc. Já s Ríšem hrajeme proti Držákovi a Rudovi. Je to hra s obrovským nasazením, takže potíme krev a při pádech u zachraňování míčků si dřeme lokty do krve o tenisový kurt. Nakonec vítězí Držák s Rudem. Hrajeme až do setmění. Pak jdeme do hospody koukat na fotbal Francie – Švédsko. Zlikvidovali jsme kompletní pivní obsah ledničky v kempové restauraci a jdeme spát. Najeto cca 220km.
7.den 20.6.2012
Ráno je pošmourno. S Karlosem ještě stíháme složit stan za sucha, ale kluci už balí za lehkého deště. Odjíždíme před desátou oblečení v „pršipláštích“ směr Barcelonnette a Jausiers. Tam odbočujeme na Col de la Bonette (2802m.n.m.). Část průsmyku za lehkého deště, ale vršek už cedí opravdu fest. Přidává se vichr a teplota imrvere padá dolů. Ono snad bude sněžit. Fučí tak, že to se mnou neskutečně hází. V jedné zatáčce se válí Ital na Ducati a pomáhá mu posádka dvou aut – přes kus nějakého dřeva kladivem vyklepávaj ráfek. Ten déšť v kombinaci s vichrem a zimou je na přilnavost pneumatik zrádnej. Dost mě to mrzí – na tenhle průsmyk jsem se vyloženě těšil. Výhledy jsou nulové a požitek z jízdy taky. Ani nezastavujeme na vrcholu a hned jedeme dolů na Isolu. Před Isolou už je to zase jen lehký deštík a nakonec přestává pršet úplně a začíná se objevovat slunce. V St. Sauveur – sur – Tinée odbočujeme doprava na opravdu moc krásnou cestu kaňonem okolo nádherné, na skalách položené vesničky Roubion, a dále přes průsmyk Col de la Couillole (1678m.n.m.) do Beuilu. V Beuilu dáváme v restauraci skvělej oběd – rostbíf s pečenými bramborami, chlebem, salátem, zapečené ravioli s houbami a zeleninou a pivo. Najednou zavrčí venku motorky a do restaurace se hrnou „naši Němci“. Smějeme se jak pominutí a děláme si srandu, že někdo z nás má naimplantovaný čip a Němci nás díky němu sledují přes satelit. Dělají si taky kolečko po národním parku Mercantour. Loučíme se, přejeme si šťastnou cestu, domlouváme se, že se možná uvidíme v Ga-Pa na BMW mottorrad days a odjíždíme směr Valberg. Tam odbočujeme na cestu s mnoha zatáčkami směrem na malebnou vesničku Péone. Děláme fotky a pokračujeme údolím na Guillaumes a St Martin – d´Entraunes. Tam odbočujeme doleva na Col des Champs (2080m.n.m.). Počasí nám už přeje a výhledy jsou parádní. Sjíždíme do Colmarsu a dáváme se doprava na Col d´Allos (2250m.n.m.). Po příjezdu na vrchol Ruda zjišťuje nemilou věc, že mu upadla za jízdy s přilby kamera. Jel poslední, a cca 20km jsme nikde nezastavovali, takže najít ji bude nadlidský úkon. Ruda se vydává zpět pod průsmyk hledat, my čekáme na vrcholu. Vrací se bez úspěchu – je to fakt škoda. Mrzí to všechny, byli tam parádní záběry z celé cesty, kempů, hospod. Počítali jsme s tím, že když se najde, tak bude „na hadry“, ale zachránili by se alespoň data na kartě. Sjíždíme dolů na Barcelonnette, a kus před městem odbočujeme prudce doprava na Col de la Cayolle (2326m.n.m.). Náladu po ztrátě kamery si napravujeme na další zastávce pod průsmykem, kdy při focení jednoho vodopádu z mostu přes říčku slyšíme z vrchu přijíždět motorky. Za pár okamžiků už se kolem nás řítí s hlaholem „naši Němci“, kteří se tam ze zhora přiřítili. Chlámeme se všichni na celé kolo a oprašujeme hospodskou řeč o čipu, který někomu z nás Němci naoperovali, aby nás mohli sledovat. A tady jsme je potkali během naší výpravy naposledy – fakt dobří týpci. Tak snad je potkáme v Ga-Pa. Přejíždíme Cayolle, těsně před vrcholem mě a Jirkovi skáčou dva svišti sebevrazi přímo pod kola, ale mají šťastný den, a jejich plán nechat se nedobrovolně přejet se mi podaří zmařit. Nahoře nezbytné foto a jedeme dolů do údolí a směrem do Guillaumes. Tam ještě v obchodě kupujeme nezbytné propriety na večer a dáváme si silné presso v místní cukrárně. Pokračujeme na Col de Valberg (1668m.n.m.) a potom už do Isoly, kde jsme si vyhlídli kemp. Posledních pár kilometrů před Isolou pociťuje Držák na motorce mírné vlnění pod zadkem. Zjišťujeme v kempu nemilou věc – jedno z ložisek spoje kyvka/převodovka je volné a díky tomu je na zadním kole vůle tak 5mm. Asi ložisku dala zabrat některá ze šotolinových cest. No, ložiska jsou kuželíková a snad nebudou úplně vysypaná, tak je ráno v Isole zkusíme u někoho přitáhnout – určitě to na zbytek dovolené bude stačit a vyměníme je až doma. Takže ráno moudřejší večera, nemá teď cenu se tím zabývat a propadat chmurům – jdeme do hospody na pivo. Hospodský a majitel kempu v jedné osobě vypadá trochu jako Jean Reno – usuzujeme, že je to třeba jeho bratr. Za tmy opouštíme hospodu a děláme si ještě piknik u stanu. Spát jdeme až hodně po půlnoci. Najeto cca 360km.
Díky za pochvalu Tahle část Alp je fakt parádní a my zdaleka neprojeli vše - ale aspoň se tam můžu vrátit. Pěkný fotky dával do vlákna "šotolina v Alpách" i milánek a Melizoy - i z toho jde hodně čerpat. Já bych chtěl jen poradit každému, kdo se na něco podobného chystá - jeďte co nejpozději - ideálně červenec, srpen - my jeli moc brzo a díky tomu jsme se na spoustu míst nedostali kvůli sněhu.