Test Touratech Suspension DSA / Plug & Travel EVO SUSPENSION-SET
Vlastím a sedlám R1200 LC GSA 2017, kterou mám od novoty, objednal a koupil jsem ji v Renocar Brno, kde ji rovněž po celou dobu servisuji. Za celou dobu jsem neměl jediný technický problém, nikde jsem nezůstal trčet a jediné, co se krom spotřebáku (olej, filtry, svíčky, destičky) měnilo, byl kardan v rámci svolávací akce. Dlouho jsem přemýšlel, jestli vzhledem k nájezdu téměř 83 000 km, stáří motorky 6 let, a poslední možnosti prodloužení záruky motorku vyměnit za novou či nikoli.
1250 mi nepřipadala, že by byla velkým posunem. Ano, je tam o trochu vyšší výkon, ale o ten mi nejde. Vzhledem k tomu, že mě má dvoukolá kráska nikdy nezklamala a jediné důvody vedoucí k myšlence změny byly záruka a stav tlumičů, tak jsem se rozhodl investovat do tlumičů.
Při rozhodování jsem si jako většina kolegů pohrával s myšlenkou výměny za originální tlumiče. Když mi však i ze strany zástupců BMW v různých městech bylo řečeno, určitě vezměte něco jiného než originály, protože získáte jiný, lepší podvozek, než je originální, a za lepší cenu, tak jsem se začal zajímat, co použít. Po dlouhém porovnávání jsem si vybral sice asi jednu z dražších variant, Touratech Suspension DSA / Plug & Travel EVO SUSPENSION-SET, ale vůbec toho nelituji. Servisní interval 30 000 km, možnost případného použití i na 1250 GSA, kdybych chtěl přeci jen někdy upgradovat, komunikace s originální řídící jednotkou, takže minimální zásah, žádná další řídící jednotka nebo úprava SW.
V rámci výměny mi bylo doporučeno vyměnit i originální tlumič řízení za tlumič řízení Touratech „CSC“ a já si řekl, proč ne. Abych se vrátil na začátek důvodu, proč jsem vůbec začal přemýšlet o nějaké změně, tedy krom již zmíněné záruky. Obecně je známo, že tlumiče ať už u auta nebo motorky po cca 60 000 km začínají měnit své vlastnosti. Ano, každý Vám řekne něco jiného, případně informaci, které se danému prodejci, servisu hodí. A ano, můžete čekat až do doby, než tlumič vyteče. Já používám motorku nejen víkendově, ale pro téměř každodenní provoz, a navíc pravidelně pro dovolenou, kdy jezdíme ve dvou, plně naloženi a v průměru na 3 týdny a cca 7000 km, a to nejen po silnici, ale mnohdy i mimo ni. No, a zde opravdu poznáte, že tlumiče změnily své vlastnosti. Motorka již nemá takovou světlou výšku jako měla, nedrží tak dobře stopu, akcelerace je slabší, zadek si sedá, předek se přizvedává - má menší přilnavost, ale hlavně při přejíždění nerovností si začíná spolujezdec víc a víc stěžovat až naříkat, a vy častěji jdete do stupaček. Jasně, můžete argumentovat, ať zůstane doma, že je motorka pro jednoho, atd., ale i vy sami začnete vnímat, že začíná mizet to pohodlí, na které jste zvyklí, že požitek z jízdy není jako býval a v některých situacích není jízda plynulá, zadek začíná kopat, motorka začíná plavat, komfort tedy mizí.