Moderní elektronické řízení motoru společnosti BMW Motorrad zajišťuje hedvábně měkký chod motoru, optimální průběh točivého momentu, vynikající vlastnosti studeného startu a rovněž silný výkon. Umožňuje dodržování stále přísnějších požadavků na limitní hodnoty výfukových plynů a je předpokladem pro bezvadnou funkci regulovaného katalyzátoru. Navíc elektronické řízení motoru zvyšuje pohodlí řidiče, zlepšuje hospodárnost a poskytuje bohaté možnosti diagnostiky, aby v případě potřeby bylo možné provádět lépe, rychleji a laciněji eventuální opravy.
Důležitou úlohou řízení motoru je pověřen centrální řídicí přístroj, který je vybaven výkonným mikročipem. Tato konstrukční část vypočte v závislosti na relevantních provozních parametrech, kromě jiného, optimální vstřikované množství paliva, ideální okamžik pro vstřikování a nejlepší okamžik pro zapalování. Řídicí přístroj přitom hodnotí velké množství vstupních signálů, které dostává od čidel. Zde je třeba uvést nejprve induktivní snímače na klikové a vačkové hřídeli, které evidují otáčky motoru a momentální polohu klikového hřídele, dále pak snímač škrticí klapky, který měří polohu jejího otevření. Z těchto parametrů vypočte centrální jednotka nasávané množství vzduchu a odpovídající množství vstřikovaného benzinu. Další čidla měřící teplotu motoru, teplotu okolního vzduchu a tlak vzduchu poskytují signály pro jemné doladění.
A konečně sonda Lambda ve výfukovém systému informuje o aktuálním složení směsi. Škodliviny, jako je uhlovodík, kysličník uhelnatý a kysličník dusíku, které se ve výfukových plynech objevují v důsledku spalování, se minimalizují, pokud má směs vzduch/benzin optimální poměr 14,7 k 1. Tento poměr se označuje hodnotou Lambda = 1. účinná regulace hodnoty Lambda zabraňuje již během spalování příliš vysokým koncentracím škodlivin. Nový boxer je vybaven dokonce dvěma těmito sondami Lambda – jednou pro každý válec. Lze tedy provádět úpravu složení směsi jednotlivě: výsledkem jsou vzorové hodnoty výfukových plynů při snížené spotřebě. Nový boxer má k tomu všemu ještě navíc dvojí zapalování. Okamžik zapálení každé ze dvou zapalovacích svíček na válec je libovolně programovatelný v závislosti na zatížení a otáčkách. Tento tzv. fázový posun optimalizuje kulturu chodu, emise škodlivin a spotřebu.
V řídicím přístroje jsou uložena vícerozměrová identifikační pole, která obsahují optimální hodnoty zapalování a vstřikování pro každý provozní stav motoru a hodnoty buzení ostatních akčních členů. Řízení motoru ovládá kromě toho regulací otáček chování při studeném startu. Hnací agregát proto spolehlivě naskočí bez ohledu na teplotu okolí a provozní stav – studený, teplý – na rovině nebo v horách. Na ruční startování pomocí sytiče lze tedy klidně zapomenout.
Se zavedením nových boxerů a čtyřválců se znovu zlepšilo vedoucí postavení firmy BMW Motorrad na poli elektronického řízení motoru. Poprvé se používá „Řízení motorů BMV“ (zkratka: BMS-K) – digitální elektronické řízení, které bylo vyvinuto speciálně pro motocykly. Váš řídicí přístroj dnes dostává více vstupních signálů prostřednictvím rozsáhlého komplexu čidel než dosud a porovnává aktuální zjištěná data s provozními hodnotami uloženými v paměti. Podle toho se vypočte optimální vstřikování a zapalování pro každý válec a důsledkem je přesvědčivé předávání točivého momentu a ještě citlivější reakce motoru. Výměna dat mezi řídicími přístroji, čidly a spotřebiči se provádí technologií CAN-Bus, při které nejsou zapotřebí konvenční tavné pojistky. Jsou nahrazeny speciální pojistnou funkcí integrovanou v řídících přístrojích, které pracují přesněji, takže výměna pojistek je již zbytečná.
Současně byla s novou generací motorů zavedena jak u boxerů, tak i u příčně uložených řadových motorů regulace klepání, která se v této podobě poprvé používá u motocyklů. U tohoto systému identifikují čidla na každém válci nekontrolované spalování. Elektronika motoru pak odpovídajícím způsobem přesune okamžik zapalování a zabrání tak škodám způsobeným palivem s nižším oktanovým číslem. Výsledkem je, že například boxer dimenzovaný na Super může pracovat i s pohonnými hmotami nižší kvality, které se obvykle používají v odlehlých krajích.
O optimální ochranu proti krádeži se stará integrované elektronické blokování BMS-K. Transpondér v klíči přitom komunikuje prostřednictvím kruhové antény v zámku zapalování s řídicím přístrojem elektronického managementu motoru. Tato technologie dnes představuje nejlepší a nejbezpečnější systém zajištění proti krádeži. Řízení motoru motocyklů BMW je zárukou maximální spolehlivosti a provozní bezpečnosti za všech podmínek.