BMW R 1100 GS jsem kupoval v roce 1998 nový u firmy AuTec v Praze po půlročním extempore s Yamahou XV 750 Virago, o níž jsem jako motocyklový laik (do té doby jsem jen před dvaceti lety brouzdal republikou na fichtlu) byl přesvědčen, že jde o ideální turistický motocykl. Ani GS mne hned první den nepřesvědčilo. Cestou z Prahy mi podvozek připadal tvrdý a skákavý, ovšem po přečtení návodu jsem hned druhý den naladil pérování a situace se razantně zlepšila.
Po měsíci jsem vyrazil na dovolenou na Slovensko. První den jsem ujel 200km a bolel mne zadek. Druhý den 250km a bolel mne víc. Co to je, myslel jsem si, vždyť tvrdí, že je to pohodlná motorka? Ale jak dny ubíhaly, opět se vše radikálně zlepšilo a dnes ujedu přes 1000km a stále mám ještě chuť a energii se večer bavit.
Dnes mám na brambůrce téměř 70000km, projel jsem Německo, Francii, Slovinsko, dvakrát Rumunsko a nesčetněkrát Slovensko a Maďarsko, mimo to naši krásnou republiku. A výsledek? Géeso mám 5 let a na rozdíl od mnoha jiných motorkářů neuvažuji o jiném motocyklu. Pohodlný, komfortní, spolehlivý, vynikající jízdní vlastnosti včetně udivující - vzhledem k velikosti - obratnosti.
Závady
Po 15000km mi AuTec vyměnil levou vstřikovací jednotku s uvolněnou osičkou škrtící klapky, mj. závadu mi po výměně pístů, ojnic apod. v AuTecu skutečně odhalil kamarád pomocí obyčejného doktorského naslouchátka. Šlo o výrobní vadu a od té doby provádím jen běžnou údržbu - výměny náplní, pneumatik, brzdových destiček, seřízení ventilů apod. Servisní intervaly 10000km, spotřeba 5,5l/100km se při dlouhých cestách snižuje na úžasných 4,8l/100km, originální Metzelery mi vydrží 25000km, ventily se jen kontrolují, kardan bez údržby, jen olej v něm měním po 25000km. Když to tak vezmu, je to i v provozu velmi levný motocykl.
Jízdní vlastnosti
Obratný, dostatečně rychlý, skvělý krouťák, podvozek stabilní ve všech situacích, což je udivující u motorky, na které nenajdete rám, paralever a telelever excelentní a navíc za mne vyřešil krizovky, při kterých bych se zřejmě jinak válel pod jiným typem motorky, ale to by bylo na dlouhé povídání. Rozhodně se nepovažuji za extra dobrého jezdce a mít pod sebou motocykl, který řeší moje chyby je velmi, VELMI uklidňující.
Nedostatky
BMW u tohoto modelu ještě zcela nevyřešilo cukání při pomalé jízdě na dvojku a trojku, nicméně se na to dá zvyknout a zčásti eliminovat. Převodovka je hlučnější, ale opět se to dá eliminovat pomocí meziplynů apod. Vibrace nad 4500ot/min jsou trochu větší, ale jde o zvyk. Díky televeru se nedá motocykl "vycukat" dozadu při špatném zaparkování ke zdi z kopce, takže je nutno při parkování trochu myslet. Trochu mi vadí, že motocykl nejde nastartovat, je-li opřen o "policajta" a musí se tedy zahřívat na hlavním stojanu nebo s jezdcem v sedle, např. Yamaha to má vymyšleno lépe. A to je asi tak vše, pokud pominu strašidelné zvuky linoucí se z motoru, ty ale budou asi stejné i po 200000 km.
Motor
Výborný krouťák i výkon, vše přístupné, startuje vždy a všude, dlouhé servisní intervaly, nízká spotřeba, bezporuchovost. Zajímavý je údaj výrobce v příručce k obsluze - klesnou-li otáčky pod 1500/min, zařaďte nižší převodový stupeň. Ono to tak sice úplně není, protože pětka si dá říci od dvou tisíc, ale i tak je to nádherný důkaz o kroutícím momentu.
Doplňky
Motocykl jsem ověsil originálními třemi kufry (je fakt, že topcase jsem vloni v těžkém terénu ztratil, ale opět našel a raději lépe upevnil), vyšším plexi (uvažuji ještě o deflektorech aby mi nefoukalo na ramena), venkovním teploměrem, počítačem Sigma, chrániči bot proti dešti (poté, co jsem šel v Paříži v návlecích na boty několikrát málem na dr... při zastavování na semaforech - zachytávaly se za stupačky), ochranným plexi před světlometem, uzamykatelným plnícím víčkem oleje, chrániči rukou od Touratech a pár dalšími drobnostmi. Letos ještě GPS, možná zmíněné deflektory pro ochranu ramen proti větru.
Přednosti
Zčásti jsem je zmínil. Když k tomu připočtu skvělý hlavní stojan, na který jde motorka skoro sama a bez doplňků a nákladu balancuje s oběma koly ve vzduchu (když píchnete a sundáte kolo, motorka se opře o to druhé a není nutné ji podepírat), vyčerpávající přístroje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, perfektní zpracování a povrchová úprava všech dílů, takže ani po letech nikde nic nekoroduje, slušná ochrana proti větru a díky doplňkovému vyššímu plexi ještě lepší, velká nádrž a malá spotřeba, tj. velký dojezd, dokonalá sada nářadí pod sedlem, odnímatelné zadní sedlo a pod ním další prostor pro náklad (navíc uzamykatelný), německá dokonalost i v takových detailech jako je přípravek pro snadné vytažení "fajfek", široká možnost nastavení pérování (vzadu i za jízdy), pocit, že kamkoliv jedu, vždy se bez závad vrátím atd. atd. atd., pak neznám lepší motocykl a díky tomu, že jsme toho spolu zažili už dost, brambůrku prostě MILUJI!!! A pokud bych někdy kupoval něco jiného, pak opět GS, nejspíš ale 1200. Měl jsem možnost jezdit i na 11500GS i Adventure a zase o tolik lepší mi nepřišly.
Výsledek
Když jsem géeso přiezl, bylo u nás v kraji skoro jediné. Divný design (dnes vím, že originální a nadčasový), hlučná převodovka, kamarádi sice oceňovali zpracování, ale to bylo vše. Pak jsme si s jedním vyměnili moje GS a jeho Varadero asi na 20km a do týdne šlo Varadero z domu a dnes tam stojí 1150GS. A další 4 kamarádi ho sedlají také a milují ho stejně jako já. Chcete cestovat sólo i ve dvou po silnicích, polňačkách, lesních cestách a horách? Pak nemáte jinou volbu a je jedno jestli 1100GS nebo 1150GS. Navíc ceny ojetých 1100GS jsou dnes velmi příznivé.
Jo přesně tuhle barvu jsem chtěl když jsem se pro 11ctku rozhodl.Jenže jak naschvál nebyla žádná ve slušném stavu na prodej.Tak jsem koupil červenou a nádrž zamaskoval Bagsterem Kdyby někdo mtoužil po červené místo Yellow tak bych i vyměnil (myslím ty barevné díly ne motorku)
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.