Zkušenosti s BMW R 1150 GS a pár postřehů a dojmů ze srovnání R 1150 GS a R 1200 GS
Ahoj,
tož zde jsou mé zkušenosti. V zásadě musím říct, ze tak z 99 % jsou pozitivní.
Motor
Alespoň v mém případě - běhá pěkně pravidelně i za studena na volnoběhu, nehádá se to a nevibruje. Nemám ani problémy s prosakováním oleje v dolní části bloku motoru na levé straně jako jsem to pozoroval u některých kolegů. Stejně tak "spotřeba" oleje je minimální - což mě vzhledem ke chlazení vzduchem a objemu válců velmi mile překvapilo. Podle teploty vzduchu a stylu jízdy (město/mimo město) pohybuje kolem 1 až 2 dcl na 1.000 km. Ale spíš je to jedno deci.
Převodovka, řazení, kardan
Trochu překvapivé by se mohlo zdát řazení - zvláště pro ty, co přesedlají z japonce. Převodovka a řazení je poněkud tvrdší a rychlosti je potřeba pořádně "kopat". Je to prý dané konstrukcí (jak mě ujistil výrobce) a použitým způsobem pohonu zadního kola přes kardan. Občas prostě je slyšet ránu jak zaskočí kvalt a zabere kardan, což by u někoho mohlo vyvolat zděšení. Je to však naprosto v pohodě. Odměnou za to, že máte kradánek vám může být to, že nemusíte vypínat žádný řetěz a vlastně o něm nevíte nějakých cca 40.000 km, kdy vám v něm v servisu vymění olej a jede se dál. Občas se prý však stává (ale jen zřídka) že to nezvládne gufero schované pod "manžetou" a olejíček vyteče, ale zaplaťpánbůh tato zkušenost mě nepotkala (pravda je, ze mam zatím jen 12.000 km najeto).
Podvozek
Musím však pět chválu na paralever a telelever. Tyto způsoby zavěšení kol jsou prostě fantastické. Zatím jsem nejel na jiném velkém enduru, které by se chovalo přes svoji vysokou hmotnost (250kg s plnou nádrží) tak jistě v zatáčkách i na rovině. Přední "vidle" se díky teleleveru nezkroutí ani při takovém náklonu, kdy téměř brousíte válcem o zem. Při správném naladění podvozku si můžete až "škrtnout" víkem. Někdo tvrdí, že BMW jde hůř do pravé zatáčky díky jednostrannému závěsu zadního kola. Já tento pocit nemám. Jediné co můžete diky tomuto způsobu pohonu a zavěšení pozorovat je to, ze když při zmáčknuté spojce, nebo při zařazeném neutrálu protočíte motor, tak cítíte, jak mašina "táhne" na pravou stranu. Tlak na vás ovšem není nijak dramatický a jakmile zařadíte a rozjedete se, prakticky úplně zmizí.
Brzdy
..jsou další co musím pochválit. Přední dva kotouče se čtyřpístkovými třmeny od fy BREMBO zvládají motocykl naprosto s přehledem. Dávkování je plynulé, brzdy nevadnou a ani při prudším brzdění se mi nestalo, ze by začal předek vibrovat. A to prosím nemám za příplatek (cca 40.000 – v roce 2001) dodávané ABS!
Průchodnost, cestování ve dvou – jízdní vlastnosti, pocity
Přestože se jedná o motocykl určený spíše k cestováni, chová se na svou hmotnost a rozměry velmi dobře i ve středně obtížném terénu. Je to dané poměrně nízko (zvláště na tuto kategorii) položeným těžištěm. Za to můžeme poděkovat naplocho a protilehle uloženým válcům - "boxerovi". Zvlášť dobře se cítí na šotolině, případně sypkém povrchu. Bláto mu zase tak moc dobře nedělá. Dá se to však zlepšit změnou pneumatik (já tam mám od výrobce Metzelery Tourance pro cest. endura – jsou výborné na silnici za sucha i za mokra, ale do terénu nic moc). Pokud však chcete mašinu na cestování, tak tohle je jednička. Motor táhne pěkně odspodu, žádná zátěž ho nerozhází – spolujezdce nepoznáte - větrný štítek kryje velmi dobře a maximální rychlost udávaná výrobcem (195 km/h) není problém - udělá něco málo přes 200 km/h (tachometrových). A to aniž bych si "lehal" a aniž by mě to sfouklo. Ideální cestovní rychlost je však (podle toho jestli jedete po dálnici, nebo po "státovce") mezi 100 - 150 km/h. Šestý rychlostní stupeň bere pěkně od 90 až po maximálku a nezná kopec. Navíc se díky němu pohybuje průměrná spotřeba (kombinovaná) do 6 L/100 km a to i když jedu ve dvou a s naloženýma kuframa. Takže na 22l nádrž (4 l rezerva) člověk ujede minimálně 300km. Sedlo je široké a místa je spousta i pro spolujezdce, takže polykáte kilometry a kilometry aniž by jste měli pocit, že máte zadek "na šrot". Pokud by si navíc někdo myslel, ze tenhle kolos musí být problém zvednout na zadní, tak je na omylu. Já se o tom přesvědčil když jsem se táhnul za traktorem na dvojku. Potom jsem při předjíždění, když jsem po "zhoupnutí" při výjezdu zpoza traktoru za to zatáhl, nestačil jsem koukat jak se mi zvedá přední kolo. Musel jsem rychle z plynu abych se vrátil na zem....
Takže ještě jednou suma sumárum
Bike je to královský, cena odpovídá kvalitě a v porovnaní s asi jediným konkurenčním strojem KTM LC8 ani není nijak zvlášť vyšší (asi o cca 10 tis. v zákl.). Zato je to jediná mašina (společně s KTM) v této kategorii, se kterou opravdu můžete vlítnout i do terénu - viz články kolegy majícího starší model s motorem o obsahu "jen" 1100 ccm - z cest po Africe.
Kdo chce tedy koupit velké enduro, pokud půjde do BMW určitě neprohloupí. Já sám se do něj s přibývajícími kilometry zamilovávám stále víc a víc.....
Všem přeji mnoho šťastných kilometrů...třeba se potkáme "on the road"
S tím Autekem je to opravdu drsný. Ad autorizovaného servisu za ty prachy co chtějí bych opravdu čekal něco jiného. Myslím si, že se změní jejich polityka, pokud jim začne na motorkách záležet.
Taky dříve se nedalo v Česku pomalu nikam na servis jet, ale teď se to mění, naštěstí k lepšímu.
Omlouvam se Tomasovi TT, ze jsem dnes omylem smazal se spamem jeho comentar. Zaroven jsem omylem smazal i ten svuj. Jsem to zkratka vul a po ranu nemuzu nic delat.
Vyvracel - jako že jde srovnávat LC8 a standardní 1150GS? No, akčkoliv mě nikdo nemůže označit za nezaujatého majitele vrtule, na tak tenký led bych se nepouštěl
Zdravim Vlka, tedy Radu. Krasne pocteni. Diky tomu ze mam na svem novem R 1150 GS - 04/2003 jen 22 tisic km (koupeno v Nemecku), tak me zrejme cekaji pouze svetle zitrky.
Bubak
R 1150 GS
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.
Taky dříve se nedalo v Česku pomalu nikam na servis jet, ale teď se to mění, naštěstí k lepšímu.