mám dotaz k úpravě útlumu, který byl z fabriky přednastaven na střed a pravděpodobně způsoboval nevyhovující chování motorky (dále v textu).
Čím víc na motorku naložím (a zvýším předpětí pružiny k udržení SAG30%), je třeba v závislosti na přibývající váze i snižovat útlum? (Proti pružině by měla působit větší váha, tzn. tlačí pružinou kolo k vozovce (?))
+ Ještě jedna věcná, existuje "zlatá střední cesta" v nastavení útlumu? Četl jsem někde o tom, že motorka by se měla po stlačení tlumiče vrátit do původní pozice do 1 sekundy, bez doprovodného druhého zhoupnutí.
Laborování s útlumem mě dohnaly rány do řídítek při průjezdu větších vymletých děr v cca 60-70kmh a odskoky zadního kola při akceleraci v opravovanějších (čti hrbolatějších) úsecích silnic (+-100kmh).
Na youtube máš videa od Touratechu s Kocíkem a Milanem, kde je to dobře vysvětleno.
... BMW I´m lovin it ...
My beloved, My precious, My R1100GS, R1200GS 30 Jähre 2010
Toš to máš tak. Kúpíš cedník, teče. Zalepíš ďúry, necedí
Ja mam u tlumičů třeba nastavení utlumu takto: SOLO 11 kliku z maxima, Solo+bagaž 10 klik a Full se spolujezdcem 8 kliku z maxima. Jedna se o doporucene nastaveni od vyrobce Tractive.
Aktualne 1250 GSA HP
Super, už se ta diskuze rozpohybuje. Takže výrobce Tractive doporučuje s rozdílnou vahou upravovat (předpětí je samozřejmost) i útlum...
TFX má nastavení útlumu 0-40, doposavaď jsem jezdil solo, ve dvou + bagáž s předkem i zadkem na 20 klikách (v domnění, že jediné, co je nutné nastavovat je předpětí), což s nízkou vahou může způsobovat slabý útlum nebo obráceně s velkou vahou se může jevit jako vysoký útlum...
Tedy je třeba společně s předpětím nastavovat i útlum dle daného zatížení motorky.
Teď k druhému dotazu, zkusil jsem s útlumem cestou do práce hnout a v jízdě solo bez bagáže i útlum zvýšit ze 20 kliků na 5. Rozdíl byl okamžitě cítit, motorka byla prkenná a do zatáček taková mdlá. Dál jsem útlum nastavil o dalších 5, tedy celkově na 10 a motorka "ožila" v zatáčkách. Z toho usuzuji, že se pohybuju správným směrem a nastavení budu ještě např. měnit před jízdou v terénu apod.
Neexistuje špatné počasí!
Čím víc na motorku naložím (a zvýším předpětí pružiny k udržení SAG30%), je třeba v závislosti na přibývající váze i snižovat útlum? (Proti pružině by měla působit větší váha, tzn. tlačí pružinou kolo k vozovce (?))
Nevím, čemu kdo tady říká útlum, ale útlum ve smyslu rychlost vracení se do původního stavu (rebound), je přesně naopak... čím větší předpětí, tím více je potřeba dotáhnout rebound, protože více předepnutá pružina má větší sílu, tudíš je nutné ji více utlumit ve vracení se zpět do původního tvaru.
Když si naložíš na motorku 20kg navíc a nehneš s rebound, ale předepneš pružinu, tak za předpokladu, že před tím bylo nastavení správné, okamžitě poznáš, jak se ti motorka v zatáčkách a na nerovnostech vlní.
Útlum ve smyslu komprese (tedy rychlosti stlačování) by se měla s narůstajícím předpětím možná povolovat, ale to je u většiny tlumičů do jisté míry "pevně" spojeno s reboundem, protože olej "tam i zpět" protéká částečně stejným otvorem. Proto se na některých tlumičích ani zvlášť nastavit nedá.
Nejdůležitější je s nárůstem hmotnosti předepnout pružinu a s tím nutně utlumit rebound... (a hlavně se naučit věci správně pojmenovat, aby bylo jasný, co chceš řešit )
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Milan enduroskola, to čo píšeš je minimálne zavádzajúce. Ak fakt jazdíš v teréne, tak poznáš princíp perovania a tlmenia a toto by si napísať nemal. Aj ked na ceste sa to dá zniesť.
MrGS má absolutnú pravdu. Rebound alebo odskok je tlmenie ktoré krotí rozťahovanie pružiny a preto sú to "spojené nádoby".
Můžeš mi nějak více rozvezt svoje tvrzení?
Napsat, že v továrně na tlumiče nemají pravdu a nerozumí tomu je dost málo. Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Je jasné, že aj ked dáš pružine vačšie predpatie, nezmeníš tým jej charakteristiku, len doladuješ "jazdnú výšku" a posúvaš štartovacie sily od ktorých podvozok začína pracovať. No tým zvačšuješ jej schopnosť akumulovať energiu.
Napríklad ak máme zadnú pružinu s charakteristikou 200N=20kg/mm, tak pri základnom predpatí 10 mm, musíš na ňu zatlačiť hmotnosťou min. 200 kg aby sa začala stláčať. Pri bežnom zdvihu tlmiča cca 50 mm je v nej uložená sila úmerná 1,2 tony. Ak pritvrdíš tlmič o daľších 10 mm, tak celé to začína od 400 kg po 1 400 kg. Čiže do stlačenej pružiny uložíš vačšiu silu, ale nechceš aby sa tá vačšia sila rýchlejšie uvolnila, preto aj tlmenie rozťahovania pružiny musí byť silnejšie.
Ked napneš luk=pružina iba do polovice, šíp poletí pomalšie ako pri plnom napnutí.
Aj tie najprimitívnejšie tlmiče riešia odskok a nie kompresiu, to hovorí o tom čo je v prvom rade potrebné tlmiť. Úlohou tlmenia všeobecne je udržať kolesá v styku s podkladom a najlepšie čo s najrovnomerneším prítlakom. A všeobecne sa dá asi povedať, že kompresia riadi koľko hmotnosti- prítlaku je na kolesách a odskok ako rýchlo sa hmotnosť - prítlak presúva medzi kolesami.
Zase príklad : Na pružine pritvrdený zadok bez pritvrdenia odskoku. Výsledok pri brzdení- zadok sa rýchlo zdvihne - nestabilita či šmyk a o to viac a rýchlejšie sa ponorí predok.
Môžeš zverejniť továrenský materiál od tlmičiarov kde píšu, že predpatie pružiny nemá spojitosť s odskokom?
Tvůj příklad by byl logický ve chvíli, pokud by motorka nebyla v tu chvíli více zatíženy.
příklad:
řidič má 100 kg a rozhodne se přitvrdit z jakéhokoli důvodu pružinu.
Například, aby zvednul světlou výšku motorky.
A pokračuje v jízdě opět stejně zatížený, tedy 100 kg. V tom případě musí utáhnout rebound.
příklad 2:
řidič má 100 kg a má na sebe seřízenou motorku
bere spolujezdce 60 kg.
musí utáhnout předpětí pružiny
rebound nemusí řešit, neb na pružinu tlačí 160 kg.
toto je vyjádření tfx suspension a já s ním souhlasím.
příklad č 3
BMW r1200gs vzduch esa
řidič jede sám, 100kg , dá si tam předpětí - jedna helma a kufr, vyhovuje mu nastavení - normal (comfort - normal - sport)
dnes bere spolujezdce, volí preload dvě helmy, což neznamená, že by musel volit tlumení na Hard tedy sport.
Upravil milan enduroskola dne 11.05.2020 18:26
Enduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
To je pěkná teorie, ale další teoretická část je, že se kolikrát vrací "sám podvozek" aniž by na něj tlačila váha motorky a ostatního zatížení... a to je vždy, když přejedeš díru.
A v praxi, bez ohledu na teorii, naprosto evidentně cítím, jak více předepnutá pružina kope na nerovnostech (viz. 2. část teorie) a taky se motorka vlní v zatáčkách i na mírných plynulých nerovnostech.
Prostě moje zkušenost je, že s předepnutím se NUTNĚ musí dotáhnout rebound.
Každopádně ať na to máš názor jakýkoliv, tak snad souhlasíš s tím, že rebound se rozhodně nemá povolovat, jak psal zakladatel vlákna
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Mr GS napsal:
Každopádně ať na to máš názor jakýkoliv, tak snad souhlasíš s tím, že rebound se rozhodně nemá povolovat, jak psal zakladatel vlákna
Ahoj,
to byl dotaz, jak se má s reboundem pracovat , pro to tohle téma je, aby se méně znalým (jako v tomto případě mě) vysvětlily pojmy/zákonitosti, popř. sdílely/vyměňovaly názory.
- Hezky to bylo zobrazené ve videu Touratechu, jak se chová dobře/špatně nastavený podvozek.
- Toto více konkrétní téma by pro správnou demonstraci chtělo více záběrů, jak se motorka chová se změněným/nezměněným reboundem v závislosti na normální/zvýšené zátěži. Metodou pokus omyl podvozek samozřejmě jde odladit, možná z tohohle procesu udělám několik záběrů, které budou sloužit jako materiál pro diskuzi. Akční kameru mám, tak už jen najít čas tohle pro komunitu udělat, pokud to někde už na netu není, mě se to teda dohledat nepodařilo.
V.
Neexistuje špatné počasí!
Nevím jak jiný tlumiče ale u ohlinsu sem dostal školení že když přitvrdím pruzinu tak mám přitáhnout aji odskok.... stačí o 3 - 4 kliki. Potom to prej všichni vozí na repase a zatím to mají ro****any na ultimo.
Kupredu spatki ni krok...
Mr GS napsal:
Každopádně ať na to máš názor jakýkoliv, tak snad souhlasíš s tím, že rebound se rozhodně nemá povolovat, jak psal zakladatel vlákna
Ahoj,
to byl dotaz, jak se má s reboundem pracovat , pro to tohle téma je, aby se méně znalým (jako v tomto případě mě) vysvětlily pojmy/zákonitosti, popř. sdílely/vyměňovaly názory.
- Hezky to bylo zobrazené ve videu Touratechu, jak se chová dobře/špatně nastavený podvozek.
- Toto více konkrétní téma by pro správnou demonstraci chtělo více záběrů, jak se motorka chová se změněným/nezměněným reboundem v závislosti na normální/zvýšené zátěži. Metodou pokus omyl podvozek samozřejmě jde odladit, možná z tohohle procesu udělám několik záběrů, které budou sloužit jako materiál pro diskuzi. Akční kameru mám, tak už jen najít čas tohle pro komunitu udělat, pokud to někde už na netu není, mě se to teda dohledat nepodařilo.
V.
Já jsem to nemyslel tak, že bys to tvrdil. Vím, že to byl dotaz. Jen jsem chtěl zdůraznit, že tohle doporučené řešení od výrobce Tractive (jak bylo později podotknuto), je to nejhorší možný... Ovšem to je již tradiční, tak to snad nikoho ani nepřekvapuje ti mají asi všechno trošičku jinak... Hlavně fyzikální zákony.
Mimochodem... s tím, abys něco takovýho zaznamenal na kameru, tak to bude chtít hodně vysoký snímkování... Ale zkus to, třeba se to povede...
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Milan ja chápem, že takýto "jednoduchý" prístup je použiteľný pre dobrý asfalt a penzistické tempo. No pri svižnejšej jazde aj na asfalte : preklápačky, silnejšie brzdenie či zrýchlovanie je to zavádzajúce až skodlivé. Pri režimoch ktoré som spomenul je zaťaženie nepodstatné, podstatná je rýchlosť zmeny polohy ťažiska, no a o teréne hádam ani nemusím hovoriť ak teda neriešiš enduroškolu iba "menežérsky"
Ked prechádzaš cez "ležiaceho policajta" Ty si myslíš, že na vrchole toho retardéra ide motorka o celú jeho výšku hore a potom o celú jeho výšku dole? Lebo iba vtedy by mohla zvýšená hmotnosť strážiť rýchlosť odskoku. Ako už spomínal MrGS, podozok nepracuje iba na hrboch, ale aj na jamách. Výška amplitúdy odpruženej hmoty je podstane nižšia ako u neodpružených hmôt - na to je tlmenie.
[img]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT4UA0zRCvuz70pwctoJpcNeE0i75UVBod2C_cqzvu_8As_VUdG&usqp=CAU[/img] https://encrypted...p;usqp=CAU
Ked zvýšenú hmotnosť a následné pritvrdenie pružiny nemusím krotiť silnejším reboundom, prečo vlastne na nepritvrdený podvozok je vôbec potrebný nejaký rebound, ked aj vtedy ho vlastne zaťažuje primeraná hmotnosť? ...
Upravil Tryskac dne 12.05.2020 15:48
Mr GS napsal:
Já jsem to nemyslel tak, že bys to tvrdil. Vím, že to byl dotaz. Jen jsem chtěl zdůraznit, že tohle doporučené řešení od výrobce Tractive (jak bylo později podotknuto), je to nejhorší možný... Ovšem to je již tradiční, tak to snad nikoho ani nepřekvapuje ti mají asi všechno trošičku jinak... Hlavně fyzikální zákony.
...
Opět plácáš pitomosti. Přečti si ještě jednou co jsem psal o nastavení u Tractive, zamysli se a až pak to komentuj
Upravil xavier dne 14.05.2020 08:51
Aktualne 1250 GSA HP
Ahoj, tak jsem si našel čas a trochu osekal video z homoláku. kvalita nic moc, ale zpomalené záběry by měly být na 1:8 rychlosti. Xiaomi Yi 4k+, 720p 240fps. Jestli je to kvalita, ze které jde cokoli odkontrolovat ke stavu podvozku, tak rozhodně dejte vědět. Pak si vyhradím třeba 2 hezké víkendy a pokusím se natočit různé varianty toho nastavení.