čau,
dělám spojku a chci zkontrolovat stav gufera na klice, nicméně setrvačník festovně drží 5 pevnostních šroubů s nízkou hlavou a nákružkem. Měl sem za to, že mi postačí ořech s ubroušeným sražením, ale ouha, drží to jak ..... a ořech mi pořád spadává - ještě mě napadá vybočený nástrčný klíč s trubkou - ale tak si i říkám, jaká pak bude montáž, předepsáno je šrouby naolejovat a utáhnout na 40Nm a pak ještě dotáhnout o 32°. Momenťák mám, nicméňě mám obavu, aby ty šrouby nebyly víc ožvejkané než utažené . Budu vděčný za vaše zkušenosti s demontáží a montáží
Pouzivam nato propravek ve tvaru zubu jen je obracene ten ti zaaretuje setrvak a pak si uz klasickou golou s kratkym nastacem a obouma rukamanpekne v klidku povolis.
... servis a diagnostika BMW Motorrad
zaaretovane to mam - pripravek sem predpalil a dobrousil, nicmeně drzi to jak ... obouruc sem to nezkousel, ale na trictvrtemetrove pace (kdyz mi druha osoba drzela zbytek motorky, aby se neprevratila) to jen luplo a pak se mi to vyzvejklo .... Docela me udivilo, ze stred, jak je vedena vypinaci tycka, ma namodralou barvu (jako vyhratou )
servisak napsal:
Pouzivam nato propravek ve tvaru zubu jen je obracene ten ti zaaretuje setrvak a pak si uz klasickou golou s kratkym nastacem a obouma rukamanpekne v klidku povolis.
Jde vidět, že to máš v ruce. Myslím, že zrovna na tyto šrouby dávat nízkou hlavu nemuseli ... Na 1/2" ráčnu jsem to zkoušel taky a výsledek nic moc, tedy spíš nic. Možná po ránu, až si nalámu víc do kafe .-)
Povoluji to rázovým pneumatickým povolovákem/utahovákem Wurth a nemám s tím problém. Samozřejmě je potřeba přípravek na zaaretování setrvačníku. Na dotahování mám kovanou hlavici č.17 a na ní odsoustružené "sražení" + momenťák a na to dotažení o cca 32° mám udělanou páku o délce cca 0,75m, a taky nemám problém. Zkontroluj si po povolení šrouby, jestli nebudou natažené - správně by se měly použít nové.
Na povolení:
Na utažení inicializačním momentem 40Nm:
Na konečné utažení o 32°:
Upravil Tonda dne 12.08.2012 07:53
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Veliká výhoda toho povolováku je ta, že neožvýkáš hlavy šroubu (určitě to půjde dobře povolit i tím ručním, na který ti dal odkaz Vašek). Z vlastní zkušenosti vím, že na některé motorce to jde opravdu povolit i ráčnou s kvalitním ořechem, ale na spoustě motorek (starší kusy, které už mají dost za sebou nebo některé dovozy z Anglie) je to někdy parádně "přirostlé" a s ráčnou si ani "nevrzneš". Dotáhnout je to potom už sranda.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Honza geeso napsal:
šrouby na setrváku jsou většinou na závitové lepidlo. Stačí šrouby ohřát horkovzduškou a pak povolit. ideal je ohřívat a současně povolovat.
Honza.
No, v servisním manuálu je namazat olejem, ne lepidlem. Tím olejem se zvětší osová síla šroubu, takže to pak bude zarvaneé .. dost. To lepidlo bych pak viděl jako komplikaci. To takhle někdo dělá na GSu?
Jinak šrouby mám samozřejmě nové, myslím, že tím dotáhnutím a provozem jsou pak krapet "natáhnuté". Nicméně takhle to vypadá u vedení vypínací tyčky, je to normální? Myslím ta modro hnědá barva.
engi75 přiložený následující obrázek:
Tak jsem si objednal ten rázový utahovák, co ukázal VasekUzNeBohnice - díky za tip.
Myslel jsem, že nářadí mám na tuto operaci docela dobré, drobně se mi to zkomplikovalo
engi75 přiložený následující obrázek:
Nicméně asi budu muset koupit vytvrzený ořech, ten zabroušený už se mi začal vyžvejkávat. Ono ty šrouby 12.9 je to nejpevnější, co je normálně na trhu.
engi75 přiložený následující obrázek:
engi75 - šrouby určitě nedávat na lepidlo. U toho vedení vypínací tyčky nevidím nic, co by mě mělo nějak znepokojit.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
to servisak: no to byl jeden z prvnich pokusu - pak mi bylo jasne, ze tudy ne jako posledni byla trubka na rovny pace z gola sady (ktera neni vyfocena) - ta jak Tonda na ni ma privarenou nebo jen nastrcenou trubku .
Upravil engi75 dne 14.08.2012 07:17
Je to na té tyčce z gola sady jen nasunuté - silnostěnná trubka, která má vnitřní díru (v délce 70 mm) upravenou na soustruhu přesně na tu tyčku z goly - aby tam byla minimální vůle. Samosebou i tyčka z goly musí být z kvalitního materiálu (žádná Čína ), aby se nezačala ohýbat. Celková délka je těch cca 750mm.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Kdyby jsi to gufero (gufera) měnil, tak u R1100 jsou podle ročníku 2 typy bloků a klikových hřídelí. Starší provedení mají jedno gufero - tady není co řešit - vytrhneš staré gufero, nasadíš nové. Novější typy (od konce roku 1997 - konkrétně od 12/97) mají jinak řešené odvětrání motoru a mají gufera dvě - mezi nimi vyusťuje z klikovky kanálek na odvětrání motoru. Vnitřní gufero naklepneš až nadoraz a vnější gufero dáš přesně s hranou bloku (ne hlouběji), aby sis neucpal odvětrávací kanálek.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
Tonda napsal:
Kdyby jsi to gufero (gufera) měnil, tak u R1100 jsou podle ročníku 2 typy bloků a klikových hřídelí. Starší provedení mají jedno gufero - tady není co řešit - vytrhneš staré gufero, nasadíš nové. Novější typy (od konce roku 1997 - konkrétně od 12/97) mají jinak řešené odvětrání motoru a mají gufera dvě - mezi nimi vyusťuje z klikovky kanálek na odvětrání motoru. Vnitřní gufero naklepneš až nadoraz a vnější gufero dáš přesně s hranou bloku (ne hlouběji), aby sis neucpal odvětrávací kanálek.
Protože mám 02/1995 tak předpokládám, že to kdyžtak bude ta poz.6 - viz. obr. Otázka: berete tyto jen originál BMW? Je tam psaný rozměr a u nás na maloměstě je prodejna SKF, tak bych to tam kdyžtak poptal. Jde jen o to, jaký materiál - jestli je to obyč. NBR nebo lepší VITON. A jestli je konstrukce obyč nebo s prachovkou - ale to by se vidělo při vyndání. Z katalogu to vypadá na obyč. Anebo to bude jiný než normální (třeba bezpružinové - to už jsem taky viděl). Ono BMW ty těsnící kroužky stejně nedělá a bere od nějakého subdodavatele, který mu dá menší cenu.
engi75 přiložený následující obrázek: