Ahojte,
Dajú sa vymeniť tlmiče na R1200GSA 2007 OEM bez ESA za tlmiče s ESA.
Pravdepodobne bude treba naprogramovať jednotku. koľko rátať na programovanie.
alebo bude treba novu riadiacu jednotku?
oplatí sa isť do toho?
ma to veľký prínos?
ďakujem za info.
Rado
Upravil Rado GSA dne 06.04.2016 14:52
BMW R1200 GS ADVENTURE 2007
a taky bys pak musel investovat do celého kabelového svazku, ovladače na řídítku
podle mě i kdybys sehnal ty tlumiče zadarmo, tak bude cena podobná jako za tenhle set http://shop.toura...-2013.htmlEnduroškola, tlumiče TFX a Hyperpro, doplňky na cestovní endura, diagnostika a servis moto BMW GS
Rado GSA napsal:
presne toho som sa obával.
OK rozhodnute ESA nebude.
Ďakujem za info.
tak si kup Tractive, ne?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
copo napsal:
mam otazku ohladne servisu origo ESA. Co je na tom servisovatelne? Olej sa da menit, pripadne gufera?
Dakujem
Oficiálně na tom servisovatelného nebude asi nic - možná pružiny ale spíš myslím že nic.
Pochopitelně rozříznout nebo navrtat a nalít do toho olej a nějak natlakovat umí asi kde kdo ale problém u ESA1 i ESA2 vyráběné WP i Sachs není ani tak v těsnění jako v servomotorech a v případě ESA1 v systému pohonu předpětí s pomocnou tlakovou nádobou.
Pokud máš modul předpětí funkční a celkem v pořádku, tak se dá udělat výměna předního tlumiče a na zadním také novém použít ten originál modul předpětí. Není to určené na ježdění offroad (tělo tlumičů je ocelové a hůř se chladí oproti hliníku) ale je to rozhodně lepší než původní ESA1 i ESA2. Vychází to o třetinu levněji než elektrické Touratech Suspension nebo originál BMW ale pochopitelně je to řešení se servomotory, nejde to srovnávat se semiaktivním solenoidem. Pro spoustu lidí jsou všechny elektricky řízené tlumiče stejné - leze do toho drát tak to je to samé. Není. Jsou tam velké rozdíly ve funkčnosti ale pro člověka co jezdí po silnici a má 100 tisíc na originál ESA, je to řešení. Výroba Tractive. Teď jsme to dělali na R1200RT - bohužel ta motorka má 120 tisíc a motor předpětí to už má prakticky za sebou a na RT neumíme nabídnout náhradu motorového předpětí a originál stojí tuším 1500EUR (na GS máme jiný motor v nabídce a dokonce nemá omezení jako originál - jde používat pod zátěží za jízdy atd.).
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Další možnost "řešení" ESA je od WILBERS. Jak nejlevnější řešení s původními servomotory WESA-X (dělají i jejich repas - např. strana 23 níže na odkazu), tak tlumení pro modely LC Dynamic WESA, tak systém WESA-X / E-PA vyrobený ve spolupráci s Tractive.
copo napsal:
mam otazku ohladne servisu origo ESA. Co je na tom servisovatelne? Olej sa da menit, pripadne gufera?
Dakujem
Jak píše TomasTT, servisovat nejde. Ne asi, ale určitě. Začal mi silně rosit/vytekl (zadní) ve 22 kKm a musel jsem nechat dát nový... Tlumič:-)
Domoservisy s tím asi něco vyvedou, ale sobně nejsem zastáncem.
Každopádně mě nanepadá důvod mít ESA... Myslím, že jsem si na dřívejším GS bez ESA vše nastavil lépe pocitově, než ovladačem pár tupých poloh. Mám ho a nejraději bych ho vyhodil a dal Tractive ručně nastavovací a zkoušel, testoval, hrál si...
Upravil Tomas1200GSA dne 31.10.2016 15:08
R1200GS 08" je minulost >> ADV, HP2, 2V ???
aktuálně ADV 2012 pryč
aktuálně MAX IV 6X6
Né každý je hračička jako ty Tomas1200GSA. Mě to třeba fakt nebaví klikat šroubovákem (imbusem) osmkrát do vyjížďky. Mě na ESA vyhovuje, že můžu za jízdy měnit režim v těch třech stupních a to mi ke štěstí stačí :-).
Jinak mám na své dělanou repasi u Procházky, najeto na ní 60 a půjdou k němu zase. Těch 60 po repasi jsem nejel jen po asfaltu. Má to za sebou i Kavkaz a neteče to, nezlobí to. Mám tam teda ESA1 a tlumiče Showa.
Roman Jakub napsal:
Né každý je hračička jako ty Tomas1200GSA. Mě to třeba fakt nebaví klikat šroubovákem (imbusem) osmkrát do vyjížďky. Mě na ESA vyhovuje, že můžu za jízdy měnit režim v těch třech stupních a to mi ke štěstí stačí :-).
Jinak mám na své dělanou repasi u Procházky, najeto na ní 60 a půjdou k němu zase. Těch 60 po repasi jsem nejel jen po asfaltu. Má to za sebou i Kavkaz a neteče to, nezlobí to. Mám tam teda ESA1 a tlumiče Showa.
To není tím, že bych byl hračička, to je tím, že zkrátka nejsem schopen ESU nastavit tak, aby mě vyhovovala. Třeba to neumím, ale spíše je to mou nekonfekční hmotností... 120 + výbava.
Na jednu personu málo, na dvě moc...
Třeba mi někdo tady poradí, s jakým jezdí nastavením při podobné hmotnosti?
R1200GS 08" je minulost >> ADV, HP2, 2V ???
aktuálně ADV 2012 pryč
aktuálně MAX IV 6X6
Roman Jakub napsal:
Né každý je hračička jako ty Tomas1200GSA. Mě to třeba fakt nebaví klikat šroubovákem (imbusem) osmkrát do vyjížďky. Mě na ESA vyhovuje, že můžu za jízdy měnit režim v těch třech stupních a to mi ke štěstí stačí :-).
Jinak mám na své dělanou repasi u Procházky, najeto na ní 60 a půjdou k němu zase. Těch 60 po repasi jsem nejel jen po asfaltu. Má to za sebou i Kavkaz a neteče to, nezlobí to. Mám tam teda ESA1 a tlumiče Showa.
To není tím, že bych byl hračička, to je tím, že zkrátka nejsem schopen ESU nastavit tak, aby mě vyhovovala. Třeba to neumím, ale spíše je to mou nekonfekční hmotností... 120 + výbava.
Na jednu personu málo, na dvě moc...
Třeba mi někdo tady poradí, s jakým jezdí nastavením při podobné hmotnosti?
Každý tlumič má nějak širokou charakteristiku tlumení - rozsah ve kterém je schopný pracovat. Tlumič zatěžuje nejen motorka kterou nese (resp. podíl hmotnosti který vychází na ten přední nebo zadní tlumič) ale i statická zátěž - posádka a její oblečení a zavazadla. Pak když pracuje, tak funguje v rozsahu na který byl navržený - tlumič spočítaný na jízdu po silnici nebude zvládat síly, které vznikají při jízdě v terénu. Tlumiče BMW ESA (OEM výroba WP i Showa) nejsou navržené pro dlouhodobou jízdu v terénu ale na silnici by měly fungovat velmi dobře - pokud se nepřežene právě to zatížení, Sériová pružina je dimenzovaná pro jezdce o hmotnosti 85kg + oblečení nebo dvojici 150kg + oblečení.
Takže - pokud jedeš sám bez těžkých zavazadel a máš 130kg oblečený, tak jseš tak 40kg "lehčí" než by to mělo být na dvě helmičky. A na jednu jseš minimálně o 30-35kg těžší. Jediné řešení by byla silnější pružína navržená pro tvojí váhu ale problém bude asi že od BMW sehnat nepůjde. Teoreticky by se dalo podívat na pružiny co nabízíme na Tractive/Touratech Suspension použít nejdou, protože mají jiný průměr (větší). Pružina co jsme teď vyndali z ESA1 na RT má vnitřní průměr 55 a je to 170/178. Koukni se na tu tvojí zadní, co je na ní vytištěné - na závitu by to mělo být vidět. Podle mě, dokud nevyměníš tu zadní pružinu za správnou, nebude to fungovat dobře. Přední tak kritická není, ta spíš kompenzuje zátěž plné nádrže. Většinu váhy posádky bere zadní tlumič.
Upravil TomasTT dne 01.11.2016 10:36
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Roman Jakub napsal:
Né každý je hračička jako ty Tomas1200GSA. Mě to třeba fakt nebaví klikat šroubovákem (imbusem) osmkrát do vyjížďky. Mě na ESA vyhovuje, že můžu za jízdy měnit režim v těch třech stupních a to mi ke štěstí stačí :-).
Jinak mám na své dělanou repasi u Procházky, najeto na ní 60 a půjdou k němu zase. Těch 60 po repasi jsem nejel jen po asfaltu. Má to za sebou i Kavkaz a neteče to, nezlobí to. Mám tam teda ESA1 a tlumiče Showa.
To není tím, že bych byl hračička, to je tím, že zkrátka nejsem schopen ESU nastavit tak, aby mě vyhovovala. Třeba to neumím, ale spíše je to mou nekonfekční hmotností... 120 + výbava.
Na jednu personu málo, na dvě moc...
Třeba mi někdo tady poradí, s jakým jezdí nastavením při podobné hmotnosti?
Každý tlumič má nějak širokou charakteristiku tlumení - rozsah ve kterém je schopný pracovat. Tlumič zatěžuje nejen motorka kterou nese (resp. podíl hmotnosti který vychází na ten přední nebo zadní tlumič) ale i statická zátěž - posádka a její oblečení a zavazadla. Pak když pracuje, tak funguje v rozsahu na který byl navržený - tlumič spočítaný na jízdu po silnici nebude zvládat síly, které vznikají při jízdě v terénu. Tlumiče BMW ESA (OEM výroba WP i Showa) nejsou navržené pro dlouhodobou jízdu v terénu ale na silnici by měly fungovat velmi dobře - pokud se nepřežene právě to zatížení, Sériová pružina je dimenzovaná pro jezdce o hmotnosti 85kg + oblečení nebo dvojici 150kg + oblečení.
Takže - pokud jedeš sám bez těžkých zavazadel a máš 130kg oblečený, tak jseš tak 40kg "lehčí" než by to mělo být na dvě helmičky. A na jednu jseš minimálně o 30-35kg těžší. Jediné řešení by byla silnější pružína navržená pro tvojí váhu ale problém bude asi že od BMW sehnat nepůjde. Teoreticky by se dalo podívat na pružiny co nabízíme na Tractive/Touratech Suspension použít nejdou, protože mají jiný průměr (větší). Pružina co jsme teď vyndali z ESA1 na RT má vnitřní průměr 55 a je to 170/178. Koukni se na tu tvojí zadní, co je na ní vytištěné - na závitu by to mělo být vidět. Podle mě, dokud nevyměníš tu zadní pružinu za správnou, nebude to fungovat dobře. Přední tak kritická není, ta spíš kompenzuje zátěž plné nádrže. Většinu váhy posádky bere zadní tlumič.
Pregnantně vysvětleno... Díky Tome
Tak jsem se byl podívat a nic nevidím, ani na ten závit. +/- by to šlo bez vyndání doměřit nebo vygooglit a pak si tedy "sehnat" a namontovat pružinu na 130 kg pro jednu helmu a 200 kg pro dvě?
To už přece musel někdo řešit, nebo.... Statných adjunktů na dvanáctkách jsou tisíce.
Upravil Tomas1200GSA dne 01.11.2016 14:25
R1200GS 08" je minulost >> ADV, HP2, 2V ???
aktuálně ADV 2012 pryč
aktuálně MAX IV 6X6
Mělo by to být takhle nějak....
Je možný, že je to setřené nebo že je pružina otočená tak, že to není vidět.
Bez vyndání nezjistíš vůbec nic. Když se měří pružina tak se udává počet závitů, stoupání, průměr drátu a celková délka neztlačené pružiny, tvar zakončení (zabroušení) a každopádně musí jít ven.
Někdo musí spočítat co to je a zkusit zjistit jestli někdo dělá silnější tak, jak přesně potřebuješ. A taky je otázka, jestli tu silnější pak utlačí ten motorek předpětí.
Díky za fotku, přesto nenalezeno, asi je za krytem.
A pokud budu předpokládat, že neutlačí, jsem zase na začátku - pro mě nemá ESA žádnou cenu a ani jsem na ní neměl trvat, když jsem si ADV kupoval...
Samozřejmě by šlo, jak píšeš, nechat si udělat pružinu a laborovat, ale to není nic pro mě - čas, rozborka,zborka atd. ... V této situaci jsem odkázán na ujetí pár desítek tisíc km a koupit si Tractive, rovnou předek / zadek.
Už už jsem je chtěl, ale nemělo to logiku v ekonomice, když jsem dostal od BMW komplet zadní ESU za zlomek ceny a ta má aktuálně najeto 500 Km.
Tady je celkem podrobně rozepsáno tlumení na BMW se všemi pro a proti a co se s tím dá dělat:
I když to TT video o tlumičích je prostě bezkonkurenční...
Upravil Tomas1200GSA dne 01.11.2016 14:57
R1200GS 08" je minulost >> ADV, HP2, 2V ???
aktuálně ADV 2012 pryč
aktuálně MAX IV 6X6
Tomas1200GSA napsal:
Díky za fotku, přesto nenalezeno, asi je za krytem.
A pokud budu předpokládat, že neutlačí, jsem zase na začátku - pro mě nemá ESA žádnou cenu a ani jsem na ní neměl trvat, když jsem si ADV kupoval...
Samozřejmě by šlo, jak píšeš, nechat si udělat pružinu a laborovat, ale to není nic pro mě - čas, rozborka,zborka atd. ... V této situaci jsem odkázán na ujetí pár desítek tisíc km a koupit si Tractive, rovnou předek / zadek.
Už už jsem je chtěl, ale nemělo to logiku v ekonomice, když jsem dostal od BMW komplet zadní ESU za zlomek ceny a ta má aktuálně najeto 500 Km.
Tady je celkem podrobně rozepsáno tlumení na BMW se všemi pro a proti a co se s tím dá dělat:
Chápu...
Každopádně - když bude potřeba, tak se ozvi a něco vymyslíme, spočítáme varianty tak, aby to mělo smysl a nestálo to takovou raketu.
I když to TT video o tlumičích je prostě bezkonkurenční...