Ahoj ,
mám prosbu na své zkušené kolegy :-)
zkoušel jsem hledat ale nějak se mi nepovedlo najít popis / návod jak vyndat alternátor.
Jelikož 3 Dny zpátky jsem byl na výletu a cestou domu, jsem musel zastavit a odskočit si a bohužel se mi už nepovedlo nastartovat. Relátka cvakali a ručička otáčkoměru běhala od prava do leva a starter jen cvakal.
Chvíli jsem bezradně hledal nějakou závadu ale nic jsem nešel. Nicméně po dopravení domů. jsem bádal hledal a pátral a jedinou věc co jsem našel je vadna baterie.
Gelová baterie, která je cca 3/4 roku stará v klidu měla 12,6 V ale když jsem ji vzal do zátěže tak padala na 4,5 V .
Sehnal jsem jinou baterii, vyměnil pro větší klid jsem prolezl elektroinstalaci, vyndal a rozhodil starter. Vše je ok.
Ještě bych chtěl pro klid duše zkontrolovat alternátor , jelikož po instalaci nové baterie se mi občas děje to že na volnoběh nesepne dobíjení a kontrolka zůstane svítit. do té doby něž o cca 500 ot přidám plyn , pak je to v pohodě.
Měřil jsem dobíjení a po zhasnutí kontrolky, při rozsvícených světlech , jsem na baterce naměřil od 13,6 - 14,2 V . což si myslím že je v pořádku , ale nechápu ten volnoběh .
P.S. Jsem Hrdým majitelem BMW 1150 GS r.v. 2001. 25 let jsem nejezdil na motorce a na podzim jsem si koupil motorku ( srdcovku ) a teď se sní seznamuji. Jo a jedna maličkost jsem elektro-analfabet :-)
Alternátor se budí skrze zátěž žárovky - kontrolky dobíjení. Je tam 1,7W/12V žárovka, což je malá zátěž, takže je potřeba ještě vrknout plynem, aby se alternátor nabudil. Jestli chceš aby začal dobíjet ihned, vyměň žárovku dobíjení za 3W.
Jinak alternátor má regulátor napětí na 14V, proto vždycky bude dobíjet maximálně 13,9V. Cokoliv nad je většinou chyba měřáku. Dále je dobíjecí napětí závislé na teplotě. V chladnu je napětí vyšší, za horka nižší. Já mám dobíjecí napětí kolem 13,6 - 13,7V Jezdím pořád se zapnutýma mlhovkama (2x55W + potkávací 55W)
Takže vlastně platí: nech altík kde je a jezdi :-D
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
ten volnoběch je tak je tu psáno, ale jestli budeš mít velkou touhu alternátor vyhodit ven, tak udělej komplet generálku - ložiska, popř. uhlíky a nechat ho proměřit. Regulátor napětí je součástí alternátoru, na motce ho nenajdeš jak u japonců. Budeš-li mít nový řemen a budeš ho vracet, zapamatuj si na kterou stranu se točil a tak ho i nasaď.
Vzhledem k tomu, že vytáhnout alternátor je slušná operace, tak bych to nechal na zimní večery. Teď si /jestli jsi to nedělal/ zkontroluj či vyměň ten drážkový řemen a jezdi...
Lítám pomalu a nízko..
ten volnoběch je tak je tu psáno, ale jestli budeš mít velkou touhu alternátor vyhodit ven, tak udělej komplet generálku - ložiska, popř. uhlíky a nechat ho proměřit. Regulátor napětí je součástí alternátoru, na motce ho nenajdeš jak u japonců. Budeš-li mít nový řemen a budeš ho vracet, zapamatuj si na kterou stranu se točil a tak ho i nasaď.
Vzhledem k tomu, že vytáhnout alternátor je slušná operace, tak bych to nechal na zimní večery. Teď si /jestli jsi to nedělal/ zkontroluj či vyměň ten drážkový řemen a jezdi...
Vzhledem k tomu co čtu , tak to asi nechám a budu jezdit . jsem po velkém servisu, takže i po výměně řemenu alternátoru, , tak budu jezdit a jezdit a jezdit a doufat že bude vše v pohodě. a za dlouhých zimních večerů , až zjistim jak vyndat alternátor , tak ho vyndám a zkontroluji . :-)
Spitfire napsal:
Alternátor se budí skrze zátěž žárovky - kontrolky dobíjení. Je tam 1,7W/12V žárovka, což je malá zátěž, takže je potřeba ještě vrknout plynem, aby se alternátor nabudil. Jestli chceš aby začal dobíjet ihned, vyměň žárovku dobíjení za 3W.
Jinak alternátor má regulátor napětí na 14V, proto vždycky bude dobíjet maximálně 13,9V. Cokoliv nad je většinou chyba měřáku. Dále je dobíjecí napětí závislé na teplotě. V chladnu je napětí vyšší, za horka nižší. Já mám dobíjecí napětí kolem 13,6 - 13,7V Jezdím pořád se zapnutýma mlhovkama (2x55W + potkávací 55W)
Vždyť alternátor není jaderný reaktor.
M
Děda vždycky říkal člověk může bejt blbej, ale musí si umět poradit. No a v dnešní době bych to zakončil "musí umět trochu hledat na internetu".
'02 BMW R1150GSA, bylo '05 BMW F 650GS
Pro správnou funkci buzení alternátoru MUSÍ zůstat žárovka v kontrolce.
Uzavírá se přes ní okruh a pokud praskne,(vyměni za LED) nemusí dojít k plnému nabuzeni alternátoru. Kdysi jsem v mladické nerozvážnosti vyměnil ve Favoritu všechny žárovky v palubce za LED a dobíjení mi začalo chodit díky zbytkovému remanentnímu magnetismu až od 2500ot/min, jinak nedobíjel.Vyměnil jsem tenkrát dva alternátory
To Medvidek009: Tak jestli máš ještě ty žárovky z kontrolek, tak si najdi tu 3W - myslím že byla na pozici neutrálu a dej ji do kontrolky dobíjení. Altík ti začne nabíjet sekundu po nastartování.
Jinak samotný alternátor je klasickej automobilovej, s bezúdržbovým proběhem tak 250tkm. První repas bych řešil někdy při takovémto nájezdu.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Na vyndání alternátoru jsem také žádný návod nenašel.
Před 14 dny sem se do výměny pustil, neboť se při startu ozval fakt hnusný zvuk a rozsvítila se kontrolka dobíjení. Když jsem demontoval kryt řemenice, našel jsem spadlý řemen. Říkám si: „to bude v pohodě, dám novej“ Jen že vedle řemenice ležela ještě matka z řemenice alternátoru. Tak kouknu na hřídel altíku a tam byl totálně zničený zavit od toho jak se řemenice alternátoru protočila.
Není to na štěstí nic složitého. Sundat nádrž, odpojit baterku, sundat řídící jednotku, demontovat plastový kryt řemenice. Odpojit veškeré dráty z alternátoru, povolit 3 šrouby co drží alternátor. Jeden z nich slouží jako napínák. Sundat řemen a vyndat alternátor. Při zpětné montáži je jen třeba dbát na správné napnutí nového řemene. Celkem práce asi 2h, ale já to dělal asi 4h neboť jsem to dělal poprvé a tak jsem u toho v klidu popíjel pivko a zkoumal jak na to ČZ 125/516, Yamaha 250YZ, KTM 125EXC, Kawasaki ninja 600, VYX 525, (14 let pauza) a pak BMW r 1150 gs. Jawa 50 typ 20 (Pionýr), BMW r 1200 gs.
Spitfire napsal:
To Medvidek009: Tak jestli máš ještě ty žárovky z kontrolek, tak si najdi tu 3W - myslím že byla na pozici neutrálu a dej ji do kontrolky dobíjení. Altík ti začne nabíjet sekundu po nastartování.
Jinak samotný alternátor je klasickej automobilovej, s bezúdržbovým proběhem tak 250tkm. První repas bych řešil někdy při takovémto nájezdu.
elbur napsal:
Na vyndání alternátoru jsem také žádný návod nenašel.
Před 14 dny sem se do výměny pustil, neboť se při startu ozval fakt hnusný zvuk a rozsvítila se kontrolka dobíjení. Když jsem demontoval kryt řemenice, našel jsem spadlý řemen. Říkám si: „to bude v pohodě, dám novej“ Jen že vedle řemenice ležela ještě matka z řemenice alternátoru. Tak kouknu na hřídel altíku a tam byl totálně zničený zavit od toho jak se řemenice alternátoru protočila.
Není to na štěstí nic složitého. Sundat nádrž, odpojit baterku, sundat řídící jednotku, demontovat plastový kryt řemenice. Odpojit veškeré dráty z alternátoru, povolit 3 šrouby co drží alternátor. Jeden z nich slouží jako napínák. Sundat řemen a vyndat alternátor. Při zpětné montáži je jen třeba dbát na správné napnutí nového řemene. Celkem práce asi 2h, ale já to dělal asi 4h neboť jsem to dělal poprvé a tak jsem u toho v klidu popíjel pivko a zkoumal jak na to
oki , on jde vyndat předem , nebo musí ven zadem. nechám , až jestli začne něco dělat a pak ho vypreparuji. :-)