Kdo zná všechny ty zkratky a co všechno to znamená?Jako např.RDC,ASC,ESA.Občas v tom mám trochu zmatek.(ABS znám,to je mě jasný)
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Dík!A to je všechno?Jiná výbava už u 12ek není?Ne,že by toho už tak nebylo až moc,ale jen pro zajímavost.
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
To je dobré téma. Zkuste sem napsat co kdo víte a jí to pak dám do technického okénka.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Ted mě napadlo, že tady v práci máme ty zkratky někde rorpitvaný, nevím teda co všechno, ale je to z aut. Ty zkratky se přebírají i na mota, takže se pokusím to sehnat a napsat. Jinak napište sem ještě ty z 1200 co jsou navo na řidítku. Tam jich je víc, jen už nevím jaký to jsou.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
A co třeba PDC – park distance control? To sice na motorkách zatím není, ale třeba takovej edvenčr se třema kuframa by parkovací senzory už docela potřeboval
ABS (Anti Blocking System, Anti-lock Brake System, Anti Blokier System, Protiblokovací systém)
Systém ABS zabraňuje zablokování kol při brždění. Každé kolo má svůj snímač otáček (indukční nebo magnetorezistor). Pokud řídící jednotka zjistí u některého kola výraznou tendenci ke zpomalování oproti ostatním kolům, nebo jeho zablokování, reguluje spínáním elektro-hydraulických ventilů tlak v brzdovém okruhu kola tak, aby se stále otáčelo. Tento děj může probíhat až 16 krát za sekundu. Činnost řidič pozná na vibracích brzdového pedálu. Systém ABS se automaticky vypíná při rychlostech pod asi 30 km/h. (podle typu)
EBV (Elektronische Bremskraftverteilung)
EBD (Electronic Brake Force Distribution, Elektronické rozdělování brzdné síly)
Při brždění je zadní náprava nadlehčována a hrozí rychlé zablokování kol. Systém EBV tomu zabraňuje rozdělením brzdné síly (tlaku) mezi přední a zadní nápravu. U moderních vozů je součástí systému ABS a nahrazuje dříve používaný mechanicko-hydraulický zátěžový regulátor. Řídící jednotka ABS porovnává při brždění rychlosti zpomalování kol přední a zadní nápravy. Pokud zjistí, že zadní kola zpomalují výrazně rychleji než přední aktivuje elektro-hydraulické ventily, které sníží tlak v okruzích zadních kol ještě dříve než začne pracovat systém ABS.
EDS (Elektronische Differentialsperre, Elektronická uzávěrka diferenciálu)
Systém nahrazuje mechanickou uzávěrku diferenciálu a umožňuje rozjezd na vozovce s výrazně rozdílnou přilnavostí hnacích kol (led, sníh, bláto, písek...). Řídící jednotka porovnává otáčky kol a přibrzdí protáčející se kolo. Potřebný tlak vytváří čerpadlo. Systém se automaticky vypíná při dosažení rychlosti asi 40 km/h. (podle typu)
BAS (Brake Assist, Brems Assistent, Brzdový asistent)
Výzkumem bylo zjištěno, že většina řidičů sešlápne v kritické situaci brzdový pedál sice rychle, ale s nedostatečnou silou, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Proto je posilovač doplněn snímačem polohy (potenciometr) a elektro-pneumatickým ventilem. Řídící jednotka ABS vyhodnocuje rychlost pohybu pedálu a když překročí obvyklou mez, tak aktivuje elektro-pneumatický ventil, který rychle zavzdušní pracovní komoru posilovače a je tak dosaženo maximálního brzdného účinku nezávisle na tlaku řidiče na pedál. Zablokování kol potom zabraňuje systém ABS. Při povolení pedálu se činnost BAS zruší.
ASR (Antrieb Schlupf Regelung, Anti Skid Regulation, Protiprokluzový systém)
TCS (Traction Control System, Systém kontroly trakce)
Systém zabraňuje protáčení hnacích kol při rozjezdu. Pokud nepostačuje přibrždění protáčejícího se kola (systém EDS), nebo se hnací kola otáčí rychleji než hnaná (necitlivé přidání plynu řidičem), požádá řídící jednotka ABS přes CAN - BUS řídící jednotku motoru o snížení kroutícího momentu (zmenšení předstihu, omezení vstřikování, škrtící klapka).
MSR (Motor Schleppmoment Regelung, Regulace prokluzu)
Při brždění motorem na kluzké vozovce (jízda s kopce, přeřazení na nižší stupeň, nebo jen prudké ubrání plynu) může dojít ke smyku hnacích kol a vozidlo se stane neřiditelné. Řídící jednotka ABS porovnává otáčky kol hnací nápravy s otáčkami kol na nepoháněné nápravě. Jsou-li hnací kola pomalejší, požádá přes CAN - BUS řídící jednotku motoru o mírné přidání plynu (otevření škrtící klapky). Systém MSR se používá především u výkonných vznětových motorů (větší kompresní poměr).
ESP (Electronic Stability Program, Elektronický stabilizační program)
Systém umožňuje zabránit smyku vozidla (v zatáčce nebo při prudkém vyhýbacím manévru) přibržděním vhodného kola nebo snížením kroutícího momentu. Zahrnuje systémy ABS, EDS, EBV, ASR, MSR. Navíc obsahuje snímač úhlu natočení volantu, příčného a podélného zrychlení a rotace vozu okolo těžiště. Řídící jednotka ABS/ESP vyhodnocuje údaje snímačů asi každých 7 ms. Kromě zásahů do řízení motoru je možný zásah i do automatické převodovky. O činnosti ESP je řidič informován blikáním kontrolky. Funkci ESP/ASR lze vypínačem vypnout např. při jízdě se sněhovými řetězy nebo vyprošťování z hlubokého sněhu.
MBA (mechanický brzdový asistent)
Mechanický brzdový asistent je jednoduché zařízení, které je umístěno mezi brzdovým pedálem a posilovačem brzd. K jeho spuštění dochází při dosažení určitých hodnot dynamických veličin na brzdovém pedálu, kterými jsou v tomto případě rychlost a síla stlačení brzdového pedálu.
HBA (hydraulický brzdový asistent)
Hydraulický brzdový asistent HBA (je součástí systému ESP) zvyšuje v případě nutnosti účinnost brzd tím, že zajistí maximální tlak na ně a zároveň maximální možné zpoždění vozidla. Zablokování kol zamezí protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV.
ESBS zvyšuje stabilitu vozidla v zatáčkách díky tomu, že rozpozná podle změn v počtu otáček kol nedotáčivost nebo přetáčivost vozu. Při nedotáčivosti redukuje brzdný tlak na přední nápravu, umožní lepší vedení kol a automobil tak zůstane ve stopě. Při přetáčivosti vozidla se sníží brzdný tlak na kola u vnitřní strany zatáčky a zvětší se tak možnost jejich vedení. Vůz se opět stabilizuje ve své stopě.
DSR (Driver Steering Recommendation), který zvyšuje účinnost stabilizujícího systému ESP. Toho je dosaženo plným využitím vlastností elektromechanického posilovače řízení. Má-li vozidlo vzhledem k vlastnostem vozovky nebo příliš vysoké rychlosti sklon vybočit přetáčivým nebo nedotáčivým smykem, je dosaženo směrové stability v nejkratším čase nejen cíleným brzděním jednotlivých kol, ale i aktivním zásahem do řízení. Tak se mohou řidiči až v 65 % vyhnout nebezpečným nehodám s bočním nárazem.
DSR zasahuje především v případech, dojde-li k intenzivnímu brzdění (aktivuje se systém ABS) za velmi rozdílných adhezních podmínek na levém a pravém kole vozu (např. jedno kolo na sněhu a druhé na suché silnici). Standardní systém ESP zasáhne tak, aby nedošlo ke smyku a řidič byl schopen udržet vozidlo na vozovce a vyhnout se případné překážce. Zásah systému ESP se provede příslušným rozdělením brzdné síly na jednotlivá kola – některá kola budou brzdit více a některá méně tak, aby vozidlo udržovalo řidičem požadovaný směr. A zde právě spočívá omezení klasického systému ESP: v případě, že největší brzdný účinek je potřebný na kole s nejmenší adhezí (kolo na sněhu), je nutné snížit brzdnou sílu i na ostatních kolech vozu podle tohoto kola – tím není využit maximální brzdný potenciál za daných podmínek. V případě zvýšení brzdné síly na kole s lepší adhezí (na suché vozovce) by bez korekce směru volantem došlo ke stáčení vozu směrem k povrchu s vyšší adhezí. Systém DSR prostřednictvím malého momentu do volantu doporučí řidiči, aby sám intuitivně provedl tuto korekci proti stáčení vozu, čímž umožní zvýšit brzdnou sílu na kole s vyšší adhezí. V extrémních případech tak může dojít ke zkrácení brzdné dráhy až o 10 % oproti vozům se standardním systémem ESP.
HHC - Asistent rozjezdu do kopce
Nutno podotknout, že zkratky se u některých automobilek pro stejný systém liší.
ABS Anti-Blocking System je zařízení, které brání blokování kol při brzdění. Díky němu zůstává vůz i na kluzkém povrchu při intenzivním brzdění řiditelný. ABS automaticky reguluje brzdnou sílu na kolech vozidla při brzdění. Jakmile se některé kolo začne blížit stavu zablokování, systém sníží tlak v brzdě a pak jej podle okamžitých podmínek opět zvýší, tento cyklus opakuje až 16x za vteřinu.
AC Air Condition = klimatizace, zařízení udržující v interiéru vozidla nastavenou teplotu. Jednoduchá manuální klimatizace pouze chladí, elektronicky řízená klimatizace udržuje nastavenou teplotu, vícezónové klimatizace nastavují mikroklima pro každou zónu samostatně.
ACC Adaptive Cruise Control = tempomat, což je zařízení udržující nastavenou rychlost jízdy. Je výhodné zejména na dálnici nebo na místech s omezenou rychlostí.
ADS Adaptives Dämpfungssystem = elektronicky řízený systém tlumení pérování v závislosti na zatížení vozidla.
AHS Active Handling System = aktivní systém řízení, stabilizační systém ovlivňující jízdní vlastnosti, známý také pod zkratkou ESP.
Airbag Vzduchový ochranný polštář (vak), který zvyšuje ochranu posádky při dopravní nehodě. Systém je vybaven senzorem, který reaguje na kritickou hodnotu zpomalení vozu. Pyrotechnické nálože vyvolají při aktivaci chemickou reakci a vzniklý plyn naplní ochranné vaky, které zadrží tělo při nárazu a sníží riziko poranění. Nejznámější jsou čelní airbagy, ale montují se také boční, okenní a kolenní airbagy.
ARI Autofahrer Radio Information = dopravní informace pro řidiče.
ASR AntriebsSchlupfRegelung = protiprokluzový systém, omezuje protáčení kol přo rozjezdu. Zaznamená-li ASR prokluzování, dojde k přibrzdění prokluzujícího kola, popřípadě ještě k ubrání plynu. Na kluzkém povrchu usnadní rozjezd. Automobil je rovněž stabilnější v zatáčkách projížděných pod plynem. Systém ASR mohou být vybaveny pouze ty vozy, které mají ABS.
AT Automatic Transmission = automatická převodovka. Usnadňuje řízení samočinným řazením rychlostních stupňů bez zásahu řidiče. Obvykle zhoršuje dynamické vlastnosti a zvyšuje spotřebu vozu, protože má větší ztráty něž klasická mechanické převodovka.
AWD All Wheel Drive = pohon kol obou náprav, pohon všech čtyř kol.
AWS All Wheel Steering = řízení kol na obou nápravách, tedy i s natáčením zadních kol.
BAS Brake Assistant = brzdový asistent, zvyšuje tlak v systému brzd při kritickém brzdění a zkracuje brzdnou dráhu. Používá se elektronický EBA nebo mechanický MBA brzdový asistent.
CAN-Bus Controller Area Network Bus = datová sběrnice, propojující řídící jednotky vozidla, zabezpečuje komunikaci mezi elektronickými jednotkami. Na
CAN-Bus je u moderních automobilů napojena prakticky celá elektronická soustava.
Climatronic Jednotka, která ovládá klimatizaci na základě údajů řady čidel. Podle nich pak reguluje topení nebo chlazení, odmrazování nebo odmlžování oken, nasměrování ventilace, intenzitu proudění vzduchu a vnitřní cirkulaci.
Common Rail Systém přímého vstřikování nafty do vznětového motoru. Vysokým tlakem vstřikovaného paliva se dosáhne dokonalejší směsi a motor má vyšší účinnost. Pře vlastním vstřikem předchází předvstřik malého množství nafty, který prohřeje spalovací prostor a snižuje spotřebu.
CPU Central Processor Unit = centrální řídící jednotka. Procesor zajišťujíci chod jednotlivých funkcí vozu.
CMR Common Rail System = systém vysokotlakého vstřikování paliva, používaný u vznětových motorů.
CNG Compressed Natural Gas = stlačený zemní plyn, alternativní palivo pro zážehové spalovací motory.
Crash Test Zkouška odolnosti karoserie při nárazu. Obvykle se testuje čelní, boční, přesazený a zadní náraz. Známá je například metodika Euro-NCAP, přidělující hvězdičky podle výsledků nárazových zkoušek.
Cx Koeficient (součinitel) aerodynamického odporu je bezrozměrná veličina, udávající velikost aerodynamického odpor nezávisle na rozměrech vozidla. Čím je menší, tím je karosérie aerodynamicky lépe propracována. Cx se obvykle pohybuje v rozmezí hodnot 0,25 až 0,4. Pro zjištění skutečného aerodynamického odporu je třeba tento koeficient vynásobit čelní plochou vozidla.
Diferenciál Umožňuje vyrovnání rozdílných otáčkek hnacích kol při jízdě do zatáčky. Při jízdě vozidla v zatáčce musí kola na vnější straně zatáčky ujet delší dráhu než kola na vnitřní straně. Tento rozdíl kompenzuje diferenciál, bez něj by docházelo k opotřebování pohonného mechanismu a pneumatik.
DOHC Double Overhead Camshaft = ventilový rozvod se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců.
Drive By Vire "Řízení po drátě" - elektronické ovládání plynu. Obvykle zajišťuje rychlejší, plynulejší a přesnější ovládání motoru. Přenáší pokyn řidiče v podobě sešlápnutí plynu na jednotku vstřikování, zapalování a na servomotor škrtící klapky. Do motoru je pak dodáno vždy jen optimální množství paliva.
DSP Dynamic Shift Program = dynamický program řízení automatické převodovky. Ulehčuje práci řidiče zvláště v provozu s četnými zastávkami a rozjezdy. DSP samočinně volí vždy optimální rychlostní stupeň. Převodovka sama "rozpozná" jízdní situaci a strategii řazení přizpůsobuje danému stavu.
DSC Dynamic Stability Control = dynamická kontrola stability, systém ovlivňující jízdní vlastnosti, známý také pod zkratkou ESP.
EBA Electronic Brake Assistance = elektronický brzdový asistent. Po dosažení určité síly stlačení brzdového pedálu prudce zvýší tlak v brzdách a urychlí tak zastavení vozu. Využívá maximální účinnosti brzdové soustavy vozu a přispívá ke zkrácení brzdné dráhy při kritickém brzdění.
EBD Electronic Brake Distribution = elektronicky řízený rozdělovač brzdné síly mezi přední a zadní nápravu podle zatížení náprav. Zajišťuje správnou regulaci brzdného tlaku, aby nedošlo k přebrzdění zadních kol.
EBV Electronic Brake Variator, Elektronische Bremskraftverteilung = elektronický rozdělovač brzdné síly mezi přední a zadní nápravu podle zatížení náprav. Zajišťuje správnou regulaci brzdného tlaku, aby nedošlo k přebrzdění zadních kol.
ECU Electric Control Unit = elektronická řídící jednotka, zajišťují chod jednotlivých funkcí automobilu. Jsou to například řídící jednotky motoru, posilovače řízení, airbagů, klimatizace, ABS, přístrojového panelu, imobilizéru, elektrické výbavy, komfortních funkcí, automatické převodovky a dalších. Koordinaci a vzájemné propojení zajišťuje sběrnice CAN-Bus.
EDC Electronic Diesel Control = elektronická regulace paliva vznětových motorů. Určuje množství vstřikovaného paliva, počátek vstřiku, plnicí tlak vzduchu, zpětné vedení výfukových plynů a dobu předžhavování. Výsledkem elektronicky řízených procesů je úspora pohonných hmot a nižší obsah emisí.
EDS Elektronische Differenzialsperre = elektronická urávěrka diferenciálu. Omezuje prokluzování kol hnací nápravy způsobené vlivem diferenciálu. Je-li jedno z kol na kluzkém povrchu a druhé ne, způsobí diferenciál protáčení kola na kluzkém povrchu, zatímco na druhé se nebude přenášet žádna hnací síla - tomu zabrání uzávěrka diferenciálu.
E-Gas Elektronické ovládání plynu. Zajišťuje rychlejší, plynulejší a přesnější ovládání motoru. E-Gas přenáší pokyn řidiče v podobě sešlápnutí plynu na jednotku vstřikování, resp. zapalování a na servomotor škrtící klapky. Podle skutečného stavu jízdních odporů a možností je pak do motoru dodáno vždy jen optimální množství paliva. Elektronické ovládání plynu šetří pohonné hmoty, snižuje emise, optimalizuje výkon motoru a pomáhá korigovat případné nešetrnosti řidiče při přidávání plynu.
EPS Electric Power Steering = elektrický posilovač řízení. Některé menší novější vozy používaly místo tradičnějšího hydraulického posilovače řízení posilovač elektrický. Jeho výhodou bylo menší snížení výkonu motoru při jeho používání.
ESP Electronic Stability Program = elektronický stabilizační systém pro kontrolu chování vozu v zatáčkách. V případě nutnosti koriguje nezávisle na řidiči směr a rychlost (zpomalení) jízdy a tak pomáhá stabilizovat začínající smyk. ESP dokáže podle natáčení volantu a rychlosti jízdy vypočítat optimální podmínky, za nichž by mělo vozidlo projet zatáčku. Jestliže elektronika zjistí, že vypočítané údaje neodpovídají skutečným, brzděním jednotlivých kol převede vozidlo do odpovídajícího směru a stability. ESP kontroluje chování vozu v každé situaci a dává tak řidiči jistotu nejen na suché, ale i na kluzké vozovce.
ETC Electronic Traction Control = protiprokluzový systém. Snižuje protáčení hnacích kol při rozjezdu a zrychlení. Zaznamená-li systém prokluz, dojde k přibrzdění prokluzujícího kola, popřípadě ještě k ubrání plynu. Systém usnadňuje rozjíždění na kluzké vozovce, automobil je rovněž stabilnější v zatáčkách projížděných pod plynem. Systémem ETC mohou být vybaveny pouze vozidla, která mají ABS.
FSI Fuel Stratified Injection = vrstvené přímé vstřikování benzínu. Při nižších otáčkách a částečném zatížení motoru používá chudou směs a šetří benzín.
Fuzzy Logic "Neurčitá logika", u automobilů se používá pro řízení automatické převodovky, její řazení přizpůsobuje charakteru jízdy řidiče. Fuzzy Logic pozná, kdy řidič jede sportovním způsobem a dovolí vytáčet motor na vyšší otáčky. Naopak při ekonomickém stylu jízdy řadí automaticky v nižších otáčkách, aby se snížila spotřeba a hlučnost.
GPS Global Positioning System = globální navigační systém. Určuje polohu vozidla pomocí geostacionárních družic. Používá se v navigačním systému, který řidiči udává směr jízdy ke zvolenému cíli a snižuje riziko bloudění.
Imobilizér Zabezpečovací zařízení, které brání nastartování automobilu bez originálního klíčku. Klíček má v sobě zabudovanou elektronickou jednotku, která vysílá tajný kód do imobilizéru. Kód vlastního klíčku se nedá změnit, lze jej však uložit do libovolné řídící jednotky imobilizéru. Systém je automaticky v činnosti při vypínání a zapínání zapalování. Starší imobilizéry byly ve formě přívesku ke klíčům, kontaktní (zasouvaly se do speciálního konektoru) nebo bezkontaktní.
ISOFIX Jednotný systém uchycení dětské bezpečnostní sedačky do automobilu. Sedačka se pomocí standardizovaných spon připevní pevnými třmeny přímo ke karosérii vozu. Systém pomáhá snížit riziko zranění dětí při nehodách.
Lambda sonda Kyslíková sonda, která slouží ke kontrole teploty a složení spalin ve výfukovém systému. Spolu s katalyzátorem přispívá ke snížení množství škodlivin ve výfukových plynech.
LPG Liquid Petroleum Gas = zkapalněný plyn na bázi propan-butanu, alternativní palivo pro zážehové spalovací motory.
MBA Mechanical Brake Assistance = mechanický brzdový asistent. Po dosažení určité síly stlačení brzdového pedálu prudce zvýší tlak v brzdách a urychlí tak zastavení vozu. Využívá maximální účinnosti brzdové soustavy vozu a přispívá ke zkrácení brzdné dráhy při kritickém brzdění.
MPI Multi Point Injection = vícebodové vstřikování paliva.
MSR MotorSchleppmomentRegelung = regulace točivého momentu motoru, systém omezující blokování hnacích kol na kluzké vozovce při brzdění motorem. Zajišťuje větší bezpečnost při jízdě na kluzkém povrchu. Točivý moment, který motor vytváří během zpomalování, automobil brzdí (tzv. brzdění motorem). Pokud řidič na kluzké vozovce podřadí nebo ubere plyn, může vinou příliš velkého točivého momentu dojít ke smyku. MSR rozezná tuto tendenci a točivý moment motoru sníží, takže hnací kola začnou opět pracovat a automobil zůstává řiditelný.
OBD On Board Diagnostic = diagnostický systém integrovaný v řízení motoru. Sleduje komponenty, které mají rozhodující vliv na množství emisí ve výfukových plynech. O závadě některé z komponent je řidič informován výstražnou kontrolkou.
OHC Overhead Camshaft = ventilový rozvod s ventily i vačkovým hřídelem v hlavě válců.
OHV Overhead Valves = ventilový rozvod s vačkovým hřídelem v bloku motoru a ventily v hlavě válců.
PDC Parking Distance Control = signalizace vzdálenosti při parkování. Varuje i před překážkami, které nejsou vidět z místa řidiče. Senzory sledují při couvání vzdálenost překážek za vozidlem a na nebezpečí kolize upozorní přerušovaným zvukovým signálem, jehož frekvence se s přibližující překážkou zvyšuje. Asi 30 cm od překážky přejde v souvislý tón. Senzory registrují nejen svislé stěny, ale i nízké patníky či vysoké obrubníky.
PDS Pumpe-Düse System = systém čerpadlo-tryska, vysokotlaké přímé vstřikování u vznětových motorů. Jeho prostřednictvím probíhá předvstřik i hlavní vstřik pod velmi vysokým tlakem, který může přesahovat až 200 MPa. Vlivem vysokého tlaku dochází k lepšímu rozptylu paliva, které se pak mnohem snadněji mísí se vzduchem. PDS zvyšuje účinnost spalování směsi, výkon a točivý moment motoru stoupají, naopak spotřeba a exhalace se snižují.
PTC Positive Temperature Coefficient = přídavný elektrický topný prvek, řešící problém pomalejšího vyhřívání interiéru automobilů se vznětovým motorem, u nichž vzniká méně odpadního tepla a jejichž chladící kapalina se zahřívá pomaleji. PTC po spuštění studeného motoru a zapnutí topení rychleji vyhřívá interiér a zejména v chladném období výrazně zkracuje dobu vytřátí interiéru na požadovanou teplotu.
RDS Radio Data System = systém zobrazující údaje o vysílači na displeji radiopřijímače.
SOHC Single Overhead Camshaft = ventilový rozvod s jedním vačkovým hřídelem v hlavě válců.
SPI Single Point Injection = jednobodové vstřikování paliva. Používalo se pro vstřikování benzínu v zážehových spalovacích motorech.
SRS Safety Restraint System = systém ochrany cestujících nafukovacími vaky (airbagy).
SV Side Valve = ventilový rozvod s ventily po straně válce v bloku motoru, postranní (spodové) ventily.
TC Traction Control = protiprokluzový systém. Omezuje protáčení hnacích kol při rozjezdu a zrychlení. Zaznamená-li systém prokluzování, dojde k přibrzdění prokluzujícího kola, popřípadě ještě k ubrání plynu. Usnadňuje rozjetí na kluzké vozovce, automobil je rovněž stabilnější v zatáčkách projížděných pod plynem. Systémem TC mohou být vybaveny pouze ty vozy, které mají ABS.
TCS Traction Control System = protiprokluzový systém. Snižuje protáčení hnacích kol při rozjezdu a zrychlení. Zaznamená-li systém prokluzování, dojde k přibrzdění prokluzujícího kola, popřípadě ještě k ubrání plynu. Systém usnadňuje rozjetí na kluzké vozovce, automobil je rovněž stabilnější v zatáčkách projížděných pod plynem. Systémem TCS mohou být vybaveny pouze automobily, které mají ABS.
TD Turbo Diesel = přeplňovaný vznětový motor.
TDI Turbo Diesel Injection = přeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním. Automobil vybavený TDI má motor vybavený přímým vstřikováním s elektronickou regulací, turbodmychadlem a chladičem plnícího vzduchu. Palivo je v tomto případě vstřikováno pod vysokým tlakem přímo do spalovacího prostoru. Systém má příznivý vliv na výkon motoru, spotřebu paliva a množství emisí.
Tempomat Zařízení, sloužící pro udržování nastavené rychlosti jízdy. Je vhodné především pro provoz na dálnicích.
UIS Unit Injector System = vysokotlaké přímé vstřikování nafty sdruženými vstřikovači u vznětových motorů, systém čerpadlo-tryska.
VANOS Variable Nockenwellensteuerung = systém variabilního časování ventilů.
VDC Vehicle Dynamics Control = dynamická kontrola vozidla, systém ovlivňující a zlepšující jízdní vlastnosti vozu při průjezdu zatáčkou, známý také pod označením ESP.
VSC Vehicle Stability Control = kontrola stability vozidla, systém ovlivňující a zlepšující jízdní vlastnosti vozu při průjezdu zatáčkou, známý také pod označením ESP.
VTEC Variable valve Timing and lift Electronic Control system = elektronicky řízený systém variabilního časování a zdvihu ventilů.
4WD 4 Wheel Drive = pohon kol obou náprav, pohon všech čtyř kol.
4WS 4 Wheel Steering = řízení kol na obou nápravách, tedy i s natáčením zadních kol.
4x4 Pohon kol obou náprav, pohon všech čtyř kol.
BDP běžte do pi.. se zkratkama, zkrtka pouzivana zakazniky smerovana na vyrobce aut, ktery poradne nevysvetli, co vybava znamena, resp. na dealery, kteri ani sami nevedi co vsechny ty zkratky ve vybave vozidla znamenaji
to Massik - Dík!Velice vyčerpávající Nicméně kromě kontroly trakce a ABS tam asi není nic,co by bylo použito na 1200gs a o to mě hlavně šlo.
Ale tohle všechno se taky hodí,takže ještě jednou dikec!
Upravil Mr GS dne 29.04.2009 13:17
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
NP napsal:
je jeste jedna zkratka, u nekterych majitelu hodne oblibena - EWS!
Elektronische WegfahrSperre
NP -- Natalie a Petr
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
ACC Adaptive Cruise Control = tempomat, což je zařízení udržující nastavenou rychlost jízdy. Je výhodné zejména na dálnici nebo na místech s omezenou rychlostí.
nene, toto je sice tempomat, ale ne obyčejný. Tento má v masce radar(opravdu radar) a kontroluje si vzdálenost od před ním jedoucího vozu, takže i popř. ubere plyn, přibrzdí...
Každý dobrý skutek má být po zásluze potrestán...
Mr GS napsal:
to Massik - Dík!Velice vyčerpávající Nicméně kromě kontroly trakce a ABS tam asi není nic,co by bylo použito na 1200gs a o to mě hlavně šlo.
Ale tohle všechno se taky hodí,takže ještě jednou dikec!
no jeste tu teda pro tebe mam:
ESA - elektronicky seriditelne odpruzeni
VR - vyhrivane rukojeti
KR - kryty rukou
PC - palubni pocitac
NS -nastavytelna sedacka
NPS - nastavitelny plexi stitek
DK -drzaky kufru
CR - chromovany vyfuk
LB - led blinkry
ZS - zabecpecovaci system
KDV - kola s dratenym vypletem
LK -loukotova kola