Ted jsem videl nabijecku se kterou se dalo dobijet pres 12v zasuvku.Nevim co to bylo zac,tak se chci zeptat jestli se v tom nekdo orientujete?Nebo staci k jakekoli nabijecce dokoupit nejaky adapter?
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Charlie napsal:
Velmi dobrá a osvědčená specializovaná nabíječka pro gelovky je belgická OptiMateIII. Mimo jiné ji můžeš připojit, přes zásuvku na motorce.
Ty klesticky a kabel jsou v cene? Ten kabel do 12v zasuvky je ten 2.5m v tom prislusenstvi? Jde mi o to aby to melo koncovku do ty zasuvky co je na motorce.Abych tam nemusel davat zadnou redukci.Radsi se ptam 2krat protoze el.je moje slabsi stranka.Dik.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Kazda nabijecka ktera umi nabijet gelovky nabije i normalni baterku. Jak pise Charlie - pomaleji - coz vubec neni na skodu.
Rekl bych ze neco takovyho ma i BIGR - bo mu z motorky couha podobnej konektor.
No ono mu tam toho couha trochu vic, v helme ma asi 14 mikrofonu
Alda napsal:
Kazda nabijecka ktera umi nabijet gelovky nabije i normalni baterku. Jak pise Charlie - pomaleji - coz vubec neni na skodu.
Rekl bych ze neco takovyho ma i BIGR - bo mu z motorky couha podobnej konektor.
No ono mu tam toho couha trochu vic, v helme ma asi 14 mikrofonu
Čtrnáct ne jen dva. A je to tak konektor je u nabíječky a přidělá se na baterku napořád. Pak stačí připojit přes konektor nabíječku a strčit jí do 220V. A kabel s krokodýlama je v ceně u nabíječky taky. Aby jsi mohl nabíjet i jiné baterky,ale pozor na autobaterii to už nestačí,tu maximálně můžeš udržovat,ale vybitou jí touhle nabíječkou nenabiješ. Jinak jí mám třetím rokem a na motorku je super. Přes zimu jí občas na den,dva připojím.Je to potřeba,protože alarm sice málo,ale trochu vybíjí baterku. Neměl jsem nikdy problém,že nenastartuju.
Proč pořád řešíte spešl nabíječky na gelovky? Většina gelovejch baterií má nabíjecí proud kolem 2A, takže běžný autodobíječky s pomalým dobíjením plně vyhovujou. A po dobití, pokud je v dobíječce něco, co ukončuje "rychlé" dobíjení a přepíná na udržovací se oba druhy baterií chovají stejně a k přepnutí dojde.
Mám gelovou baterii v potápěčské svítilně, peru do ní 3.5A při dobíjení. Baterce jsou čtyři roky a vše funguje bezproblémově....
A ktery kabel je primo do ty 12v zasuvky na motorce? Je to ten Amgates za 143 kc v tom prislusenstvi? Abych nemusel davat konektor na stalo k baterce.Videl jsem udrzovat baterku jen pres tu malou zasuvku na motorce.Tak abych nepriobjednal kabel se spatnou koncovkou.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
vevis napsal:
A ktery kabel je primo do ty 12v zasuvky na motorce? Je to ten Amgates za 143 kc v tom prislusenstvi? Abych nemusel davat konektor na stalo k baterce.Videl jsem udrzovat baterku jen pres tu malou zasuvku na motorce.Tak abych nepriobjednal kabel se spatnou koncovkou.
Jo existuje i kabel na jedný straně s konektorem k nabíječce a na druhým konci má zástrčku do zásuvky na motorce. Ale konektor na baterce je si myslim praktičtější,protože vede přímo a ne přes kabeláž v motorce. A zase tak moc nepřekáží.
S těma bateriema je to troško větší věda. Podmínky provozu baterie v motorce jsou drobátko odlišné od podmínek co má třeba baterka ve svítilně. Takže sice jde nabíjet čímkoliv nebo skoro čímkoliv ale průběh nabíjení není pro životnost olověného článku třeba vůbec optimální. Některé nabíječky mají průběh proudu poměrně vychytaný, zvládnou třeba obracení polarity pro zamezení sulfidace a správně poznají ukončení nabíjení každého typu baterie. Já mám třeba v jedné motorce klasickou bezúdržbovou a v druhé gelovou. Pak se hodí nabíječka s inteligencí, která to zvládne. Pokud ale člověk dobíjí jednu baterii vybitou pokaždé na třeba 50% konstantní zátěží, tak stačí úplně jednoduchý nabíječ. Nicméně zrovna u potápěčské mám od výrobce celkem sofistikovanou nabíječku, která má i regenerační cykly a pamatuje si, že jsem poslední dělal před půl rokem a nabídne ho apod.. Prostě bych řekl, že čím míň se o to člověk chce starat, tím sofistikovanější nabíječ by si měl pořídit Specialista to připojí na stabilizovaný zdroj, připojí sondu měřící ohřev baterie a pečlivě sleduje průběh proudu na měřáku a vlastně udělá to, co dělají nabíječky automaticky. Ne každý je ale specialista
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Jasně, ať si každej koupí dle svého gusta. Je jasné, že nějaká super dobíječka nabídne větší možnosti při dobíjení baterie. Ale u olova si troufám tvrdit, že to není třeba. Větší věda jsou NiCd a NiMh a podobné články.
Ve firmě mi jeden náš elektrodesigner navrhl úplně jednoduchou dobíječku pro olověné články. Tenhle člověk je taky letecký modelář a o článcích a dobíjení ví poměrně dost. Od té doby tu jeho dobíječku bez problémů používám na všechny olověné baterie bez jakýchkoliv problémů. Dobíječka se po dobití baterie přepne do konzervačního módu a udržuje baterii dobitou. Součástky v dobíječce vyšly na cca 50Kč + trafo. Zbastlení mi trvalo asi hodinu.
Když si vemu, že v minulosti se baterie v autech dobíjely takřka čímkoliv co bylo po ruce a fungovaly několik let, v podstatě nevidím rozdíl oproti dnešním bateriím co mám v autě a kterou dobíjím spešl krámem pro autobaterie. Stejně po třech letech odejde....
No já bych to takhle obecně neřekl. Není olovo jako olovo. Těch článků je fůra typů a přitom jde o "olověné" typy - klasické mokré, kalciové, CRLA, gelové, AGM...). Jde o to, aby gelovka kupříkladu za 3000Kč od BMW neodešla po roce, což se bohužel taky stává a celkem často. Podle mě gelovky a kalciové (s dalšími specialitami a hybridy nemám zkušenosti) potřebují trošku jinou péči než obyčejné dolévací baterie, protože jejich princip potřebuje pro nabití jiné parametry. Většina výrobců proto na gelovky zakazuje použití obyčejných nabíječek - právě z důvodu že třeba nemají dostatečně kvalitní (bez oscilace) průběh proudu nebo v závěru nabíjení u nich vyskočí napětí o pár desetin, což stačí k zaplynování článku a u gelovky to je smrt.
Běžné levné nabíječe vůbec třeba neberou v úvahu změny napětí na vstupu kupříkladu. Takže nabíjecí napětí můžou mít vyšší (třeba 14.6V) a to už způsobuje zaplynování článků. Naopak při 14.3V už není celá plocha článků aktivní a baterie nedosáhne plné kapacity. Při některých měřeních to ukazuje až na rezervu 20% a to je třeba na poddimenzované baterii u GS1200 docela znát. Obecně ty nepříliš sofistikované nabíječky mají problém při dobíjení článků s vysokým napětím. Pokud je článek těžce vybitý, tak je to OK ale dobíjení nízkými proudy je složitější. Nejjednodužší typy řídí nabíjecí proud spojitě podle napětí na baterii. Celkem to je podle logaritmické křivky (na začátku je proud vyšší a postupně se snižuje a při dosažení mezního napětí (14.4V). Inteligentnější nabíječka mění proud nejen podle napětí a průběh nabíjení není podle spojité křivky, takže se do článků dostane větší náboj bez negativních efektů a zaplynování nebo naopak nedobití. Když se sleduje napětí, tak jeho průběh (de facto průběh nabíjecího cyklu) je u každého typu olověné baterie jiný a pokud nabíječka jen sleduje jeden parametr a reguluje jiný, u gelovek je to špatně a u kalciových (Oddysey/Hawkey) to může způsobit zničení a u obou nedostatečný náboj. Takže souhlasím s tím, že na obyčejné dolévací olověné články stačí celkem obyčejná doma dělaná nabíječka ale pokud chce člověk dostat maximální kapacitu z gelovky, rozhodně takovou metodu nedoporučuji. Měl by o tom někdo napsat nějaký seriózní článek, protože se tyhle otázky opakují pořád dokola. Já mám k dispozici materiály jednoho německého a jednoho švédského výrobce ale praktické zkušenosti mám bohužel právě s tou nevhodnou (a zdaleka ne levnou) nabíječkou v kombinaci s gelovkou a docela mě to zajímalo. Totéž kamarád, když před pár lety nedokončil Dakar kvůli kalciové baterii, kterou dobíjeli nesprávně a po několika cyklech odešla.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
K motorce ještě modelařím a Na gelovky používám spec. nabíječku od f. GRAUPNER. Není to drahé ale funguje to trochu jinak než na olovo. Olovo mě učil nabíjet starý machr ( z akumy ) a zásadou je baterku probublat ( nabíjet proudem v horní povolené hranici ). Když jí budete nabíjet slabším proudem tak jí pouze lechtáte a zkracujete životnost. Baterka totiž časem zlenivý a odvikne proud ve velkém přijímat ale i dávat.
Pro olovo jsem si koupil CTEK 3600 ( za 1900,- ) který je inteligentní + pro naše potřeby ideální a již rok jí používám k plné spokojenosti. Nabíjím módem pro akumulátory 14 Ah a více a je to OK. S desulfidací jsem se zatím setkal jen u nabíječek na větší proudy ( např CTEK 7000 ) takže nemohu radit, ale určitě to je pro baterku dobře.
Výše citovaná OPTIMATE III je z uvedených důvodu pro 14 Ah aku na GS vhodná pouze jako nouzové řešení, protože nenabízí ani správně požadovanou desetinu kapacity akumulátoru vhodnou k nabíjení ( 1,4 A ) ale pouze 0,6 A ( takže lechtá a sere ).
Robert přiložený následující obrázek:
[3.64Kb]
Upravil Robert dne 03.04.2008 00:23
Asfalt nic moc, offroad sehr gutt und super.