Dlouhé roky jsem používal plyňák Markil a bombu normální Var (se závitem) A teď mám benziňák Primus. Cena benzinového byla 4x vyšší, ale provoz téměř nulový (pouze benzín a toho to sežere opravdu tolik, že to nestojí za řeč). S tím, že plyňák vaří rychleji, to bych se asi hádal. No každopádně výhody plynáku bych vyděl v lepší regulaci mírného plamene, ale benzín je zanedbatelně horší.
Plyňák je menší, lehčí skladnější, ale když vám dojde bomba někde na východě, nebo bude mráz, tak si toho moc neohřejete.
Benziňák hoří furt, nejlépe na techničák(neočuzuje), ale tento Primus co mám já a spousta dalších známých hoří také na petrolej, naftu a asi vše co hoří a dokonce i na plyn.
Takže když člověk trochu cestuje a chce si vařit sám a tedy nechodit po restauracích tak benzín je špičková věc. Absolutně se nemusíte omezovat a když vám dojde benzín, tak máte v nádrži. U plynu si musíte vzít bomby s sebou (takže třeba dvě) což se pak benzinu vyrovná velikostí, ale když si spočitáte náklady za bomby tak malá stála kolem 130 kč jedna a benzínu na obě bomby muže bejt tak, i kdyby dva litry. Takže benzín se při cestování určitě i za chvíli zaplatí. No a mám tem Primus Omnifuel a stál 4500kč
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
http://sport.popi...uel-p-1009
Tak po delším laborování a pomoci se mě podařilo udělat "modrý" příspěvek. Tady si to můžete zkusit sami porovnat.http://www.treksh...p-667.html
Upravil Cycli dne 28.02.2007 14:45
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
V čem je PRIMUS OmniFuel o tolik lempší, že je jednou tak drahý? Vyplatí se připlatit.
Jasně, Primus má větší výkon a je lehčí, ale ten rozdíl cen je velký.
Ano je drahý. Já do něho šel, protože jak píšu má ho spousta známých a navíc tento Apex II nebyl v nabídce, nebo jsem si ho nevšiml. Navíc třeba Coleman Feather má taky jeden známý a má ho asi dva roky a jak je ta zplynovací trubice navrchu, tak se mu ucpala a nová stála 800kč. Každopádně Primus spálí asi i jakýkoliv svinstvo, což u Colemana nepíšou. Ale jinač si jsou moc podobný. Je to spíš jen takový srovnání toho co mám vyzkoušený a toho co je v nabídce. Asi bych se do něho nebál jít.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Protože vařím jen asi 10x ročně a v relativně teplých krajích, kde plyn dobře hoří, zůstávám zatím věrný Colemanu (nevím jaký typ - ten nejlepší s piezo), je malinký a vejde se do ešusu. Primusu jsem zatím nepřišel na chuť, jedinou výhodu vidím v benzínu co si vezeme v nádrži a v hoření i v chladnu. Jinak bomba zabírá stejně místa jako kartuš s plynem. Uvidíme do budoucna jestli změním názor... Ivan
Benzin, urcite benzin, ale jen pro toho, kdo vari casto a pripadne v extremnich teplotach. Mam benzinovy MSR XGK II Expedition cca 12 let. Bez problemu (porad ten samy, nabeha cca 1 mesic za rok, leto i zima). Ale hlavni vyhody se projevi v extremnich podminkach (zima, ziskavani vody ze snehu), to ale vetsina lidi nepodnika, takze pak je plyn pro jednoduchost lepsi. MSR XGK je robustni, rychly, spolehlivy, vyzkouseny varic. Firma MSR ma v expedicni oblasti velke renome. Za ty roky by mi urcite cena plyn.kartusi bohate zaplatila drahy varic (pres 4000 Kc). Povetron
Teď měl na Slovensku kamarád problém s benzíňákem PRIMUS, přestala fungovat pumpa. Když jsme porovnali stejný typ 2 roky starší, ten byl vyroben z hliníkové slitiny, zatímco nový, včetně dalších částí, byl z plastu. Také vyhnutá trubička v bombě, která zajišťuje vyhoření náplně a při obrácení vzhůru nohama zhasnutí, byla konstrukčně jiná a nový typ neumoźňoval vyhoření veškerého benzínu. Byla v tom jasně patrná snaha šetřit - to už je takový dnešní trend... Bohužel i u značkových věcí. Ivan
já to vidím asi tak
Plyn :
+ čistší plamen, není tolik sazí ( nechtějte vidět ty ešusy od benzíňáků )
+ nesmrdí
+ rychlejší ohřev
+ lepší manipulace
+ levnější pořizovací náklady super kvalita je VAR= 650,-kč + bomba na asi týden až dva 220,-kč
- nedá se moc použít na Elefanty při - 10 -15° a méně
- trošku nebezpečné při vysokých teplotách v Africe v poušti atd.
- budu li však jezdit mimo civilizaci bůh ví kde,Nepál,Afrika mimo civilizované pobřeží tak těžko seženu náhradní kartuši
Benzín :
+ je všude k dispozici
- cena kvalitního cca od 3000,- tis
- hořák a okolí zčernalé a špinavé (nutno dobře zabalit)
- ešus černej jak uhel a né vždy je v okolí říční písek na generálku ešusu takže nutno důkladně zabalit
- smrdí to benzínem
- dost nepříjemná manipulace
- technicky náročné a možnost poruchy (těsnící gumičky)
Neřešit peníze tak si také koupím benzínový (v plánu to mám někdy jen tak pro radost)
ALE MUSÍM říct, že používám asi stejný typ COLAMAN-u se zapalováním piezo co IVAN a zatím mě nikdy ve štychu nenechal a hlavně jak zde bylo psáno dám to celé skladně pěkně do ešusu a to mám ešus dvojitý. No a praxe - jen samá superlativa! Mám ho více jak 7 let a nikdy nebyl problém.
Chytne vždy po pár cvaknutím piezo i za větru a eventuelního slabšího deštíku. S tím větrem je to vtipně vyřešeno, že mu zástění tvoří samotné nožky co na nich drží ešuš a po vaření je zase složíte jednoduše dolů. A ta plynová karuše (se závitem) vydrží až obdivuhodně dlouho. No a co se týče zimy tak jsem s tím vařil max. když bylo asi 1 až -5 a používal jsem jej tak asi 3 dny (za větší zimy na motorce moc nejezdím - je mi jí líto v té soli a sněhu)
Takže pokud někdy benzínový vařič tak jen pro dostupnost paliva a eventuelně na nějaký zimní čundr. Ale když jsem na takovém čundru byl tak jsem byl překvapen jak se takový benz. vařič uvádí do provozu. A byl jsem překvapen, že co výrobce tak to bylo jiné.... šlo tam o to ohřátí než dojde k výparům, které začnou hořet....
Jaké máte s tímto zkušenosti (uvedení do provozu) - já jen cvaknu bez sirek a už vařím (to je pohoda)
Když nebudu moc línej tak sem šoupnu fotky vařiče....
BMW R1150GS, kočárek a jiné stroje... www.X-treme.cz
Já měl plynovej a ted mám benzinovej a s oběma mám dobrý zkušenosti. Prostě jsem si přál benzinák a dostal jsem ho k narozkám. A se špiněním problém vcelku nemám. Doma vždy dám techničák a on vydrží dlouho. Butelu mám 0,6l. A když dojde tak dám natural a ten teda trochu čudí a jednou jsem dal z pincka s olejem a to pak bylo tada jak uhel.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Mám taky Colemena s piezo zapalováním a maximální spokojenost, za 5 let co ho mám, s ním nebyly žádné problémy... Bomby vydrží opravdu dlouho, vařil jsem i v horách kolem 3,5 tis. v teplotách kolem 0°C a pohoda.
KTM 1190 Adventure R
Jelikož mi kdysi v zahraničí zdechla plynová bomba a nebyl jsem schopný sehnat jinou(na balkáně), koupil jsem si na základě zkušeností a ceny benzíňák,kterej mi 3 roky funguje k mé maximální spokojenosti (cena asi 2,5litru). Hoří na natural, nikdy jsem ho nečistil ani se za ty léta neočmoudil - dokonce jeden z mála typů,kterej prakticky neočmoudil ani ešus. Je mnohem spolehlivější než bráchův vařič MSR,kterej je draží, ale taky dobrej-jen se musí často čistit a je očmouděnej i na techničák,což tenhle typ nezná.
K plynu bych už zpátky nešel,nejen kvůli bezpečnosti - kamarádovi kdysi bouchla plynová bomba v kufru a udělalo mu to pěknej brajgl,zapálilo věci, usmažilo kapotáž atd, jednomu známému zase plyn při explozi spálil v horách stan. Hlavně jako motorkář nemusím řešit,zda si mám uvařit jen čaj, ale můžu občas uplácat i složitější jídlo než instantní, takové, které se vaří delší dobu.
A ještě něco - s plynem vás nepustěj do letadla,takže kdo cestujete i takhle,tak zase + pro benzín. ;-)
A tenhle mám a chválím: typ "Feather stove"
http://www.net-sport.cz/?cmd=detail2&myid=176
P.S. : Ten pohled na skopčáky v kempu,když ho člověk tlakuje a pak zapálí,jak uskakují o krok zpátky za to prostě stojí! Žádnej masňáskej plynař. Ale po 20ti sekundách po ohřátí už to hoří úplně stejně jako plyn modrým plamínkem.
Upravil Hrabe_X dne 16.01.2008 12:33
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Neřekl bych že má benzínový tolik nevýhod co píše cizak.
Tak asi 20 let jsem používal převážně plynové vařiče (vždy jen šroubovací - systém ala Husch) a před pěti lety jsem koupil benzínový MSR. Nejdřív to byl omyl (něvěděl jsem že se dělají verze určené výhradně na technický benzín a jiné na cokoliv tekutého), teď poučen předchozím omylem používám verzi International, ve které fakt hoří cokoliv. Běžně používám benzín z motorky ale v Maroku nám bezproblémů hořela směs s naftou a jednou petrolej s benzínem 1:1. Ešusy nemám černé, to je právě důkaz toho, že to majitel nesprávně používá a nebo má špatný typ trysky. Vtip se zakouřením je v tom, jak se vařič zhasíná. Musí se zavírat pomalu, pak nevzniknou saze. Jakmile se prudce zavře, benzín blafne a všude jsou saze. Hlavní výhodu vidím ve výhřevnosti. V rychlosti ohřevu 2dcl vody na kafe vedou plynové vařiče ale jakmile se vaří litr, už to zdaleka není tak výhodné. Každému říkám - pokud vezeš vařič jako nouzovku, kdyby se něco stalo a jednou za týden si chceš uvařit čaj jen pro ten pocit z vaření venku, tak je plyn ideální. Jestli ale vaříš večer čtyři hlavní jídla a litry čaje, není vůbec o čem přemýšlet a má smysl koupit benzínový. Ale musí to být správný typ a hlavně osvědčený na spalování benzínu z motorky a s pokud možno dvojitým systémem čištění trysek. Vařiče jsou trošku věda ale pokud se na něj člověk spoléhá někde v bivaku, vyplatí se koupit pořádný, který vydrží třeba 10 let. Jinak nevidím rozdíl mezi plynem a benzínem co se týká opotřebení gumiček. Zrovna u Husche mi praskl v horách nějaký teflonový mezikroužek a bylo po vaření. Bylo to na akci v Chamonix a nebyl problém ho koupit v obchodě ve městě. Jinak se dělají i prakticky celokovové benzínové vařiče, kde i pumpa je hliníková (SnowPeak) ale prasklý O kroužek ho vyřadí z provozu stejně jako ten nejobyčejnější na trhu. Chce to vzít základní díly na opravu a minimálně na rozebrání trysky (aby člověk v cizině nezjistil že tam jsou palcové šrouby kupříkladu). Jinak vařič považuju za celkem nebezpečnou věc a má z nich respekt - kromě toho Husche, který hořel tak, že šla zavřít bomba, jsem viděl dvoumetrový plamenomet vyrobený (nechtěně) z vařiče nejmenované východoněmecké značky, kde se otevřel pojistný ventil, vařič odletěl jak raketa asi 5m daleko (naštěstí směrem od stanů), chvíli hořel fakt 2m plamen obrovské intenzity (benzín pod tlakem) a pak bouchnul ve fantastickém oblaku černooranžového plamene jak malá atomovka. Hřib atd. Prostě tohle jednou vidíte a dáte si pozor, co u motorky a u stanu budete používat. Nám se to stalo v civilizaci (tehdy lezecká tréninková oblast Škrovád u Chrudimi) a nebyla to tragédie. Ale když nemáte náhradu a jste někde daleko na cestách...
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Můj brácha měl MSR, 2x ho reklamoval,že se mu ucpal, jednou jsem mu svařoval ulomenou nožičku z drátu,která mu povolila. Ale používá ho často a v extrémech - leze trošku po horách. Na benzín s adetivy trošku kouří, i když má správnou trysku,která spálí cokoliv. Důležité je,že šlape a nemusí řešit,kolik má plynu.
Feather Stove je zase méně skladný,mě do kufru motorky vyhovuje a jezdí na bezolovo bez kouření. Má kohout,kterej má na sobě drát,kterej čistí vnitřek,tak by se ucapt neměl - ale je možné že se to někomu stalo.
S promusem nemám zkušenost žádnou.
Prostě někomu vyhovuje ten,někomu jinej. každopádně doporučuju benzín,pro svou vyšší použitelnost a nižší provozní náklady.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
To by mě zajímalo komu kdy bouchla plynová náplň (bomba) jak je tady výše popisováno. Podle mě to snad ani není moc možné - leda že by si to sám plnil aby ušetřil pár kaček - pár takových "machrů" jsem už viděl!!!!!
BMW R1150GS, kočárek a jiné stroje... www.X-treme.cz
Speedy: plynovou bombu jsem bouchnout neviděl ale mě tenkrát hořel plamen těsně nad závitem (kde jsou na vařiči nasávací otvory) prasklým těsněním. Byla to otázka času než by to bouchlo. Jinak s plněním mám 10 let zkušeností, protože dřív to prostě jinak nešlo. Horkotěžko jsme sehnali pár prázdných flašek od lidí, co se dostali ven a vážili a přelívali plyn přes redukční ventil z PB... To dělali všichni a maximálně jsem viděl vyboulené dno když to někdo přehnal a v teple to expandovalo.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...