Nechal som vymeniť zadný tlmič za zánovný, nahodiť progresívne struny, čím sa celá motorka celkovo trochu pridvihla a spevnela - jazdné vlastnosti úplne úžasné. Takisto som nechal nahodiť y-zvod.
Teraz ale nastal problém, pri spomaľovaní /zastavovaní a podraďovaní, zatiaľ som to pocítil iba na križovatkách na dvojke a jednotke, sa niekde z oblasti prevodovka / predná časť kardanu začal ozývať zvuk, ako keby tam bolo niečo ulomené v ozubení, jednoducho by som to prirovnal k tomu, ako keď sú v práčke mince a pri točení bubna chrastia
Pred výmenou tam ten zvuk nebol, ozýva sa výlučne len pri silnejšom spomalení /zastavení, motorka ide plynule, rýchlosti sa zaraďujú bez problémov, rozbiehanie bez problémov, plynulá jazda bez problémov - absolvoval som asi 15 km do garáže, samotný zvuk nijako neovplyvňuje chod motorky, nič necuká, ani neskáče, preto nedokážem určiť odkiaľ to ide
Budúci týždeň s tým idem späť do servisu, ale ak ste sa s tým už niekto niekedy stretol, pomohlo by to pri rýchlejšej identifikácie samotného zdroja problému
Asi bych začal tím, že dal moto na hlavní stojan s vypnutým motorem a převodovkou v neutrálu. Zakývat zadním kolem v poloze rukou 12+6 a sledoval vúle, jak na kardanu tak na kole. Všechny ložiska. Vyloučíš tím tak vybitá či volná ložiska. Nezdá se mi pravděpodobné, že by to byla převodovka, ta by chrastila pořád a ne jen při brzdění.
Projdi vúle na kardanu , ložiscích v rámu a v kole. Pak bych osobně přikurtňoval přední kolo k hlavnímu stojanu / zabráníš tak pádu stroje vpřed / pak moto nastartoval a v ty režimy, kdy se zvuky ozývají, bych napodobil s uchem u kyvky či motoru. Tzn , jak píšeš, 1+2 a ubrat. A když bych ani tehdy nic nezjistil, tak vymontovat svíčky , zařadit 1+2 a točit zadním kolem a poslouchat převodovku.
Následně vypustit oleje z kardanu a převodovky a juknout zda jsou čistě , bez špon atd...... Jen aby to nebyl nakonec pazvuk co vydává ten nový Y svod , a dosud si na něj nebyl zvyklý.....nebo jen drnčí volný výfuk o něco..... či nedotažené někde matice či spony po té montáži.... Držím palce při diagnostice pacienta.... V nejhorším platí : neřeš a jezdi
To prvé, zistiť vôle v kardane, točenie kolesom plus kontrola diferáku boli urobené už v servise, keď tam bola na výmenu tých strún plus aj ja som to skúsil v garáži. - žiadna vôľa, pri točení kolesa na neutrále ani žiadne chrapčanie
Takisto aj chalani skontrolovali či niekde nedrnčí výfuk, resp. zvod po premontovaní, lebo aj oni tento zvuk zaregistrovali, trochu v menšom, keďže motorku odskúšali iba na dvore servisu /vrátane raptora/ ale tu chyba asi tiež nebude, všetko vyzerá byť podoťahované
Už teda ostáva iba vyskúšať tie ďalšie dva kroky.
Ako vravím, zaskočila ma najmä nepravidelnosť toho "chrapčania" - iba pri spomalení a iba na 1 a 2 a to že to nijak neovplyvňuje chod - vyslovene keď som to zaregistroval, skúšal som na parkoivsku s vyklopenou helmou tento proces a pozorne som sledoval, či sa so zvukom obajví aj nejaké cukanie, alebo niečo podobné a nič.
Inak, k tomu zvodu, pri preraďovaní mi dbakrát vystrelilo do výfuku a takisto sa trochu zmenil zvuk, takže teoreticky je aj to možnosť, ale ako vravím, znie to tak zvláštne mechanicky, presne ako keď hosíš do miešačky štrk a kamienky sa odrážajú od stien a chrapčia
Bobo NM -Tak ještě zkus vypustit olej z kardanu a i převodovky, a podívej se jak olej vypadá a mužeš jej i přefiltrovat přes papír a uvidíš, zda v něm nejsou kusy kovu či není moc znečištěn. Když bude OK, nalij zpět, / nebo dej nový -já osobně bych dal nový / ale získáš tím jistotu, že to kardan ani převodovka není a že jsou v pořádku. Vždycky olej vypouštím do čisté vaničky a obsah pak studuju, zda nevykazuje patologické příměsi. Je to dobrá kontrolka. A když olej bude OK , pak zbývá jedinné. Sundat kontrolně Y svod a projet Bawec se seriovým svodem s katem......když zvuk zmizí, je to jasné. Takhle bych postupoval na svém stroji, tak Ti držím palec příteli a dej pak vědět co to bylo ....
Upravil W dne 12.03.2009 21:01
Toto spravím určite, keďže bol olej menený ca. pred 3000km, bude na ňom viditeľné akékoľvek znečistenie / cudzie objekty dosť jasne. Samozrejme už by som tam nelial ten pôvodný
Kat mám tiež k dispozícii, takže aj to je dobrá rada. Kiež by to bol iba divný zvuk z nového zvodu
CAF kde ti robili prerobenie tych progresivnych strun a co to stalo??? Tiez o tom uvazujem. Ako sa zmenili vlastnosti a o kolko asi sa zdvihla motorka ???
DIK. Prajem vela zdaru s identifikovanim poruchy.
Chlapi co by jste rekli na takovyhle rozdil v barve oleje v kardanu a prevodovce ??? Chystam se na vymenu, takze jsem to chtel ted zkouknout dodcela me prekvapilo, ze kardan ma olej prakticky jak novej a prevodovkovej jeuplne neprusvitnej.Posledni servis "pry" cca 4tis km. zpet. Tak ted babo rad. Jsou vlasne vypoustaky magneticke ( aby jsem zjistil, jestli nejsou v prevodovce nejake kovove supinky )???
Kardan:
Prevodovka:
PS. Trosku mi zalezlo slunko, ale snad jde poznat ten rozdil
Upravil milanosor dne 31.03.2009 16:42
Hmm, tak snad o tom bych si myslel že olej by měněn jen v kardanu a hoši se na převodovku vydlábli. Sice mám na 12gsa jen málo kilometrú , cca 15tkm ,ale i tak jsem měnil oleje v kardanu i převodovce v 1tkm, cca 7,5 tkm a v cca 14,5 tkm. Nyní přejdu na delší intervaly. Převodovvku každou druhou výměnu motorového oleje a olej v kardanu, vždy při výměně zadní pneu, neboť 12gsa 08 nemá nalívací otvor v kardanu a je třeba sundat zadní kolo. Tak jedním vrzem, když je kolo dole....
No a při 1 byl olej z kardanu jak černý bláto, při 7,5 celkem výrazně našedlý a při 14,5 o poznání méně. Neboli znečištění klesá dost výrazně s najetými kilometry, jak se vúle vymezují, zuby se vyhlazují a snižuje se otěr součástek. Olej s převodovky byl stále jak nový, medový. Téměř neznatelně kontaminovaný. Z toho usuzuji že tak výrazný rozdíl v barvě oleje v převodovce, je zpúsoben jen jeho nevýměnou . Osobně bych vyměnil obě náplně a při najetí dalších 5tkm provedl znovu sondáž náplní. Když budou gút, klidně nalít zpět.....
Jen tak na okraj poznámku, to postupné snižování stupně znečištění oleje v kardanu jsem pozoroval i na Hondě, kdy měním každých cca 15tkm. Do najetí 50tkm se při výměně barva vždy lepšila, od černého humusu, připomínající vazelínu, až jen po lehce našedlou barvu. Nyní v cca 80tkm je již olej po 15tkm v kardanu stejně medové barvy jak je tam nalit. Neboli, platí to i u jiných strojú....
PS: na závěr poznámka: vypouštím olej vždy do čistých vaniček a takže lze odsledovat špony ,kaly, úsady. 12gsa magnetické zátky nemá, Honda ano. u 1150 netuším.
1150 ma magnet jen na výpušťáku z kardanu.Já to s tím olejem mám naopak.Z kardanu černá sračka a z převodovky čistej a to jsem ho vyjímečně měnil po cca 3000 km.Motorka má najeto 66000.Asi kardanu dávám víc na prdel
No kdo vi, jak to s tema servisama je.Jak si to sam nevymenim, tak mam pochybnosti vzdy. No jinak budu menit obe naplne.Litrik oleje uz mam stejnak koupenej, tak mi to snad vystaci no a uvidim za par tisic, jak na tom barva je.Tak si i rikam, ze v prevodovce se toho toci mnohem vic nez v kardanu, tak mozna i proto ta barva, ale snad to neni znameni nejake zavady....