Chcem by som Vás znova požiadat o radu/pomoc.
Minulé leto som mal na moje motorke poruchu - pridretý pravý valec vplyvom chudobnej zmesi (R1100RT, r.v.2000, porucha 81tis km, aktualne 86tis km). Problem som riešil vo vlakne: https://www.bawor...d_id=36879
Ako pravdepodobnu pricinu, ktora sposobila zavadu sme vtedy identifikovali prasknutu (polorozpadnutu) gumicku, ktorá (ne)zakryva dieru za skrtiacou klapkou, na meranie podtlaku praveho valca. Sposobovala chudobnú zmes a vplyvom chudobnej zmesi dochadzalo k detonacemu spalovaniu, ktore postupne nicilo pravý valec aj piest.
Priznam sa, ze som si pocas jazdenia pred poruchou vsimol, ze po zastaveni a stati s nastartovanym motorom mi teplota vybieha z 5 dielikov na 6-7 dielikov - motorka sa prehrievala. Ale kedze toto je moja prva motorka, pripisoval som to tomu, ze bolo horuce leto a tomu, ze stojim na mieste.
Oprava obnasala:
- kupu jazdeneho pravého valca aj piesta
- zabrusenie ventilov na oboch hlavach
- nastavenie podtlakov
- novy olejovy filter a vsetky naplne
Po oprave som priebezne kontroloval, ci su sviecky rovnako zafarbene a kedze motorka fungovala (zdalo sa ze problem, ktory sposobil zavadu bol odstraneny), dodatocne som este vymenil vstrekovace na EV14. Tiez som jeden krat meral teplotu vyfukovych zvodov, ci nahodou jedno potrubie nie je horucejsie ako druhe. Obe mali teplotu zhruba rovnaku.
Teraz pred zaciatkom sezony som vymenil vsetky filtre a motorový olej. Zarazilo ma ze palivovy filter bol z roku 2000, aj ked motorka podla servisnej knizky chodila poctivo na predpisany servis...
Po pár jazdách okolo komína, som znova skontroloval sviecky a jedna sa mi zdala bledsia ako druha – vid foto.
Samozrejme som sa zlakol ze stara zavada tam stale je a zacal som hladat ako este v domacich podmienkach skontrolovat bohatost zmesi. Spravil som LED voltmeter a pripojil ho k lambda sonde. Ak je motor studeny (do dvoch dielikov), tak je zmes v poriadku (open loop - lambda si drzi 0,8V). V momente ak teplota dosiahne tri a viac dielikov, zacne hodnota na Lambde kolisat. Pri volnobehu to mozete pozriet na videu nizsie. Za jazdy pri ustalenej rychlosti to robi rovnako v 1-1,5s intervale. Pri plnom plyne alebo pri ciastocnom brzdeni motorom je zmes OK (stabilne 0,8V). YouTube Video
Pred skusobnou jazdou s voltmetrom lamda sondy som vycistil sviecky. Po skusobnej jazde som ich skontroloval a maju rovnaku farbu.
Vedel by mi niekto povedat, ci je normalne, ze hodnota napatia na lambda sonde pri volnobehu a pri ustalenej rychlosti (otackach) takto kolise?
Ak nic nevyhutam, ostava skocit s motorkou do servisu, kde maju valce. Vedeli by ju dat motorku na valce, strcit sondu do vyfuku a premerat zmes pri zatazenom motore v roznych rezimoch prevadzky.
Upravil buggi7 dne 13.05.2020 19:13
Ahoj.
To, že napětí na lambda sondě kolísá mezi cca 0,1-0,2V a cca 0,8-0,9V, je v pořádku. Nižší napětí znamená chudou směs, vyšší napětí bohatou směs.
Při studeném motoru řídící jednotka nebere ohled na lambdu a nechává směs bohatší jako kompenzaci možného srážení směsi na studených stěnách válců. To znamená, že napětí na lambdě je těch cca 0,8-0,9V. To je ovšem open-loop režim.
Jakmile se motor ohřeje a podmínky motoru jsou stabilní (volnoběh, ustálená rychlost), jednotka přepíná do closed-loop, což znamená, že začíná brát v potaz zpětnou vazbu z lambdy a pravidelně mění délku vstřiku tak, aby udržovala směs co nejblíže stechiometrickému poměru. A protože použitá lambda je úzkopásmová, neumí to udělat jinak, než neustálým přecházením mezi chudší a bohatší směsí. Proto vidíš to kolísání napětí na lambdě.
V režimech, kdy potřebuješ výkon (zrychlování, plný nebo téměř plyn), tak jednotka opět přechází do open-loop režimu a směs lehce obohacuje právě proto, abys měl k dispozici co možná největší výkon. Proto je v těchto režimech napětí na lambdě opět tstabilně vyšší.
Mě z toho tvého popisu vychází, že ti to funguje dobře. Jediná věc mi tam nesedí a to sice tvoje tvrzení: "Ak je motor studeny (do dvoch dielikov), tak je zmes v poriadku (closed loop - lambda si drzi 0,8V).". Nevím, odkud bereš, že se jedná o closed loop. Není, za studena je to open loop.
V pohodě, mě se omlouvat nemusíš .
Ano, já si opravdu myslím, že je to v pořádku. Takhle lambda regulace v closed loop režimu pracuje. U mých motorek je to stejné.
A ta barva svíček se mi podle fotek zdá taky v pohodě.