Po 9 měsících s navigací Zumo XT mi začíná vadit pár věcí a zvažuji, zda ji nevyměnit za Navigator 6+ (model 2021) nebo TomTom 550. Rád bych znal vaše postřehy k těmto navigacím co na nich máte rádi a co vás na nich štve. A také zda splňují body 1-6, viz níže
Co mi na Zumo XT vyhovuje:
- Čitelnost displeje na přímém slunci
- Apka Garmin Drive v mobilu
- Bezproblémová (většinou) komunikace s iPhone a intercomem Sena SRL, jinými slovy, telefonování v pohodě, zobrazování a čtení zpráv v pohodě.
Co mě a Zumo XT vysloveně štve a je důvodem k výměně za jinou navigaci
- Po vypnutí zapalování se sice XT po jedné minutě vypne, ale bohužel stále žere baterii a je mi schopna baterku vymlátit do týdne. Měl jsem dřív Zumo 660 a prostě tohle se mi nikdy nestávalo
- Navigace klikatými cestami, neboli "Adventurous Routing" mě dohání k šílenství, když mě naviguje po frekventovaných hlavních tazích plných náklaďáků, přičemž ze zkušenosti vím, že ty samé cesty by třeba TomTom v mobilu elegantně vyloučil a vedl by mě po nich pouze v nezbytném případě.
A tím se dostávám k tomu co je pro mě zásadní, jinak mi je navigace k prdu:
1) Uzamykatelný držák
2) Čitelný displej na přímém slunci (Zumo 660 byla tragédie stejně jako mobily)
3) Nesmí po vypnutí vybíjet baterii (Zumo 660 mi baterku nevybilo ani po 2 měsících stání)
4) Navigování s možností vyhnutí se frekventovaným hlavním tahům
5) Bezproblémové telefonování a čtení SMS z iPhone. Moto mám i jako pracovní dopravní prostředek a bohužel jsou dny, kdy musím hodně volat. Potřebuji vidět kdo volá a volat potřebuji přes navigaci vyhledáním kontaktu v seznamu ale také zároveň přes mobil, když nejsem u navigace a mám přilbu na hlavě. Telefonní seznam v mobilu mi často narůstá a mění se mi a navi musí toto pokaždé spolehlivě sesynchronizovat.
6) Navíc, nyní jsem se Zumo XT zvyklý, že když se vzdálím od navigace nebo je vypnutá a někdo mi volá, tak mi jde volání přímo do intercomu z mobilu. Což nevím zda je navigací nebo intercomem Sena SRL, ale dřív jsem měl Zumo 660 a intercom Nolan a takto to nefungovalo. Musel jsem mít mobil spárovaný buď jen napřímo do intercomu, nebo přes navigaci, ale tím pádem když byla navigace vypnutá, tak jsem si přes intercom nezavolal. Při spárování mobilu přímo s intercomem, jsem zase neviděl na navigaci kdo mi volá a nedalo se ani z navigace volat. Což nyní u Zumo XT funguje nezávisle na sobě a můžu mít mobil spárovaný s XT i intercomem.
A teď babo raď
starám se o marketing a spolupracuji s www.honzaptacek.cz - realitní makléř a kancelář v Praze
No to jsem si říkal také, ale časem jsem zjistil, že mi dost vadí, to jak XT naviguje. Čím dál víc mi přijde navigování Zuma XT jako tragédie..
starám se o marketing a spolupracuji s www.honzaptacek.cz - realitní makléř a kancelář v Praze
Fojtik Design napsal:
Napájení máš přímo na zdroj, který je určený od výroby pro navigaci? Žere to baterku, i když navigaci vycvakneš z držáku?
jj zdroj originál, montovali mi to přímo v TT v Modleticích. Žere stále, ať s navi nebo bez. Jediné co jsem vypozoroval je, že někdy rychleji a někdy pomaleji. Zda je tam navi nebo ne, tak to nerozhoduje.
Upravil vztekloun dne 30.06.2021 00:34
starám se o marketing a spolupracuji s www.honzaptacek.cz - realitní makléř a kancelář v Praze
Hmm, tak to je fakt na houby. A to jsem ji chtěl taky kupovat. Tohle by mě celkem sra*lo.. Možná to půjde nějak obejít. Ale dávat tam někde vypínač, to by se mi moc nezamlouvalo a nic lepšího mě teď nenapadá.
Fojtik Design napsal:
Hmm, tak to je fakt na houby. A to jsem ji chtěl taky kupovat. Tohle by mě celkem sra*lo.. Možná to půjde nějak obejít. Ale dávat tam někde vypínač, to by se mi moc nezamlouvalo a nic lepšího mě teď nenapadá.
Proč vypínač ? Stačí přeci připojit napájení na spínané plus. Kam nejde proud nemůže být spotřeba. Jinak navigování XT a Navigatoru bude stejné protože je tam + - stejný algoritmus výpočtu.
Nevím kdy ti to montovali ,ale informace ze stránek TT :
"Update 06-2020: Napájecí adaptér 12V/5V je v produkční verzi možné bezproblémů použít i pro přímé napájení ze systémového konektoru CanBus sběrnice motocyklů BMW. Adaptér nepřepne sběrnici do režimu, kdy by zůstala aktivní ale po minutě po vypnutí zapalování se vše vypne. Odběr kabelu (adaptéru) bez navigace je neměřitelný."
Upravil GSPETR dne 30.06.2021 09:46
Fojtik Design napsal:
Hmm, tak to je fakt na houby. A to jsem ji chtěl taky kupovat. Tohle by mě celkem sra*lo.. Možná to půjde nějak obejít. Ale dávat tam někde vypínač, to by se mi moc nezamlouvalo a nic lepšího mě teď nenapadá.
Proč vypínač ? Stačí přeci připojit napájení na spínané plus. Kam nejde proud nemůže být spotřeba. Jinak navigování XT a Navigatoru bude stejné protože je tam + - stejný algoritmus výpočtu.
Nevím kdy ti to montovali ,ale informace ze stránek TT :
"Update 06-2020: Napájecí adaptér 12V/5V je v produkční verzi možné bezproblémů použít i pro přímé napájení ze systémového konektoru CanBus sběrnice motocyklů BMW. Adaptér nepřepne sběrnici do režimu, kdy by zůstala aktivní ale po minutě po vypnutí zapalování se vše vypne. Odběr kabelu (adaptéru) bez navigace je neměřitelný."
Přesně tak. Problém musí být v zapojení. Nenapojili to přímo z baterky?
.
Zumo XT mě zatím vždy vedla na hlavní tahy jak popisuješ, i když jsem zvolil Adventure mod. Měl jsem ji půjčenou od švagra, jestli má cenu ji koupit a vzdal jsem to. Vždy mě to i v tomto modu nahnalo na hlavní. Nenašel jsem způsob, jak ty hlavní vynechat. Takový ten courací mod mimo jedničky a dvojky.. Najel jsem s ní cca 3 tis km a nesžil jsem se s ní. V tomhle mi vyhovovala Zumo 220, ale to už je dlouho (2009 -10). Od té doby používám telefon nebo levnou Navitel. A ta mě zavede fakt až do hadích děr, kde není nic ani silnice. Ale tam zas neumí pokračovat s navigací a není dobře čitelná na slunci. Takže telefon s navigací a pro silnici pro mě zatim tento kompromis. Tam si ale musim dopředu naklikat kam chci a nemůžu se odchylovat z trasy
GSPETR napsal:
Nevím kdy ti to montovali ,ale informace ze stránek TT :
"Update 06-2020: Napájecí adaptér 12V/5V je v produkční verzi možné bezproblémů použít i pro přímé napájení ze systémového konektoru CanBus sběrnice motocyklů BMW. Adaptér nepřepne sběrnici do režimu, kdy by zůstala aktivní ale po minutě po vypnutí zapalování se vše vypne. Odběr kabelu (adaptéru) bez navigace je neměřitelný."
Montovali mi to 09/2020, měnil jsem za Zumo 660, na baterku to připojené není. Funguje to sice tak, jak je v popisu, tj po minutě XT zahlásí ztrátu napájení a vypne se. Přesně takto fungovala i Zumo 660, ale baterka se ani nehnula.
Upravil vztekloun dne 30.06.2021 13:58
starám se o marketing a spolupracuji s www.honzaptacek.cz - realitní makléř a kancelář v Praze
GSPETR napsal:
Jinak navigování XT a Navigatoru bude stejné protože je tam + - stejný algoritmus výpočtu.
To je právě to, co mě zajímá, zda Navigátor bude navigovat aspoň trochu rozumně. Přeci jen, pokud dobře chápu, má Navigátor 6 funkci "vyhnutí se frekventovaným hlavním tahům", nebo jak se to nazývá. A teď je otázka na ty, co N6 mají, zda je tato funkce použitelná..
Upravil vztekloun dne 30.06.2021 13:59
starám se o marketing a spolupracuji s www.honzaptacek.cz - realitní makléř a kancelář v Praze
Kojot napsal:
Takže telefon s navigací a pro silnici pro mě zatim tento kompromis. Tam si ale musim dopředu naklikat kam chci a nemůžu se odchylovat z trasy
Rok jsem jezdil s mobilem, bohužel, pro mě to není řešení.
- nelze za jízdy ovládat v rukavicích a vytáčet hovory, sice se prodává BT ovladač na řídítka, ale pouze k androidu
- přehřívání a viditelnost displeje na slunci v létě je děs
- napájení po týdnu jízdy v dešti je také problém..
- jediná skutečná výhoda je, že po městě jsem využíval Waze a mimo města si zvolím TomTom, Sygic nebo něco jiného.
Kdyby se dělal nějaký rozumný odolný Android 5-6" s funkční dotykovou vrstvou pro ovládání v rukavicích, co by netrpěl výše uvedenýma neduhama, tak bych přemýšlel, že ho budu používat místo navigace s duální SIM kartou, byť Android nemusím..
starám se o marketing a spolupracuji s www.honzaptacek.cz - realitní makléř a kancelář v Praze
Kojot napsal:
Takže telefon s navigací a pro silnici pro mě zatim tento kompromis. Tam si ale musim dopředu naklikat kam chci a nemůžu se odchylovat z trasy
Rok jsem jezdil s mobilem, bohužel, pro mě to není řešení.
- nelze za jízdy ovládat v rukavicích a vytáčet hovory, sice se prodává BT ovladač na řídítka, ale pouze k androidu
- přehřívání a viditelnost displeje na slunci v létě je děs
- napájení po týdnu jízdy v dešti je také problém..
- jediná skutečná výhoda je, že po městě jsem využíval Waze a mimo města si zvolím TomTom, Sygic nebo něco jiného.
Kdyby se dělal nějaký rozumný odolný Android 5-6" s funkční dotykovou vrstvou pro ovládání v rukavicích, co by netrpěl výše uvedenýma neduhama, tak bych přemýšlel, že ho budu používat místo navigace s duální SIM kartou, byť Android nemusím..
Naprostý souhlas. Taky jsem po několika letech a navigovaní přes mobil značně otrávenej. Teoreticky je to skvělé řešení, ale v praxi to stojí za houby.
Tak jaký je vlastně závěr? Protože v roce 22 nemít rozlišení HD se mi zdá trochu divné .
Ale zase stavět navigaci jen na rozlišení....
Zavděčit se všem, je umění, které nikdo nedokáže. 1200 GSA - 2011
Já mám cca roční zkušenost s TomTom Rider 550 (po předchozí 400). Musím říct, že je o poznání rychlejší (4jádro proti 1 jádru), není problém s vodotěsností (kondenzace na displayi, kvůli špatnému rozlití lepidla/tmelu podél čela displaye a plastového těla - obvykle trápí čtyřstovky).
Aktualizace map přes Wifi je parádní. Prostě připojím na WiFi doma nebo z telefonu a stáhnu bez PC v řádu desítek minut celou Evropu.
Rozlišení vůbec neřeš naopak i u telefonu jsem bral s co nejnižším, že je rozdíl vykreslovat cca 1 mpix 60x za vteřinu a 2 mpix 60x za vteřinu což vede k větší spotřebě > potřebě vyššího výkonu procesoru > většímu zahřívání > nestabilitě a přehřívání.
Naproti tomu to co je v navigacích obvykle cca 0,3 mpix a obnovování podle mě stěží 30x za vteřinu funguje spolehlivě i za letních veder.
Vedle TomToma na hrazdě plexi, mám ještě telefon na řídítku, který používám pro vytáčení kontaktů, poslech hudby, případně jako alternativní zdroj mapových podkladů pro případ nějaké potřeby během cesty (najít poblíž obchod, pumpu, vyhnout se koloně přes Waze)... Jinak trasy připravuji v Mapy.cz (jak pro TomToma tak pro telefon) - musím říct že chování na Tomtomu je přesně jak bych chtěl, ale Appka Mapy.cz na telefonu se velmi často zblázní a najednou se dojezd prodlouží třeba o 150km... nevím proč a rozhodně podle toho nechci jet... Chtěl jsem to právě porovnat a nic moc resp. za mě nepoužitelné...
Upravil HonzaGS-SV dne 15.06.2022 09:51
Dobře, rozlišení vyřešeno, že to není podstatné, i když si stále myslím, že je to příjemné se koukat na jemnější.
Ale když vezmu XT a 550 jsou cca ve stejné kategorii ale 6 je úplně někde jinde a ještě k tomu musí člověk připočítat držák. který nestojí 100. Jasně třeba ty 2 navigace nemusejí mít výborný držák, který nemusí vyhovovat, ale je tam v balení.
A když připočtu, že ty systémy jsou cca 4 roky staré, tak v dnešní době pokroku, jestli vůbec o tom uvažovat.
Zavděčit se všem, je umění, které nikdo nedokáže. 1200 GSA - 2011
Já bych klidně 550 koupil dneska znovu a radši bych měl jen 550 než jen mobil... takže tak... a jak jsem již několikrát zmínil Garmina ani zadarmo 500 i 660 stačily a co jsem slyšel tak ta logika navigování je stále stejná
John_Ice napsal:
Dobře, rozlišení vyřešeno, že to není podstatné, i když si stále myslím, že je to příjemné se koukat na jemnější.
Ale když vezmu XT a 550 jsou cca ve stejné kategorii ale 6 je úplně někde jinde a ještě k tomu musí člověk připočítat držák. který nestojí 100. Jasně třeba ty 2 navigace nemusejí mít výborný držák, který nemusí vyhovovat, ale je tam v balení.
A když připočtu, že ty systémy jsou cca 4 roky staré, tak v dnešní době pokroku, jestli vůbec o tom uvažovat.
6 je v jine kategorii - protoze kolecko ...
i kdyz to treba nevis, tak kolecko jednoznacne chces
za me je kolecko ta uplne nejpraktictejsi a nejpouzivanejsi vec na navigaci