Čus všem kteří sedlají "Dakara".
V různých diskuzích jsem teď narazil na téma tlumič řízení o jeho výhodách při jízdě v terénu. Začal jsem po něm pátrat i na Dakárka, ale zatím bez výsledku. Mám dva dotazy:
1) Víte někdo o výrobci tlumiče řízení, který ho nabízí s montážní sadou na Dakara?
2) Co víte nebo si myslíte o použítí tlumiče řízení na Dakara?
Díky všem, kteří si najdou čas zapojit se do této diskuze.
hanzelka
Ja som za, sám som uvažoval, ale myslím si že s pôvodnou vidlou to nemá význam...
Upravil PeterKeke dne 21.04.2011 17:41
'03 BMW F650GS Dakar '14 BMW F800GS
Pár poznámek:
- na enduro zásadně rotační tlumič
- pístový je na silniční motorky
- má smysl na rychlou jízdu převážně rovně, v trialových pasážích ubírá na ovladatelnosti
- jak psal Peter, raději bych řešil podvozek, až potom tlumič "Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
Imho to má význam pouze když chceš s drapákem jezdit rycheji po silnici. Tak rychle, abys ho potřeboval i v terénu asi nikdo z nás nejezdí. Já když vytáhnu na polňačce 80 Kmh, tak to fakt jen na extrémě přehledném úseku a krátkou dobu. V terénu jsem se nikdy nesetkal s rozkmitáním řídítek a jezdit rychleji je už jen hazard, nehledě k tomu, že sériovej Dakar na to stejně není stavěnej. Naopak jak říká Vjetrník, tak ti tlumič bude bránit v ovladatelnosti, až budeš pomalu projíždět po kamenech, bahnem a tak... (včas nesrovnáš a ztratíš balanc)
I při rychlostech kolem 110km/h po polích a přehledných šotolinách - měřeno cyklocomputeru - jsem se std. užšími řidítky nepozoroval kmitání a potřebu tlumiče. Na špuntech po silnici jezdím kolem 80-90 krátce do 110 a taky jsem nepozoroval problém.
Písek jsem zkoušel jen okrajově a v pohodě.
Možná by ten tlumič byl potřeba na vícedenních rally kde pomáhá s únavou. Ale bude to asi individuální - před 14 dny jsme byli na třídence a najeli jsme za 2.5 dne 700km terénem a taky to bylo OK.
Dakar 650, HusaberG
Vjetrnik napsal:
Pár poznámek:
- na enduro zásadně rotační tlumič
- pístový je na silniční motorky
- má smysl na rychlou jízdu převážně rovně, v trialových pasážích ubírá na ovladatelnosti
- jak psal Peter, raději bych řešil podvozek, až potom tlumič
A jak bys řešil, resp. vylepšil podvozek?
Díky za odpověď
hanzelka
Loss napsal:
Imho to má význam pouze když chceš s drapákem jezdit rycheji po silnici. Tak rychle, abys ho potřeboval i v terénu asi nikdo z nás nejezdí. Já když vytáhnu na polňačce 80 Kmh, tak to fakt jen na extrémě přehledném úseku a krátkou dobu. V terénu jsem se nikdy nesetkal s rozkmitáním řídítek a jezdit rychleji je už jen hazard, nehledě k tomu, že sériovej Dakar na to stejně není stavěnej. Naopak jak říká Vjetrník, tak ti tlumič bude bránit v ovladatelnosti, až budeš pomalu projíždět po kamenech, bahnem a tak... (včas nesrovnáš a ztratíš balanc)
Jen můj laický názor, když jsem pročetl škálu možných nastavení v odkazu na tlumič řízení viz. výše, uvádí se tam, že jde nastavit i na pomalejší jízdu snutností "kličkování" mezi např. kameny a při přejezdu do jiného terénu je změna nastavení velmi rychlá.
Nedávno jsem na tohle téma psal. Nevím, kolik z diskutujících skutečně s rotačním tlumičem řízení jezdilo. Já ho mám na WR450F a na upravené 1150GSA. Obě motorky mají vidle Ohlins se zdvihem 33cm a obě jsou poměrně nestabilní. Obě taky jezdím na poměrně ostrých gumách vpředu. Rotační tlumič má smysl při jízdě třeba po pistě - stabilita je úžasná, když se to zavře téměř na doraz, tak se dá i po roletě řídit jednou rukou v rychlosti nad 120km/h. Mám to vyzkoušené až do 176km/h což byl můj "rekord" na jemné roletce na jezeře Iriki. Když jsem ho pro test vypnul (otočí se páčka a tím se sníží brždění tlumiče), tak to začíná třást s řídítky čím dál víc a věřím tomu, že při držení jednou rukou bych to nezvládnul. Na ostrém enduru to myslím nemá smysl - leda při jízdě oraništěm ale musí se to zapnout a pak vypnout, jinak při nejbližší technické pasáži následuje pád, protože řídítem nejde škubnout a zatočit v nízké rychlosti.
U těžkého GS s 21" na klasické vidli s poměrně velkým zdvihem = velmi nestabilní, to má smysl i na silnici, na rozhození stačí obyčejná kolej od kamionů v asfaltu a motorka se skoro nedá udržet. Tam to funguje skvěle. Ale platí to samé - nesmí se zapomenout vypnout.
Pokud někdo řeší přestavěný podvozek (třeba WP nebo jakékoliv pořádné MX vidle) a jezdíte na Desertech nebo podobných pneu a jezdíte často po pistách - tak neváhejte a pořiďte si ho. Pokud jezdíte někde po polních cestách tak budete nadávat a budete s ním frajeřit ale za jízdy ho budete mít vypnutý. Vím o čem mluvím..
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
hanzelka napsal:
Jen můj laický názor, když jsem pročetl škálu možných nastavení v odkazu na tlumič řízení viz. výše, uvádí se tam, že jde nastavit i na pomalejší jízdu snutností "kličkování" mezi např. kameny a při přejezdu do jiného terénu je změna nastavení velmi rychlá.
Díky za odpověď
Hahaha. Mám jeden Ohlins a jeden Scott a ačkoliv v návodu píšou to samé, tak v praxi pokud máš nastavení, které opravdu tlumí, tak když prudce škubneš za řídítko, tak je jak kámen. Ano, pokud extrémně pomalu otááááááčíííííš tak to povolí ale opravdu pomááááááálůůůůů. Jinak se to ani nehne a ležíš.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Taky o něm právě uvažuju na mého přestavěného Dakara, vidle mám z CRF450 31cm zdvih. Z odpovědí mi není moc jasný výsledek.Nejde mi o to jezdit po pistě 150km/h, spíš bych se rád vyhnul situacím, kdy ve sjezdu trefím kámen co odhodí př,kolo ze směru, následuje cuknutí rukama kontra, pak přílišné rovnání a pád nebo vyputování mimo trať. Nebo zmiňovaná jízda kolejí či kamenitou strouhou, kdy se přední kolo střídavě odrazí od jedné a druhé hrany a situace se opakuje.Dalším případem je jízda do zatáčky na vrstvě štěrku nebo makadamu, neztuhne řízení příliš a nezabrání v plynulém zatočení do zatáčky? Je tedy rotační tlumič na tohle vhodný na moto kolem 200kg?
Upravil Left dne 10.09.2013 07:29
Left
Ano je. Mám ho i na 1150GSA s podobnou komfigurací (zdvih vidlí 33cm) a nedovedu si to bez tlumiče představit. Je to hodně nestabilní a tlumič fakt pomáhá.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...