Po delší době a několaka urgencích jsem se dokopal k napsání pár řádků o nouzových opravách benzínových čerpadel.
Nejsem mechanik a moje zkušenosti jsou ze situací, který jsem reálně řešil na mích moto výpravách a závodním autě(také jednobový vstřik)
Nejdřív trocha teorie:
Jednodobové stříkačky fungujou tak, že na vstřikovací trysku se přivádí benzín o určitém tlaku (bmw 650 GS 3,5 bar)P odávací čerpadlo dává až 6atm. Tlak paliva se pak řídí tlakovým regulátorem. U 650 gs je tlakový regulátor integrovaný ve filtru.
Závada , kdy je nízký tlak paliva na vstřikovací trysce se může projevovat různě. Bez měření se to v podstatě nedá přesně určit. Buť je v háji čerpadlo nebo tlakový regulátor. Vadný tlakový regulátor jsem ještě nikdy nezažil, ale vyloučit se to nedá. Předejdete tomu včasnou výměnou filtru!
Diagnostika vadného čerpadla.
Sepněte klíček a když nic nezavrčí. Tak buť na čerpadlo nejde napětí nebo je v háji. Pokud zavrčí tak odpojte hadičku ze vstřikovače a ucpěteho palcem. Musí se tam vytvořit takový tlak že se nedá skoro udržet a stříká to všude okolo. Pokud to jen učůrává je v háji.
Pokud ani po tomhle si nejste jistý tak vyndejte vstřikovač a začněte startovat. Pokud vstřikovač jen stříká a ještě nepravidelně tak je to špatně. Musí to perfektně a pravidelně rozprašovat benzín ( skoro až mlhovinu).
Jak na výměnu.
Vyndat celý segment i s čerpadlem z nádrže. Původní čerpadlo vyndat. Nepoškoďte u toho sací koš, protože ten se s novým čerpadlem neprodává a blbě se shání! Originální držák čerpadla po dálce rozřízněte. Nandejte nové neoriginální čerpadlo. Celý držák stáhněte hadicovou sponou a tím se čerpadlo zajistí.. Původní konektor na připojení elektriky se musí ustřihnout a dráty zapojit přímo na čerpadlo . Na čerpadle je vždy namalovaný + -. Červený drát je + ! Benzinová hadička nelze vždy použít znova. Dá se nahradit obyčejnou benzinovou hadičkou. No pak už jen nandat a jet.
Jaké čerpadlo:
Čerpadlo by mělo na první pohled vypadat jako původní. Jen se lišit konektorem. Většina čapadel jsou hodně podobný a liší se připojením hadičky, elektriky, vrcholovým tlakem a průtokem benzínu. Já vybíral čerpadlo pro starý motory se vstřikováním.. např. Lada Samara, Škoda Felicia( funguje, ale je velký) Suzuki Jimny , Hyunday a další .
Vhodný je čerpadlo z jednobového vstřiku, ale mělo by si to poradit i s novými čerpadly pro vícebodové vstřikování. Ty údajně dávají vyšší tlak.
Všechny tahle úkony jsem zvládnul v polních podmínkách s minimem nářadí. Snad to někomu pomůže na cestách. Mě tyhle útrapy stáli skoro nervy, protože se mi čerpadlo dácky vysralo někdy ve stepy a já nevěděl co dělat….
já mam na čerpadla strašnej pech. Co se mi dostane do ruky tak mi lehne čerpadlo. At je to auto nebo motorka. Fakt hruza.
BMW f 650 GS Dakar 00
BMW f 650 GS Dakar 01
www.offroad.h2omaniaks.com
Super článek a tip. Skoro by se vyplatilo jedno rezervní čerpadlo vozit připáskovaný v nádrži hned vedle originálu ....mám 50.000 (minimálně) a to by se mohlo vyplatit..... stát se může cokoli.
jinak ještě z mýho pohledu jsem před STD filt/reg předřadil benzínový kovový tlakový předfiltr abych předešel ucpání originálu. Tak doufám že až to začne škytat tak ho vyřadím.....dojedu a vyměním.. .
Dakar 650, HusaberG
Na delší cesty sebou čerpadlo vozím. Delší cesta je pro mě třeba Albanie a dál. Doporučuju vozit nový čerpadlo at už jaký koli. Protože když použitý čerpadlo vyschne, tak při dalším spuštení už nemá takovou životnost. To byl důvod proč mi odešlo 2x čerpadlo za jednu cestu. Jako náhradní jsem vezl použitý čerpadlo a vydrželo mi tam asi 6tis km nebo kolik
BMW f 650 GS Dakar 00
BMW f 650 GS Dakar 01
www.offroad.h2omaniaks.com
Nemohl jsi tohle téma založit už před třema rokama? to jsem měl Dakara asi dva měsíce a kleklo mi čerpadlo, všude jsem hledal, ptal se na alternativy až jsem musel koupit nový original za sedmičku v té době by se to hodilo tento návod Ale jinak dobrý! určitě to tady spoustě lidem pomůže!
Ahoj, mám takový menší problém a to ten, že mi přestalo jet čerpadlo zapnu klíček a nezavrčí prostě nic nedělá. Benzín, pojistky, baterka jsou O.K., volal jsem Tondovi a ten mi ještě poradil abych se kouknul na relé, ale v manuálu jsem našel jenom 3 relé (Relief relay, BMS relay, Diode relay), myslím si dobře že od pumpy je to BMS? A jak vyzkouším že je v pořádku?
Nemohl jsem něco spálit když jsem montoval přídavná světla, šahal jsem jenom na dráty co jdou od přepínače na dálkový/potkávací?
Edit: ještě bych se chtěl zeptat na ty dva konektory co jsou na čerpadle na tom bílém je po zapnutí klíčku napětí ovšem na tom černé není nikdy nic
Upravil DAGR dne 12.06.2013 17:39
Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
Tak ty dráty z toho černého konektoru jdou do ř.j., proměřuju přeměřuju ale pořád je to stejný po zapnutí zapalování čerpadlo pořád nenaskočí, ještě k tomu konektrou,když je napětí na tom bílém konektoru, tak by mělo být relé v pořádku nebo ne?
Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
Jestli jsou pojistky a relé BMS v pořádku, tak vyzkoušej čerpadlo - klidně může být KO - nebyl bys u 650 první ani poslední. Jeden z těch konektorů je rezerva paliva a druhý je čerpadlo. Nemám to teď před sebou, takže nevím z hlavy který je který (černý, bílý). Koukni se do manuálu, tam je to popsané.
...po dohodě servis a diagnostika moto BMW...
co jsem se dočetl z manuálu tak ten bíly co je v něm po zapnutí napětí je snímač hladiny a ten druhý co na něm není žádné napětí je čerpadlo. Jak tedy odzkouším to relé BMS? a co to vlastně znamená BMS protože v manuálu je hodně věcí takhle označeno, ale relé jsem našel
Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
Závada zjištěna a odstraněna, byl přerušený drát mezi řídící jednotkou a čerpadlem. Samozřejmě jsem měl přítele na telefonu v podobě Tondy, takže touto cestou bych mu chtěl znovu poděkovat a smeknout před jeho zkušenostmi .
Ještě k tomu čerpadlu, když vám po zapnutí klíčku nesepne čerpadlo, tak ještě můžete zkusit připojit čerpadlo přímo na baterku, stačí oddělat černý konektor a místo hnědého drátu dát - a místo zeleno hnědého + jen musíte mít sundanou vstupní hadici (IN) z palivového filtru a danou do nějaké nádobky poteče tudy benzín! Servis motocyklů BMW včetně originální diagnostiky BMW Motorrad
Taky jsem měl dneska, ne poprvé horší start. Čerpadlu se nějak nechtělo, ale po chvíli hýbání s dráty naskočila a je zase oukej. Teď jen počkat, kdy mě nechá někde na poušti bez lidí
Do it my way...
Tak dneska se mi stalo jiz po 3 ze pri prvnim startu nezabzucelo cerpadlo a motorka nechtelachytnout znova jsem zapnul a vypnul klicek cerpadlk zabzucelo a vse ok. Muze se stat ze odchazi? Nebo cim to je? Co zmerit co vyzkouset?