Nabízí ho tmtmoto@seznam.cz ve specifikaci API SH,SJ.To by to šustilo!!Tam jsem koupil 20w50 za 150,-za litr taky API SH,SJ. Píšou,že to jsou oleje speciálně pro Harley -Davidson. Kdybych bydlel na Floridě,byl by asi 25W60 akorát
Zkusím napsat vyčerpávající odpověď. Doufám že vyčerpá obsahem a né nudou. Nevydávám dílko za své je to extrakt ze zdrojů na netu.
Oleje se třídí do viskozních skupine značených xxW-yy dle normy SAE J300.
Kde :
xxW je označení zimní třídy a existuje: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
zz je označení letní třídy a existuje : 20, 30, 40, 50 a 60
Vliv teploty na výběr viskozity
Výběr vhodné viskozity oleje závisí na jeho provozní teplotě. Čím je provozní teplota vyšší, tím vyšší musí být viskozita použitého oleje (jinak by došlo k neúměrnému ztenčení mazacího filmu a zhoršení mazání). Proto musí být například jednorozsahový olej SAE 30 nahrazen olejem SAE 20 pokud dojde ke snížení provozní teploty a naopak SAE 40 nebo SAE 50 pokud dojde ke zvýšení provozní teploty.
Vliv zatížení na výběr viskozity
Vhodná viskozita oleje závistí na zatížení oleje. Čím je zatížení vyšší, tím je vyžadována vyšší viskozita oleje (vyšší viskózní třída ). Proto může být pro motor, pro který je předepsán normálně olej SAE 30 v režimu vysokého zatížení použit olej SAE 40 nebo SAE 50.
Vliv rychlosti na výběr viskozity
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.
Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení - nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.
Čím je číslo viskozitní třídy vyšší, tím je olej více viskózní. U každé viskozitní třídy je definována minimální viskozita při vysoké teplotě 100°C (garance, že olej bude i při vysoké teplotě dostatečně viskózní a udrží se v mazacím prostoru). Písmeno "W"(z anglického Winter) u nižších viskózních tříd upozorňuje na to, že je u viskozitní třídy navíc definována maximální hodnota viskozity při nízkých teplotách (garance, že i při nízkých teplotách mazivo příliš neztuhne). Podle toho, zda viskozita oleje vyhovuje pouze jedné viskózní třídě nebo více třídám, dělíme oleje na jednorozsahové a vícerozsahové. Příkladem jednorozsahového oleje je olej s označením SAE 10W (splňuje nároky pouze jedné viskózní třídy 10W), příkladem vícerozsahového oleje je olej s označením SAE 10W-40 (splňuje nároky viskozitní třídy 10W i viskozitní třídy 40).
Definice hodnot pro srovnání je tady v tabulce:
vlada-adv přiložený následující obrázek:
>> FAJFKA
K tvému dotazu: Z výše uvedeného je vidět že oleje se zimní třídou 10W až 20W jsou si celkem příbuzné u 25W je to dost velký skok při zvýšení viskozity. Z toho plyne omezení při funkčnosti při startech v zimě a potenciální vliv na spotřebu (up). Ale za to při vysokých teplotách a zátěži bude motoru líp. Ono omezení v zimě znamená že se pokud budeš ortodoxní jezdič za mrazu a budeš startovat vymrzlou motorku při teplotě pod -15°C nemusí se vůbec namazat a pápá motore. Proto bych osobně s tímhle olejem například na ELEFANT TREFFEN nejel
Myslim si ,ze v dnesni dobe jsou motorove oleje uz na dosti vysoke urovni a laborovat o tom jestli ten ci onen je jen otazkou penez a libivosti obalu.Samozrejme s prihlednutim na to jestli se nechystam na Elefanta, nebo do Afriky.Podle me je dobre drzet se toho co pro dany typ doporucuje vyrobce a chovat se k motoru jako k prvnicce......pomalu zahrat a pak projet Pokud si nekdo koupi supr olej a pak tomu hned po nastartovani dava "pod ocas" tak je u me stejne vůl,protoze nejvetsi opotrebeni motoru vznika po startu,dokud se olej neprotlaci do vsech mazacich mist.
Ale baworaky si pry kupuji vyspele osobnosti, tak to neni asi nas pripad
Je dulezite olej menit vcas a ne si rict ze tam mam dvakrat lepsi olej = dvakrat dyl vydrzi.
"Jen muj nazor,kazdopadne pekne a vyzivne vlakno ,diky"