Zdravím všechny a prosím o radu.Bylo mi doporučeno dávat do 1150 GS jednosvíčák plnotučný 98 okt. benzin,prý motoru prospívá mnohem víc než 95 okt.Nemohu tím motoru uškodit,nebo je třeba jinak seřídit?
Na jízdy kolem komína tankuj vyzkoušený benzín 95 oktanů. Pumpa, kterou používáš bez problémů.
Pokud by nebyl benzín dobrý tak ti to bude motor detonačně spalovat (vibrace, jako kdyby klepání z motoru kolem 4 tisíc atd.).
Na cestách máš jistější tankovat 98 oktanů, abys měl jistotu.
98 oktanovým benzínem v žádném případě motoru neublížíš.
Pája
Zdravim, benzin se tu resil. Ja jsem konecne na zapade Prahy nasel pumpu, kde je BA95 ok, tzn. ze mi v tom nechrasti pri pridani - je to OMV v Repich. Jinak je to jedno, jestli Shell nebo Benzina, na vetsich pumpach jsem narazil na blbej benzin zatim skoro vsude. Z nekterych pump chrastila i 98, to uz me fakt stvalo.
Jinak si myslim, ze poctiva 95 staci, v Alpach nebo ve velkym vedru jsem sice kvuli samozapalum bral 98, ale v Rakousku a Nemecku je i 95 uplne vyborna a staci.
Jak pise Paja1, oktanove cislo urcuje odolnost benzinu proti samovzniceni, tzn. ze vyssi cislo muze byt jen lepsi, urcite neublizi. ;-)
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
ach jo, Brňáku Jime, jak můžeš napsat takovou blbost. Vždy se držím a zdržuji se komentářů, ale toto jsem už nevydržel.
Octanové číslo je tím větší, čím větší je odolnost benzínu samozápalům, na vzduchem chlazených motorech jsou mnohem větší teploty a s růstem teploty vzrůstá taky co? vzrůstá tlak. a tak dále, nechci dělat školení ale je zajímavé, že ty detonce jsou hlavně v období veder, že.
No je to asi s Jimem na delší rozpravu....
Brnak Jim napsal:
Píšu to,co je všeobecně známé.Nemyslím venkovní teplotu,ale teplotu vyvolanou kompresí.Při menším kompresním poměru nedosáhne teplota bodu,kdy benzin s vyšším okt.číslembez problémů komplet a hlavně včas shoří.Takže jehoideální hoření probíhá dávno za horní úvratí a proto nižší výkon.Pamatuji doby,asi v 70 letech,kdy škodovkáři místo specialu tankovali super a všem tvrdili že jim to líp jede.Náš učitel v hodinách Automobily se to mu jen smál.Doufám,že nechceš tvrdit to,co ti tehdejší majitelé škodovek?
Promin, ale tohle je blbost. Teplota vzniceni a samovzniceni jsou dve rozdilne veci. Antidetonatory snizuji teplotu samovzniceni, ale teplota vzniceni jimi ovlivnena neni (u benzinu je pod -40°C). Je nesmysl, ze by benzin s vyssim oktanovym cislem horel pomaleji, to by jim asi treba v F1, kde motory toci ke 20.000, asi moc nefungovalo. Marne hledam porovnani teplot vzniceni a samovzniceni jednotlivych druhu benzinu, abych to dolozil.
Jinak BMW boxer tim, ze to je vzduchac a diky el. vstrikovani paliva pracuje ve vyssich otackach s velmi chudou smesi, pravdepodobnost samovzniceni paliva roste, a to zvlast za vysokych okolnich teplot, kdy motor pracuje na vyssi teplote.
Asi nejen moje osobni zkusenost to potvrzuje. :-)
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
Jeste dodatek - pokud vim, ze jsem v mistech, kde 95 neni moc kvalitni nebo pokud jezdim v provozu, kde je vyssi riziko, ze motor se bude hodne hrat (mesto, teren, vysoke teploty vzduchu), radeji zaplatim o cca 20 Kc na nadrzi vic za palivo, nez abych riskoval jizdu v rezimu detonacniho horeni a tim poskozeni motoru propalenim pistu, tesneni pod hlavou, hlavy nebo podpaleni ventilu. Toho se obavam hlavne kdyz treba jedu do tahleho kopce, mam poradne pridano a diky rychlosti uz neslysim, jestli nahodou motor nebezi s detonacemi.
Pokud po natankovani paliva s vyssim oktanovym cislem zmizi zvukove projevy detonacniho horeni, je to pro me dostatecnym signalem o tom, ze motor bezi ve spravnem rezimu a benzin s vyssim oktanovym cislem mu tedy prospiva mnohem vic, coz je moje odpoved na rubigsovu otazku. :-)
Jinak mate nekdo zkusenost, ze by po natankovani benzinu s vyssim oktanovym cislem doslo ke zhorseni vykonu, jak je tu tvrzeno vyse? Ja mam zkusenost opacnou. Diky, ahoj. ;-)
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
Snad posledni prispevek, ziskany ze serveru faq.org, na ktery odkazuje wikipedie:
The antiknock ability is related to the "autoignition temperature" of the
hydrocarbons. Antiknock ability is _not_ substantially related to:-
1. The energy content of fuel, this should be obvious, as oxygenates have
lower energy contents, but high octanes.
2. The flame speed of the conventionally ignited mixture, this should be
evident from the similarities of the two reference hydrocarbons.
Although flame speed does play a minor part, there are many other factors
that are far more important. ( such as compression ratio, stoichiometry,
combustion chamber shape, chemical structure of the fuel, presence of
antiknock additives, number and position of spark plugs, turbulence etc.)
Flame speed does not correlate with octane.
Kdo potrebuje, kratce v cestine:
Odolnost proti klepani ma vztah k teplote samovzniceni uhlovodiku. Nema vyznamny vztah k:
1. Obsahu energie v palivu, coz by melo byt zrejme, protoze okyslicovadla maji maly obsah energie, ale vysoke oktanove cislo.
2. Rychlosti horeni bezne zapalene smesi, coz by melo byt zrejme z podobnosti obou referencnich uhlovodiku. Jakkoli rychlost horeni hraje malou roli, je zde mnoho dalsich faktoru, ktere jsou dulezitejsi. (jako je komprese, kvantitativní zákonitosti při chemických reakcích, tvar spalovaci komory, chemicke slozeni paliva, pritomnost antidetonacnich prisad, pocet a pozice svicek, vireni atd.)
Rychlost horeni nema vztah s oktanovym cislem.
Uf, tim koncim.
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
Díky všem za odpověď.Před čtrnácti dny jsem totiž 98 okt.vyzkoušel na cestě na GG a můj pocit je,že mašině chutná-pěkně jede s menší spotřebou.Chtěl jsem mít jistotu,jestli to není špatně,když jí píšou 95 okt.
bmwivo napsal:
ach jo, Brňáku Jime, jak můžeš napsat takovou blbost. Vždy se držím a zdržuji se komentářů, ale toto jsem už nevydržel.
Octanové číslo je tím větší, čím větší je odolnost benzínu samozápalům, na vzduchem chlazených motorech jsou mnohem větší teploty a s růstem teploty vzrůstá taky co? vzrůstá tlak. a tak dále, nechci dělat školení ale je zajímavé, že ty detonce jsou hlavně v období veder, že.
No je to asi s Jimem na delší rozpravu....
ahoj, teď jsem to po delší době otevřel, takže děkuji za přízeňm. Jime, snad ses nenaštval, jsi múj dobrý parťák na akcích webu.
Jen k tomu ještě, mám zkušenost, že při teplotách vzduchu okolo 30ti stupňů mám problém zajezdit si na náš "kvalitní" 95 oct. benzín, musím pozvolna přidávat, abych omezil detonace na minimum, se 100vkou je to bomba, jede to jako po dešti, znáte to, jak jde bavorák krásně ve vlhkém ovzduší. Mám možná trochu strmější nastavení, ale motorka mně jede fakt dobře a můžu si užívat výjezdu ze zatáček, kdy to je fakt paráda, při méně kvalitním benzínu a s kuframa a s mojí ženskou to fakt nejede, což se při použití mého oblíbeného benzínu od Benziny - Verva 100, nedá říci.
... dneska 3x tankovani - streka pres 600 km - pozoroval jsem lehky rozdil mezi 95 a 98 oktanu u nas (k lepismu pro OMV 98) ... a dost zasadni rozdil (k mnohem lepsimu) pri nataknovani "plnotucneho" benzinu v Reichu. Take potvrzuji, ze za mokra mi moje obluda rovnez leti jak strelena svine...
... mam cerstve serizeno, normalni seriovka s KN filtrem.
Bubak
CFmoto CL-X 700 Adventure
Já tankuju vždy ten nejlevnější a světe div se, furt to jede jako z praku Benzín tankuju, když potřebuju. Ale jinak Benzina ...
BMW R 1100 GS k dvacetiletému výročí prodáno
Jawa 250/590 SPORT - na uklidnění
Jawa 350 Californian r.v.2014 na zakázku
já zkoušel hned po koupi dát tam 98 levný a proti 95 levnýmu byl rozdíl právě jen ta koruna na litru nebo kolik to bylo
a pokud to začne na 95 detonovat asi by bylo lepší zjišťovat proč tomu tak je, jestli někde nečouhá kus těsnění nebo je karbon v hlavách atd.
ta 98 to neřeší, jen oddaluje
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?