Nevím, zda se to tady někde již probíralo, pokud ano, tak mě odkažte, ale zajímalo by mě, zda je legální mít na motorce doplňky, které nejsou homologované. Tzn. padací rámy, nosiče kufrů a podobné. Já mám zatím jen prodloužený stojan na Dakara a nosiče kufrů zn. Domádo a teď se chci pustit do okopčení padacích rámů od Wunderlicha. Co na to STK a hlavně v případě zaviněné nehody dá pojišťovna ruce pryč? Co třeba zpětná zrcátka bez označení E? Děkuju za podněty...
Upravil Rhinoceros dne 07.12.2009 09:47
Pokud to není homologované, teoreticky by to na motorce být němělo. Markantní je to u takových částí, jako je světlo a součástí ovlivňující jízdu a jízdní vlastnosti. mělo by to platit i pro kufry a držáky a tak, ale v praxi jsem ještě neslyšel, že by nějaká pojišťovna zjišťovala, zda máš homologované padáky, držáky kufrů a podobně. Pokud by ti ale kufr za jízdy odlétnul a někoho zranil, věřím, že na to může dojít.
Čili bude velmi záležet na tom, zda ti podomácku vyrobená komponenta neselže a nestane se nějaká nehoda, nedej bože s úrazem.
V praxi si velké množství lidí na motorky vyrábí věci samo a opravdu jsem neslyšel o tom, že by pojišťovna něco zjišťovala.
motto: jak vidim pole, jdu se tam rozplacnout
KTM 640SM, KTM 350 EXC-F, HD Night ROD Special
... za nehomologovane doplnky (v pripade, ze na to nekdo prijde) hrozi dneska slusny pruser - v zahranici obzvlast. V pripade i nezavinene nehody muzes skoncit s prohlasenim policie i pojistovny, ze Tvoje motorka nemela na silnici co delat a smolik.
Bubak
CFmoto CL-X 700 Adventure
Aha a to se teda potom dostáváme na tenkej led, protože spousta oficiálních doplňků v prodeji homologaci taky nemá... Takže jinými slovy to znamená, že je třeba pro klid v duši vybírat to schválené...
Rhinoceros napsal(a):
Aha a to se teda potom dostáváme na tenkej led, protože spousta oficiálních doplňků v prodeji homologaci taky nemá... Takže jinými slovy to znamená, že je třeba pro klid v duši vybírat to schválené...
Nechci se dohadovat ale myslím si že třeba TT nebo WUnderlich si nemužou dovolit prodavat doplnky nehomologované: Co vím od Milana z TT tak Touratech spolupracuje na vívoji dopńků přímo s BMW.
Upravil servisak dne 07.12.2009 09:54
... servis a diagnostika BMW Motorrad
i u nekterych doplnku TT je poznamka ze nemaji homologaci na provoz pro provoz na silnici a jsou urceny pouze pro off-road (napr. mrizka nebo plexi pred svetlo ... )
Už jsme to tu kdysi řešili, právě ve vztahu ke kufrům. Tohle jsem o tom kdysi zjistil, tak to sem okopíruju:
Můj německý kolega se o víkendu ptal svého známého, který pracuje v německu na TÜV, tedy obdoba naší technické kontroly, jak je to s kufry a schválením pro silniční provoz. Dnes mi říkal, že pokud přijede motocykl na technickou a je vybaven nosičem a hliníkovými kufry bude ho zajímat následující:
- motocykl s kufry nesmí být širší než 1 metr
- kufr nesmí mít ostré hrany, hrany by měly být zaobleny
- konstrukce nosiče musí být stabilní
- k jeho přichycení na motocyklu doporučuje použít samojistících matic
- kufry nesmí zakrývat vnější osvětlení a registrační značku
- kufry a nosič nesmí spolujezdci znemožňovat držení se existujících madel na motocyklu
- kufry a nosič nesmí zakrývat stupačky pro spolujezdcovy nohy a znemožňovat tak jejich použití
Certifikát o schválení pro silniční provoz německá TÜV nevyžaduje. Říkal, že je to podobné, jako tašky přehozené přes sedadlo, ty taky žádné zvláštní schválení nemají. Samozřejmě existují díly, které schválené pro silniční provoz musí být, např. brzdy, nebo nádrž, která obsahuje hořlavý benzín a nařizuje to zákon. V případě, že výrobce má své výrobky přesto pro silniční provoz schválené, bude to zřejmě z důvodu, aby na něj později nějaký chytrák nepřišel, že se někde o kufr škrábnul a upadla mu potom ruka.
Jinak na vozidlech jsou obecně dily, které musí ze zákona splňovat určité požadavky. Ty jsou různé např. v Evropě, Japonsku, Kanadě, Číně atd. Většinou se tyto předpisy týkají, jak tu někdo zmínil, např. světel, nebo skel na autě, ale i jiných věcí, jako jsou bezpečnostní pásy, zámky ve dveřích, odolnosti proti zapálení u materiálů, které jsou v interiéru vozu, vyfuk (emise, hluk) atd. Obecně jde o rozdělení na díly, které musí mít certifikát, který se vztahuje pro trh, na který je vozidlo určeno (schválení pro silniční provoz) a díly, které musí vyhovovat předpisům z hlediska bezečnosti. Oboje předepisuje zákon. Např. skla na autě a i motorce musí splňovat určité zákonem předepsané bezpečnostní podmínky, aby se třeba při nehodě nevysypaly a neublížily posádce. Naproti tomu jsou třeba zámky na autě, které musí určitou dobu odolávat proti mechanickému poškození (nájezd zloděje). Nechytejte mě, prosím, za slovo, já vím, že se stejne auta kradou. Těch předpisů je celá řada a bohužel sám úplně přesně nevím, jak se dostat k nějakému ucelenému soupisu.
Cycli - nevěděl bys nám poradit? Ty o tom něco víš.
Upravil paulik78 dne 07.12.2009 12:12
paulik78 napsal(a):
Můj německý kolega se o víkendu ptal svého známého, který pracuje v německu na TÜV, tedy obdoba naší technické kontroly, jak je to s kufry a schválením pro silniční provoz. Dnes mi říkal, že pokud přijede motocykl na technickou a je vybaven nosičem a hliníkovými kufry bude ho zajímat následující:
- motocykl s kufry nesmí být širší než 1 metr
..
Šířka 1150 GSA s originál adv. kufry je asi 112cm. Tak to asi v Německu neprojde TÜV.
paulik78 napsal(a):
Můj německý kolega se o víkendu ptal svého známého, který pracuje v německu na TÜV, tedy obdoba naší technické kontroly, jak je to s kufry a schválením pro silniční provoz. Dnes mi říkal, že pokud přijede motocykl na technickou a je vybaven nosičem a hliníkovými kufry bude ho zajímat následující:
- motocykl s kufry nesmí být širší než 1 metr
..
Šířka 1150 GSA s originál adv. kufry je asi 112cm. Tak to asi v Německu neprojde TÜV.
No vidíš a v Čechách by to prošlo,protože nikde není napsáno že nesmí být širší než jeden metr...
Já nevím, jak je tžo oficiálně, ale mám na motorce samo-domo padáky i nosiče kufrů
(je fakt, že na první pohled prý jako samo-domo ani nevypadají, mi bylo řečeno)
a na technickou jsem z padáků jen sundal mlhovky a vše v pohodě.
Faktem je, že to moc nehrotili
Myslím si, že je důležité nic nevařit přímo na rám - vše přišroubovat a to tak,
aby nevznikaly nově vrtané díry do samotného ránu. Podle mě se vařit něco přímo na rám nesmí ...
----- Ať se práší za kočárem !!! :-) -----
Jo jednou jsem to řešil, když jsem potřeboval spojovací zařízení na PAVa přidělat na V-Maxe. Oběhal jsem úřady a dovozce s následující výsledkem. Pro zapsání do TP mi stačilo vyjádření dovozce a prohlídka v STK jestli přimontovaný bazmek splňuje podmínky, které dovozce stanovil. No a dovozce stanovil následující :
1) použít pouze originální kotevní body pro šroubové spoje.
2) žádné úpravy rámu - vaření, vrtání, řezání a ohýbání
3) celková hmotnost soupravy nepřekročí hmotnost maximálku sólo motocyklu.
tož asi tak. Zapsání pak záleží na dobré náladě magistrátního úředníka. Pokud se nevyspí dobře může to skončit v VÚMV nebo DEKRA na zklušebně, protože zákon prostě spojovací zařízení za motocykl nezná.
K imaginárnímu odlétlému kufru, který někoho zraní. Pokud ti sám od sebe odlétne i homologovaný kufr, bueš mít problém, prostě proto, že není rozdíl mezi kufrem a taškou nebo paletou na kamionu. Je to náklad, který na vozidle vezeš a jsi explicitně odpovědný za jeho upevnění po dobu jízdy. Pokud do tebe vrazí d**il a tvůj kufr řádně přpevněný a nehomologovaný se utrhne tvůj problém to nebude.
Prostě není potřeba co se týče doplňku být předem předposraný. Takové mám krásné české slovo.
Upravil vlada-adv dne 07.12.2009 17:19
ty homologace jsou zajímavá věc, ale teda nevím, mám originál BMW kufry i padáky a nikde na nich žádný homologační značky nejsou a myslím že na držácích kufrů (který nejdou sundat rukou) taky ne
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Diky vsem, tak ja to udelam tak, aby se vlk nazral a kozy zustaly cely a proste udelam 'presnou' plagiatorskou praci a kdyztak budu tvrdit, ze chlapi z wunderlichu nemeli svuj den... Jo a mimochodem mam na motorce sadu plastaku, ale ted mam v pacu moooc peknou sadu 3 alu kufru TRAX od Motechu. Mate nekdo zkusennosti?
Upravil Rhinoceros dne 07.12.2009 17:43
TOLI napsal(a):
Myslim že se tu víc lidí shodlo že TRAX nebrat!!!
Ahoj, nevis, co konkretne je s nima za problem? Tece do nich nebo maji spatne zamky?
aha, uz si o tom tady ctu. Hm lichotky to nejsou, ale neber novou sadu s top boxem i s drzaky a vnitrnima brasnama za 9000,- To mi prijde dobra cena, i kdybych mel objet svary silikonovou pistoli...
Upravil Rhinoceros dne 07.12.2009 18:06
Rhinoceros napsal(a):
Diky vsem, tak ja to udelam tak, aby se vlk nazral a kozy zustaly cely a proste udelam 'presnou' plagiatorskou praci a kdyztak budu tvrdit, ze chlapi z wunderlichu nemeli svuj den... Jo a mimochodem mam na motorce sadu plastaku, ale ted mam v pacu moooc peknou sadu 3 alu kufru TRAX od Motechu. Mate nekdo zkusennosti?
paulik78 napsal(a):
Můj německý kolega se o víkendu ptal svého známého, který pracuje v německu na TÜV, tedy obdoba naší technické kontroly, jak je to s kufry a schválením pro silniční provoz. Dnes mi říkal, že pokud přijede motocykl na technickou a je vybaven nosičem a hliníkovými kufry bude ho zajímat následující:
- motocykl s kufry nesmí být širší než 1 metr
..
Šířka 1150 GSA s originál adv. kufry je asi 112cm. Tak to asi v Německu neprojde TÜV.
Ja vim, ze jsou sirsi, ale TUV to projde. Vyrobce si samozrejme muze "vybehat" vyjimku. Podobne, jako si tu nekdo nechal schvalit toho PAVa za motorku, i vyrobce si pri dodrzeni nejakych pravidel muze pozadat o vyjimku. Kuprikladu soucasti povinne vybavy automobilu bylo a snad i stale je rezervni kolo. Ovsem ne vsechna auta ho stale maji. Nektera jsou vybavena jen kolem dojezdovym - nouzovka, muzete s nim jet za omezenych podminek tak akorat k nejblizsimu servisu. Jina auta rezervni kolo nemaji vubec a maji misto toho soupravu na zalepeni kola, spolecne s kompresorkem na nafouknuti, pro nouzove dojeti do pneuservisu. Takze uz neplati, ze auto ma 5 kol, ale muze mit "jen" 4. Mozna ze se na tom opravenem da jezdit i dele, zatim s tim zkusenost nemam, byt to v aute vozim. Vyrobce resp. dovozce zazada prislusny urad o vyjimku a po predlozeni potrebnych dokladu a dokumentu mu muze byt udelena vyjimka. Stejne tak se upravuji zakony a predpisy, takze mozna, ze dnes uz je to jinak. Myslim, ze uz ani rezervni zarovky v aute vozit nemusime. Ne kazdy si je dokaze vymenit a napr. u xenonovych svetel se mate rovnou obratit na servis. Naopak zacinaji byt povinne reflexni vesty. Pocitam, ze podobne to ma BMW s sirkou kufru. Tusim, ze predpisy pro nemecky a cesky trh jsou stejne, nebo alespon velmi podobne a tudiz, pokud byl GSA s kufry o sirce 112 cm schvaleny k silnicnimu provozu v nemecku, plati to i v CR a zbytku evropy.
Je pravdou, ze kufry na sobe homologacni znacky nemaji, zatimco svetla, plexi nebo vyfuk ano. Kazda soucast nemusi byt nutne extra schvalena, certifikovana, nebo homologovana. A take ne kazda to musi mit na sobe viditelne oznacene. Bohuzel co jeste ano a co uz ne je uz mimo me znalosti. Nicmene po tom patram, protoze me to zajima. Tento dotaz se pravidelne vraci.
Mimochodem, mam na motorce 2x mlhovku, sviti obe spolecne, coz by nemelo, nemam ani oranzovou kontrolku. Technickou jsem sice prosel, ale v Rakousku s tim nesvitim. Taky tam ale nemam permanentni pocit, ze me chce nekdo zabit.
Upravil paulik78 dne 07.12.2009 21:09