Zdar rideři,
Završil jsem pátrání po schopné 1V Adventure-moto a stal jsem se čerstvým majitelem Xka. Snad tu trochu oživím vlákno o tomhle zajímavým stroji, který by asi neprávem málem zapadnul v moto historii.
Mám v úmyslu užívat Xko především jako cest. enduro (Adventure) s občasnými výlety do techničtějšího terénu. Pro cestování budu Xko vybavovat cest. doplňky (plexi, příd.nádrž, nosiče).
Zatím mám najeto pouze 500km. Stand.výbava, žádný tuning. Vyčistil volnoběžný ventil, promazal bovden plynu, vrátil na stand.převod 15/47. Moto funguje výborně.
Objednal jsem si tady inzerované plexi z Argentiny. Za 6dní bylo doma vč. víkendu! Vypadá skvěle, pasuje výborně a funguje. Můžu jen doporučit. http://www.parabr...llenge.htm
Instaloval jsem 2ltr kanystr + láhev na vodu (zatím víceméně na zkoušku). Pozor, ten 2ltr kanystr má malý hrdlo, nevejde se do něho tankovací pistole!? http://www.bighus...ry-drzaky/
Dál řeším palivovou nádrž. Prohlédl jsem obě zákl. alternativy, TT a Xtank. Není to levný špás a žádná nevyhovuje 100%. S malou spotřebou Xka by mi stačilo jen cca 4-6 ltr na palubě navíc, víc bych nepotřeboval. Přemýšlím teda i o jiné variantě (kanystr, zakázková nádrž apod). Uvítám v tom vaše postřehy, náměty.
Tak teda Xku zdar! F-T
FilipTenere přiložený následující obrázek:
Poslední zářiový týden jsem vyvenčil Xko na moto výletu. 4 dny, 1200km. Osa Jbc-Vysočina-Podyjí-Mor.Kras-Ostrava-Orličky. Velmi přálo počasí, vydařený výlet.
Jel jsem svou obvyklou strategii, přesun + průzkum vybrané lokality. Xko se ukázalo být pohodovým parťákem.
Rychlé postřehy:
- na 1V docela komfortní a stabilní, vibrace pouze jemné (neotravuje to),
- přesuny v poho do 130km/h (pak už to dost točí),
- na průzkumu bez obav, projedeme všude,
- spotřeba kolem 4ltr/100km, dotankování cca ve 180km,
- v sedle až zbytečně vysoký (..uff),
- podložky z pod řídítek pryč, řídítka na mě (175cm) až moc vysoko (špatně skladám pod sebe)
- sedlo je samo trvďárna, chce si to občas postát
S nadcházejícím podzimem přezuju na E09 a vydám se více do přírody
blahozelam ku kupe jedneho z dvoch moznych "lahkych" 1V ADV endur...tiez som riesil podobny vyber, nakoniec vyhrala KTM 690 Enduro (6st prevodovka, vykonnejsi motor, WP podvozok). U oboch je problem s sedlom a malou nadrzou. Sedlo sa da precalunit (nap DDT), ale nadrz na X-ko sa da zohnat bud za nehorazne prachy dopredu od TT (16l je navyse pre jazdenie po europe zbytocne moc), alebo Xtank od HotRod, ale ta je dozadu, co je uplne naprd, kedze potrebujes vahu dostat dopredu. U KTM existuje idealna hotova varianta nahradou za airbox (vymena filtra za sisku + na uvolnene miesto nadrz) od Radegarage https://drive.goo...hHR3M/view , co ale na X-ko nerobia. Kamos si to vyrabal ako zvarenec z AL plechu a dostal tam este o 1,5l viac...tak doporucujem ist touto cestou, dokonca mas aj kam dat hrdlo zo zatkou (ja musim pri tankovani prednej nadrze davat dole sedlo) cakaju nas dlhe zimne vecery . Neviem, aky presne to bude mat ucinok na X-ku, ale KTMka je s natankovanou prednou nadrzou vyrazne stabilnejsia, hlavne vo vyssich rýchlostiach (nevlni ani pri plných 180, co povodne nad 140 bola uz nekludna). Viem, ze to zalezi na konkrétnych parametroch danej motorky (uhol riadenia, rozlozenie hmotnosti), minimalne doporucujem napr.8kg do nejakej batoziny a vyskusat jazdu vysokou rychlostou (samozrejme na nemeckej dialnici )s bagom vpredu a potom vzadu...
Jo, Xko, KTM 690, snad Husky jsou dnes jediní zástupci "poctivýho" (dobrý podvozek, nízká váha) 1V endura, vhodného i pro cestování. Trochu bída moderního věku.
@patol: Díky za tip s tou nádrží. Docela by mě zajímalo víc o nádrži tvého kámoše!?
O varintách nádrže od TT i Hotrod vím. Je to jak píšeš, 16ltr od TT je skoro moc. Dávat nádrž (zátěž) dozadu nepovažuju za štastný. Od nádrže vpředu též očekávám zklidnění při rychlejší jízdě (film "V zajetí rychlosti" i lepší kontrolu v terénu. Kvůli aerodynamice (a více rally-style) vyzkouším i nízký blatník (GS8).
V záloze mám teda nádrž od TT (s tou vizí jsem Xko kupoval). Hotový, pasuje, odolný.., ale drahý. Design mi nevadí. Navíc je to tak trochu unikát. TT byla totiž asi jediná firma, které BMW poskytlo 3D data pro výrobu. Kvůli váze ji nemusím tankovat plnou. Nevím jen, jak ovlivní ergonomi, ovládání moto?
Další varianty nádrže: 1. Nádrž 4-5ltr vpravo dolů mezi trubky padáku. Vychází tam docela zajímavý volný prostor. 2. Zkusit udělat něco s airboxem a vytvořit tam místo pro nádrž (jak píše patol). tam by pak možná páslo i nějaká doplňková od Acerbisu.
Možná to není tak dobrý jako větší nádrž, ale já bych dal na zadní plotnu placatej kanistr od Rotopaxu. Sice má Xko malou nádrž, ale tankovat co 180 km mi jako tragédie nepřijde a mít v záloze tenhle kaňďák, kterej vlastně nezabere místo je poměrně levná alternativa
Tu nadrz robís štýlom vystrihnes z lepenky cca kusy podľa miesta po airboxe popr to potiahnes k tým padákom (s namontovaným siskafiltrom), vytvoris nadrz, potom vymyslis rozloženie na čím menej kusov, prekreslis na AL plech, vystrihnes , pozvaras, dole závit na ventil (alebo aspom dieru pre hadicovu koncovku), hore hrdlo s uzáverom "z niecoho", olepis karbonovou foliou.....chce to trochu klampiariny a veľa casu
@Mardock. Díky za tip. 4ltr kanystr od Rotopaxu bych zvážil jako alternativu přední pravé mezipadákové nádrže. Váhu dozadu a nahoru dávat nechci. Stand dojezd Xka není zlý. Být tam tak 4-5 ltr navíc, bylo by to úplně v klidu.
@patol. S kopytem pro nádrž bych si asi poradil, vybrousil třeba z PS. Nejdřív bych ale musel nahradit stand airbox. To by znamenalo vyrobit jiný (taky z AL). Je tam baterie, filtr, snímač teploty vzduchu atd.
...ma napadlo, skus kontaktovat Radegarage na rade@radegarage.com , je to chalan od vas z ciech, mozno by vedel pomoct viac.
Mardock: u tejto vahovej kategorie dost citit zmenu taziska, na 230kg velkom GSku s telelverom, motorom a nadrzou vpredu si ani moc nevsimnes bagaz vzadu, ale ak mas o 100kg menej s nadrzou dole a viac vzadu....a zalezi tiez na tom, kde jazdis, na take celodenne jazdenie po poloninach v RO, alebo UA Ti nadrz stacit nebude a ak chces jazdit "nalahko", tak nejakých x kg na uplnom konci motorky zmeni jej chovanie...nehovoriac o pripadnom nedobrovolnom opusteni motorky zahodenim, si na Rotopaxe natrhnut gule, plus riziko moznej kradeze, radsej integrovat do motorky, najlepsie cim viac dopredu
snimac vzduchu z pôvodného airboxu davas priamo na hrdlo tej sisky (3 dierky a protiprirubku), na tom mojom odkaze je taky medzikus, ale mne to doslo bez neho s dierami priamo v hrdle filtra, tu potom montujes priamo na sanie, mozes ju este opatrit dalsim návlekom. Ziadny airbox nemas. A baterku vyriesil tak, ze kupil tu malu (tusim Lion, alebo Lipol - ako v mobiloch) s rovnakou kapacitou a kedze ju mozes montovat do lubovolnej polohy, mozes ju da aj inde, treba pospekulovat
@patol: Díky za tip! Teď jsem teprve prohlédl ten link. Kolik litrů má ta nádrž pro KTM? Takový řešení by u Xka myslím bylo řešitelné taky. Možná by šlo dokonce použít to hrdlo a filtr určené pro KTM. Baterii přemístit jinam nebo menší Lopolku. Zajímavý, na to se ještě určitě mrknu. Díky!
ved napis Radekovi, co Ti odpise....nadrz ma 5,5l (vlezie do nej 5,8l) ale je to plastovy výlisok vratane hrdla s AL zatkou a srobovacou hadicovou koncovkou dole - ta by sla pouzit, ale hrdlo musis zohnat s nejakej buranej Al nadrze (vzacnost, dat vyrobit, alebo upravit z z nejakého prislusenstva ako napr https://www.rocky...r-Neck-Kit. Filter mam klasicke KNko plus navlek (bolo sucastou kitu)
Koukal jsem na jeho stránky. Spojím se s ním. Vyzkoušel bych díly pro KTM, třeba půjde lecos přímo použít. Záleží jak velká kapacita by po odstranění airboxu u Xka vznikla, ale 5-6ltr by mi plně dostačilo. Navíc tahle nádrž nenarušuej vnější tvar moto, což je super.
Víčko nádrže, jasně, lze i vyrobit. Mě by se ale asi zamlouvalo to, co má ta nádrž na KTM. Nad víčkem zůstane volný prostor pro malý tankvak (zvykl jsem si na něj a je to prima věc). Na klasickou komínovku s víčkem tankvak bohužel nejde.
Zákl.otázka: Lze provozovat motor bez airboxu? Absence rezonační komora.., atd?
FilipTenere napsal:
@Mardock. Díky za tip. 4ltr kanystr od Rotopaxu bych zvážil jako alternativu přední pravé mezipadákové nádrže. Váhu dozadu a nahoru dávat nechci.
Tyhle 4l Rotopaxy používám. Loni na Ukrajině jsem měl 1 nahoře vzadu + rolku a bylo to v pohodě.
Letos v Bosně jsem měl 1+1 4l Rotopax po stranách místo kufrů + rolka vzadu a stálo to za prd.
Příště půjde 1ks zase dozadu nahoru. Toť moje zkušenost.
Na asfaltu je to ještě celkem fuk, ale v offu byly vlastnosti s kanystry po stranách o dost horší.
Upravil cibus dne 06.10.2016 15:21
Odpoveď na tvoju otázku ohľadne prevádzky motoru bez airboxu znie áno. Skratis tým dĺžku sania, čiže teoreticky posilnis spodok a oslabis vrch...v praxi mi to na KTMke pocitovo pridalo výkon (mam sériový vyfuk), ťahá lepšie odspodu a hore išla aj tak dosť divoko, čiže tam to neviem posúdiť. Teoreticky ešte tahas teplejší vzduch, ale to u mňa není moc rozdiel nakoľko airbox ho ťahal odzadu cca v rovnakých miestach. Keď pozrieš origo výkonové kity např od Akrapovica, tak najvyšší level zahŕňa práve sisku namiesto airboxu. Nemám ale skúsenosti s X-kom, ci nebude potřeba premapovat (např či bude držať volnobeh), to si ale vieš dohladat. A tiež pridá zaujímavú zvukovú kulisu pri pridávaní, naopak pri ustalenom plyne neotravuje hlukom.
co sa tyka toho tankvaku, mne osobne na úzkej motorke zavadzia pri jazde v stupackach, lepsia sa mi javi varianta napr toto http://ktm-bratis...n-blk.html , navyse mas tym nizsie tazisko
Pěknej stroj, právě o něm silně uvažuju jako o druhé motorce na ježdění mimo asfalt. V "terénu" to neumím a nebaví mě prát se s více než 200kg těžkou oplastovanou motorkou, zvlášť když jedu sám, a právě tenhle stroj mě láká. Zkoušel jsem i CCM GP450, hodně dobrá motorka, ale jetá se nesežene a nová je hóóódně drahá. Kdyby někdo Xchallenge v dobrém stavu prodával a nebo věděl o někom kdo bude prodávat, dejte prosím vědět, nespěchá to, klidně příští rok. PS - zatím jezdím 6let TA650, teď uvažuju o Xchall. a jako druhou pak možná v budoucnu vyměním TA650 za F800GS.
@patol: ještě jednou díky za podnětný rady a inspiraci. Ten dělený tankvak je řešení. Záleží ale na tvaru nádrže, jak se usadí a aby nevadil třeba kolenům. Ale dobrý tip.
Ohledně funkce airboxu, něco málo vím ze studií (rezonanční sání apod), ale prakt.zkušenosti jak ovlivní sání bohužel chybí. Co jsem zjistil, vypadá to že majoritně je tam airbox kvůli hluku. Teda mělo by fungovat i bez. Každopádně můžu příp. vyzkoušet jak půjde moto bez airboxu s přímým filtrem.
@PavelT: K tomu co píšeš si dovolím obecnou radu. Jestli se chceš učit jezdit na moto v terénu, doporučuju ryze ostré enduro. Něco ještě menšího a obratnějšího než Xko. Na tom pak samo cílený cvičení na trati, ideálně s poradou dobrého jedzce (ideálně nekoho, kdo závodí).
Moto by měla být lehká (100kg a míň) a musí mít ergonomii, která ti umožní správný pohyb těla a taky správně vnímat odezvy z pod kol.
Přenést pak návyky z lehké na těžkou lze (částečně). Obráceně ne. Na velké cest. moto se jezdí, sedí, stojí jinak.
Mám to ze své zkušenosti. Pře léty jsem začínal na dualsportu (Yam TT). Zkoušel na tom zajet i nějaké závody (CC). Až po přesednutí na ostrou (2T) jsem uviděl jaký je to rozdíl! Ostrou jsem si potom koupil a začal trénovat a jezdit závody. Když jsem pak přeskočil na cesťáka, svezl jsem se jedna báseň. vystřídal jsem za ty roky víc ostrých moto, ale nejvíc jsem se naučil na 80ccm a byla s ní taky nejv.prd...
FilipTenere přiložený následující obrázek:
[151.08Kb]
Upravil FilipTenere dne 07.10.2016 07:53