Mam novu GSA uz mesiac, po prejdeni 4500km prevazne cesta a klopaky, mi zacal BC ukazovat malo oleja po jednom nastartovani.okamzite som dolial olej. a chybalo tam tak 0.7l oleja po plne okno olejovej vani.
Je to v poriadku alebo mam s tym ich na servis v ramci zaruky? Udajne normativ pri GSA je 0.1l na 1000km co vsak moja nesplna si myslim.Diky za odporucania.
Pozor, ono si GS 1200 ukazuje olej jak chce, jinak ho máš v okýnku když ho postavíš rovnou na hlavní, jnak když ho postavíš nejdřív na boční stojan a pak na hlavní stojan, jinak když není moc zahřátý. Moje nový GS 1200 si vzalo 0,6 l oleje do 10 tis km garančky.
BMW GS 1200 08, BMW G650 XChallenge, HD Dyna Wide Glide, Land Rover LR2 3.2i
Rozhodně nevěřím, že chybělo 0,7 l oleje.
Připomínám, jak se má správně kontrolovat hladina oleje.
Olej musí být zahřátý na provozní teplotu, což se nejlépe pozná tak, že neudržíte ruku na olejovém chladiči (pokud tedy nemáte hroší kůži )
Vypnete motor, postavíte moto na rovině na hlavní stojánek, počkáte cca 5 minut a teprve potom zkontrolujete hladinu v okénku.
Rozdíl mezi spodním a horním okrajem kontrolního kroužku (toho červeného) je 0,5 l.
Mimochodem, k poškození motoru může dojít jak při chybějícím, tak i při nadměrném množství oleje.
kontrolovat stav lze jak za studena, tak za tepla (jen se musí počkat, až nateče do vany)...osobně kontroluji za studena před vyjetím...abych nastartoval, počkal až se zahřeje motor, chcípnul, počkal až nateče olej zpět a potom zjistil, že tam žádný není, je nesmysl....
7/ Popište kontrolu množství oleje v motoru a způsob jeho doplňování, časové intervaly pro jeho výměnu:
Při kontrole množství oleje (motor NESMÍ být v chodu) se postupuje takto:
-a) zkontrolovat stav oleje pomocí měrky (kovová tyčka - ve spodní části je označena ryskami min a max). Vozidlo musí stát na rovině. Měrku vyjmeme ze spodní části bloku motoru, očistíme hadříkem a zasunem. A kam až je měrka od oleje špinavá, podle toho poznám hladinu, tedy množství oleje.
- doplňování oleje motoru se provádí nalitím do nalévacího prostoru (v horní části motoru) po odšroubování nalévací zátky (zpravidla zbarvena červeně).
Po doplnění oleje (asi po uplynutí 1 minuty) je třeba zkontrolovat jeho stav pomocí měrky, kterou následně vrátíme do příslušného otvoru v bloku motoru a postup dle potřeby opakujeme. Po dosažení správného stavu oleje namontujeme nalévací zátku. Optimální hladina stavu oleje je přibližně v polovině mezi ryskami.
Interval pro výměnu oleje v motoru je stanoven příslušným výrobcem oleje (po ujetí x km). Při výměně oleje v motoru je nutné vyměnit i čistič oleje (oil filter).
Pozn.
Olej je v motoru proto, aby se motor - jak se říká - nezadřel. Olej promazává místa, kde dochází ke tření. Má tři základní funkce:
-aby mazal a promazával
-aby chladil
-antikorozní funkce
Používá se pojem-okruh mazání (patří do něj)
-motorový olej
-čerpadlo - aby olej cirkuloval
-olejová vana - na spodku motoru
-jemný čistič oleje (oil filter) > při výměně oleje VŽDY VYMĚNIT i filtr
-olejová měrka - změříme, kolik je uvnitř oleje
Kdy toto mohu provádět?
Když vozidlo stojí na rovině, je v klidu (alespoň 30 minut po jízdě) - olej je totiž všude v motoru rozstříkán a my musíme počkat až steče do olejové vany. Pak teprve měříme množství oleje.
Intervaly výměny
-benzín - 10-15tisíc km
-nafta - 5-10tisíc km - v diesel motorech je vyšší provozní teplota a olej se tak dřív znehodnotí
NEBO (kouzelná věta, která se dá použít skoro všude) podle určení výrobce
pade k akemu poskodeniu moze prist pri nadmernom mnozstve oleja?
myslim ze ak das 2-3 deci naviac tak sa nemoze nic stat... samozrejme ked prelejes o liter tak ti pravdepodobne vytlaci simering ale neviem ako moze nadmerne mnozstvo oleja poskodit motor...
mam znamych co jazdia street a uplne bezne leju do tych motorov o 1 az 1.5 litra oleja viac koli jazde po zadnoom
v případě že máš v systému více oleje, vzniká tam přetlak a může dojít k poškození těsnění a pod....
motorky upravené na stuntriding nemají požadavek, aby motor vydržel 100.000km a více....:-)...de fakto závodní technika, kterou musíš poté náležitě servisovat...
Prvnich 20000km mi GS nevzalo vubec nic, pak od 20-30tkm jsem dolil 0,25l a ted od 30-40tkm to samy, zase 0,25.
Cca 1,5l do vymeny by me osobne docela rozhodilo, ikdyz je dost pripadu kdy zrovna GS jako novy olej papka a po zajeti prestane.
1tkm-7tkm ubylo cca 3 dcl oleje . Od té doby stále stejně, možná 0,1 dcl na 7tkm a to si i v 17tkm stále citelně sedá a zabíhá ..tak ani nečučím do okýnka, naco taky.
Pro ty méně chápavé ještě jednou opakuji.
Hladina oleje u boxerů se měří jedině při zahřátém oleji. Pokud to měříte ještě před tím, než vyjedete, naměříte velké kul... Tak to je a basta, víc se o tom tady nebudu rozepisovat. Pokud o tom někdo chce dále polemizovat je to pro mě jen plýtvání časem tak mě z toho vynechte.
Milé PADE nebyl bych až tak rezolutní. Pokud přijede člověk domů z jízdy a hodí moto na centrál (na rovině) olej steče kam má a je jedno jestli ho zkontroluje po 5-ti minutách nebo po dvou dnech. Nechceš tvrdit, že po 5-ti minutách naměří plné okénko a druhý den tam bude kulo-hulo. Nebo že bych naopak druhý den naměřil plné okénko a přesto by v motoru chyběl litr oleje? No nic radši už
Fakt je, ze olej se opravdu ma merit zahratej, cca 10 minut po dojeti, kdy celou dobu stoji na hlavnim stojanu, resp. proste v rovine.
Nicmene asi jde hlavne o to, aby ho clovek nemel 2 dny na bocnim, pak narovnal a zkousel merit.
Ale merit olej zahratej je pravidlo u vseho, motorka nemotorka, boxer neboxer.
Olej se prostě musí zahřát,aby se dostal až do chladiče a pak měřit!!!! Jinak ho tam bude jakoby pořád dost. Bacha na to!!!
Upravil Livingspace dne 29.04.2009 08:42
Livingspace)
No a to je to o co tu běží pokud si já čtu manuál t.j. odkaz vložený livingem tak mi z toho plyne že pri měření studeného hrozí přelití max hladiny a ne opak. Právě pro teplotní roztažnost se používají expanzní nádoby. Prostě pokud ohřejete motor a necháteho 10min odkapat pak bude vždy v nádobě oleje víc než za studena. Je to fyzika něco jako proslulý most na Berounce z nejmenovaného filmu co se v létě roztáh o 1,7m. Při viskozitě silně ohřátého oleje dojde k jeho stečení do nádoby spolehlivě během 5-10ti minut. Vodorovná poloha pak proto a by vytekl odevšud zejména pak z hlav a jiných pro boxer typických lapačů oleje (chladič oleje).
Bud v klidu, ja skoncil jak ... . Jenom s tim rozdilem, ze motorka byla nabalena na cestu a ujetych prvnich 50km. Zastavil jsem v kopci na semaforu a ejhle, chytry displej ukazuje CHECK OIL. Tech jmen, co jsem si dal V garazi cumim na vsechno kolem, ale kontrola oleje mi nejak unikla. Meneno mam v Autecu, takze Castrol 20W-50 a ted sezen neco takovyho na benzince Nakonec AGIP prodava moto mineral 20W-50, takze vyreseno . Najeto prave 4500km a jedina zmena, ze jsem za to zacal trosku vic tahat, tak si to neco vzalo - presne 4 deci.