Čau kluci,
na zadním kole se mi začala objevovat drobná vůle, co se týče kývání do strany. Zřejmě se jedná o ložiska zadního kola. Nemám s GS prakticky žádné servisní zkušenosti a tak se chci zeptat na pár dotazů:
1. Je nějáká "přípustná" vůle ložisek zadního kola nebo se mění hned při zjištění závady??
2. Lze kolo něják dotáhnout nebo je třeba vyměnit ložiska??
3. Mění se vždy obě ložiska současně? a je potřeba zároveň měnit gufera a kroužky?
4. Máte zkušenosti i s neoriginálními ložisky??
5. Zvládnů výměnu doma v garáži?? ( úplný kokot zase nejsem
Díky za odpovědi a věřím, že pomohou i jiným bramborákům, kteří budou řešit stejný problém
Jedla
Budeš potřebovat trpělivost a určitě projdi fora. Na neoriginální ložiska zapomeň.
Hlavní problém je zjistit, jestli jsou to ložiska uchycení hrušky nebo zadního kola.
Ložiska hrušky mají mít vůli při kývání hlavně z hora dolů a ložiska kola i ze předu do zadu.
Ložiska hrušky jdou dotáhnout (Pokusně i hodně, abys cvičně vymezil vůli).
Ložiska kola se podkládají po rozebrání hrušky pomocí vymezovacích plechů. Ty bys musel koupit.
Zkus tohle: http://www.bmwgs....owstart=20Pája
Díky všem za rady a tipy, jen bych ještě potřeboval drobnou informaci, jak rozeznat, ve kterém ložisku je problém??
něják na to nemůžu přijít, nic nevrže ...
Může být vůle v ložiscích na obrázku???
Jedla přiložený následující obrázek:
[74.47Kb]
Upravil Jedla dne 17.11.2009 19:18
Jedla
Jasně že to může být to velké ložisko na tvém obrázku značené 3, ale taky nemusí. V první fázi přitáhni uložení hrušky( dvě kuželíková ložiska proti sobě) šroub a matka 7 a 8. Vše značené červenými kruhy.
Buť můžeš postupovat klasicky a šroub vytáhnout, vyčistit, nanést lepidlo a utáhnout na moment, nebo použij postup, které jsem ti dal v poslední lince v minulém příspěvku.
Teprve pak se zaměř na velké ložisko uložení kola.
Pája
Jedla napsal(a):
Díky všem za rady a tipy, jen bych ještě potřeboval drobnou informaci, jak rozeznat, ve kterém ložisku je problém??
něják na to nemůžu přijít, nic nevrže ...
Může být vůle v ložiscích na obrázku???
může, tam může být vůle v čemkoliv a dost těžko se to poznává v čem je a ještě daleko hůř se odstraňuje
já třeba jsem se o tom pokoušel cca 3 měsíce (všechny ložiska nový a vůle tam pořád někde je), už mě to přestalo bavit, tak jezdím s vůlí, možná to zjara vezmu ke Žlábkovi, jestli mi to vymezí, ale mě to už neba, blbnout s podložkama (jsou tam 2, jedna stojí 100, druhá 200 a musí se zkoušet která tloušťka pro každou ta pravá)
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
Když už jsme nakousli vymezování ložisek pomocí podložek, která ložiska se dají takto vymezit???ty které jsou o 2 odkazy výše v kroužku nebo nobo ty 2 které jsou ještě o obrázek výše??
Jedla
To Jedla:
Podložka je pro velké ložisko z tvého horního obrázku.
Hele. možná popřemýšlej, kde si to necháš udělat. Není to zase taková sranda a pokud nemáš zkušenosti s ložisky tak to může dopadnout všelijak.
Klidně si udělej někdy výlet do Frenu ke mě, kouknem na to, dotáhneme hrušku a uvidíš. Pochopitelně grátis a bez záruky.
Pája
Jen tak pro pořádek - podložkou se vymezuje i kuželíkové ložisko v rozvodovce (na horním obr. ložisko č.5 a podložka č.4). Špadnou volbou podložek se může stát, že sice vůli ložisek vymezíš, ale můžeš rozhodit "zapadání" zubů pastorku a talířového kola do sebe a tím může docházet k nadměrnému opotřebování. Jestliže je problém uvnitř rozvodovky a ne v jejím uložení, tak to chce u té opravy opravdu trochu přemýšlet a fakt tu platí 3x měř a jednou řeš. V dílenském manuálu je to celkem přesně popsáno.
jak říká Tonda, podložkou pod kuželíkovým ložiskem vymezuješ vůli v zubech, na to je třeba mít to na ponku, sundaný z motorky (celej koncovej převod) a bez gufer
je to prostě taková práce na pikaču mi přijde, takže jestli Tě baví hrát si s tím týdny/měsíce hurá do toho, jinak to radši někomu dej, už jen v těch podložkách člověk pak má slušnej balík
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
To Paja1:
ok, asi bude nejlepší když se svezu do Frenu, si udělám hezký výlet a pokud bys mi s tím alespoň trošku helfnul, bych bych ti neskonale vděčný jak bude počasí a čas, tak ti cinknu a domluvíme se
Jedla
Brnak Jim napsal(a):
Proč se tady nesmí psát o součástkách tak,jak se opravdu jmenují?
pokud jsem si vším, tak nikomu tady nevadí psát o součástkách krom Tebe
jinak Jime doufám, že jsi nikdy nepoužil pro koncovku výfuku slovo výfuk, to bych se musel zlobit
a mezi námi, to co jsi dal do kroužku a označil jako "kuželové ložisko" je podle BMW jehlový ložisko
Upravil MotoPaja dne 20.11.2009 15:38
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?
To Jedla:
Dej dopředu vědět a stav se. Mrkneme nato a uvidíme. Momenťáky i lepidlo mám pořád doma a rád pomůžu
To MotoPaja: Držím palce, ať to uchycení zadního kola na své mašině máš brzo zase v cajku. Ladit ložiska a hlavě kuželové soukolí doma na koleně není žádná sranda. Ten Žlábek bude rozumné řešení.
To Brnak Jim:
Buť jak buť.
Je od tebe hezké, že jsi mi to tak pěkně vysvětlil.
To ovšem nezmění můj zvyk říkat místu uchycení rozvodovky na našich BMW uložení hrušky ( Ložiska a šrouby které drží odlitek ve kterém je uložen pastorek a talířové kolo.....) . Navíc myslím že z obrázku je absolutně jasné o čem mluvím. Když objednávám díly tak samo sebou jedině podle čísel dílů.
Jen tak na okraj několik náprav na Tatru (Pro tebe Kyvadlových náprav Tatra) neslo před pár lety na všech výkresech moje jméno
Nechme toho, jde o to se domluvit a hlavně si poradit když si někdo neví rady.
Pája
Já myslím že vše co tu bylo popsáno bylo srozumitelný jak pro lajka tak pro inženýra a tak by to na fóru mělo být. Dovolte mi malou otázku,není mi jasný když vyndám hlavní ložisko zadního kola (promiňte mi ten výraz), který je vyrobeno na tisíciny přesně (nebo ještě přesnějc) a dám tam nachlup stejný ložisko který je taky samozřejmě přesný a nový tak proč tam cpu nějaký podložky který tam před tím nebyli? Chvála bohu co se týče zadního kola nikde nemám sebemenší vůli a žádnej únik oleje okolo manžety.
To FRN:
Je to kvůli toleranci celkové šířky.
Například Timken jsou nejlepší a nejpřesnější kuželíková ložiska (pouze můj názor) a ti uvádějí u ložisek podobného rozměru nejmíň +-0,2mm. Je to způsobeno tolerancemi průměru tělísek, malého i velkého kroužku a tolerancí úhlu kužele.
Proto se musí kontrolovat seřízení při výměně kuželových ložisek, neboli hrát si s podkládacími plechy.
paja1 přiložený následující obrázek:
To Brnak Jim: Pokud tak miluješ přesné výrazy tak si to nezjednodušuj a celému tomu bazmeku říkej třeba náhon zadního kola. (rear axle drive, hinterradantrieb). Což by byl přesnější překlad než rozvodovka, která mi prostě nejde přes hubu pro něco co jen zalomí směr momentu o 90°, ale za to drží uchycení celého kola.
Pája
FRN : přesně jak píše paja1, ty ložiska jsou totiž tak přesný součástky, že pak ani vymezení o 0,2 mm nestačí
Brnak Jim : Jime nejsem si jistej kdo je tady jako politici (nebo možná jen jeden, co rád chytá všechny za slovo a na reakci řekne, že to není k tématu ), každopádně, všichni víme o čem tu je řeč, je to stejný jako ve škole se běžně říká kondenzátor místo kapacitoru, běžně se používá "fleška", ačkoliv FLASH je něco naprosto jinýho a nikdo to neřeší, chvála Tvojí spasitelský snaze, nicméně zbytečně tu tím zasíráš vlákna, až si někdo půjde objednávat ty ložiska, tak nebude chtít ložiska do hrušky, ale řekne jejich označení nebo BMW kód dílu
BMW? Co s takovou Jawou chcete dělat?