No asi ma šľahne....
Ako sa má správne zakladať progresívna pružina na tlmič?
V manuáli, čo bol pri pružinách, uvádzajú, že progresívna časť - hustejšie vinutá, má ísť väčšinou nahor... čo potvrdzuje aj foto Awiovho GS-ka.
(Tlmič je "dole hlavou"
Mám progresívnu pružinu HYPERPRO - vinutie na nej vyzerá trochu ináč, ako na tej na obrázku, ale vidieť na nej hustejšie a potom redšie vinuté časti. Takisto je čiernej farby a je na nej číslo 1184.
Problém mám s tým, že táto pružina sa fyzicky dá založiť len jedným jediným spôsobom, lebo jeden koniec je užší - a keď ju takto založím, tak tá progresívna hustejšia časť je DOLE a nie hore, čo je v prudkom rozpore s mojími doterajšími poznatkami...
Zadná centrálna pružina HYPERPRO 1184 - montáž, orientácia progresívnej časti
Přidané 27.05.2010 21:52
Příspěvků: 250 Registrace: 12.06.08
krocan80 napsal(a):
Cau, ja mam hyperpro na origo tlumici na 11 a mam ju taky obracene nez pisu v navode, tzn. hustsi cast dole. Jinak to na ten tlumic neslo namontovat.
Zadná centrálna pružina HYPERPRO 1184 - montáž, orientácia progresívnej časti
Přidané 27.05.2010 22:12
Příspěvků: 205 Registrace: 20.07.07
Mozem vediet ci sa tato investicia oplati ??? Tiez zvazujem tuto operaciu a som rad ze sa dozvedam ze struna ide opacne ako som si aj ja myslel. Ake su poznatky s prog. strunou??? Co sa zlepsilo a co zhorsilo ???
Zadná centrálna pružina HYPERPRO 1184 - montáž, orientácia progresívnej časti
Přidané 28.05.2010 08:10
Příspěvků: 185 Registrace: 27.02.08
Ja sem vymenil staru origo pruzinu za hyperpro a sel bych do toho znova. Chova se to vyrazne lip. Je radost s tim ted jezdit Zlepsil se kontakt s vozovku. Pruzina je tvrdsi nez original, coz je taky k dobru, prece jen nemam 80 kilo
Zadná centrálna pružina HYPERPRO 1184 - montáž, orientácia progresívnej časti
Přidané 31.05.2010 13:16
Příspěvků: 250 Registrace: 12.06.08
horac napsal(a):
Mozem vediet ci sa tato investicia oplati ??? Tiez zvazujem tuto operaciu a som rad ze sa dozvedam ze struna ide opacne ako som si aj ja myslel. Ake su poznatky s prog. strunou??? Co sa zlepsilo a co zhorsilo ???
Podľa predajcu sa na 20% moto pružina montuje "naopak" - progresívnou časťou dole.
Aj podľa doleuvedeného článku to hádam má logiku...
Predná pružina (origo a aj HYPERPRO) je hore (po namontovaní) hustejšie vinutá a dole má menší priemer.
Zadná pružina - povodná ma hore menší priemer
Zadná pružina - HYPERPRO má hore menší priemer a dole je vinutá hustejšie.
Takže namontoval som ju tou hustejšie vinutou časťou nadol, keďže sa ani inak namontovať nedala.
Dúfam, že HYPERPRO by si nedovolilo vyrobiť nepodarok...
>>> If one consider each coil as a separate straight leaf spring,
>>> then a smaller-diameter coil has higher rate than a larger-diameter
>>> one, being a shorter leaf spring.
>> Yup, so far, so good.
>>> So, the purpose of decreasing
>>> the coil diameter is to make the spring a progressive spring.
>> Now we part company.
>> This, in and of itself does not make a spring progresive.
> So are you saying that making the spring progressive is not
> the purpose, or that decreasing coil diameter does not
> necessarily make a spring progressive? I would be most interested
> in hearing your answer.
The latter. I've been stewing on how to explain this without resorting
to equations. Here goes:
Take a "simple" 100 lb/in straight-rate spring, composed of 4 identical
evenly spaced coils. Apply 100# of force. The spring compresses 1".
Each coils compresses 1/4". Add another 100# and the spring compresses
and additional 1" (2" total) and each coil is now compressed an
additional 1/4" (1/2"total). This continues linearly until the coils
begin to bind (at which point you no longer have a spring). From
observing this spring, we can deduce that each coil has a rate of 400
lb/inch.
Now lets reduce the diameter of two of those coils. In fact let's
reduce them to 70.7% of their original diameter. This reduces the
length of the wire in each coil by 50% and doubles their rate. So what
happens when we put 100# on the spring? Each of the original size
coils still compress 1/4", but the two smaller coils only compress 1/8"
each, for a total of compression of 3/4". The entire spring has a rate
of 133 lb/in. Add another 100# of force and you get another 3/4"
(total) compression, but you still have a straight-rate spring.
So a spring that has different rates in different coils is not
intrinsically progressive.
What makes a spring progressive is a geometry where some of the coils
bind up partway through the anticipated travel. For instance let's take
our original spring and play with the coil spacing. Let's wind it so
that the first two coils only have 1/4" of air between them while the
other two coils have substantially more. Put 100# on the spring, it
compresses 1". But at that point, two of the coils can't compress any
more. Add another 100# and it only compresses 1/2"; i.e. the rate of
the spring has doubled to 200 lb/in!
Although a change in coil (or wire) diameter does not make a progressive
spring, it can be used to make a spring more progressive. If we take
our second spring and make the two smaller diameter coils widely spaced
while the bigger coils are only 1/4" apart... Put 100# of force on this
spring. It compresses 3/4", rate is 133 lb/in. Add another 100 lb. The
big coils are already bound up, so only the small coils can compress;
they each compress only 1/8" for a total of 1/4" or a 400 lb/in rate.
So instead of a 2:1 change in rate, we've now got a 3:1 change...