Ahoj všichni. Používá někdo denní svícení pomocí přídavných LED světel? Zejména jde o jejich umístění na motorce. Neobjevil jsem nikde žádný předpis.
Já jsem si jedny vyrobil a jsem s tím maximálně spokojen. http://www.bmwgs....owstart=40 Je to vidět hodně intenzivně o občas dokonce pozoruji, že auto v protisměru podvědomě uhne stranou. Taky z vedlejší jsem vidět mnohem dříve. Když jezdíme s kolegou, tvrdí, že na větší vzdálenost vidí v zrcátku jen ty LED. Občas to zapnu i večer, hlavně když je velký provoz, ale to jsem už jako UFO...
Vidím LED jako řešení viditelnosti motorky hlavně v době kdy všichni svítí- tohle je prostě vidět a ta ostrá bílá barva je jasně odlišena od ostatních. Jen tuším, že to není tak nějak úplně vyhláškově OK. I když raději zaplatím pokutu než skončit v boku nějakýho Favorita z vedlejší.
Máte někdo s LED světly zkušenosti?
Mám taky pro denní svícení LED, svítí ku.evsky, za tmy je vypínám, a nejsou zapojeny podle vyhlášky. Několikrát mě stavěli policisti, někdy měli připomínky ale vždy akceptovali, že je mám kvůli vyšší viditelnosti a bezpečnosti. To bylo ale v česku, nevím jak v soudruzi v A nebo D. Používám je tam taky, jenom mě jaksi ještě nazastavili
E/ECE/324-
E/ECE/TRANS/505/Rev.1/Add.52/Rev.2 Předpis 53
z 2010-11-25
6.13. DENNÍ SVÍTILNA
6.13.1. Užití
Volitelné u motocyklů.
6.13.2. Počet Jedna nebo dvě svítilny homologované podle předpisu č. 87.
6.13.3. Uspořádání
Žádné zvláštní požadavky.
6.13.4. Umístění
6.13.4.1 Na šířku:
6.13.4.1.1 Nezávislá denní svítilna může být montována nad, pod nebo po straně jiné přední svítilny/světlometu. Pokud jsou tyto svítilny/světlomety nad sebou, musí být vztažná osa umístěna v podélné střední rovině vozidla; pokud jsou tyto svítilny po straně, nesmí být okraj svítící plochy dále než 250 mm od podélné střední roviny vozidla
6.13.4.1.2 Denní svítilna, která je sloučená s jinou přední svítilnou/světlometem (dálkový světlomet nebo přední obrysová svítilna), musí být montována tak, aby okraj její svítící plochy nebyl dále než 250 mm od podélné střední roviny vozidla.
6.13.4.1.3 Dvě denní svítilny, z nichž buď jedna nebo obě jsou sloučené s jinou přední svítilnou/světlometem, musí být montovány tak, aby jejich vztažné středy byly umístěny symetricky vůči podélné střední rovině vozidla.
6.13.4.1.4 V případě dvou denních svítilen nesmí být vzdálenost mezi jejich svítícími plochami větší než 420 mm.
6.13.4.1.5 Maximální vzdálenost oddělení se nepoužije, pokud denní svítilny:
a) jsou ve skupině, sdružené nebo sloučené s jiným světlometem, nebo
b ) leží na průmětu předního obrysu motocyklu na ortogonální rovině kolmé
k podélné střední rovině vozidla.
6.13.4.2 Na výšku:
Nad zemí nejméně 250 mm a ne výše než 1500 mm.
6.13.4.3 Na délku:
Na předku vozidla. 6.13.5 Geometrická viditelnost
Horizontálně: směrem ven 20° a sm ěrem dovnitř 10°.
Vertikálně: směrem vzhůru 10° a sm ěrem dolů 10°. 6.13.6. Orientace
Směrem dopředu. Svítilna (svítilny) se může pohybovat současně s úhlem řízení.
6.13.7 Elektrické zapojení.
6.13.7.1 Denní svítilna se musí automaticky zhasínat, pokud se rozsvítí světlomety s tou
výjimkou, kdy se světlomety užívají k varovnému rozsvícení krátkodobých intervalech.
Zadní obrysová svítilna se musí rozsvítit, pokud je denní svítilna (svítilny) rozsvícena.
Přední obrysová svítilna (svítilny) a svítilna zadní registrační značky se mohou zapínat individuálně nebo společně, pokud je denní svítilna (svítilny) zapnuta (zapnuty).
6.13.7.2 Pokud je vzdálenost mezi přední směrovou svítilnou a denní svítilnou rovna nebo
menší než 40 mm, může být elektrické zapojení denní svítilny na příslušné straně
vozidla takové, aby buď:
(a) denní svítilna zhasla, nebo
(b ) její svítivost se snížila
po dobu celé periody (jak při sepnutém, tak i při rozepnutém cyklu) při aktivaci příslušné přední směrové svítilny.
6.13.7.3 Pokud je směrová svítilna sloučená s denní svítilnou, musí být elektrické zapojení
denní svítilny na příslušné straně vozidla takové, aby denní svítilna zhasla po dobu
celé periody (jak při sepnutém, tak i při rozepnutém cyklu) při aktivaci příslušné přední
směrové svítilny.
6.13.8. Sdělovač (kontrolka) Zelený sdělovač zapnutého obvodu je volitelný.
6.13.9 Jiné požadavky.
Symbol DRL (= symbol pro denní svítilnu) v ISO 2575: 2004 Silniční vozidla, Symboly pro ovládače, indikátory a sdělovače, může být použit pro informaci řidiče, že je denní svítilna zapnuta.
Upravil paja1 dne 08.03.2011 19:24
Pája
Dawid napsal:
Ahoj všichni. Používá někdo denní svícení pomocí přídavných LED světel? Zejména jde o jejich umístění na motorce. Neobjevil jsem nikde žádný předpis.
Já jsem si jedny vyrobil a jsem s tím maximálně spokojen. http://www.bmwgs....owstart=40 Je to vidět hodně intenzivně .........
...........
Máte někdo s LED světly zkušenosti?
Nemáš to homologované, ale jako řešení je to pěkné. Pošli mi rozměry dle přiloženého obrázku a já ti nechám spočítat jak to svítí a nakolik to odpovídá předpisu pro DRL, nebo třeba pro mlhovku.
paja1 přiložený následující obrázek:
Musím ti gratulovat. Zkonstruoval jsi prakticky homologovatelné DRL.
Opravdu, trefil jsi to tak přesně, že by to výpočtově prošlo homologací jako DRL. Spočítali jsme to v pozici kterou jsi naměřil a ještě jsme s LEDkou pohli dopředu o 3mm a dozadu o 1mm a 3mm od čočky, abychom viděli jak je to stabilní. Tady ti dám výsledek na 360lm z LEDky a na mail ti pošlu i víc detailů. Zelené body ve světelné mapě jsou OK, červené KO.
Ještě jsme to přepočítali jako mlhovku a tam už je to hodně špatné.
Ale jako DRL to je super....
paja1 přiložený následující obrázek:
Tak děkuji, to jsem vůbec netušil. Ta ohnisková vzdálenost byla dána náhodně: vnitřní velikostí korpusu lampy a samotného AL-chladiče, kterej jsem tam chtěl dostat v co největším kuse.
Ale každopádně to svítí hodně, byl jsem sám překvapenej. Dnes jsou už v nabídce i výkonnější LED, výhodou je, že by to tenhle chladič ještě možná uchladil. Ale zase ta cena jedné ledky-nic moc.
Třeba to ale někoho inspiruje...
Jinak LED je dobrej zdroj, malá spotřeba a vysoká životnost, proto mne zajímalo jestli s tím ještě někdo na motorce nějak experimentuje.
Využít lze i různá externí řešení, taková kempovací LED-lampička ze zásuvky motorky svítí nepřetržitě několik dní..