Začátkem týdne jsem přezouval a na dílně si sundával kola. S překvapením jsem zjistil, že nějaký německý soudruh ynženýr vymyslel 50 Torx, místo klasické šestihranné hlavy, na šroubech zadního kola. Nedělá se nějaká kvalitní náhrada s normálním šestihranem? Ten torx mi připadá jako totální a nepraktická blbina. Dřív se přece dávaly na starší GéeSa šrouby se šestihranem, ne?..
Ten torx koupis kdekoliv, je to sice neprakticky, ze ho nemusi vsude kazdej mit kdyz budes na cestach potrebovat, ale pro klid duse ho vozim porad s sebou.
Copak o ten klíč, ty máme a používáme na dílně běžně. Používají se na hlavách motorů atd. Ale problém vidím se šroubem na tom kole. Když sundávám kola, beru do ruky automaticky pneumatický utahovák a to není pro torx právě to "pravé ořechové", takže pěkně ráčnou... A jejich nectnost spočívá hlavně v tom, že zatímco šestihranný ořech kdekoli v terénu naklepneš na šestihrannou hlavu šroubu a povoluješ, u torxu musíš setsakra pečlivě vyšťourávat z hlavy šroubu kdejakou nečistotu, protože jakmile torx dobře a úplně nedosedne, smekne se a máš vystaráno. S osmeknutým šestihranem si poradíš, s torxem ne, alespoň v terénu ne...*pissed*
Upravil radosek dne 28.11.2008 18:09
torx není špatný,ale na kola úplně nevhodný,jak píšeš,jednou ti sklouzne a jdeš pěšky
apropó,11 nebo 1150 musí mít určitě stejný šrouby,tak zkus rychle volat infolajn zástupců bmw
Radosek napsal:
Copak o ten klíč, ty máme a používáme na dílně běžně. Používají se na hlavách motorů atd. Ale problém vidím se šroubem na tom kole. Když sundávám kola, beru do ruky automaticky pneumatický utahovák a to není pro torx právě to "pravé ořechové", takže pěkně ráčnou... A jejich nectnost spočívá hlavně v tom, že zatímco šestihranný ořech kdekoli v terénu naklepneš na šestihrannou hlavu šroubu a povoluješ, u torxu musíš setsakra pečlivě vyšťourávat z hlavy šroubu kdejakou nečistotu, protože jakmile torx dobře a úplně nedosedne, smekne se a máš vystaráno. S osmeknutým šestihranem si poradíš, s torxem ne, alespoň v terénu ne...*pissed*
A ty jezdíš servisovat svojí motorku do terénu? Já mám 12ku tři roky a zadní kolo jsem sundaval za tu dobu tak 4x. Navíc používat pneumatickej utahovák na kola u motorky mi nepřijde ideální řešení. Ale každej dělá jak umí,nebo mu vyhovuje. Ty šrouby jsou (na zadním kole u 12ky) o dost menší (průměr) než u auta. Tak proč řešit výměnu za šestihran,když se k sundavání kola dostaneš jen "svátečně"?
Dokud nepoznáš BMW,nechybí...
BMW R1200GS
BIGR napsal:
...A ty jezdíš servisovat svojí motorku do terénu? J...... Tak proč řešit výměnu za šestihran,když se k sundavání kola dostaneš jen "svátečně"?....
Ale jó, máš pravdu. Napadlo mě jen co bych asi dělal, kdybych si někde v Kotěhůlkách v lomu vyrobil skobu na zadním kole a místo samotného kola kvůli strženému torxu s sebou táhl celou motorku...
Upravil radosek dne 30.11.2008 10:09
BIGR napsal:
...A ty jezdíš servisovat svojí motorku do terénu? J...... Tak proč řešit výměnu za šestihran,když se k sundavání kola dostaneš jen "svátečně"?....
Ale jó, máš pravdu. Napadlo mě jen co bych asi dělal, kdybych si někde v Kotěhůlkách v lomu vyrobil skobu na zadním kole a místo samotného kola kvůli strženému torxu s sebou táhl celou motorku...
To už by asi bylo jedno. Tak by jsi dojel i se skobou a doma pak vše v klidu vyřešil. Ne?
Dokud nepoznáš BMW,nechybí...
BMW R1200GS
BIGR napsal:
To už by asi bylo jedno. Tak by jsi dojel i se skobou a doma pak vše v klidu vyřešil. Ne?
zkoušel jsi někdy s bodlou gumou ujet jeden kilometr? A i kdybych byl takový kaskadér a s "plovoucím" zadním kolem jel, víš jak by asi vypadal ráfek??? Tomu se říká "Bodlo za dvacet tisíc"... . Pokusím se raději zavolat do Bychla a porovnám šrouby z 1200 s 1500 GS. Třeba to půjde. Není snad důvod, aby u BMW měnili kónusy nebo délku či průměr šroubů. Každopádně dám vědět... A k tomu pneumatickému utahováku: Není problém nastavit moment utažení. Utahovák má čtyři stupně regulace. Dám na třetí a zbytek momentu stejně dotahuji momenťákem. A ty torxy holt nemám rád. Šestihran je šestihran...
Šrouby z 1100 nebo 1150 ti na 1200 pasovat nebudou - starší modely mají průměr šroubu 12mm a dvanáctistovka má průměr šroubu 10mm - samosebou i jiný stoupání.
...a safra. No tak asi nezbývá, než se s tím torxem smířit... Třeba fakt jenom hledám problém tam, kde není a nic se nikdy nestane. Každopádně do výbavy přibaluji 50 Torx s nástavcem...
Radosek: nevím jaké má zmiňovaný šroub mechanické vlastnosti, ale zkusil bych si ho nechat na zakázku vyrobit....když jsem sháněl šrouby, už si nepamatuju jestli na auto nebo na motorku, tak jsem navštívil jeden velkoobchod se spojovacím materiálem a říkali, že jim nedělá problém zadat do výroby (pokad není k sehnání na trhu) jakýkoliv šroub i v JEDNOTKOVÉM množství...zkus jen vznést dotaz hodím sem odkaz pokud ho seženu na internetu...tenkrát mi hodně pomohli..tam jsem poznal, že se dnes nevyrábí šrouby co jsou uváděné ve strojírenských tabulkách, ale jsou pro šrouby zvláštní normy....
přidávám odkaz kde si najdeš nejen ten velkoobchod co jsem nakupoval ja: http://www.srouba.../bruno.htm
Upravil mencas dne 01.12.2008 12:40
bude to GS 1XXX velebnosti...jen nevím kdy......
BIGR napsal:
To už by asi bylo jedno. Tak by jsi dojel i se skobou a doma pak vše v klidu vyřešil. Ne?
zkoušel jsi někdy s bodlou gumou ujet jeden kilometr? A i kdybych byl takový kaskadér a s "plovoucím" zadním kolem jel, víš jak by asi vypadal ráfek??? Tomu se říká "Bodlo za dvacet tisíc"... . Pokusím se raději zavolat do Bychla a porovnám šrouby z 1200 s 1500 GS. Třeba to půjde. Není snad důvod, aby u BMW měnili kónusy nebo délku či průměr šroubů. Každopádně dám vědět... A k tomu pneumatickému utahováku: Není problém nastavit moment utažení. Utahovák má čtyři stupně regulace. Dám na třetí a zbytek momentu stejně dotahuji momenťákem. A ty torxy holt nemám rád. Šestihran je šestihran...
BIGR napsal:
To už by asi bylo jedno. Tak by jsi dojel i se skobou a doma pak vše v klidu vyřešil. Ne?
zkoušel jsi někdy s bodlou gumou ujet jeden kilometr? A i kdybych byl takový kaskadér a s "plovoucím" zadním kolem jel, víš jak by asi vypadal ráfek??? Tomu se říká "Bodlo za dvacet tisíc"... . Pokusím se raději zavolat do Bychla a porovnám šrouby z 1200 s 1500 GS. Třeba to půjde. Není snad důvod, aby u BMW měnili kónusy nebo délku či průměr šroubů. Každopádně dám vědět... A k tomu pneumatickému utahováku: Není problém nastavit moment utažení. Utahovák má čtyři stupně regulace. Dám na třetí a zbytek momentu stejně dotahuji momenťákem. A ty torxy holt nemám rád. Šestihran je šestihran...
Budeš se divit,ale už jsem pneumatickej utahovák někdy viděl.
Jen mi přijde,že si děláš starosti s věcma,co nejsou důležitý. A vymejšlíš vymyšlený... Řeš důležitý věci a nezabejvej se tím,,co kdyby. Bude se ti žít lehčeji.
Dokud nepoznáš BMW,nechybí...
BMW R1200GS
To Bara: Pravdu díš, mám se co učit, jsem na GS nováček. Nemyslím si ale, že nutně musím zničit gumu za cenu dojezdu do pneuservisu. Guma či ještě hůře ráfek v řádu tisíců a oprava v řádu stokorun. Nemluvě o tom, že si v případě obyčejného píchnutí můžu gumu "knotem" opravit sám a kolo jednoduše dopravit či donést k nejbližšímu kompresoru bez jeho zničení. Ona ta GéeSí prdelka s kufry něco váží, vždyť to jistě víš...
To Bigr:Nedělám z Tebe Joudu... , s utahovákem umí každý... Myslel jsem, že je to nepraktický, tak to řeším; mám s torxy vystavenými nečistotám a korozi špatné zkušenosti na autech, která opravujeme... Taky jsem si myslel, že by to mohlo někoho zajímat, tak se na mě nezlob, já už to neudělám. Od teď řeším jen opravdu důležité věci, opravdu, maminko...
Mám ke šroubům na R1200 možná hloupý dotaz.
Pořád se mi zdálo když jsem montoval zadní kolo, že je ten Torx 50 nějaký volný. Kouknul jsem na šroub a ono je na něm napsáno Torx L53.
V běžném prodeji jsou ořechy T50 a T55. Nic víc jsem nenašel. http://www.wihato...rxspec.htm
Je ten šroub vážně atyp, nebo je to normální Torx T50?
Pája