První modely byly jednosedadlové a určené pro dobře zajištěnou, sportovně uvažující klientelu. Rozdíl oproti Péráku byl v té době neskutečný, zatímco Pérák měl „problém“ s dosažením rychlosti 100 kilometrové hranice, Jawa 500 OHC uháněla až stopadesátkou. Nesl na tom zásluhu čtyřdobý vzduchem chlazený motor, jehož pohon vačkového hřídel byl obstarán „Královskou hřídelí“ – hřídel s kuželovými ozubenými koly poháněný od klikové hřídele, vedoucí podél válce až do hlavy válců, kde je umístěna vačka. Tento konstrukční prvek byl dražší než pohon vačky řetězem mezi oběma válci. Jawy 500 OHC úspěšně používala ve svých službách i Policie. S tímto motocyklem nebyl problém dohnat cokoli. Postupem let se pětistovka modernizovala, modernizace zasáhla v menší míře uložení kol, kyvné vidlice, ale i válců a krytů vahadel. Hlavním tématem modernizace byly brzdy, které však byly stále silně poddimenzované, a měly problém se zastavováním poměrně těžkého motocyklu z vysokých rychlostí. První modely měly dokonce pouze „půlbubny“, které sotva stačily na zastavení pozdější Jawy 150(první Kývačky)... Pozdější dvousedadlový model už byl vybaven velkými bubny, které už na tom byly znatelně lépe! Jawa 500 OHC nebyla chrlena v žádných obrovských sériích, proto je i dnes raritou, a je vyhledávána sběrateli a restaurátory.
*** koupím mladé pevné velké poprsí ***
** zn. VÝCHODNÍ ČECHY **
Kdysi jsme delali krasne ,kvalitni stroje,to japonci jeste byli v plenkach.Vím ze u techto motoru byl problem s utesnenim motoru ,vzdy prosakoval olej,udajne ta byl velkej tlak a tim padem ten unik.
BMW GS 1200 adventure
paja1 napsal:
Táta vždycky říkal, že se to nedalo pořádně seřídit. Měl ji jeho kamarád a jela prý stejně jak kývačka 350.
Ale krasavec to je.
Na rozdíl od kývačky nehulila,jela určitě líp,ale ten olej se z toho řinul jen ses na ní špatně podíval.Měl jsem 02 s kr.hřídelí,bombastickej zvuk,na tu dobu neslýchanej.Silikon tenkrát nebyl a ta sra-čka co se s ní těsnili motory na to byla krátká.Každopádně nádhernej a ceněnej veterán.Jednu v origo stavu má známej vedle ze vsi a tady z fora FunThomas.
Když je hlad,je i husa dobrá.
A jedna stoji v Machove vedla Hanibala.U toho borce co Kubrtovi odvrtaval ty kufry.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
vevis napsal:
A jedna stoji v Machove vedla Hanibala.U toho borce co Kubrtovi odvrtaval ty kufry.
Má pravdu Vevis... Já jí tam viděl a je tuze krásná
Každou stresovou situaci řeším jako pes: když to nemůžu sežrat nebo ošukat, tak to pochčiju a odejdu od toho.
Nevím to tak úplně přesně,ale ta stím řetězem mezi válcema byl Rumpál a 01 měla hřídel,ale šnekovou a ta často praskala ,tak ji nakradili královskou s ozubením.
Když je hlad,je i husa dobrá.
No pro me srdcova zalezitost.Ty ruzne povery o nespolehlivosti techto stroju vznikly hlavne z toho duvodu,ze se v nich hrabal kdekdo,na perakovi se nastavil odtrh a predstih a jelo se dal,ale tyto ctyrtakni motory potrebuji trochu znalosti a zkusenosti.Par veci sice nebylo konstrukcne uplne dotazene,ale i presto si myslim ze se pullitr povedl.
Servis a opravy motocyklů BMW Zlínský/Trenčiansky kraj
Kasak napsal:
Nevím to tak úplně přesně,ale ta stím řetězem mezi válcema byl Rumpál a 01 měla hřídel,ale šnekovou a ta často praskala ,tak ji nakradili královskou s ozubením.
Rumal ma rozvod OHV,retezem hnanou vacku melo par prototypu 00,pak byl snek s bronzovym soukolim a nakonec 02 s kuzelovym soukolim.
Servis a opravy motocyklů BMW Zlínský/Trenčiansky kraj
V Golč. Jeníkově jsem věděl o starým pánovi, ten měl 500OHC 6x, slovy šest motorek.
Ale to jsem byl ještě malej a kdo ví, kam se teď poděly, páč pán je už asi 15 let mrtvej a nějak jsem po tom nepátral, zda se válej vestarým baráku pod senem...
A Rémusi, pořád ještě vím o stodole narvané Rumpály se sajdou, starejma Nortonama,Ariely, HD, Zetky atd... u jedné staré babičky u nás v kopečkách.
Až se uvidíme, musíme nějak vyřešit, jak to odtahat, aby jí to neshnilo, protože střecha už tam skoro nejni a příbuzenstvo na ty krásný kousky házej jen prkna a hromady dalších nepotřebnejch krámů.
Když jsem v sajdě Rumpála viděl hozenej motor ze 120tky přikrytej shnilejma prknama, zatlačil jsem slzu....Přes ten bordel ani nevím,kolik toho tam má, ale kámoš to prolejzal, a prej toho je mooooooooc a samá rarita, bo její syn, kterej emigroval do USA to sbíral a už se nikdy nevrátí, páč je taky dost starej a už sem nechce.
Neuvěřitelné, co se po stodolách může válet... vím o několika, které jsou narvaný autama a motorkama - jen je hypotéka nějak silnější než já a tak si to nechávám jako tajemství do budoucna.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Hrabe_X napsal:
V Golč. Jeníkově jsem věděl o starým pánovi, ten měl 500OHC 6x, slovy šest motorek.
Ale to jsem byl ještě malej a kdo ví, kam se teď poděly, páč pán je už asi 15 let mrtvej a nějak jsem po tom nepátral, zda se válej vestarým baráku pod senem...
A Rémusi, pořád ještě vím o stodole narvané Rumpály se sajdou, starejma Nortonama,Ariely, HD, Zetky atd... u jedné staré babičky u nás v kopečkách.
Ty jo!!!! Rumpál se sajdou!!!! Ten by stál za hřích.... Hlásím se jako první zájemce, právě jsme dostavěli druhou garáž a je nějaká prázdná. Pokud tedy nebude za hříšné peníze.
Batman forever :-)
joni napsal:
Ty jo!!!! Rumpál se sajdou!!!! Ten by stál za hřích.... Hlásím se jako první zájemce, právě jsme dostavěli druhou garáž a je nějaká prázdná. Pokud tedy nebude za hříšné peníze.
Právě, že vnuk té paní je přesně ten člověk, kterej nemá na jídlo, ale je pro něho lepší, když mu motorky shnijou ve stodole, než aby jednu prodal... Protože on je "má"..... je jedno, že mu k ničemu nejsou, když by jednu prodal, udělal by novou střechu..ale on je prostě "má" a "cokoliv mít" je víc než vlastní život...Chronickej sběratel bezcenejch krámů....
Musím vymyslet, jak to z tama dostat bez jeho účasti..., pak to bude za kafe.
Takovejch veteránů ještě po stodolách je..ale ti lidé to raději nechají shnít, než aby to někomu prodali nebo dali, protože to prostě "mají".
Pamatuji,když mi bylo 16, jsem šel k chlapovi pro HD 750wlc, které měl rozházený po stodole na mokrý hlíně. Za milion by to nedal, protože ho "má". Myslím, že už shnilo na drť, ale ta drť pro něj má stále nevyčíslitelnou cenu. To nepochopíš, to musíš zažít.
H.
/ Z howna bič neupleteš. Když upleteš, tak s ním nezapráskáš. Když zapráskáš, tak jenom sebe. /
Chtěl jsem od dědka pár km za humny Jawu Robot. Zhnilá jako brambor ve sklepě, ale ještě by se dala zrenovovat. On ji kupoval novou, nemá důvod ji prodávat, atd. Vzteklý jako křeček.
Teď umřel, má 4 dědice, také v pokročilém věku a nevyřešenou pozůstalost...
Do stodoly teče, zhnije tam ůplně... Ale co naděláš.
Lidé jsou různé,hloupé a blbé.
Upravil Tomas1200GSA dne 01.12.2010 13:15
tohle je klasika, než to nechat někomu, kdo má na renovaci a bude se tím těšit, tak se to raději nechá shnít.
Ono s domy je to podobný, stačí se podívat kolem sebe, co je po vesnicích stodol a domů na spadnutí, ale nikdo to neprodá - je to totiž majetek. co na tom, že to za chvíli spadne.......