davidosx84 napsal:
kolik kliknutí? terén,cesta,ve dvou? ...možná blbej dotaz ale nikde jsem nic nenašel... díky
nejdriv bych pochopil jak to funguje.. tj. v zakladu predpeti PRUZINY, utlum tlumice.. pripadne pokrocilejsi parametry.
od toho se muzes odpichnout ...
je dobry uz mit neco najeto a cit pro moto.. jinak si to nech od nekoho udelat.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Velmi uzitecne je precist si navod k pouziti, tam je napsano, pro jake rezimy doporucuje vyrobce motocyklu jake nastaveni jak pro pruzinu, tak pro tlumic. V pribalovem materialu k Hyperpro pruzinam (ktere mam na motorce) jsou tyto udaje napsany take a od tech od vyrobce motocyklu se trosku lisi.
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
třeba já mám fungl nový tractice, na 1150 GSA, najeto na tlumičích 0 km.
Pokud je to vůbec možný chtěl bych nějaký univerzální nastavení pro on i offroad, sám bez zavazadel. Vůbec nemám tušení jaký maj zdvih.
Jakej efekt bude mít, když přitáhnu/povolím předpětí pružiny, budu otáčet tím jedním šroubečkem co je na každým tlumiči. Na starejch jsem to neřešil. Nějak polopaticky bych to prosil
davidosx84 napsal:
kolik kliknutí? terén,cesta,ve dvou? ...možná blbej dotaz ale nikde jsem nic nenašel... díky
zdejsi clen buboGS tu v niektorom z vlakien vlozil taky jednoduchy zakladny polopatisticky navod
Newim ho nateraz najst, tak mozna ho sem vlozi alebo si ho pohladaj sam
Navigačný výjazd motocyklov podľa itinerára www.rallykopanice.sk
Saturnin napsal:
třeba já mám fungl nový tractice, na 1150 GSA, najeto na tlumičích 0 km.
Pokud je to vůbec možný chtěl bych nějaký univerzální nastavení pro on i offroad, sám bez zavazadel. Vůbec nemám tušení jaký maj zdvih.
Jakej efekt bude mít, když přitáhnu/povolím předpětí pružiny, budu otáčet tím jedním šroubečkem co je na každým tlumiči. Na starejch jsem to neřešil. Nějak polopaticky bych to prosil
Univerzalni nastaveni neexistuje, kazdy rezim klade na podvozek jine naroky. Prekvapuje me, ze jsi ochotny dat nemalou castku za novy podvozek, ale nejsi ochotny si precist nebo zjistit, jak ho spravne nastavit a vyuzivat.
Ja kdyz jsem koupil svoji motorku, taky jsem zjistoval, jak to nastavit. Kamarad mi rekl neres a jezdi. Tak jsem neresil a jezdil. Pak jsem si preci jen pocetl, jak to nastavit pro jake rezimy a proc a najednou podvozek fungoval vyrazne lepe. Doporucuju se tomu trosku venovat, na jizdnich vlastnostech to pak bude znat.
Upravil alesvagner dne 18.02.2013 12:46
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
U repasovaneho zadniho tlumice s hyperpro pruzinou mam vyzkouseno,ze je potreba hodne povolit sroubek utlumu.Jinak moto na rolete odskakuje.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Ono k tomu dali nějaký chytrý psaní, anglicny neumím a těm odbornejm výrazům už vůbec ne-e
No ptas se po univerzalnim nastaveni, coz samo o sobe vylucuje spravnou funkci a ukazuje na to, ze venovat se tomu moc nechces. :-) Delam si legraci, je mi jedno, jestli budes v terenu jezdit do dorazu a nebo budes mit na silnici motorku jak prkno. Jen pisu, ze se mi osvedcilo se tomu trosku venovat a ne hledat univerzalni "rady" a doporuceni.
Pokud jsi to koupil v CR, neni duvod, aby k tomu nebyl cesky navod, taky by Ti s nastavenim mohl poradit prodejce. A pokud to mas z venku, najdi nekoho, kdo ma stejny podvozek a bude s Tebou sdilet cesky navod nebo svoje zkusenosti.
Ja nastaveni delal podle navodu v nemcine, na pruzinach jsem pak mel udaje pro nastaveni v anglictine, slo jen o pocty kliknuti a otacek sroubku, pripadne pozice na predku, pro ruzne zatizeni. Tak hodne stesti a zabavy. ;-)
Upravil alesvagner dne 18.02.2013 12:48
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
Saturnin: asi se tady zastav a ja ti ukážu co a jak, jinak tractive je nastavenej univerzálně z výroby, než začneš ladit, je třeba ujet cca 500km aby si všechno sedlo
Loni vyšlo na Motorkářích docela dobře napsané, nadčasově platné pojednání Údržba krosky, jehož součástí jsou i hlavní zásady při nastavení podvozku včetně doprovodných obrázků.
Abyste dosáhli optimálních jízdních vlastností motocyklu a abyste předešli poškození vidlice, tlumiče, přepákování ,rámu musí odpovídat nastavení pružin tělesné hmotnosti jezdce. Offroadové motocykly jsou z továrny nastaveny na standardní hmotnost jezdce (s kompletním ochranným oděvem) kolem 75-85 kg (tato váha se může měnit podle výrobce). Pokud je hmotnost mimo tento rozsah, musí se přizpůsobit základní nastavení pružících součástí. Menší hmotnostní odchylky lze vyrovnat změnou předepnutí pružin, při větších odchylkách je nutno namontovat odpovídající pružiny.
Statické propružení bez jezdce a s jezdcem
Pro lepší pochopení jsem použil obrázky z příručky KTM. Toto měření provádíme mezi stejnými body nejlépe od osy kola kolmo k podsedlovce, kde si uděláme např. lihovou fixou rysku. Je nutné provádět měření min. ve dvou nejlépe ve třech lidech.
Statické propružení bez jezdce
Je to rozdíl mezi naměřenou hodnotou když je motorka zvedlá na stojánku a zadní kolo se nedotýká země [hodnota A] s hodnotou, kterou naměříme když motorku pustíme ze stojánku na zem a necháme vlastní váhou stlačit pérování [hodnota B] . Rozdíl mezi hodnotou A a B by se měl rovnat hodnotám udávaným výrobcem.
Statické propružení s jezdcem
Je to rozdíl mezi naměřenou hodnotou[A] a hodnotou [C] kdy se jezdec posadí na motorku ustrojený v ochranném oděvu včetně helmy,bot atd. Jezdec se posadí do normálního sedu a nohy si dá na stupačky,proto je důležité mít s sebou pomocníka, který bude držet balanc. Jezdec se několikrát zhoupne a třetí pomocník změří hodnotu [C]. Rozdíl hodnot [A] a [C] by měl odpovídat hodnotám udávaným výrobcem. Pokud tyto hodnoty nemáme, zpravidla to bývá 1/3 celého zdvihu. Když se hodnoty propružení s jezdcem a bez jezdce liší, nastavte propružení s jezdcem.
Možný vliv nastavení tlumení na jízdní vlastnosti motocyklu
Přední tlumiče
Příliš velké tlumení roztažení může způsobit:
•špatný styk pneumatiky s vozovkou
•přetáčení motocyklu
•nepřesnou jízdu v zatáčkách (utíká přední kolo)
•nemožnost vracení se pružící jednotky na celou pracovní dráhu (stále se zvětšující ponořování)
•tvrdý pocit z celého pérování
Příliš malé tlumení roztažení může způsobit:
•nedotáčení motocyklu
•nestabilní pocit z předního pérování
•skákavý pocit předního pérování
Příliš velké tlumení stlačení může způsobit:
•nedostatečné pérování na nerovnostech
•zmenšuje pracovní dráhu pérování
• narušuje jízdní stabilitu motocyklu (rozkmitání řidítek)
Příliš malé tlumení stlačení může způsobit:
•Měkký pocit z předního pérování
•Silné ponořování předního pérování při jízdě přes nerovnost, brždění atd.
Zadní tlumič
Příliš velké tlumení roztažení může způsobit:
•odskakování zadního kola na nerovnostech
•získání dojmu špatné říditelnosti při brždění
•při větší frekvenci nerovností způsobí stále se zvětšující ponoření jednotky z důvodu nevracení se pružiny
•může zapříčinit přehřátí hydraulického systému a jeho následné vyřazení z funkce
Příliš malé tlumení roztažení může způsobit:
•nestabilní jízdu
•odskakování zadního kola
Příliš velké tlumení stlačení může způsobit:
•špatný přenos točivého momentu
•odskakování kola při jízdě přes nerovnosti
•snížení komfortu jízdy
Příliš malé tlumení stlačení může způsobit:
•celkové snížení zadní části motocyklu a tím přesunutí těžiště směrem dozadu
•nechtěné ujíždění zadního kola při akceleraci ze zatáčky
alesvagner: ale já jsem se ptal co se stane když přitáhnu předpětí, pootočím těma čudlama, abych si to mohl nastavit podle sebe. Neptal jsem se na to kolikrát mám co otočit, aby to bylo dobrý.
Až sleze ten bílej hnus tak si s tím pohraju, když nebudu schopnej to nastavit sám stavím se za Milanem.
Dovi: To je sice pekne napsany, ale resi to pouze nastaveni krosky do terenu. Rekl bych, ze vetsina lidi jezdi vetsinou po asfalte a navic nema krosku, ale velke a tezke GS. Takze nastaveni podle zateze a toho kam a co jedu se clovek stejne nevyhne.
Saturnin: Nastaveni tractive podvozku neznam, obecne principy psal treba Dovi nebo se tu resily uz mnohokrat. Reagoval jsem na Tvuj dotaz po univerzalnim nastaveni, ktere asi najit nejde. Drzim palce, zatim ahoj.
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS
[quote]alesvagner napsal:
Dovi: To je sice pekne napsany, ale resi to pouze nastaveni krosky do terenu. Rekl bych, ze vetsina lidi jezdi vetsinou po asfalte a navic nema krosku, ale velke a tezke GS. Takze nastaveni podle zateze a toho kam a co jedu se clovek stejne nevyhne.
Aleši, myslim, že poučky od Doviho můžeš aplikovat podobně i na silniční motorce, větší rozdíl ve změně chování proti krosce nehledej, přetáčivost verzus nedotáčivost předku, a plavání versus odskakování zadku ... je to to samý, ale při extrémní jízd (na okruhu). Hrál jsem si s nastavováním x-krát na Milly a tam byly změny s přitáhnutím docela razantní (hlavně k horšímu ) a zkončil jsem stejně u továrního nastavení.
Na GS vzadu co se týká útlumu "je to prosté jako čerpadlo". Nastavit útlum se dá snadno. Od nejnižšího útlumu, kdy motorka zřetelně pohupuje v nejmenším propružení začít přitahovat postupně po čtvrtototáčkách až do doby, kdy začne zadek mravenčit na jemných nerovnostech, začne být i na nejjemnějších nerovnostech cítit, jak celou motorkou prochází tvrdé klepání, jak účinek začíná být přetlumený ( tlumič kope). Pak už povoluju zpátky pod tuto "mez klepání" a našel jsem kompromis mezi neutlumeným houpáním a okamžikem kdy tlumič v žádném režimu nekope. U dosavadní kombinace Hyperpro péra a repas. tlumiče bylo optimální nastavení hodně blízko polohy "úplně naměkko". Za mě je určitě méně na škodu tlumit míň než tlumit moc. Už se těšim, až se v nastavování začnu rochat na jaře, udělal jsem motorce radost dozadu Ohlinsem a dopředu Tractivem pro Adv. Začnu napřed továrním nastavením, trochu si na něj zvyknu a pak si začnu hrát.
Melizoy: Uplny souhlas - obecnou platnost toho, co sem dal Dovi jsem nezpochybnoval, jen uplnou aplikovatelnost na GS castecne ano. Jinak ANO, to je presne co jsem psal, nejde to univerzalne nastavit a pak uz jen jezdit, chce to si precist o zakladnim nastaveni od vyrobce, vyzkouset, prizpusobit.
____________________
ex: BMW R1100S
ex: BMW R1150GS