Letos v dubnu jsem se stal majitelem BMW 1200 GS Adventure.
Bohužel bez předchozí větší a delší zkušenosti.
V minulosti (rok 2005) jsem absolvoval kurz BMW v Hechlingenu na klasickém BMW 1200 GS.
Byl tehdy říjen, 3 dny prostě "chcalo". Takže jsem si nevšiml "detailů".
Co se týče vlastností v terénu jsem byl jako majitel Varadera XL 1000V 03 naprosto uchvácen lehkostí a schopností BMW, projet vše a všude. A to i po několika karambolech a jednom přetočení přes "střechu". Taky mě překvapilo celkem snadné zvedání, kdy válec hodně pomohl.
Takže nadšený zkušeností jsem "snil" o 1200 GS. Říkal jsem si, že to je ideální stroj. 3 roky jsem čekal jestli pan Hodna pochopí, že chci nového Varana, který pro mě porazí GS. Varan nebyl a není ani v dohlednu, takže bohužel Déro šlo z domu..dnes vím jaká to byla chyba.
Když jsem jel Varana v únoru prodat, jelo se přes Českou Sibiř..pršelo, možná u Tábora snad i mrzlo. Ale mě nebyla zima, ani na ruce, ani na nohy. Jako vždy se mi hromadilo trochu vody tam v sedle, ale ostatní části byly "ok". Prodal jsem mazlíka, nasedl kolegovi jako spolujezdce na jeho Varana a vezl se zase za deště do Prahy. Doma jsem byl neunavený, celkem suchý...smutný, že jsem prodal kamarádku na cestách co nikdy nezklamala za celých 83 tisíc km.
Když jsem letos v dubnu vyrazil na krátkou projížďku kolem Prahy za sluníčka v cca 13° C, nevěřil jsem co se to děje Byla mi zima na zápěstí a i nohy. Oblíbenou trial trasu (po červené pěší) v Davli, kde jsem s Varaderem projel celkem s jistotou před dvěma lety s přítelkyní v sedle, jsem s nejistotou, studenýma rukama a obavou, že rozbiju motorku za půl mega skoro neprojel. Nu řekl jsem si, že je začátek sezony a já trochu zchoulostivěl. Když mi poprvé řekla přítelkyně, že jí je zima a že na ní fouká a cuká jí helma, tak jsem jí obvinil z toho samého. Když poprvé pršelo, a já měl nacucané boty od odstřiků předního kola, tak jsem už trochu nevěřil i motorce. Když jsem nedávno vyrazil doprovodit na cestu kolem světa kamaráda, a cestou málem sežral několik much, tak jsem to chtěl nechat v nejbližším bazaru.
Zjistil jsem, že mám sice super BMW motorku na kterou každý se zasněně dívá, jenže mám i motorku kvůli které:
Budu muset vyměnit a dokoupit skoro všechno oblečení.
Změnit styl jízdy, protože kardan na kombinaci mokra a bahna neodpouští.
Zavřít helmu a zapomenout na vánek vzduchu. Protože štítek prostě neštítkuje.
Koupit si chránič na holeně, protože člověk si dost často v terénu kopne do válce.
Zvyknout si na to, že BMW musí být za každou cenu jiné a umístilo pravý blikač na již tak zatíženou pravou ruku.
Zapomenout na to, že GS míň žere. Pod 6 litrů jsem se svým stylem 140/50 okrsky/obce nedostal. Varadero jezdilo za 5 l ..někdy 5,5l podle benzínu a provozu.
Zapomenou na to, že si budu moct s přítelkyní za jízdy po dálnici normálně povídat.
Budu muset prodat BMW Kufry..protože kromě hezkého designu a vychytávek se do nich nevejde ani notebook natož dvě helmy.
BUDU se muset tvářit, že jsem spokojený majitel BMW, protože zrovna plánuju terénní cestu kolem světa, ale nějak jedu zrovna po silnici Budu muset dál čekat na nové Varadero. A okamžitě prodám GS.
Mnozí si řeknou co jsem za nevděčného magora, ale já vážně měl motorku, na který se dalo povídat za jízdy..kryla, jela, nic nežrala, občas jsem musel měnit olej a někdy i rozetu...jinak prostě jela a jela..občas v terénu zapadla..no a?
Představa, že zase pojedu Benátky tam a zpět na víkend..mě děsí..(teda pokud nebude celou cestu 25 ve stínu).
Máte někdo podobný zážitek????
StepanVaran přiložený následující obrázek:
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 12:32
Příspěvků: 316 Registrace: 08.10.07
..podobný pocit mám po DL 1000..dělalo v podstatě všechno líp,bylo o polovinu levnější ,bylo lehčí,rychlejší,pohodlnější...ale teď mám BMW..nééé,v pohodě,toho kardanu si vážím za bezúdržbovost
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 12:40
Příspěvků: 440 Registrace: 12.02.07
StepanVaran- Souhlasím s tebů z 90% já jsem prodal Afriku protože mě už za 7let nudila a nová Honda třeba XRV 850 nikde a tak jsem zkusil GS a prostě jsem si nezvykl !
U mě bude Honda vždy jen Honda pak zbytek světa ale potom co skončily s Afrikou a tvořej Varadera a Transalpy tak co s ní , snad KTM Adventure 1200 ?
Upravil cizak dne 13.05.2008 12:42
Moc pěkně jsi to Štěpáne napsal. Já k tomu nemůžu říct ani slovo, protože nemám patřičné zkušenosti. Jsem ale zvědavý, jak se k tomu vyjádří Swat a další, co přešli z Varana.
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 12:51
Příspěvků: 67 Registrace: 17.05.07
StepanVaran, ja som mala pred GSkom Apriliu Caponord a na BMW som si musela nejaku dobu zvykat. GS je oproti caponordu nepohodlne, boli ma chrbat aj prdel a zacina to uz po 50 prejdenych km. Na capovi som zvladla 700 km a nic som necitila, akurat zapastie od tahania za plyn. Tie smerovky mi trvali 2 mesiace, teraz si uz nemylim smerovku a klakson
Takze moje GS je uz nalozene vsetkymi moznymi doplnkami od wunderlichu - aby som nemala mokre boty, aby na mna nefukalo, aby som nemala mokre ruky, aby som nemala mokre stehna atd...
Teraz ked si to zhrniem - capo zral 7-10 litrov (toho varana a tu spotrebu ti neverim), bol tazky ako krava (stale lahsi ako varan), zdaleka tak nebrzdil ako GS, mal retaz, ten podvozok je tiez neporovnatelny... akurat bol uplne pohodlny, nefukalo na mna a ani som nebola mokra od hlavy az k pate. Tak si vyber
Zvysovacie stoky na rajdy uz mam, bolest chrbta sa tym padom presunula do vyssich miest. Od Jeziska by som strasne chcela gelove sedlo
Upravil Kwasak dne 13.05.2008 12:54
Radšej stratiť v živote sekundu, ako v sekunde život...
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 13:18
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
Především vidím jako problém porovnávat jízdní komfort "adventure" motorky a víceméně silničního Varadera nebo DL1000 apod. 1200GSA se může dejme tomu porovnávat s LC8, to je motorka určená na stejný typ cestování. Jízdní komfort při silniční jízdě je u BMW i KTM je prostě výrazně slabší, výrazně zdůrazňuji. Ovšem jen do momentu, kdy se jede offroad. Zkuste se na VSTROMu nebo Varaderu jezdit celý den ve stupačkách a pochopíte. Pochopitelně existovaly motorky, které byly konkurencí v téhle kategorii (třeba AfricaTwin) ale dneska už jsou poměrně zastaralé a s nesrovnatelným výkonem. Jiné konkurenční stroje prostě nevidím. Adventure pro mě znamená 50/50 - šotolina/offroad a silnice. Hlavní je co nejméně plastů, co nejvíc kovových dílů, slušná ochrana při pádu, spolehlivost, opravitelnost, dostupnost základních prvků bez nutnosti odmontovat polovinu plastů atd. R1200GSA je povedená motorka pro určitý jízdní styl a pokud z ní chci udělat cestovní koráb pro dálkové silniční cestování, tak opravdu v sérii moc nenabídne - mizerná sedla, zadní bych řekl úplně příšerné, kompromisní plexi (sice obří ale i tak ne úplně fuknční), děravou ochranu proti vodě zepředu, zezdola i od zadního kola atd. Je to jen základ. Na silniční cestování stačí otevřít katalog třeba Wunderlich a doplnit ty nedotažené věci ale je prostě fakt, že to tam od výrobce není. Totéž tam nejsou naprosto základní věci pro offroad cesty, opět stačí kouknout do katalogu třeba našeho a vybrat si. Ano, uznávám že na motorce za tyhle peníze by mohlo být třeba kvalitní sedlo ale nedává ho tam ani KTM, takže prostě ber nebo neber. BMW je drahé, doplňky můžou stát klidně 25% ceny motorky ale člověk získá něco, co vydrží fakt dlouho a je spolehlivé a upřímně řečeno - všechny ostatní mi přijdou jako jen mezizastávky na cestě, dřív nebo později člověk stejně skončí u KTM nebo BMW
Takže co s tím? Netrap se, prodej to a budeš mít klid. Na občasný průjezd polní cestou stačí cokoliv, včetně DL1000 nebo Varadera a s minimální investicí získáš asi pro tenhle typ ježdění lepší motorku. Je to každého osobní volba. Já vidím jako dobrý zlom třeba výlet do Rumunska, Albánie a typicky do Maroka. Tam se ukazují ty rozdíly, které jsou mezi silničním endurem a adventure endurem. Jestli ale jezdíš 99% cest někam do Alp a užíváš si zatáčky, tak nepochybně existují i daleko komfortnější stroje s ještě lepší ochranou proti větru a když na to přijde, průjezd po šotolinách někde na Korsice zvládnou taky. Kupříkladu s LT bys určitě na vliv počasí na posádku nenadával. Takže já to vidím jako špatný výběr stroje.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 13:54
Příspěvků: 4660 Registrace: 20.10.07
Co clovek, to nazor. Taky jsem mel Varadero a ted jsem nasel co jsem hledal.
Muj pohled je takovej, ze:
Varadero je tezky jako krava, hur brzdi, ma moc mekkej podvozek, je spatne ovladatelny, bolelo me z nej cely telo.
Nejvetsi duvod pro prodej Varadera byla prave hmotnost = neovladatelnost = tezkopadnost = spatny brzdy. Povazuju tyhle vlastnosti za nebezpecny.
Pravda je, ze mas GSA a to se muze Varaderu hodne blizit, je tezsi atd. Nevim, nejel jsem na nem.
GS dela tohle vsechno vyrazne lip, jen musim souhlasit s ochranou proti vode, ta je opravdu spatna.
Varadero jsem mel rad a vzdycky mit budu, preci jen byla to motorka, ktera me po zmrzlinach privedla na uplne jinou cestu a za to jsem rad.
Ja to rikam porad, nejde rict co je lepsi, kazdy ma svoje predstavy a kazdymu vyhovuje neco jinyho. Jen snad ze chapu tvoje "nadseni" ze situace, ze ktery neni uniku. Nebo mozna je, ale za mooc vyhozenych penez.
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 14:39
Příspěvků: 883 Registrace: 30.05.07
Asi je to o tom co ti sedne a co od motorky očekáváš.... Jak tady bylo několikráte napsáno.
Mě se třeba BMW vzhledově nikdy nezamlouvalo už jen vizuelně (nechápal jsem jak to může mít tak hnusný světla a ještě zobák)- ba naopak, ale to byl někdy rok 1999 - 2000 a já tehdy zrovna přeseddlával z CBR 600F na GSX-R 750 a byl jsem z GSX-R nadšený....
Poté přišel na nějakou dobu BIG a najednou jsem měl jasno, že další a zřejmně konečná zastávka bude u BMW.
Každou z motorek co jsem měl jsem měl minimálně 2-4 roky takže jsem na ní nějaké kilometry najezdil - některé jsem měl současně (BIG + GSX-R) no a teď mám GS 1150 a je to pro mě univerzální stroj (dovolená, pracovní cesty, odreagování) Jo a do toho zobáku a světel jsem se prostě už zakoukal
No a rozhodně nepatřím mezi ty co chválí jen ten stroj co zrovna mají!!! Na každou motorku vzpomínám s láskou a když potkám GSX-R co jsem měl a nebo biga tak
BMW R1150GS, kočárek a jiné stroje... www.X-treme.cz
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 15:38
Příspěvků: 637 Registrace: 14.04.08
Presedlal jsem z Varana na 1200GSA a myslim ze jsme dobre udelal ... nejsem zadnej offroadak, jezdim spis po silnicich, ale GSa mi vyhovuje naprosto ...
... je prijemny na rizeni, nemam takovej pocit ze je to strasna krava tezka
... lepsi pocit z motoru
.. nemusim se srat s retezem
na GSA mi vadi
- debilni blinkry, uz jsem si skoro zvyk ale porad to neni 100%, podle mne je ten system blinkru a vypinani na pravym placi proste naprosto debilni
- standardni sedlo je peklo, po 900km/den me boli prdel jak kdybych stravil noc ve vezenske cele s cernochem ... na Varaderu jsem mel geloveho Bagstera a to bylo kresilko ... asi si ho na GSA necham usit taky ...
- kdyz ho nekde necham stat, bojim se ze ho nekdo ukradne (u Varana jsme takovy strach nemel, protoze nevim kterej blazen by do toho sel ... )
Varan je moc dobra motorka, ale GSA jsem chtel, mam ho a jsem moc rad ...
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 15:54
Příspěvků: 4660 Registrace: 20.10.07
S tema blinkrama souhlas. Zvykl jsem si uz uplne, dost to trvalo, ale v pohode. Ale kdybych si mohl vybrat, samozrejme radsi klasiku.
K pohodli se bohuzel sam moc vyjadrovat nemuzu, jsem asi debilni, ale prdel me boli na kazdy motorce. Na GSu zatim nejmin, ale po 500km jsem KO.
Bagstera bych rad zkusil, ale koupit ho na blint je docela vo hubu za ty prachy. No uvidime.
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 16:02
Příspěvků: 11113 Registrace: 15.03.07
OFT: kdyby někdo chtěl zkusit třeba nižší sedlo TT, tak jsme je koupili právě na půjčení třeba na odpoledne na vyzkoušení před koupí. Máme všechny typy - extra nízké, snížené, normální i zvýšené a sedlo spolujezdce. Podle mě se taková věc bez vyzkoušení kupuje jen doporučení někoho, kdo ho zná a i tak je to dost riziko. Stačí aby dotyčný měl jinak dlouhý nohy a je to problém.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 16:06
Příspěvků: 637 Registrace: 14.04.08
Aldo, do Gelovyho Bagster u Varana jsem sel naslepo, dost dramaticka zmena k lepsimu, uplny kresilko, predpokladam ze to samy bude i na GSA ... delal jsem to pres HZMoto ... blby je ze jim musis poslat svoje sedlo aby to presili, tak 2 mesice cekani ...
... jeste k tomu foukani/plexi ... na Varanovi jsem mel jak prodlouzene Givi, ktere jsme vymenil za nastavitelne MRA ... foukalo furt ... o nic min ani vic nez na GSA ... mam 190cm.100kg (takze normalni postava ... )
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 16:25
Příspěvků: 2946 Registrace: 08.04.07
Mozna by stalo za to se ted svest na Varanu, jestli si ty vzpominky moc neidealizujes, ja takhle presel z V stroma na GSA a tak nejak normalka, ale pak jsem to zkusil zpet a byl jsem v soku jaky je to rozdil. Varana i LC8 si na vyjizdkach normalne prohazujeme ale ke svemu GSA se chci vratit jak rychle to jde, kdezto ti co ho zrovna jedou si to uzivaji. Ale pravda je, ze ty stroje jsou tu proto ze maji sve zakazniky...
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 16:27
Příspěvků: 2946 Registrace: 08.04.07
TomasTT napsal:
OFT: kdyby někdo chtěl zkusit třeba nižší sedlo TT, tak jsme je koupili právě na půjčení třeba na odpoledne na vyzkoušení před koupí. Máme všechny typy - extra nízké, snížené, normální i zvýšené a sedlo spolujezdce. Podle mě se taková věc bez vyzkoušení kupuje jen doporučení někoho, kdo ho zná a i tak je to dost riziko. Stačí aby dotyčný měl jinak dlouhý nohy a je to problém.
no ja bych urcite zkusil nejake vyssi ale pohodlne, takze nekdy prijedu a vyzkousim. Jinak Tome camel bag uz nekape, diky.
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 17:40
Příspěvků: 246 Registrace: 11.05.07
Taky jsem přešel z Varadera, a dokonce na ještě méně komfortní 1150GSA.
Samozřejmostí bylo nové oblečení a helma, jo jsem za deště mokrej, jo zapínám si vyhřívaný hefty jak je míň jak 20°C, jo hází mi vítr hlavou a s Lenkou si za jízdy nepovídáme...
ALE.....
Nebojím se s tím někde fláknout a vím že jen zvednu a jedu dál. Nebojím se že si budu muset na cestě seřídit ventily, nebojím se že budu muset jet 100km po šutrech někde v poušti, nebojím se, že si zaseru filtr pískem a budu muset odstrojovat půl motorky, nemažu každý večer řetěz, atd atd...
Teď jsem jel v doprovodu dvou Varader na výlet do Sýrie a Jordánu. Na dálnicích jim bylo hej, ale jen co zmizel asfalt, probíhalo to následovně:
1. vyjeli jsme všichni tři
2. hodil jsem čtverku, stoupl do stupaček a svištěl jsem si to po kamení. Sem tam písek, tak podřadit, do otáček, přeletět písek a pak zas pohodička...
3. po pěti minutách jízdy zastavit, sundat helmu, napít se, udělat pár fotek, nasadit helmu..... á..... koukám na obzoru se blíží varadera
4. no a takhle se to opakovalo dokola...
Na jiném místě - jejda, varadero spadlo na místě.... a hnedka ulomená páčka, pozohýbaná ZEGA atd.... Mě BMW taky párkrát na místě odpadlo, ale díky válcům se nikdy nepřevrátilo tak, aby mi třeba rozlisovalo ty kufry... prostě jsem ho zvedl (a na rozdíl od Varadera jde zvednout GSo i naložený jedním člověkem) a jel dál.
Po jízdě v písečné bouři jsem vytáhl vzduchový filtr, vyklepal, vyčistil, vrátil a jelo se dál. Varadera čekají na servis, protože nikdo přece nebude v poušti sundávat plasty a nádrž, že?
Tak jak to píšeš ty, neměl jsi Varadero vyměňovat za Adventure, ale na svůj styl ježdění jsi měl koupit LTčko, nebo rovnou od Hondy PanEuropeana, protože nikdy nevyužiješ to, co ti BMW GSA nabízí.
Zklamání z BMW 1200 GS Adventure - původního majitele Varadera
Přidané 13.05.2008 18:23
Příspěvků: 1000 Registrace: 29.06.07
Nepropaguju zrovna motorku co mam,ale KTM 990 je nejlepsiiiii.Ne ted vazne,jak jsem jiz psal delsi streky se mi na ni jezdi lip jak na BMW a to tam mam prej lavici.Prdel me neboli na nohy necaka akorat plexi je o trosku mensi.Nestezuju si na nic a je to motorka ktera mne bavi a na kterou jsem cekal.BMW bylo super,ale naneplnovalo me predstavy o jezdeni offroad.Je to jen o vyberu motorky a nelze srovnavat nesrovnatelne.Jen ten kroutak BMW mi tam chybi.