Jak si asi pár lidí všimlo, jel jsem se skupinou lidí do Maroka jako průvodce pro endurovypravy.cz
Pár postřehů z akce:
- poprvé jsem jel na takovou výpravu s větším počtem lidí, celkem nás tam bylo 11 a to už je docela hodně. Nebylo to občas snadné, co člověk to úplně jiné představy o trase, náročnosti, programu, spaní atd.. Ale povedlo se to myslím ke spokojenosti všech.
- ve stejné době tam byly 4 nebo 5 dalších skupin lidí z ČR. S některými jsem si psal, o některých jsem se dozvěděl když jsme někam přijeli. Pokud vím, tak jsme teď na jaře byli jediná parta na velkých motorkách, která jela na jihu trasu Intercontinental Rally (v protisměru). Myslím že náročnost byla docela vysoká a řada účastníků doslova padala únavou a to jsme některé dny jeli jen pár desítek km. Náročnost jízdy i v adventure kategorii na IR je nesrovnatelná ale s námi jeli lidi, kteří evidentně takovou zátěž ještě nejeli. Bylo to fakt na hranici možností - i tak někteří účastníci nechali motorky v písku a rozhodli se jít pěšky fešfešovým polem a bylo jim jedno, co s motorkou bude. Trasa která vedla o pár desítek km jinudy by byla mnohem snadnější ale chtěli jsme projet to nejnáročnější, co jde s velkými GS v Maroku zvládnout a projeli jsme to.
- ve skupině jsme měli F800GS, R1200GS i GSA, mojí 1150GSA a KTM superenduro. Nakonec nebyl mezi nimi až takový rozdíl a záleželo jen na to, kolik má sil (psychických i fyzických) jezdec. Pochopitelně výhody F800GS s 18" nebo superendura v náročnějším terénu byly znát ale nebylo to fakt tak kritický jako odhodlání jezdců vůbec pokračovat. Superenduro je úžasná motorka ale majitele drtily mnohaset kilometrové přejezdy ve vyšších rychlostech a dojezd kolem 100km v terénu (130 na silnici). Motorky padaly a padaly hodně - většina účastníků něco někde urvala, něco se rozbilo... Nejhorší byl asi proražený hliníkový odlitek převodovky na 1200GS od držáku padacího rámu. Ale šlo to opravit v pohodě. A defekty pneumatik pochopitelně (jeden účastník měl 21" předek ale nedali mu tam v nejmenovaném servisu heavy duty duši ale jen obyčejnou a defektů měl docela dost). Jinak co kde z motorek trčelo, to se postupně očesalo (různý zrcátka, držáky, blinkry, světla...).
- jeli jsme nalehko, doprovodná Toyota vezla naše věci, takže jsme mohli jet fakt sportovně. Každopádně úsek z Iriki do MHamidu přes duny Chegaga jsme jeli jižní trasou (právě teď se tam jela Libya Rallye) a byl to docela masakr. Navíc nás chytly dva dny špatného počasí, písečné bouřky s viditelností nula nula nic apod. Celkem náročné.
- ačkoliv většina lidí jela v dresu, tak jsem chtěl vyzkoušet jestli to jde zvládnout v univerzálním oblečení z trilaminátu. Kromě jednoho večera kdy jsme blbli na duně v Merzouze, tak jsem jel v Klim Badlands Pro a v botách Sidi Adventure - tedy GTX věci. Nebyl s tím problém, jen mě vadily chrániče na nohy (měl jsem Fox) a většinu cesty jsem jel bez kolenních chráničů. Bunda naprosto perfektně větrala, při teplotách kolem 25C jsem už zavíral některé zipy protože to profukovalo až moc. Jeli jsme v rozsahu teplot od asi 9C do 40C a pochopitelně od horka a prachu až po liják s kroupama. Trilaminát naprosto v pohodě, celou dobu jsem používal jen funkční tričko a jeden den v horách (kdy ráno bylo k nule) jsem si vzal podvlíkačky z funkčního vlákna. Rukavice jsem střídal enduro (Alpinestars) a v dešti a zimě Rukka Vauhti. Jezdili jsme několikrát ve výškách nad 2000m, tuším max jsme byli ve 2900m.
- jet takovou cestu ve vyklápěcí přilbě je špatná volba, jak se také někteří účastníci přesvědčili a myslím že přispěla k tomu, že se vyčerpali rychleji než ostatní, protože v ní nemohli dýchat a měli oči plné prachu.
- Metzeler Karoo (starý typ) jsme na dvou motorkách (1150 a 1200GSA) během 4300km totálně odrovnali. Já mám uprostřed asi milimetr vzorku, kolega má jen stopy kde špunty kdysy byly. Někteří jeli Mitasky, někteří Desertky - všechno vydrželo myslím víc než ty Karoo. Je ale fakt, že záleželo na tom, jestli člověk jel jen na pohodu, nebo si to užíval a jel sportovně. To kamení tam je ostrý a fakt to gumy žralo.
- natáčel jsem dvěma kamerami, od pouště už jen jednou - Drift Ghost. Jsem zvědavý na videa, ještě jsem to neviděl ale bylo to docela OK. Některé věci v ovládání bych změnil (třeba jednoznačný vypínač on/off místo několikasekundového držení tlačítka) ale kamera fakt dostala šíleně zabrat a vydržela. Měl jsem víc baterek a měnil je během dne.
- celých 15 dnů pobytu v Maroku jsem používal dvě trička, dvoje trenky a dvoje ponožky. Vždycky když jsme někam přijeli, tak jsem se převlíknul (kde to šlo tak po sprše) z toho totálně propoceného do suchého a ty propocené věci jsem když jsme byli v kempech nebo ubytování se sprchou vypral. Do druhého dne to vždycky uschlo a takhle jsem to točil. Měl jsem ponožky Klim Vent, nějaké funkční tričko Nike a starší tričko Touratech Trevira. Nic z bavlny. Jedny šortky, jedny dlouhé kalhoty Salomon. Jedna teplá čepice, dva šátky, mikina a ručník. Motorkový kalhoty jsem jednou vypral ve sprše, protože byly úplně bílý od feše a škrábalo mě to, bundu jsem jen vyprášil a byla celou dobu OK.
- pokud jsme nespali v budovách, tak jsem používal moskytiéru, 1.5cm ultralite karimatku a spacák mountain equipment s komfortem -5C. Dost často jsem používal hedvábnou a coolmax vložku, fakt to funguje.
- opravdu se osvědčila dobíjecí "powerbanka", měl jsem dva typy - nabíjecí ze sítě a ze soláru. V praxi na motorce je to fuk, kdyby se nejelo, byl by solár lepší. Každopádně dost často jsme byli v situacích, kde nebylo v noci kde nabíjet a powerbanka se hodila (zejména když člověk fotí iphonem kde nejdou přehodit baterky).
- navigace jako vždy - díky bohu za 278C Jinak v TopoMaroc V2 není řada silnic, cest a dokonce ani dálnice z Tazy na západ! Kluci viděli u nějaké německé dvojice skvělou tištěnou mapu Maroka, prý z letošního roku - Marco Polo. Byla děsně detailní, určitě by to stálo za to se po ní poohlédnout. V některých oblastech je V2 naprosto k ničemu a přepínal jsem na free olafovu mapu.
- komunikovali jsme celou dobu ve 3 lidech pomocí Interphone F5. Jeden jsem měl já vpředu, druhý kolega úplně vzadu a další byla v autě taky vzadu. Ani jednou se nestalo, že by došly baterky a i když je vzdálenost třeba větší na komunikaci, už jen to že člověk slyší pokus o spojení, tak ho to upozorní že se vzadu něco děje a zpomalí nebo si najede aby se to chytlo na těch 1.5km. Komunikace byla super. Několik dalších lidí mělo F4 a F5 a různě si mezi sebou povídali ale my jsme od prvního dne takhle mluvili ve 3 a osvědčilo se to.
- docela se hodil satelitní telefon, 2x jsme byli v poušti na noc bez signálu a dávali jsme vědět třeba rodinám, že jsme OK. Těch oblastí bez signálu je na jihu pořád hodně.
- 5l slivovice a meruňky na 15 dnů pro 2 lidi bylo málo Pravda asi 0.7l jsme vyměnili s místními za jejich různé speciality nebo jako dárek když nás nechali přespat u nich doma apod.
- ercefuryl nefungoval! mě se absolutně osvědčila rada našeho marockého známého - na trhu jsme koupili pořádný balíček římského kmínu a stačí velká lžička a do hodiny přijde dost zásadní úleva. Mají ho i ve většině hospod jako u nás pepř - řekne se to "kamůn". Fakt to fungovalo.
- doporučuji gelovou náplast na spáleniny. Prodává se ve dvojbalení a je to takový obdélník asi 10x5cm modré barvy. Kolega se spálil o výfuk docela ošklivě a ta náplast přes noc stáhne puchýře a za 2 dny to je OK.
- do povinné výbavy bych rozhodně dal tekutý kov (quick metal repair - stříbrná plastelína) a pořádnou americkou pásku (ne tu gumovou elastickou napodobeninu). Elektrikářské stahovačky nevydrží takové rány jako pár vrstev pásky.
- poprvé jsem na takové cestě měl zadní tlumič TracTive (resp. Touratech Suspension) a 100% spokojenost. Nastavil jsem si ho tak, jak mě vyhovovalo pro ježdění po pistách, kde jsou dlouhé vlny, které motorku pěkně rozhoupají a pak pošlou do vzduchu. Vyloženě jsem si to užíval.
- absolutně doporučuju vyzkoušet před takovou delší cestou sedlo a kalhoty resp. kombinaci. Kolega měl kombinaci sériového sedátka F800GS a nějaké kalhoty co měly našité na textilu zvenku kožené (asi protiklouzací) kožené pásky pod zadkem. Výsledek za pár dní - rozedřené nohy a šílená bolest. Nakonec si "potahoval" sedlo kusem ovčí kůže, protože do konce akce už se ty nohy nespravily, protože se jezdilo denně. Fakt doporučuju vyzkoušet co to dělá v horku a jestli nikde nic nedře. U mě podobná situace s chrániči Fox - hodinku to šlo vydržet ale večer jsem měl otlačený kolena dokrve a další den to je peklo, zejména když se práší a je horko...
- 1.5l camelbak je málo. Všichni kdo měli 2 nebo 3l verzi měli výhodu, i když voda byla v autě a některé dny jí bylo docela dost. Prostě vody není na motorce nikdy dost.
- už nikdy nepojedu na takovou cestu bez multifunkčních kleští které budu mít pořád po ruce. Hodily by se 100x a já je neměl.
- 2m hadičky na nacucnutí benzínu (třeba do PETky) nestojí nic, nezabere žádné místo pod sedlem a hodí se!! Potřeboval jsem půl litru benzínu do vařiče a i když byl benzín ve všech motorkách, tak bez hadičky je to naprd.
Upravil TomasTT dne 29.04.2013 23:25
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Dík za postřehy. My se vrátili teď o víkendu a bylo to super. Nevím, jakou trasu máš na mysli,ale my jsme jsme přes poušť z Boudnibu do Merzougy ( zabloudli jsme v noci a vyjeli asi 50 kim před Merzougou na tu hlavní ). Pak Merzouga - Mhamid tou jižní cestou ( nedojeto, kolega po 50-ti km ukopl brzdovou nádobku i nožní brzdu ), takže návart. Pak Foum Zguid - Mhamid přes Iriki. Nedojeto, zablouduli jsme směrem k Alžírským hraniciím. Nakonec jsem při jednom skoku ohnul stabilizátor zadního kola až do gumy. Takže abych se vůbec dostal zpátky, seřezal jsem šputny na jedné straně gumy. Tedy ani jedna pouštní vložka nebyla stoprocentní. Ale jeli jsme naloženi a kdo tam byl, ví , co znamená při každém zahrabání odstrojit celou motorku, vytahat, zas nastrojit, ujet třeba jediný podělaný kilometr a znovu.... Ale pro hardcore terénisty jsme dali nablind jednu trasu přes hory. Bylo to dohromady asi 20 km a jeli jsme to den a půl. Masakr, bahno, stavění mostíků přes vymletá koryta, ale zážitek ohromný :-) Nakonec nám kolega skočil asi 7metrů ze strže na Cirque de Jaffar, takže tím to skončilo. Je v pohodě, motrorka nikoliv. Ale bylo to až na konci dovolené, takže kromě materiálních škod jsme neutrpěli újmu...
Bmw GS ADV
Tak to jste byli vy na tom Jaffaru? Za dva dny nám to někdo hlásil dole v poušti že na Jaffaru někdo z čechů solidně havaroval. Zprávy se tam šíří rychle.
My jsme měli jedno žebro a jeden naražený bok (do krve) ale jinak v pohodě. Motorky taky OK. Měli jsme štěstí, protože jsme jezdili offroad co to jen šlo a padalo se hodně. Nakonec jsme projeli celou tu trasu FoumZguid (najížděli jsme asi 50km jižně směrem na Tatu -> Iriki -> Chegaga -> MHamid -> Ramlia -> Merzouga, projeli jsme se v horách (Jaffar - Imilchil, Dades - Imilchil - přehrada Ouidane - Catedral - Demnate) a na závěr super´vysokohorský off off z Boulemane přes Marmoucha do Tazy.
Ty trasy přes Iriki vedou několika směry, když jedeš ze FoumZguid, můžeš jet rovnou za vesnicí doleva přes military check a držet se hřebínku po levé ruce a tudy najet na Iriki. Nebo můžeš jet tam, kde jsme jeli s Milanem v roce 2006, což je o 20km dál a objet takovou kuželovou horu ale je tam dunový pole který se musí proplést doleva na jezero. A nebo tak, jak jsme jeli letos - to je ještě víc na jih a zase tam jsou duny. Každopádně se to setká uprostřed Iriki u toho café. No a pak máš dvě cesty - jedna vede blíž k hřebeni vlevo a druhá jde na jih přímo na Chegagu a objíždíš jí z jihu. To jsme jeli letos. 5km za Iriki začne feš a končí v MHamidu. Ta trasa vlevo je až na 10km před MHamidem víceméně tvrdá pista, pokud si u vraku defíka neuděláš odbočku na Chegagu, což je taky písek.
Nedovedu si to představit s kufry, ta naše trasa by byla asi úplně nesjízdná a nebo by to trvalo řadu dnů. Byly tam závěje feše metr vysoký, nedalo se v tom ani chodit. MHamid - Merzouga se s kufry jet dalo, Remlia byla lepší než jsem čekal, bylo to tam docela snesitelný - asi jak byly ty deště tak tam zůstala krusta a dalo se po tom docela jet. ´
Kde se vám to stalo na tom Jaffaru? Bylo tam pár míst, kde byla docela expozice a říkal jsem si, že za mokra by to byl masakr. Třeba jak sjíždíš k tomu korytu řeky tím šikmým svahem nebo ten výjezd na protějším břehu, tam bylo pár solidních příležitostí někam spadnout.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tady je kousek videa. Nejsem si jistý, jestli jsem to dobře zpracoval. Originál je 1280x960/50fps ale po uploadu na Youtube mi to nabízí jen 720p verzi. Zkusím to ještě jinak...
To není video z cesty, je to jen ukázka jak točil Drift na 50fps/720. To není sestřih, je to jen jeden video soubor uploadovaný videomakerem na youtube. Videa z kamery na helmě jsou vždycky nuda, pokud se nepadá nebo něco takového. Mám 16GB z cesty (a další lidi měli kamery taky) ale ani nemám v úmyslu z toho nic sestříhávat, protože to nemá smysl. Ze záběrů z kamery na helmě nebo na motorce myslím nic extra udělat nejde a nějaké video z ruky jsme nenatáčeli, nebyl to cestopis. Ale mám dost fotek. Kameru na motorce jsem měl poprvý a zajímalo mě, co to bude dělat. Zkoušeli jsme jí přimontovat na různá místa, natáčet z vidle a dozadu apod. Ale jsou to jen záběry jak se někde jede.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Hodil jsem tam tři různé ukázky - pista, feš a hory. Ještě přidám třeba záběr dozadu a nějakou jízdu v kamení v horách na ukázku..
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Fotky (zatím z mého telefonu) jsou tady v galerii. Všechny by měly mít GPS tagy, takže by se mělo dát zobrazit kde byla která pořízená na mapě..
Všechny fotky jsou v HDR, už telefonem jinak nefotím, tak si s tím můžu různě hrát a dělat s tím co mě napadne. Upravoval jsem to průběžně cestou po večerech na telefonu, takže občas jsem to s barvama nebo ostřením přehnal ale to je asi fuk. Mělo by to stačit pro představu jak to tam asi tak vypadá a jaké byly podmínky a co jsme jezdili...
Pěkný výlet, pěkné fotky. Věřím, že si méně zkušení pěkně hrábli.
Dojezd Superendura 130 km na silnici je ale kachna. Je to tak kolem 200 km. 14-ti litrová nádrž velký nájezd nevěstí. Je třeba s tím počítat a na motku si pověsit kanystr a je po problému.
Flare, Kuky: používám víc programů - HDR FX Pro, Snapseed, ProHDR... Rámečky dělám ve snapseedu, ostřím v tom taky (není to na telefonu moc vidět, tak to většinou přeženu) a barvím většinou v FX PRO..
Cibus: když jela motorka do kila, tak měl spotřebu kolem 7-8l. Jakmile se jelo kolem 120, což je normální cestovní rychlost ostatních motorek, tak fakt po 150 měl prázdnou nádrž a benzínky jsme hledali po 120-130km aby se nemuselo tankovat hadicí z auta. Nejelo mu to přes 120, měl to zpřevodovaný takhle blbě a při 120 to měl vytočený neuvěřitelně. Kanystr neměl a i kdyby, tak když jede skupina, tak by se stejně muselo zastavovat. Ono nejde o ty kilometry, člověk se rád po hodině jízdy protáhne a dá si čaj, spíš o to, že někde prostě nebyl benzín, stalo se nám to mockrát. Prostě benzínka fungovala ale benzín nebyl. Na další to samé.. Takže se tankovalo většinou z auta, což znamená vylézt na střechu, strčit hadici do kanystru, nacucnout, teď to teče fofrem, takřže včas zlomit, podat hadici na střechu a slít benzín z hadice do kanystru, schovat hadici a pokračovat. Je to chvilka ale když je přes 30C, tak je to vopruz.
Upravil TomasTT dne 30.04.2013 10:27
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
On tenhle účastník měl obrovské problémy vůbec odjet (rodinné trable), takže přiletěl za námi až po týdnu a doháněl nás v Ait Benhadou a celkově ta motorka nebyla úplně "kompatibilní" s ostatníma a hlavně charakterem etap. Hlavně ty přejezdy, co na GS jedeš v pohodě, to byl pro něj vyčerpávající výkon - taky neměl žádný štítek a při vyšších rychlostech na něj fučelo. Prostě to bylo ostrý enduro v partě 10ti GS.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Gratuluji ke zdaru akce a šťastnému návratu a díky za krásné fotky, to už je pomalu na marocký kalendář.
Ještě k ostatním skupinám v Maroku - ve stejné době jako vy tam byl na replice Monkey Gorilla Kamil z našeho Monkey-Gorilla klubu. Měl jet s kamarádem, ten musel start odložit, tak jel Kamil úplně sám, vpředu i vzadu 46l topcase, tankvak, kanystr, náhradní pneu, motorka pod ním nebyla ani vidět. 5200km po ose, z toho 3500km po Maroku, část cesty tam a zpět vždy stopnul někoho, kdo mu opici naložil do dodávky nebo kamionu. V pátek se vrátil a o víkendu už bylo promítání a vyprávění. Ten druhý kluk je tam teď, taky sólo a na Gorille...
Hele viděli jsme tam fůru exotických motorek - počínaje výpravou na Uralech přes PDčka různých typů a konče klasickými Enfieldy. Ale Monkey jsem fakt neviděl. Ale proč ne - je tam krásný ježdění a většina silnic je docela kvalitních a jsou tam krásný trasy i když se nejede offroad. Maroko se dá nádherně projet klidně na harleji a nebo na krosce a všechno mezi tím - záleží jen na tom, kam se člověk pustí. Je tam všechno - dálnice, nádherný kvalitní horský silnice, úzké a opuštěné silničky, hodně rozbité silnice kombinované se šotolinou, čistě šotolinové cesty, mega rozbité šotolinové cesty plné skal a kamení, pisty, fešfeš... prostě co si kdo přeje, to tam najde. Některý dny to vypadalo, jakoby člověk projížděl několik zemí - třeba kus vypadal jako Korsika, pak kus jako jižní Franice a závěr dne třeba jako v Alpách apod.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...