OPRAVENO:
Abych tu nekoho nahodou nemystifikoval chybnymi postupy serizeni tak tedy alespon popisu spravne serizeni realizovatelne v "domacich" podminkach.
POKUD MAM ROZHOZENE DORAZOVE SROUBY KLAPEK (pouze pokud vite nebo tusite, ze mate rozhozene dorazove srouby klapek, obecne pokud nejsou srouby zakapnute barvou)
a ) varianta s merkou "podle Zlabka"
1) PECLIVE seridit ventily (viz nize), spravne serizeni je zaklad uspechu
2) seridit bowden "sytice", vule cca 1 mm
3) seridit bowden plynu u rokujete, vule cca 1mm, u klapek cca 2mm
4) sundat plastove "trubky" sani
5) vzit merku 0.05 a ustrihnout z ni cca 2-3mm prouzek
6) nastavit klapky na mezeru 0.05mm pomoci sroubu dorazu klapek na obou stranach
7) namontovat plastove "trubky" sani, pokud jsou O krouky vytahane tak vymenit!
8) seridit potenciometr tak aby bylo na pinu 1 pri zapnutem zapalovani (nestartovat) a zavrenem plynu napeti cca 0.35-0.37V
9) dotahnout obtokove srouby (mosazne) a povolit je o 1.5 otacky (oba presne stejne)
10) seridit obtokovymi sroby volnobeh na 1100ot/min (+/-50ot) tak aby byly podtlaky stejne. teplota motoru by mela byt cca "5 dilku" na teplomeru
11) seridit podtlaky pri cca 3500ot/min tak ze otocime plynem na pozadovane otazcky a ty drzime, pokud se podtlaky ani po chvili nesejdou tak musime na jedne strane seridit bowden plynu u klapky. a to tak ze ubirame nebo pridavame (pouze na jedne strane) tak dlouho az mame podtlaky stejne i pri cca 3500ot/min.
12) tot vse, a bacha, vse delame na cca "5 raficek" teplomeru! kdyz to prehrejeme, dame si chvilku pauzu.
b ) varianta s potenciometrem dle "Oilhead" navodu (http://www.ibmwr....-25-02.pdf). Pozor, ten navod je na 1100, jsou tam drobne rozdily u 1150! Tak to nedelejte presne dle originalu.
1) PECLIVE seridit ventily (viz nize), spravne serizeni je zaklad uspechu
2) seridit bowden "sytice", vule cca 1 mm
3) seridit bowden plynu u rokujete, vule cca 1mm, u klapek cca 2mm
4) povolit uplne dorazovy sroub klapky na strane potenciometru (vlevo) aby se nedotykal dorazu
5) nastavit potenciometr na napeti 0.075V (pin 1, ten nejdal od valce) pri zapnutem zapalovani (nestartovat!)
6) dotahnout sroub dorazu klapky tak aby na potenciometru bylo napeti cca 0.35-0.37V
7) dotahnout obtokove srouby (mosazne) a povolit je o 1.5 otacky (oba presne stejne)
8) nastartovat a doladit dorazovy sroub klapky (na druhe, prave strane, tam kde neni potenciometr) tak aby byly podtlaky stejne. bacha, bude to dost rozhozene tak at vam to nevcucne kapalinu z vahy...
9) seridit obtokovymi sroby volnobeh na 1100ot/min (+/-50ot) tak aby byly podtlaky stejne. teplota motoru by mela byt cca "5 dilku" na teplomeru
10) seridit podtlaky pri cca 3500ot/min tak ze otocime plynem na pozadovane otazcky a ty drzime, pokud se podtlaky ani po chvili nesejdou tak musime na jedne strane seridit bowden plynu u klapky. a to tak ze ubirame nebo pridavame (pouze na jedne strane) tak dlouho az mame podtlaky stejne i pri cca 3500ot/min.
11) tot vse, a bacha, vse delame na cca "5 raficek" teplomeru! kdyz to prehrejeme, dame si chvilku pauzu.
POKUD NEMAM ROZHOZENE DORAZOVE SROUBY KLAPEK (mam je zakapnute barvou - modrou)
POZNAMKA: vsem bych ale doporucoval pokud chteji mit jistotu zmerit mezeru pomoci merky viz postup vyse a) "dle Zlabka". To ze nekdo neco pred lety nastavil jeste neznamena, ze to tak zustalo i kdyz je to "zakapnute".
1) PECLIVE seridit ventily (viz nize), spravne serizeni je zaklad uspechu
2) seridit bowden "sytice", vule cca 1 mm
3) seridit bowden plynu u rokujete, vule cca 1mm, u klapek cca 2mm
4) seridit potenciometr tak aby bylo na pinu 1 pri zapnutem zapalovani (nestartovat) a zavrenem plynu napeti cca 0.35-0.37V
5) dotahnout obtokove srouby (mosazne) a povolit je o 1.5 otacky (oba presne stejne)
6) seridit obtokovymi sroby volnobeh na 1100ot/min (+/-50ot) tak aby byly podtlaky stejne. teplota motoru by mela byt cca "5 dilku" na teplomeru
7) seridit podtlaky pri cca 3500ot/min tak ze otocime plynem na pozadovane otazcky a ty drzime, pokud se podtlaky ani po chvili nesejdou tak musime na jedne strane seridit bowden plynu u klapky. a to tak ze ubirame nebo pridavame (pouze na jedne strane) tak dlouho az mame podtlaky stejne i pri cca 3500ot/min.
8) tot vse, a bacha, vse delame na cca "5 raficek" teplomeru! kdyz to prehrejeme, dame si chvilku pauzu.
Zmerit potenciometr jde tak, ze vezmete izolovany tenky dratek, konce odizolujete v delce cca 1cm a sundate konektor potenciometru. dratek vlozite do kontaktu ktery je nejdal od valce a konektor zase zastrcite do potenciometru tak aby dratek mel stale kontakt. na druhy konec pripojite kladny (obvykle cerveny) fous voltmetru a zaporny pripojite na kostru. zapnete zapalovani (ale nestartujte!) a voltmetr a merite. mirne povolte dva srouby drzici potenciometr a lehkym klepnim otacejte potenciometrem az doshnete pozadovaneho napeti. oba srouby utahujte opatrne a stridave. pokud si napeti pri utahovani rozhodite, opakujte znova. take je dobre zkusit parkrat vytocit plyn a pustit ho. napeti nebude vzdy uplne stejne, ale je trebanajit co nejlepsi "stredni" hodnotu. rozsah voltmetru je treba nastavit co nejnizsi, merime napeti do 1V. jo a merene napeti je stejnosmerne, to aby jste se nepokouseli merit na stridavy rozsah...
POKUD PREKROCITE SE ZAPNUTYM ZAPALOVANIM HODNOTU 0.4V, JE TREBA SERIDIT A VYPNOUT ZAPALOVANI A ODPOJIT POJISTKU CISLO 5 ABY SE VYRESETOVALA RIDICI JEDNOTKA. TA TOTIZ NAPETI PRES 0.4V VYHODNOTI PRI ZAPNUTI ZAPALOVANI JAKO CHYBU.
Serizeni ventilu:
DULEZITA POZNAMKA: peclive serizeni je zaklad uspechu, dulezite je kontra matky dotahovat momentakem na 8Nm! pokud budete utahovat "dle ruky" tak se vam serizeni pravdepodobne zase rozjede diky ruzne sile dotazeni. Ja osobne jsem ventily na boxerovi serizoval skoro 5 hodin nez jsem byl uplne spokojen. Odmenou mi ale bylo snizeni spotreby z 7-9l po koupi na 5.5-6l po serizeni a to to moc nesetrim. Soucasne se vyrazne zklidnil motor a bezi ted klidne jak 4 valec, teda skoro
1) POZOR! provadet za pokojove teploty veskerych soucasti (optimum 20-25C), pivo muze byt samozrejme vychlazane dle chuti, a jak pravil jiz nekdo predemnou, deti zavreme na zachod, manzelku posleme "nekam" daleko a pustime si oblibenou muziku. ono se da lecos zkurvit kdyz porad nekdo otravuje :-)
2) odsroubujeme 4 imbusy na kazdem viku hlav valcu, bacha, nekdy jsou od nekterych expertu dost utazeny, tak si je neurvete jako se to povedlo me (kdyz jsem mimo jine nedodrzel bod 1, tu cast s tou manzelkou). Odvrtani je pak dost pakarna, ale i to jde.
3) opatrne sundame obe vika hlav, pod valec si dejte vanicku, chcije z toho trochu olej. dejte si bacha na tesneni, takze nepacte to sroubovakem, a kdyz, tak opetrne!
4) vyndame svicky z obou hlav
5) zpusob a ) zaradime za 6 a tocime kolem po smeru jizdy az na kolecku rozvodoveho retezu bude ukazovat sipka presne vodorovne ven od motoru. pozor! NIKDY se nevracime kolem zpet, kdyz prejedeme, musime proste udelat dalsi kolecko...
5) zpusob b ) sundame kryt remenu alternatoru a male kulate cerne vicko nad strikem na prave strane. otacime 16 klicem matici na klikovem hrideli po smeru otaceni az se objevi v okynku na prave strane uprostred ryska se symbolem OT. NIKDY se nevracime zpet, kdyz prejedeme, musime proste udelat dalsi kolecko...
6) vezmeme merky (sani - to jsou ty blize k zadku motorky - 0.15mm a vyfuk - to jsou ty blize predku motorky - 0.3mm). pokud mate sadu merek, je lepsi obe merky ze sady vyndat pokud to jde.
7) zkusime prislusne merky zasunout mezi vahadlo a tycku ventilu. pokud to na jedne strane nejde vubec, neni to spravna strana a musime se presunout k druhemu valci. nejlepsi je zasunout merku pod oba prislusne ventily naraz. pokud to nejde nebo to jde moc snadno, je treba ventil seridit. to udelate tak, ze lehce povolite pojistnou matici a jen kousek otocite sroubem. matici zase dotahneme. a tak stale dokola u vsech ventilu az jde merka posunovat s mirnym (skutecne jen mirnym) a stejnym odporem. pro necvicene ruce je to dost zdlouhave, tak to vydrzte, "to uz bude dobry" tady moc neplati :-)
8) zpusob a ) jakmile mame jednu stranu hotovou, otacime opet kolem po smeru jizdy az uvidime sipku u druheho valce. a opakujeme postup od bodu 7
8) zpusob b ) jakmile mame jednu stranu hotovou, otocime 16 klicem matici na klikovce po smeru otaceni az se v okynku na prave strane objevi uprostred ryska u symbolu OT. a opakujeme postup od bodu 7
9) jakmile mame i druhy valec, protocime opet na prvni valec a ten zkontrolujeme a pripadne jeste donastavime a to same udelame u druheho valce. doporucuji zapnout zapalovani a protocit motorem a zacit opet od bodu 7, a nepropadejte panice, chce to vydrzet :-)
10) pokud jsou vsechny ventily spravne a stejen serizene, PECLIVE ocistime dosedaci plochy valcu, hlav a cele tesneni. nezapomeneme vyndat kulate tesneni u svicek a teke ho ocistit.
11) pote namazeme dosedaci plochy olejem a veskere tesneni take. nasadime kulate tesneni na "trubku" uprostred vika obou hlav a nasadime na valec oboje tesneni. pozor na spravne umisteni. podle "zamku" je to ale jasne.
12) nasadime vika obou hlav a zasroubujeme u kazde 4 srouby. dotahujeme VELMI s citem, srouby naji "doraz" tak si je nestrhnete. pokud mate momentak, tak se utahuje tusim 8Nm.
13) ted uz jen doplnime olej a zkusime nastartovat
14) ti peclivejsi se jedou projet, dobre je alespon 100km, projevi se pripadne rozdily v dotazeni, a cely postup opakuji jeste jednou. Samozrejme ze se studenym motorem.
Postup byl "sestaven" ze zde jiz drive uverejnenych postupu a rad zde pritomnych. Vsem dekuji
Pri dobrem serizeni se seriovym filtrem, svody a vyfukem by nemela motorka strilet a kdyz tak jen vyjmecne a mirne. Strileni s otevrenym filtrem, jak tu psali zkusenejsi, vyresime asi pouze vymenou cele soustavy, tedy sladenym Y svodem s prislusnym vyfukem. Ale pri dobrem zerizeni by melo byt strileni s KN filtrem a seriovymi svody a vyfukem jen slabe a relativne malo caste (zalezi hodne na stylu jizdy). Pokud to strili ostoset a rany jak z dela skoro pri kazdem zavreni plynu tak je neco spatne.
Upravil turby dne 16.04.2009 15:55
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Mám manual na seřízení tohoto všeho,ale když to vyfotím,nechce se mně to sem vlezt.Tak jen řeknu,že dorazovej šroub se úplně povolí a na potenciometru se nastaví 75 mV.Pak seonen šroub dotahuje,dokud na něm není 350-370 mV.Obtokový šrouby od dorazu povolit o 1,5 otáčky.se synchrontestrem Pak seřídít na pravej straně dorazovej šroub.Pak doladit volnoběh mosaznejma oběma.Nakonec se doladí na pravej straně bovdenem při otáčkách2500-3000.Toliko manual BMW.Ruku do ohňa za to.Sory za jednoduchost mluvy
Upravil sokolik1313 dne 09.04.2009 10:25
sokoliku, mnohokrat diky. ty dorazy byly totiz od puvodniho majitele rozhozene a nikde jsem nemohl najit defaultni nastaveni...
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
takze jsem poskladal snad kompletni serizeni 1150 do jednoho prispevku... snad to nekomu pomuze pripadne nesrovnalosti hlaste, rad opravim.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
No vidíš Tondo... ty jsi mi také několikrát dobře poradil! Někdy by jsem se k tobě rád preventivně objednal - kontrola ložisek v hrušce kardanu, podtalky... Aby jsi toho neměl tolik tak třeba po dovolené - někdy v červenci? V červnu jedu na moto-dovo... Co ty na to? Budeš už mít volněji?
BMW R1150GS, kočárek a jiné stroje... www.X-treme.cz
turby: musím tě pochválit za pěkný manuál, jen bych si dovolil ti malinko poopravit terminologii. To, co se na seřízení ventilů musí z motoru sundat, není hlava, ale víko hlavy. Hlava je ta část, ve které jsou ventily a která již kryje spalovací prostor a samotný válec.
To jen pro pořádek, aby někdo náhodou nesundal celou hlavu
Ale jinak jasnej a srozumitelnej návod
FunTomas přiložený následující obrázek:
[224.45Kb]
Upravil FunTomas dne 09.04.2009 09:14
R80GS Basic´96, R100GS PD´89, R100RT Classic ´95, Jawa 250´49, Jawa 500´54 , BSA 350´53, CZ 250´63
jo jo diky, jasne ze je mysleno viko a ne cela hlava :-) opravim to.
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Motorka mi necuka,tahne odspoda,ale mel jsem nizke otacky pri volnobehu.cca.800 otacek.Tak jsem si poznacil polohu tech mosaznych sroubu a postupne jsem je oba stejne povoloval.Na 1100 otacek jsem se dostal povolenim o 3/4 otacky.Nic vic jsem nesteloval ani nemeril.Mohl jsem timto neco pohnojit?
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Davleo, precti si to poradne. Dorazove srouby se serizuji pomerne presne pomoci zmeny napeti na potenciometru od uplne zavrene polohy. Delaji to tak i v BMW... Sice to nemeri obyc voltmetrem, ale je to v podstate ten samy postup. Ono je sice hezke doufat, ze jsou dorazy serizene, ale jistotu nemas dokud je neseridis.
Upravil turby dne 09.04.2009 18:52
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
sokolik1313 napsal:
vevis:jestli ti přibyly otáčky na tu správnou hodnotu,je to celkem v poho.Protože v okamžiku,kdy trochu přidáš plyn,dávkuje to podle seřízení lanek
Tak to su klidne!Akorat pokud je pravda to,co napsal Davleo,tak se mi kvuli vetsimu vysroubovani tech mosaznych sroubu ted asi trochu zvysi spotreba. Doted jsem jezdil,dle stylu jizdy 4,5-6,5l.
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
SPEEDY napsal:
No vidíš Tondo... ty jsi mi také několikrát dobře poradil! Někdy by jsem se k tobě rád preventivně objednal - kontrola ložisek v hrušce kardanu, podtalky... Aby jsi toho neměl tolik tak třeba po dovolené - někdy v červenci? V červnu jedu na moto-dovo... Co ty na to? Budeš už mít volněji?
Čau. Jak to bude aktuální, tak se ozvi - určitě se na nějakým termínu domluvíme.
vevis, ty mosazne srouby jsou obtokove srouby na stelovani volnobehu. v podstate se tu ted bavime pouze o volnobehu. pri jizde je to vsechno jinak pokud jsi to nerozjebal uplne Ale pokud jsi to delal jen od oka, tak se casem zastav u nekoho s vahou at ti to srovna presne.
osobne si myslim, ze serizeni klapek na potenciometr a pak na vahu je stejne dobre jako merkou. ono si totiz staci uvedomit, ze serizeni klapek je mnohem dulezitejsi pri otevrenem plynu kdy mohou byt rozdily sil obou valcu o nekolik radu vyssi. a tam vnasi bowdeny mnohem vetsi nerovnovahu nez serizeni zavreni klapek pro volnobeh na vahu. ale mas pravdu, ze pokud by to melo byt uplne spravne tak se klapky serizujou na merky. pokud ale mam rozjebane dorazy klapek tak jdou klapky seridit i dle potenciometru velmi dobre.
a k tomu "zakapnuti barvou", nikdy nevim kdo se v tom pred tim vrtal jak to seridil pokud nemam stroj od novoty. tudiz nemuzu vedet ze je neco spravne serizene i kdyz je to zakapnute barvou. tou barvou to nemusel zakapnout jen "nemec", ja si taky zakapavam serizovaci srouby barvou a asi nejsem sam.
Upravil turby dne 09.04.2009 22:10
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
sokolik1313 napsal:
vevis:jestli ti přibyly otáčky na tu správnou hodnotu,je to celkem v poho.Protože v okamžiku,kdy trochu přidáš plyn,dávkuje to podle seřízení lanek
Tak to su klidne!Akorat pokud je pravda to,co napsal Davleo,tak se mi kvuli vetsimu vysroubovani tech mosaznych sroubu ted asi trochu zvysi spotreba. Doted jsem jezdil,dle stylu jizdy 4,5-6,5l.
Čau Vevis. Tak jak jsem ti již říkal po telefonu, spotřeba se ti pravděpodobně nezvedne - teda jestli to nastavení není celkově pojebaný - a to myslím, že není, podle toho co jsi mi říkal (jede plynule, necuká, nestřílí - jen měla menší volnoběh). Prostě jsi to v žádným případě nepohnojil.Je to sice nouzovka, když nemáš synchrontester, ale přinejhorším je to stejný, jen jsi zvednul volnoběh - 100%-ní to není, ale špatný taky ne - motoru tím určitě neuškodíš. Až pojedeš někdy kolem tak se stav a udělám ti to přesně. Nebo jestli máš někoho v okolí, kdo má manometry nebo vodováhu, tak si to udělej tam. Jestli máš dorazový šrouby klapek zakápnutý origo světlemodrou barvou od fabriky, tak na ně určitě nešahej - to seřízení je tak, jak píše DAVLEO. V BMW to dělaj speciální měrkou o tloušťce 0,05mm mezi klapku a difuzor - je to nejpřesnější metoda nastavení dorazů klapek - zkoušel jsem to kdysi na několika motorkách s tím nastavováním napětí (funguje to samosebou taky - tak jak píše turby a sokolik) ale vždy, když byli šrouby klapek zakápnutý origo světlemodrou barvou z fabriky, tak se na to nemuselo šahat. Jen se zkontroluje nastavení potenciometru (0,36-0,37V) Pak už vše jen přes synchrontester (manometry, vodováha, rtuťový sloupce).Měj se.
Upravil Tonda dne 09.04.2009 22:04
jo jo :-) to serizeni vcetne dorazu klapek je napsane jako "kompletni" serizeni. ja mel problem s tim, ze mi bylo jasne, ze nekdo predemnou rozhodil ty dorazy a potreboval jsem seridit i je. jeste to tam dopisu at si do toho nekdo nevrta pokud nemusi. dik za pripominky
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci