Letos ve Švédsku mi shořela elektrika na mé R1150 GSA 2002. Štěstí že jsem si před cestou sjednal nejvyšší asistenci od Kooperativy, ale o tom jiná.
Stalo se to po silném dešti. Zastavil jsem na čerpačce, po rozjetí se z pod nádrže vyvalil docela hustý dým. Odnesl to hlavní kabelový svazek a sdružený vypínač na pravé straně řídítek. Vypadá to, že nejvíc to odnesly kabely k potkávacímu světlu.
Ovladač jsem za 6000 koupil nový, svazek zánovní z Německa za 5000. Obojí mám už vyměněné, ještě zapojím přídavná světla a bude hotovo.
Pořád si lámu hlavu s tím co to způsobilo. Na ten déšť moc nevsázím.
Jedna varianta je, že se někde pod budíkama prošoupal kabel a pak se vyzkratoval, ale to nevím jestli by spíš to potkávací světlo jen nezhaslo.
Druhá varianta je ta, že se v el. síti vytvořilo přepětí a pak to nespálilo kabely k potkávacímu světlu a od nich další. Vím, že když se na R1200 zapíná a vypíná za chodu vyhřívání rukojetí, že tam vznikne přepění, tam praskne žárovka. Letos jsem vzhledem k nízkým teplotám hodně používal výhřev. Když jsem včera poprvé zaplul zapalování, abych zkontroloval jestli to svítí a troubí (byl jsem napnutej jak kšakdy jestli se z toho hned nezakouří nezakouřilo se, zatím...), zjistil jsem že je prasklá žárovka v parkovacím světle.
Moje 1150 není první 1150 o které vím, že ji zahořela elektrika. Něco podobného se stalo kamarádovi. Když jeho servisák za chodu motoru odpojil potkávací světlo, tak mu to vyhořelo.
Až zapojím ty přídavný světla a seberu odvahu to nastartovat ještě změřím jestli to nepřebíjí.
U tohoto taky konkrétně nevím, ale u kamarádové R1100GS se taky "spekly" kabely v hlavním svazku pod nádrží za doprovodu kouře a žhavé kuličky jako při svařování a to tím, že se prodřela izolace a zkratovávalo se to na rám, naštěstí se to odhalilo včas, ale elektrika "sem tam blbla" už nějakou dobu předtím.
Upravil street-dog dne 04.10.2022 13:44
BMW R 1100 GS
Ta přední žárovka potkávačky by to mohla být. Má proudovej odběr cca 5A (68W/13,6V). Pokud se ta větev prodře a vyzkratuje na kostru, tak stačí ještě prach a je o pěkný plamen postaráno. Co se týká přebíjení, tak u 1150 to nebyl nikdy problém. Naopak ta motorka se s obtížemi doškrábe na 13,8V bez zatížení.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Odlehčovací relé by mohlo mít pojistku v sobě. A pak svazek ke spínačce je naprosto bez ochrany a to víme, že se lety láme. Nenapadá mě důvod, proč to inženýři u BMW takto zazdili :/
Pěkný vlákno na tom advrideru, večer ho prelouskam.
Já už i přemýšlel, že bych k ty potkavacce dodělal pojistku. Nepomohlo by tam dat nějakou slabší žárovku, která by v podobném případě praskla, nebo nějakou ledku která má menší odběr? Ale pokud tam došlo k nějakému přepětí v důsledku používání vyhřívání heftu, jako je to u r1200, by to přepětí asi stejně skočilo někam jinam co?
Ahoj, ja mel neco podobneho. Zpusobila to nadrz, chybel mi tam nejaky gumovy kryt za par haleru a nadrz prodrela svazek co pod ni vedl. Ten, co to mel predemnou to blbe poskladal.
Já měl před X lety to samé na 1150. Přijel jsem domu a motorka mi před garáží zdechla a kouř z pod-nádrže (navíc čerstvě naplněné na max).
Došlo k prošoupání kabelu přídavné kabeláže, kterou mi přemístil technik v BMW v Rakousku při výměně HALLu. Prošoupání bylo od svorky na hadici nádrže o ten kablík. Takže od té doby jakoukoliv kabeláže se snažím stáhnout k rámu tak, aby nikde o nic nemohla "šmudlat" až se prošoupe... Pozor na přídavná světla, navigace atd...
Takže doporučení - koukněte sem tam na svazek pod nádrží, kolem krku řízení atd.. případně doplňte elektrikářskou pásku či "drc pásku" (radši širší než užší ať se nezařezává do kabelu)
Upravil HonzaGS-SV dne 05.10.2022 09:29
Co jsem v rychlosti koukal na ten advrider a jestli jsem to dobře pochopil. tam pridelaval pojistku na plusovej kabel co jde od baterky do pojistkové skříně. Moc se v elektrice nevyznam, ale zdá se mi to jako dobrý řešení.