Ahoj "baworáčníci", včera jsem se po 19 dnech úspěšně vrátil z dalekého severu a na tachometru mi přibylo 8267 km.
Za tu cestu jsem se setkal několika věcmi, které mě u mého malého GS nemile překvapily a o které bych se s vámi rád podělil, resp. bych rád znal vaše názory či zkušenosti.
1. První závada se objevovala už před cestou a týká se přední brzdy. Při každém brzdění se dostavuje efekt jakoby přerušovaného brzdného účinku, který se kromě pohupování předku projevuje i na páčce přední brzdy, jako kdybych ji střídavě mačkal a povoloval. Zkrátka efekt je stejný, jako kdybych brzdil přerušovaně, ale můj tlak na páčku je bohužel konstantní :-(
Napadlo mě spousta věcí, ale ani jedna se mi zatím nepotvrdila, takže zatím bezradně tápu. Např.: Sice mám ABS, ale to se samozřejmě projevuje jinak. Když jsem měnil gumu, byla oskákaná, takže se podobné projevy při brzdění daly očekávat, teď mám však gumu novou. Myslel jsem, že by mohl být špinavý kotouč, takže jsem jej čistil, ale beze změny. Možná je chybná funkce předních tlumičů, nevím, jak vyzkoušet... takže zatím nejpravděpodobnější příčina.
2. Další věc, která mě trápí už delší dobu je plastový lapač nečistot za zadním kolem. Ten je při projetí většího výmolu obvykle zachycen zadní gumou a dělá to zvuk, jako když jsme jako malí strkali do kola kelímky, přičemž dojde k vytržení dírky v té plastové "placičce". Tu jsem se nejdřív snažil opravit, ale dopadlo to stejne. Tak jsem ji vyměnil za jinou - zdravou, ale dopadlo to stejně, takže kupovat to znovu za nekřesťanský peníz se mi nechce. Vzhledem ke spojení tohoto lapače s krytem řetězu není ani možná demontáž pouze lapače. Buďto udělali soudruzi někde chybu, nebo neumím jezdit a nebo se to prostě stává běžně a z tohoto důvodu to lidi demontují komplet a nahrazují pouze kovovými kryty řetězu od TT a nebo jíných výrobců. Jaké máte zkušenosti vy? Napadá vás nějaký vhodný způsob (o/ú)pravy?
3. Poslední záležitost, která se vyskytla na cestě je kontrolka ABS, která začala svítit čím dál tím častěji - buďto se rozsvítila za jízdy a nebo nezhasla po zapnutí klíčku a nastartování... takže opakování startování než se podařilo, aby nesvítila. Někdy vydrží nerozstvítit se i několik set km, jindy se rozsvítí po pár km. Co s tím, stalo se někomu?
4/3a. Ještě jsem si vzpomněl na jednu věc, které jsem si (pochopitelně) nevšiml sám, ale upozornil mě na to kolega, co jel za mnou. A sice, že se mi někdy za jízdy z ničeho nic rozsvítí brzdové světlo a svítí, aniž bych se jakkoli dotknul jedné či druhé brzdy. Zkoušel jsem oba dva spínače při zastavení, ale ani jeden se nezasekává (Jednou se mi stalo, že se mezi plíšek a spínač zadní brzdy dostalo zrnko písku a díky tomu světlo nezhasínalo, ale to není tento případ.) a normálně fungují. Napadlo mě vlákno žárovky, které by mohlo být nějak poškozené, ale to by při otestování na místě nefungovaly ani ty spínače jednotlivě. Jako poslední mě napadlo souvislost s předchozím bodem, protože brzdové světlo se mi rozstvítilo právě, když se za jízdy rozsvítila kontrolka ABS... Nevím, nechám si poradit o zkušenějších.
Díky moc za reakce.
-- Urbik & Barborka (červené F650GS)
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 15.07.2010 13:38
Příspěvků: 334 Registrace: 27.05.10
ad1) neodchází brzdový kotouč? Něco podobného pozoruji na mé Africe. Má najeto cca 90tkm. A dělá to po opakovaných bržděních, např. sjezdy v Alpách apod..
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 15.07.2010 13:45
Příspěvků: 2124 Registrace: 20.06.08
1. pozrel by somza jazdi z druherj motorky či ti ten kotouč nehádže. typol v´by som to na ohnutí.
2. mam stejný problem a bvyriešil som ho dvomy 4kamy šrobikmy. rozober lapač a tam ako sa spaja z kritom sa my to utrhlo z dvoch platových nitov a tam ma to plandalo . dal som šrobiky a v pohode
3. to iste to robilo aj mna. a teraz už svieti stale. chalan z TT z popradu my povedal že je to softverova chyba a treba prehrat celi soft na novo.
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 15.07.2010 13:45
Příspěvků: 12307 Registrace: 02.01.09
Zdarec k těm věcem ! ten přední kotouč je zvlněnej a proto pulzuje páčka dej moto na stojan a zatoč kolem a sleduj co dělá brzdič nesmý se hnout pokud se bude kroutit opustil tě kotouč!
... servis a diagnostika BMW Motorrad
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 15.07.2010 14:39
Příspěvků: 511 Registrace: 19.03.10
2) Teď jsem byl na Šumavě a tlumič šel hodně krát na doraz a nic tomu nevadilo, jak píše bubu, podívej se, zda nění někde urvaný, ohnutý... Pak jedině rozměrem pneu, já měl zatím obuto jen Anakee a Tourancky.
Honda XL600R
KTM 790R
BMW GS
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 15.07.2010 16:11
Příspěvků: 2503 Registrace: 12.10.08
To ,,pumpování" přední brzdy mě dělalo taky,a bylo to brzdovýma deskama;dal jsem nové a měly hodně vysoké obložení,po zahřátí bržděním začaly díky roztažnosti materiálu vlivem vyšší teploty,zabírat trochu o kotouč a projevovalo se to podobně jak píšeš.stačilo cca o 0,5mm odbrousit obložení.
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 16.07.2010 08:58
Příspěvků: 195 Registrace: 06.03.08
No jak jsem si to přečetl tak jsem dospěl k závěru že všechny problémy ti způsobuje přední brzda
Teda kromě toho blatníčku, který mi už úlítl taky dvakrát a ted tam mám jen ořízlí plastový zbytek krytu řetězu a zatím jsem nedospěl ke koupy od TT
Jinak hod nějaké info jak jste se měli a tak Fotečky?
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 16.07.2010 20:15
Příspěvků: 1416 Registrace: 09.06.09
Bod 1) se u me projevuje presne tak, jak popisujes. Na podzim jsem menil kotouc i desky, a nevlni se. Takze by me zajimalo cim ze to je.
R 1100 GS r.v. 1995 www.tomphotos.eu
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 16.07.2010 23:47
Příspěvků: 2124 Registrace: 20.06.08
tak ma napada. v akom stave mate ložiska. nemaju vúlu tie? (myslim v kolese)
Škoda Superb 1,4TFSI LPG LaK Diagnostika GS-911 BT https://www.faceb...963987398/
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 17.07.2010 04:19
Příspěvků: 10 Registrace: 20.02.10
ad 1)Mel jsem stejny problem,nechal jsem skontrolovat kotouc a byl lehce skroucen,resil jsem to koupi starsiho stazeneho,ktery byl o setinu mensi nez povolene minimum a dostavily se problemy pod body 3,4.Takze nakup noveho kotouce a desticek,preventivni kontrola tlumicu a vse je v poradku.
Když se Barborce nedaří aneb závady, které potrápí
Přidané 19.07.2010 11:04
Příspěvků: 19 Registrace: 08.03.08
Díky za reakce. Píšu až teď, protože jsem se bohužel dříve na net nedostal.
@PetrAT: To si nemyslím, mám najeto 32 tisíc a brzdím minimálně.
@100bubu: 1) Kotouč se zdá být rovný, neháže. Ani žádný zásah nedostal, takže by se musel ohnout pouze provozem...
2) Také už jsem to jednou opravoval - přenýtoval o kousek dál za dírou, ale taky se vytrhl. Sehnal jsem proto jiný a dopadl stejně. Spíš je mi záhadou proč se do kola vůbec dostane, když je přychycený na kyvce, tzn., že by se měl pohybovat stále +/- ve stejné vzdálenosti od kola.
3) Ono to asi může souviset i s tím bodem 1) (jak píše Hoolman) a nebo např. s vodou, která by se dostala, kam neměla. Ale mám v plánu nechat motorku připojit i na počítač (MoDiTeC).
Ložiska se zdají být také ok, na kole vůli nepozoruji.
@servisak: Kotouč se zdá být rovný, neháže, brzdič se ani nehne. Ani žádný zásah nedostal, takže by se musel ohnout pouze provozem...
@MadMike83: Taky si nemyslím, že by to mělo být tím, když by šel tlumič nadoraz, když je lapač přychycený na kyvce, tzn., že by se měl pohybovat stále +/- ve stejné vzdálenosti od kola. Pneu mám standardních rozměrů (Tourance). Začínám podezírat 2 věci: V části u krytu řetězu mám držák lapače snýtovaný, protože jsem jej měl naprasklý (jedno do mě ťuklo auto) a nemůže se tedy pohybovat, jako v orginále, kdy je tam jakýsi pohyb. A nebo jde tlumič tak na doraz, že se lapač dotkne nosiče kufrů, který je spojený právě pod zadní RZ (SPZ).
@kim: Taky mi to nedalo, sundal jsem přední kolo a podíval se na destičky a zjistil, že jsou na nich jakési "rezavé vyleštěné ostrůvky", takže jsem je stáhnul pilníkem a problém (ne zcela, ale podstatně) zmizel!
@kendy: Je možné, že problémy s ABS souvisí s tou brzdou a nebo s vodou, která by se dostala kam neměla. Jsem rád, že problémy s blatníčkem zkrátka existují a že v tom tedy nejsem sám. Jinak to tvé řešení (oříznutí zbytku) mě taky napadlo, ale ještě váhám, jestli rovnou nevyměním kryt za kovový ;-) Fotečky určitě budou, ale zatím nestíhám, dám vědět.
@Spea - ToM: Zkus se na ty desky podívat a kdyžtak je přebrus. Mně to pomohlo.
@Hoolman: Zatím to vypadá na nános na destičkách. Souvislost s 3 a 4 určitě nevylučuji.
-- Urbik & Barborka (červené F650GS)