Několik týdnů jsem řeším nerovnoměrný volnoběh po dlouhé jízdě, podle okolní teploty po hodině či dvou až třech. Postupně rešeny pravděpodobné příčiny:
1) levá hlavní zapalovací cívka, výměna za jinou starší, moje měla nalomený konektor netěsnící proti vodě
2) levá škrtící klapka, finálně výměna za celou jinou starší klapku včetně servomotorku volnoběhu a TPS z dárce
3) vstřikovače paliva, oba nové z dob pokusů na R1150
4) TPS, po tip "přítele na telefonu" na selhávající TPS, zdánlivě pomohlo chlazení TPS vlhkým hadrem. S novým TPS (děkuji servisákovi za zapůjčení v neděli večer, v polovně čtyřdenního svátečního víkendu) kolik dní klid, pak se závada vrátila.
5) Prohození svíček, levá spodní za pravou hlavní a naopak, během dovolené na cestě po Evropě
6) Odpojení lambda sond - dočasné vyřešení
7) Nové lambda sondy, diagnostika MotoScan ukazuje "Lambda controller output, Bank 2" (levý válec) kolísání kolem 1,3 kdežto pravá spořádaně od 0,99 do 1,01.
8) Oxidace v konektoru levé lambdasondy, piny pro výhřev - po vyčištění lambda poměr na obou sondách +- stejný
Francis přiložený následující obrázek:
Pokračování příběhu. Do jeté klapky, nového TPS a nových lambdasond investováno 9225 Kč a závada stále trvá.
9) Po ohřátí diagnostika MotoScan ukazuje pro "Lambda controller output, Bank 1" (tentokrát pravý válec) hodnoty kolem 1,1 a tedy do chudé směsi. U studeného motoru hodnoty obou lambd stejné.
Otázka: Co způsobuje chudou směs? Falešný signál z lambdasondy nebo přisávání vzduch do výfuku kolem těsnění u hlavy? Prasklinou ve svodech nebo hlavě (motorka s předchozím majitele utrpěla ránu do pravé hlavy)?
Upravil Francis dne 12.08.2021 10:54
Existuje Murphyho zákon o počtu Murphyho zákonů vztahujících se na jeden případ?
pokračuji v číslování:
10) Vadná horní zapalovací cívka - po výskytu potíží při odpojení levé hlavní zapalovací cívky běh motoru bez změn, koupeny pro jistotu obě cívky nové
11) Nové horní zapalovací cívky - po 100 km závada opět. Zbývá kabeláž a Motronic jednotka
12) Nalomené piny konektoru levé horní cívky - konektor kompletně vyměněn za jiný. Původní cívka měla olámané lemování kolem konektoru, pravděpodobně od humpoláckého vytažení cívky bez předchozího odpojení konektoru, to byl podnět k revizi konektoru uvnitř. Po 100 km závada opět
13) Revize konektoru na straně Motronic jednotky - po rozložení konektoru a vypíchnutí dutinkových pinů vyčištění mezizubním kartáčkem + přípravky na odstranění oxidů, odmaštění a ochranu do budoucna. Nalomený konektor u cívky pravděpodobně způsobil vyšší proudovou zátěž v celé délce vedení a pravděpodobně to "zajiskřilo" na pinech konektoru v Motronic jednotce.
Snad definitivně vyřešeno, za včerejších 300 km v teplém počasí bez výskytu symptomů. V průběhu byly vráceny původní komponenty, jedu jen na nové lambdy a nové cívky. Lambdy vrátím též, s novými cívkami motorka znatelně ožila a tak zůstanou.
Výskyt Murphyho zákonů v tomto případě:
1. Nic není tak snadné, jak vypadá - každá "oprava" přinesla jen dočasné zlepšení.
2. Všechno trvá déle, než předpokládáme.
3. Může-li se pokazit více věcí, pokazí se společně - výhřev lambdy + nalomený konektor + asi vyjiskření konektoru u Motronic jednotky.
4. Nalezneme-li několik různých faktorů, kvůli nimž se náš postup může nevydařit, a eliminujeme je, rázem se objeví další - každá "oprava/výměna" zlepšila chování motorky, i když celkově potíže nevyřešila.
Upravil Francis dne 29.08.2021 16:59
Příběh pokračuje :-(
Po vyčištění dutinek pinů v konektoru u Motronic jednotky závada trvá, v současném počasí po ujetí 250 km. Nové vyčištění + "napružení" pro lepší kontakt bez výsledku.
14) Paralelní kabely k levé hlavní cívce vypárané z jiné kabeláže - závada trvá. Z kabelového svazku "na díly", rozpáraného, extrahované vodiče k L cívce, napinované do velkého konektoru u Motronic jednotky a vedené paralelně s originálním svazkem, ukostření do stejného místa s originálním svazkem.
V současnosti nové lambdasondy a nové obě hlavní zapalovací cívky. Jediný nevyměný díl je Motronic jednotka.
Otázky pro znalce:
Pálí spodní pomocná cívka se stejným předstihem jako hlavní cívka?
Má spodní pomocná cívka vlastní spínací obvody v Motronic jednotce?
Než koupím/půjčím si jinou, napadlo mě prohodit piny v konektoru u Motronicu ze spodní cívky na horní a naopak.
Ahoj,
nepovažuju se sice za znalce, ale nikdo jiný neodpovídá, tak zkusím přispět do diskuze.
Otázka: Pálí spodní pomocná cívka se stejným předstihem jako hlavní cívka?
Odpověď: Myslím si, že ano. V diagnostice je pouze jedna hodnota jak pro předstih, tak pro úhel sepnutí. Vzhledem k tomu, že řada jiných hodnot je udávaná zvlášť pro levý a pravý válec, tak z toho soudím, že hodnoty zapalování jsou společné pro oba válce.
Otázka: Má spodní pomocná cívka vlastní spínací obvody v Motronic jednotce?
Odpověď: Ano. Motronic má 4 samostané výstupy na indukční cívky. Obě cívky (hlavní i pomocná) mají stejné hodnoty - 1kOhm. Takže podle mého je lze přehodit.
Beemer7 napsal:
Otázka: Pálí spodní pomocná cívka se stejným předstihem jako hlavní cívka?
Odpověď: Myslím si, že ano. V diagnostice je pouze jedna hodnota jak pro předstih, tak pro úhel sepnutí. Vzhledem k tomu, že řada jiných hodnot je udávaná zvlášť pro levý a pravý válec, tak z toho soudím, že hodnoty zapalování jsou společné pro oba válce.
Teoreticky může pálit se zpožděním, aby dohořelo to, co nestihlo prohořet od hlavního zážehu.
[b]Beemer7 napsal:[/b
Otázka: Má spodní pomocná cívka vlastní spínací obvody v Motronic jednotce?
Odpověď: Ano. Motronic má 4 samostané výstupy na indukční cívky. Obě cívky (hlavní i pomocná) mají stejné hodnoty - 1kOhm. Takže podle mého je lze přehodit.
Někdy píšu rychleji než přemýšlím ... stačilo kouknout do schemat SLP pro vzducháč a K1200/1300, Motronic jednotka je pro všechny hardwarově stejná, čtyři cívky napojené na stejné piny u R1200 i K1200 a u čtyřválce musí každá cívka mít svůj spínací obvod.
15) Přepinováním v konektoru Motronic jednotky zaměněny horní a spodní cívky, pro jistotu na obou stranách, kdyby zážeh spodních byl se zpožděním, tak ať je to na obou válcich stejné - bez změny, závada se po hodině jízdy objevila znovu.
Upravil Francis dne 31.08.2021 01:18
zkontroloval jsi čidlo teploty nasávaného vzduchu? Je čisté, nezamaštěné? Občas to dělá brikuli s volnoběhem.
Očistit a projet.
Neexistuje špatné počasí!
Problém je na levém válci a jen při důkladném prohřátí, po hodině jízdy nebo později. Odpojení cívky na levé straně za chodu se projeví výrazně méně než odpojení cívky pravé. Při příhodných hraničních podmínkách je slyšet chvilku klidný chod a chvilku neklidný.
Zapomněl jsem uvést, potíže nejsou jen při volnoběhu. Při mírnějším projevu jsou cítit vibrace kolem 4-5 tisíc otáček, při výraznějším projevu motor nemá chuť "tahat" a na lehké přidání plynu z volnoběhu na místě levý válec netahá, proto jsem původně obviňoval levou klapku.
Zvrchu jsem projel vlákno, takže zesumírujeme:
Cívky, kabeláž, klapky, lambdy, vstřiky, TPS nové/vyměněné.
Takže za studena je to ok, za tepla se projeví problém.
Jestli to dobře chápu (a předpokládám že není problém s jednotkou), tak máš vyměněné jak dávkování paliva tak přivod elektriky pro jiskru.
A svíčky máš taky vyměněné? Ony ty ****y dnes pouze vypadají jako náhradní díly, kvalita jde vytrvale dolů.
Neexistuje špatné počasí!
Jak to aktuálně vypadá s lambda hodnotami? Po jaké akci se chudá směs přestěhovala z levého válce na pravý?
Ještě mě napadlo, jestli ti nehapruje dodávka paliva. Píšeš, že vstřikovače máš nové z dob pokusů s 1150. Ale co kabeláž? Po přehození zůstane problém na stejné straně, nebo se přestěhuje?
16) výměna jednotky Motronic - zpočátku OK, než se nasbíraly adaptace, v chladnějším počasí 20°C trvalo 1000 km do projevu závady
17) těsnění levé hlavy - viz foto; po výměně za nové ujeto 1500 km v teplotách leckdy kousek nad 25°C a zatím OK; obecně je hladší chod motoru a méně vibrací v tahu kolem 4000-5500 otáček
Francis přiložený následující obrázek:
Příběh nepravidelného volnoběhu horkého motoru končí výměnou pravé hlavy. S novými lambdami, cívkami, vstřikovači, ... byla na pravé straně chudá směs, např. lambda vlevo běžně kolem 0,95 a vpravo 1,15 - někde to přisávalo vzduch.
Původní pravou hlavu dám někam na defektoskopii, zajímá mě, v čem je u ní problém. Motorka kdysi u některého z předchozích majitelů utrpěla náraz na pravou stranu, má mnou vyměněný pravý válec a na hlavě je vidět opravované žebro.
Vďaka za ochotu podeliť sa s tak náročne získanými skúsenosťami.
"7) Nové lambda sondy, diagnostika MotoScan ukazuje "Lambda controller output, Bank 2" (levý válec) kolísání kolem 1,3 kdežto pravá spořádaně od 0,99 do 1,01.
8) Oxidace v konektoru levé lambdasondy, piny pro výhřev - po vyčištění lambda poměr na obou sondách +- stejný"
Čiže ľavý chudobný len kvôli konektoru?
"9) Po ohřátí diagnostika MotoScan ukazuje pro "Lambda controller output, Bank 1" (tentokrát pravý válec) hodnoty kolem 1,1 a tedy do chudé směsi. U studeného motoru hodnoty obou lambd stejné."
Chudobná zmes sa presťahovala na pravú stranu.
" byla na pravé straně chudá směs, např. lambda vlevo běžně kolem 0,95 a vpravo 1,15 - někde to přisávalo vzduch."
Chudobná zmes vpravo sa zhoršovala ako sa pravdepodobne zhoršovala netesnosť hlavy-tesnenia?
Poradiť neviem a ani rýpať nechcem, no zo zvedavosti a záujmu mám pár otázok :
Ak na začiatku si mal vlastne problém zo zmesou na obidvoch valcoch, mala motorka normálny výkon?
Nedajú sa cez diagnostiku pozrieť vstrekovacie časy? Ak by bol dlhší vstrekovací čas a pri tom chudobná zmes, čosi by to povedalo.
Je možné aby bola na valci taká netesnosť pri podtlaku-saní aby ovplyvnila kvalitu zmesi, no pri kompresii a expanzii by nevyfúkla tesnenie tak aby to minimálne bolo počuť, cítiť na výkone?
Výměna každého dílu o něco zlepšila chod motoru celkově, zdánlivě vyřešila více neb motor v mezičase vychladnul nebo se ochladilo celkově prostředí (změnilo počasí).
Motorka byla koupena v listopadu 2020, potíže začaly až v půli června 2021 s horkým letním počasím a částečně vymizely v září s koncem léta, opětovně se to začalo zhoršovat letos v květnu s prvními teplými dny nad 25°C.
Výkon to nijak neomezovalo, od středního pásma otáček nerovnoměrnost nebyla znatelná a motor tahal ochotně až k omezovači.