Pánové prosím o radu. Chtěl jsem si zkontrolovat ventilové vůle tak studuji postup: Nejdřív axiální vůle vahadel (0,05-0,4mm) ... a pak ventilové vůle : Sací 0,15mm a výfukové 0,3mm. Problém je, že takhle od počítače vůbec nechápu jak se ty axiální seřizují . Na spodní části je šroub M10 .. a pak 3 šrouby torx . V návodu je povolit , seřídit a utáhnout . Torxy na 18Nm ... a tu matku M10 na 20Nm a pak dotáhnot porvé o 90 stupnu .. a po druhé o 90 stupnu ... Nějak tomu nerozumím .. a nechci to otvírat dokud si nebudu jistý, že to zvládnu. Asi Předem moc děkuji .. Berry
Axiální vůli seřídíš posunutím litinové závěry u spodních konců čepů vahadel. Horní konce jsou do vývrtu bez možnosti seřízení/posunu. Až sundáš ventildekl, bude ti to jasné.
Rozumím, takže když tam naměřím větší vůli, tak to povolím .. a při vložené spárové měrce 0,05mm tu dolní litinovou věc posunu/přiťuknu nahoru a utáhnu ?
Tak jsem konečně našel video kde je to moc pěkně vysvětleno včetně doporučení proč tu mezeru měřit na horní straně toho vahadla ... je to sice prováděno na R1150GS .. ale princip je předpokládám stejný : https://www.youtube.com/v/mqA9AUQD0Sg
Berry napsal:
Tak jsem konečně našel video kde je to moc pěkně vysvětleno včetně doporučení proč tu mezeru měřit na horní straně toho vahadla ... je to sice prováděno na R1150GS .. ale princip je předpokládám stejný : https://www.youtube.com/v/mqA9AUQD0Sg
Proč ti dělat jednoduše, když to jde složitě?
Proč hledat na seřízení vůle ventilů rysku na setrváku, když můžu při "střihu" ventilů na jednom válci seřídit ventily u druhého, a nebo, nevím-li co je střih ventilů, strčit dírou po hlavní svíčce nějakou tyčku a až při točení motorem přestane vylézat, mám horní úvrať.
Seřízení ventilové vůle není seřízení předstihu, není nutné mít přesně horní úvrať. Ventily jednoho válce jsou zavřené +- celou otáčku motoru (při stlačování vzduchu i při expanzi hořící směsi).
Ale nebude :-) ..Nemaluj čerty na zeď ... jen tam nakouknu a zlehka pošťourám měrkama :-) .. zajímá mě hlavně ta axilní vůle na pravém válci .. levej je úplně tichej ... z pravého pořád něco slyšim .. a sere mě to moc.
Jako kecat ti do toho nechci a zároveň si uvědomuji, že je to nevyžádaná rada ... ale nechceš pokud to máš takto se na to vys... zajet k nějakému z místních nebo jiných borců, kouknout se na to co a jak a příště si to udělat sám? Se štítem, nebo na něm.
Cesta je cíl.
BMW R 1150 GS r.v. 2003
Suzuki DR-650 RSE r.v. 1992
Kucí mrzí mě, že na Vás působím jako de*bil který to nezvládne. Ale ventily u jiných starých motorek, které mají seřizování šroubem a kontramatkou jsem dělal již mockrát. Z manuálu mi nebylo jasné jak se seřizuje ta axiální vůle proto než jsem to otevřel jsem se radši zeptal jestli tam není nějaká záludnost . Mám z toho respekt .. ale zase to není jaderná ponorka. Nedělám to abych ušetřil .. ale proto, že chci vidět jaké vůle jsou tam teď a pokusil se to seřídit to co nejlépe, abych si pak vychutnal ten pocit když pojedu na motorce kde si další věc umím udělat sám když je potřeba ... Myslím, že to k motorkaření také patří .. a je to jedna z výhod vlastnictví staré jednovačky .
Upravil Berry dne 03.09.2024 14:11
Berry napsal:
... Nedělám to abych ušetřil .. ale proto, že chci vidět jaké vůle jsou tam teď a pokusil se to seřídit to co nejlépe, abych si pak vychutnal ten pocit když pojedu na motorce kde si další věc umím udělat sám když je potřeba ... Myslím, že to k motorkaření také patří .. a je to jedna z výhod vlastnictví staré jednovačky .
V touto myšlenkou se nedá nesouhlasit, není se čeho bát. Každý z nás jednou toto dělal poprvé.
Pánové takže hlásím, že to mám hotové. U všech vahadel se mi podařilo nastavit těch minimálních 0,05mm - vůle tam byli někde na horní hranici. Naopak vůle na ventilech byli po 5000km od předchozího seřízení malé, takže jsem je upravil na 0,15 sací a 0,30 výfukové . Tloušťku měrek jsem pro jistotu zkontroloval mikrometrem. To měření axiální vůle na horní straně vahadla je hovadina alespoň tedy u r1200GS (možna u té 1150 to funguje) .. nahoře to asi není úplně kolmé a nebo to tam na něco dosedá - nevím chovalo se to divně. Měřil jsem tedy dole. Pak krátká modlitba a start ... a motor krásně ševelí . Jsem spokojen :-)