Akorát že někde se pružina stlačuje v poměru až 1:12 a jinde se zase jiná pružina stlačuje v poměru 1:5.
Co je lepší (přesnější) a s menší únavou materilálu, je nabíledni...
No právě, pokud ho budeš používat 5-24Nm tak to máš 1:4,8
Pokud 4-24Nm tak to máš 1:6 atd.
Já to vzdávám, nemám na to sílu ani čas.
Možná snad někdy bude příležitost z očí do očí a nad kusem papíru s tužkou. Ale takhle na dálku přesvědčovat o tak evidentní věci a dělat z toho přednášku z fyziky, ee.
A hele jak jsem dobrej, dokážu odpovědět na reakci, která ještě nenastala.... Tohle bude buť posun v čase, nebo chybička mezi mou klávesnicí a židlí....
Dovi napsal:
Akorát že někde se pružina stlačuje v poměru až 1:12 a jinde se zase jiná pružina stlačuje v poměru 1:5.
Co je lepší (přesnější) a s menší únavou materilálu, je nabíledni...
No právě, pokud ho budeš používat 5-24Nm tak to máš 1:4,8
Pokud 4-24Nm tak to máš 1:6 atd.Pája
paja1 napsal:
A hele jak jsem dobrej, dokážu odpovědět na reakci, která ještě nenastala.... Tohle bude buť posun v čase, nebo chybička mezi mou klávesnicí a židlí....
Jsi v tom nevinně, já opravil svůj příspěvěk (nově materiálu versus původně překlep marilálu) a to tak, že jsem ho smazal a vložil znovu. Mezitím jsi na ten původní příspěvek s "materilálem" stihnul zareagovat. Mea culpa __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
paja1 napsal:
To Dovi
Nic ve zlým, to je jen můj názor.
Taky bych nebyl nadšený, kdybych dostal jiné zboží než jsem si objednal.
Ne ne, to už jsem rozdejchal, není to žádná tragedie, spíš jenom drobná lapálie.
Jinak taky nic ve zlém, a protože už jsem dal děti spát a mám chvilku času, tak se teda ještě vrátím k tomu velkému rozsahu a PROČ to není jedno... __________________________________________________________
VT 750 C2 Spirit, WR 250 X, CBF 125, S 22, S 11 (2x)
(WR250R, R1100GS, VT750C4, F650GS, Betka, 50/20, S11)
Podívej, nejpřesnější by byl speciální nástroj s jednou pevně nastavenou hodnotou předpětí pružiny.
Ale to je kvalitativní a cenový extrém a proto nepraktické řešení. Muselo by se toho vyrábět a kupovat a skladovat spousta variant a stálo by to uživatele majlant.
Druhým extrémem a nejlevnějším "řešením" by samozřejmě bylo mít jeden klíč s obrovským rozsahem. Tam by musela být velmi silná pružina odpovídající největšímu nastavitelnému momentu, ale protože pracovní dráha (poměr délky nestlačené a maximálně stlačené) pružiny je limitována, tak by i ta výsledná přesnost byla velmi špatná. Už malá nepřesnost výroby nebo pak vlivem opotřebení při používání by způsobovala velkou nepřesnost v nastavené hodnotě momentu. Už malé pootočení rukojeti by mělo za následek velkou změnu hodnoty a nešlo by to průmyslově (levně) zkalibrovat tak, aby na to byl spoleh ještě i zítra nebo za týden - bavíme se pořád o klíči v rozumných cenových relacích vyráběných pro masové použití.
Proto se dělají ty klíče v "rozumném" rozsahu od-do. Je to kompromis mezi cenou a kvalitou.
Kdyby jste me nekdo zajem, tak ten 28-210Nm 1/2" se jeden posledni vali ve vyprodeji u bratra na prodejne za 420,- Kc.
R 1100 GS r.v. 1995 www.tomphotos.eu
Obrátil se na mne přes PM jeden kolega odsud z fora. S momentovými klíči ještě nemá zkušenost, tak si proto není úplně jistý správností svého počínání a samozřejmě nechce nic zbytečně pokazit.
Napsal jsem mu tedy k tomu pár řádek a říkám si, že bych si dovolil to sem vložit. Možná by to mohlo trochu pomoci i nějakému případnému dalšímu zájemci, aby si udělal představu, jak to zhruba funguje a co od těch momentových klíčů může zhruba tak čekat...
Ahoj XXXXXXXXXXXXXX,
je to jednoduchý - vezmi ten momenťák do ruky a mrkni se na tu jeho hlavní stupnici (na těle klíče, ne na rukojeti) a pro začátek zatím jenom šroubuj tou rukojetí (jako když ji utahuješ - mometový klíč se bude zkracovat) a rukojeť se bude posouvat po té hlavní stupnici směrem k vyšším hodnotám.
Čím víc budeš tou rukojetí šroubovat, tím víc budeš předepínat vnitřní pružinu momentového klíče a tím víc ztuha to půjde - to je v pořádku. Dojeď až na konec (k největším hodnotám) a pak zase tu rukojeť vyšroubuj zpátky do výchozí polohy.
To je dobrý udělat, když ten klíč koupíš, a taky pak občas třeba jednou za dva tři měsíce (pokud s tím nebudeš pracovat častěji). Tím to promažeš a uděláš tomu klíči dobře.
Na a pak to zkus šroubovat ještě jednou, a všimni si, že vždycky, když otočíš tou rukojetí dokola, tak se posuneš o dílek výš na hlavní stupnici.
A když se při tom otáčení rukojeti zastavíš v okamžiku, kdy 0 (nula) na stupnici rukojeti lícuje (je srovnaná) s tou dlouhou podélnou ryskou na hlavní stupnici, tak máš nastaven ohybový moment odpovídající vyryté hodnotě na hlavní stupnici (nejblíže k hraně rukojeti) - to je takové to hrubší dělení...
A když pak případně tou rukojetí pootočíš ještě trošku, tak tím taky ještě trošku víc předepneš i tu pružinu, a to právě o tu hodnotu na pootočené stupnici rukojeti.
Takže tímto postupem k těm dejme tomu desítkám Nm na hlavní stupnici ještě přičteš (přidáš) pár dalších Nm na stupnici rukojeti - a tím si vlastně nastavíš celkovou požadovanou hodnotu momentu.
Zkus si to v klidu, pomalu, nanečisto, zatím bez nějakého utahování šroubů. A uvidíš, že to vůbec nic není...
No a teď druhý úkol:
Zkus si tím momenťákem cvičně jakoby utáhnout nějaký šroub nebo matku, třeba na kole u auta.
Na momenťáku si ale schválně nastav nějaký menší moment (abys nemusel dotahovat to, co už je dávno dotaženo, ale přesto aby to určitě v momentovém klíči cvaklo).
Zaaretuj si nastavený momentový klíč (tím černým válečkem na konci klíče), nasaď na ráčnu příslušný ořech (z gola sady) odpovídající velikostí té matce, nasaď ořech na matku, chytni momenťák za rukojeť a plynule se tu matku kola u auta pokus jakoby dotáhnout. Při dosažení nastaveného momentu v tom momenťáku cvakne (uslyšíš to a ucítíš to v ruce) - překoná se síla předepnuté pružiny...
To je celé - nic na tom není a vůbec se toho neboj.