Stepan: díváš se na vývoj toho, co dělali právě ti lidi, kteří dnes mají svojí firmu, navíc tahle koncepce nepočítala s využitím klasických vidlí (R motorky mají vpředu v principu stejný tlumič jako vzadu kdežto nastavení cartridgí je trošku jiná úroveň) a hlavně koncept DDC neřeší LS/HS (trysky reagující na rychlé a pomalé rázy) a senzory akcelerace a brzdění řeší ABS, kdežto ten vyvíjený systém by měl pracovat nezávisle na ABS. Je to budoucnost. Ale koncepce je přesně tohle na té animaci akorát víc nezávislé, s možností nastavení podle uživatele a funkční i pro offroad.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
K tomu vývoji do budoucna - zatím bych to nechtěl rozebírat. Absolvoval jsem nějaké školení, takže celkem mám asi přehled o tom, co vyvíjí Ohlins pro Ducati, co dělá nová skupina lidí v BMW na bázi ESA2 pro 1200GS (a některé další) pro možná příští nebo přespříští modelový rok. Vím, které firmy jsou do OEM výroby zapojené (např. překvapivě tam bude Marzocchi a naopak WP z toho vypadli úplně). Sachs už vyrábí některé sériové díly pro DDC ale není to ve formě hotového produktu a ani neuvažují o vidlích, řeší jen klasické tlumiče. Nicméně majitelé patentů jsou jasně definovaní a také víme, že start nové firmy se neobešel bez spousty peněz a jeden z docela velkých příjmů bylo poskytnutí určitých licencí k využívání patentů práve v DDC těmi lidmi, kteří to vymysleli. Takže je možné, že příští rok budou mít dvě až tři firmy hotové nějaké řešení, více (Tractive) či méně (BMW a Ducati) univerzálně využitelné. U BMW a Ducati je jednoznačné, že chtějí aby to bylo co nejvíce integrované, aby řídící jednotka ABS byla využitá i pro řízení podvozku a bylo to dělané tak, aby to fungovalo tak, jak to v továrně vymyslí a nastaví a nešlo s tím moc nic dělat. Nevýhodou je implementace do těla tlumiče, který je prostě konstrukčně pár let starší. Tractive nebude možná o moc levnější ale měl by nabídnout řešení i pro klasické vidle a snaží se, aby ve všech parametrech (nastavení, ovládání, univerzálnost, modulárnost) nebídli něco jiného, pokud možno lepšího než OEM, kteří nemají zájem aby si to lidi pořizovali na staré motorky a chtějí prodávat nové. Tractive naopak - majitel GS s ESA to bude jezdit dokud se to nerozbije nebo dokud tlumič nebude na výměnu a pak to bude teprve řešit. To je pár let. Takže cílová skupina jsou lidi, kterým OEM nevyhovuje a nebo majitelé starších motorek, kteří jsou s nimi jinak 100% spokojení a jen by chtěli ten elektrický podvozek. BMW jim zcela jistě upgrade nenabídne, Tractive přesně tyhle lidi potřebuje.
Nicméně vím, že budou OEM omezovaní, částečně je omezí i smlouva s Touratechem, protože některé kombinace tlumičů pro BMW budou nabízet jen jim a nebudou je smět prodávat přímo. To je vždycky daň za to, že mají podepsané exkluzivní odběry velké firmy a tím pro banku jistotu splácení úvěrů. Ale BMW zatím ani neuvažuje o řešení elektriky pro motorky s klasickou vidlí a právě tihle lidi jezdí hodně různé typy terénu a aktivní systém by se jim hodil. Jak říkám - je to budoucnost a teď v tomhle okamžiku to jediná firma na světě ukázala ve formě funkčního prototypu (i když další na něčem podobném pracují). Výhoda toho, že v té firmě pracují lidé (a jsou spolumajitelé), kteří to vymysleli a mají to patentované, je evidentní ale víme, že to minimálně jedné konkurenční firmě poskytli také.
Závěr z toho není žádný - bylo to jen něco, co mě fakt zaujalo už letos na jaře a co jsem viděl několikrát ve stádiu různých prototypů a co teď ukázali už docela funkční. Je to jen pro někoho, je to ale určitě cesta do budoucnosti. O tom bych nepochyboval, že elektricky stavitelný podvozek bude za pár let stejně normální jako je dneska ABS nebo elektricky stavitelné plexi apod.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tady je odkaz na pár fotek z EICMA 2011, které jsem napáchal. Světlo bylo nic moc, tak ta kvalita někdy není úplně OK. Zážitek to ale byl super. Hlavně ty zkušební jízdy. Bohužel BMW nic nepůjčovalo, ale na stánku bylo nabyto fest. Pěkný nářez bylo i BMW 1200 GS turbo. Podle prospektu 180PS a super technické zpracování. Doplňky od firmy ZTechnik USA byly taky dobrý. Zkoušel jsem jim podřít plexi na GS (měl jsem to dovolené), a fakt to nešlo. O nespočtu dalších "tuningů" ani nemluvě. Tos e prostě musí vidět. Na půjčování tak bylo aspoň Suzuki V-Strom, Burgman a Yamaha T-Max. U Bosche jste mohli prubnout ABS na "Ducati 998"!!!. Neskutečné. Kdo vám u nás něco půjčí a zadarmo bez zálohy. Jenom jsme ukázali, že máme řidičák a podepsaly papíry, že jsme poučeni... a už jsem jezdili. Závody Free Style byly taky super, jenom ten emotivní italský komentář nám nějak nešel překládat. Pořád se něco dělo. A ty nohy jak, bolely. Pět pavilonů, každý asi o velikosti toho jediného brněnského. Ani se mi už nebude chtít jít na "Motocykl" Pěkný víkend v Miláně a závěr masňáka, který v zimě nejezdí, to byl. https://picasaweb.google.com/ivo.dvorak/EICMAMilan2011?authuser=0&feat=directlink
BMW 1200GS, ČZ 125C, Honda Forza
Měl jsem: Java 21 zvaná Pionýr, ČZ 175, Jawa 350/634, Yamaha 1100 Virago, Honda CBF 1000
jj... tez se mi to libi.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2