Základně se automobilové oleje dělí podle složení, resp. technologie výroby na minerální a syntetické. Toto dělení mělo pro běžné motoristy praktický zásadní význam v minulosti, zhruba v polovině minulého století, kdy výroba syntetických maziv byla v počátcích a technologie jejich výroby nedovolovala minerální a syntetické oleje míchat, neboť by došlo k destabilizaci oleje, srážení a zpěnění jejich směsi při zatížení. Nástup syntetických olejů znamenal obrovský kvalitativní skok ve výkonových vlastnostech a požadované vysoké viskozitě motorových olejů. Postupem doby byla technologie výroby syntetických automobilových olejů (na rozdíl od průmyslových olejů) upravena tak, že dnes je míchání obou typů automobilových olejů možné. Vznikly tak tzv. polosyntetické automobilové oleje, jejichž minerální báze je zušlechtěna různým procentem syntetických komponent. Postupem doby však byly učiněny i velké kroky v technologiích zušlechťování minerálních olejům, zejména tzv. technologií
VHVI
, a kvalitativní rozdíl mezi oleji na syntetické a minerálními bázi již není zdaleka tak dramatický.
O současných automobilových olejích již prakticky nelze říci, že jsou čistě minerální, ale že jsou postaveny na minerální bázi, neboť pro dosažení požadovaných vlastností jsou komponovány s velkou zušlechťující syntetickou složkou. Dnes se s ohledem na vysokou kvalitu všech automobilových olejů využívá názvu "syntetický", který je historicky synonymem nejvyšší kvality, zejména pro marketingové účely. Dle svého chemického principu se syntetické báze (olejové základy, které stojí na počátku vývoje automobilového oleje - vysvětleno dále) dělí na tzv.
PAO
a
estery
(zůstaňme u těchto jednoduchých označení, neboť odborné chemické názvy jsou značně složité).
I tyto dva typy syntetických bází jsou však při komponování syntetického automobilového oleje v různém poměru míšeny, aby konečný produkt těžil z jejich kladných vlastností a záporné se vzájemně doplnily nebo dokonce vyrušily. Jako příklad lze uvést, že syntetické oleje typu PAO při dlouhodobém styku s gumou způsobují její smršťování, což by v motoru způsobilo potíže zejména s různými těsněními. Naproti tomu syntetické oleje na bázi esterů způsobují bobtnání gumy. A tak se při komponování automobilových olejů využívá těchto protichůdných vlastností a vhodným poměrem se jejich negativní vlastnosti vyruší.
Estery mají jednu velmi důležitou kladnou vlastnost, která je dána jejich molekulární stavbou a polaritou částic, a to je přilnavost ke kovovým materiálům, což způsobuje, že se po dlouhou dobu drží na kolmých plochách a nestékají, čímž jednak tyto plochy konzervují, neboť jsou na ně navázány antioxydační přísady, a navíc zabraňují nadměrnému opotřebení třecích ploch nad hladinou olejové lázně při nastartování motoru po delší odstávce. I když teoreticky lze říci, že samotná olejová esterová báze má "lepší" vlastnosti, než čistá PAO báze, tak prakticky se rozdíly stírají, s ohledem na skutečnost, že automobilové oleje jsou komplikované sloučeniny složené z mnoha komponent. Navíc je v označení "syntetický" poněkud nejasno. Názvem "syntetický" jsou dnes označovány dva typy automobilových olejů, které se však podstatně liší výrobní technologií. Jsou to jedna automobilové oleje založené na skutečně syntetických základech, kterými jsou PAO a estery (pro zjednodušení je nazveme PAO). Na druhé straně se dnes označují jako "syntetické" automobilové oleje v podstatě na minerální bázi, zušlechtěné tzv. technologií VHVI, kterou se dosahuje vysokých hodnot viskozity, původně dosažitelných pouze u skutečně syntetických olejů. PAO jsou skutečně plně syntetické oleje, dá se říci "ze zkumavky". Oleje založené na moderní technologii VHVI jsou zjednodušeně řešeno minerální oleje zušlechtěné technologií (říkejme jim "VHVI oleje" a označení „syntetický“ není z "puristického" hlediska zcela namístě. Nelze však říci, že označení automobilových VHVI olejů jako "syntetické" je podvod, neboť po sporu v roce 1999, ve kterém Mobil napadl Castrol za klamání zákazníku, když své produkty založené na VHVI technologii začal nazývat "syntetické", National Advertising Division (NAD) (instituce Council of Better Business Bureaus) dala souhlasné stanovisko s používáním slova “syntetický” i pro produkty založené na VHVI technologii, zejména s ohledem na plnou srovnatelnost jejich vlastností a skutečností, že motoristická veřejnost chápe název "syntetický" jako synonymum "vysoce výkonný" a nikoliv jako princip podstaty vzniku. Dalším důvodem byla zejména skutečnost, že při zpracování minerální báze VHVI technologií dojde k tak zásadním změnám ve složení a k tak podstatným změnám v samotné látkové struktuře původně minerální olejové báze, že ani označení "minerální" už není namístě, protože výsledný produkt postrádá některé esencionální vlastnosti minerálních látek, byť z hlediska požadavků na automobilový olej nežádoucí. Nabízící se označení "polosyntetický" však již bylo obecně chápáno jako mix plně syntetického a minerálního automobilového oleje v různém poměru. Důsledkem tohoto "oficiálního" stanoviska bylo, že postupně několik výrobců přešlo od PAO k levnější VHVI technologii. Důležitější než spory o "jazykovou čistotu" označení je skutečnost, že z hlediska praktického se rozdíly v kvalitě pohybují mimo rozsah praktického významu. V běžném provozu produkčních motorů nedává smysl používat nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož tento text je určen zejména motorkářům, je namístě upozornit, že motory dnešních supersportů patří spíše mezi motory závodní než produkční a podle toho je třeba k nim přistupovat. Běžnému motoristovi je zcela lhostejné, zda olej, který používá je syntetický, polosyntetický či minerální, hlavně že plní dokonale svůj účel, a to už dnes dokáží pro většinu produkčních motorů s rezervou i oleje minerální. Výrobci sami se nesnaží o osvětu. Není problém zjistit si význam značení pneumatik - každý prodejce má k dispozici leták, který vysvětluje, co jednotlivé znaky v označení pneumatiky znamenají a v jakém pořadí jsou seřazeny (šířka běhounu, poměr šířky běhounu k výšce, rozměry disku, typ ráfku atd.). U olejů se o významu označení nedozvíte prakticky nic, kromě viskozity (vysvětleno dále), která dnes u širokorozsahových celoročních olejů ztrácí pro motoristy v našich zeměpisných podmínkách důležitost, ale v označení výkonových parametrů maziv jednoho výrobce se nevyzná leckdy ani odborník jiného výrobce, natož pumpařka, která olej prodává.
Pán bůh ti to zaplať,že jsi s tim dal tu práci!!!..pardon prej nemam brát boží jméno nadarmo
Ja to jen nekde okopiroval!Vzdyt uz to tu bylo asi 10x a podobnych clanku jsou vsude spousty!
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
raptor napsal: hicks pri motorexe si zabudol povedat jednu dost dolezitu vec,
motorex BOXER je synteticky olej!!!!
ak ho niekto po tvojej "rade" naleje do motorky ktora jazdila na mineral a zadrie tak ti bude "neskonale" vdacny
To je zase cypovina jakou jsem dlouho neslyšel!!!
Ach jo,pak se divíte že jsem z toho na prášky ) každej se vyjadrřuje k něčemu o čem ví prd... )
Tom
tomR1 neviem na aky olej jazdis (ci je o nom pisane ako o mineralnom alebo ako o syntetickom) ale ak je to "mineral" nemas problem do svojej motorky po 2-3 sezonach naliat plnu syntetiku?
to all: takze "mineral" a "syntetika" dnes uz vlastne de facto neexistuju a to co sa predava ako plne synteticky olej je "v zasade to iste" ako ten co sa predava pod nazvom mineral... rozumiem tomu spravne pani tribologovia?
pripadny rozdiel v cene je odporny tah na zakaznika
gratulujem
p.s. uz tomu konecne chapem shell 15w50 SX4, VSX4 a Ultra 4 su v zasade to iste
Upravil raptor - neaktivni ucet dne 20.01.2012 09:57
raptor napsal: hicks pri motorexe si zabudol povedat jednu dost dolezitu vec,
motorex BOXER je synteticky olej!!!!
ak ho niekto po tvojej "rade" naleje do motorky ktora jazdila na mineral a zadrie tak ti bude "neskonale" vdacny
To je zase cypovina jakou jsem dlouho neslyšel!!!
Ach jo,pak se divíte že jsem z toho na prášky ) každej se vyjadrřuje k něčemu o čem ví prd... )
Tom
tomR1 neviem na aky olej jazdis (ci je o nom pisane ako o mineralnom alebo ako o syntetickom) ale ak je to "mineral" nemas problem do svojej motorky po 2-3 sezonach naliat plnu syntetiku?
to all: takze "mineral" a "syntetika" dnes uz vlastne de facto neexistuju a to co sa predava ako plne synteticky olej je "v zasade to iste" ako ten co sa predava pod nazvom mineral... rozumiem tomu spravne pani tribologovia?
pripadny rozdiel v cene je odporny tah na zakaznika
gratulujem
p.s. uz tomu konecne chapem shell 15w50 SX4, VSX4 a Ultra 4 su v zasade to iste
Jde o to že plně syntetických olejů je opravdu hodně málo-vpodstatě je nelze koupit-pokud mluvíš opravdu o plně sysntetickém oleji-najdeš je pouze u profi závodních teamů.Poměrně dost se používají v Japonsku apod...-je tam na nš rozumnější cena....i když taky hrozná.
Výrobcem prezentovaný syntetický olej je olej vyrobený na bázi syntetických přísad-nikoliv plně syntetický-jen obsahuje syntetické látky a aditiva kvalitnější než u minerálů.
Co se týká tvého dotazu na můj-jak píšu vyše do meho GS 1200 najeto 50.000km se lilo vždy Castrol GP(staré označení Actevo)20W-50.tedko jsem na poslední výměnu zkusil Motorex boxer(protože mam sMotorexem perfektní zkušenosti) a žádný rozdíl jsem nepoznal,takže se opět kldině vrátím ke Castrol Actevo.Ale musim říct že nemam žádnej problém s motorem(hluk,spotřeba oleje apod...)možná proto pro mě Motorex zatim nemá význam.
S mícháním(nemícháním) olejů Minerál/Syntetika máš častečně pravdu ale týká se to v podstatě motorů který už mají hodně najeto(velké(nadměrné) provozní vůle) apak zejména dieselových motorů,kde při velkém proběhu KM a používání Minerálních olejů se tvoří značné usazeni v motoru(časti karbonu,spáleného oleje a paliva...).Pak je rpavdou že když naleješ kvalitní ''syntetický''olej tak je zaděláno na problém.Samozřejmě zvýšená spotřeba oleje,hlučnost motoru,problém s hydroštosy na ventilech a hlavně uvolnění napečených částí(karbonu) na vnitku bloku motoru,ventilového víka apod.Většina ''syntetickývh'' olejů obsahuje aditiva které tyto usazeniny rozpouštějí-ty potom mohou zacpat olejové čerpadlo(snížit tlak oleje)ucpat mazací kanály v hlavě nebo klice motoru a zamzit mazání-pak dojde jak si zmínil k zadření motoru at už na šálách nebo pístu,vačce apod....
Jinak Motorex je o něco lepší hlavně v tom,že jejich oleje jsou určeny výhradně pro použití v motocyklech-celej vývoj jejich výrobní řady motorkových olejů je na to vyvíjen a testován.
Kdežto u ostatních výrobců se v podstatě jedná o běžné oleje(se stejným základem ajko automobilové)-dodatečne aditivovány(míchany) na potřebnou specifikaci a použití.
A takto se vyrábí téměř všechny automobilové oleje.Prodejce olejů(castrol,Shell,Agip.....) si prostě v rafinerce objedná olej dané specifikace v ceně 300Kč/la oni mu jej namíchají ze stejnýho základu kterej je poté použit pro olej za 900Kč/l.....je to jako když pejsek a kočička vařili )
Hoši, akorát mi není jasné proč chce někdo Castrol Twin 20W50 dávat do boxera, když je takový výběr automobilových motorových olejů od renomovaných firem a určitě za nižší cenu. Tento dávejme do malých Gs 650 / 800. Přešel jsem na něho po 40tis km u 650 , kde jsem předtím jezdil na 10W 40 a zdá se mi že motor jde tišeji a že jdou i líp řadit rychlosti. Hlavně 1. rychl. stupeň.
Olin napsal:
Hoši, akorát mi není jasné proč chce někdo Castrol Twin 20W50 dávat do boxera, když je takový výběr automobilových motorových olejů od renomovaných firem a určitě za nižší cenu. Tento dávejme do malých Gs 650 / 800. Přešel jsem na něho po 40tis km u 650 , kde jsem předtím jezdil na 10W 40 a zdá se mi že motor jde tišeji a že jdou i líp řadit rychlosti. Hlavně 1. rychl. stupeň.
Nechci zase rozmíchávat nějaké ohnivé hádky,ale osobně bych autovej olej tam nedal-neřikám že musí uškodit-rozhodně ne a většinou se nic nestane a žádnej rozdíl nebude-,ale Laik těžko vybere olej kterej mu za mín peněz udělá stejnou službu....
Ono taky ne každý auto točí 8500ot/min a ne každý auto má výkon z atmosferického motoru 1,2 -120koní apod....ale to jsem zae na začátku.
Hodně lidí používá oleje který se leje do kamionů do osobáků a jezdí vpohodě-protože jsou identické,ale jsou oleje které mají větší tahové a střihové vlastnosti-třeba zrovna pro ty kamiony ale ztrácí je s nárustem otáček.....a opět jen pro to že vnich není určitej ''aditiv'' kterej by tomu zamezil-a není tam proto že se nepočítá s tím že to někdo vezme a neleje to do motorky,výkonného benzinového auta apod...
Tome , nevím jak by mohla třeba t.zv. polosyntetika nebo syntetika od Castrolu , Schellu nebo Mobilu tomuto motoru uškodit. I automobilové motory z moderních vozů dávají obdobný litrový výkon a jsou většinou dražší než tyto boxery , tak proč tyto obavy ?
Jen bych dodal - každý olej se skládá se základního oleje a zušlechťujících přísad - je jich až 30%, syntetický olej, rád tohle označení používám - je obsahuje taky. Tyto přísady, jejichž formule je pro daný olej specifická dávají základnímu oleji požadované vlastnosti, nebo je vylepšují (mazivost, odolnost proti oxidaci, stabilitu apod). nicméně rozdíly mezi syntetikou a polosyntetikou a minerálem jsou v základních vlastnostech - tepelné odolnosti - ta se může hodit u vzduchem chlazených motorů apod. Prováděl jsem hodnocení opotřebení u auta v průběhu cca 300000km, polosyntetika a minerál - oba kvalitní od renomované firmy - při použití polosyntetiky kleslo opotřebení - obsah otěrových částí v oleji o 60%.. Prakticky se prodlouží životnost motoru,
Upravil bobGS dne 20.01.2012 18:27
Lidi já nevím, podle mě když dodržíš specifikaci oleje předepsanou výrobcem tak je jedno jestli je to Castrol ACTEVO, Motorex legend, Liqui moly 4T...
Já dávám tohle
Už 3. výměna a vše OK, jen cena od KOMAIZe je trošku lepší. Zbytek okolo je podle mě o ničem. Jestli olej má příměsi pro spojku a převodovku atd...
Dovolim si pridat prispevek z jineho Boxer fora (http://www.subaruclub.cz/forum-tema/motorovy-olej-pro-h6-3-0-180-kw-70685?select=73466#message73466):
tak já taky přispěju do kotle pro pobavení publika . Sice nemám H6, ale H4. Za to ale služebník až za hrob. Teďka mam na tachometru poctivých 341354 a motor šlape jako fík. Včera jsme se známým dělali rozvody (on je automechanik v subaru) a když posuzoval kompresy, tak prý takovou u takového motoru (ej25) a s těmi kilometry ještě nezažil. A to to auto něco najezdilo a neustále naložené (zásobovací vůz nejmenované kamenické firmy ). A Teď ten vtip na konec. Nekecám. Můj vůz jezdí od 7000km až do teď na M6AD a je jedno jestli mogul nebo paramo.
A neni jediný problém
ex. R850GS 1999
ex. F650GS Dakar 2004
ex. R1150GS 1999