V novejsich dakarkach 05-07 okynko neni a v manualu pisou. "nastartovat na 30 vterin chcipnout a zmerit merkou a olej by mel byl mezi riskama na merce"
Tak, abych tady upřesnil některé milné rady... Dnes jsem volal do BMW přímo mechanikovi... Postup pro měření oleje na našich F650GS je následující...
- projet motorku dokud nebude vše ohřáté na provozní teplotu, hlavně nádobka oleje pod kapotáží (tudíž 5km zřejmě stačit nebude)
- zastavit (na rovině) a počkat, až sepne ventilátor (to je teplota optimální)
- nedávat motorku na boční ani centrální stojan a zkontrolovat hladinu oleje v "oku" (hladina by měla být na středu)
Já to dneska takhle udělal a mám tam oleje víc, protože hladinu jsem vůbec neviděl... Bál jsem se, abych nebyl naopak "v mínusu", protože tam je fakt kulový vidět, tak jsem si vzal baterku (doporučuju) a na "oko" jsem si posvítil a viděl, jak tam nahoru lítají bublinky zpěněného oleje...
Takže já budu ubírat, ačkoliv jsem při výměně doléval přesně podle manuálu...
O tom ohřívání na ventilátor jsem taky slyšel .Ale dělám to za tepla do prostředka okýnka,myslim že to tak stačí, když je motorka festovně rozhycovaná tak mám malinko nad okýnko.
Dvanáctka je nejlepší pivo i motorka.
Včera jsem měnil olej... Dolil jsem 2 litry a nádobka byla naprosto plná... Na 30 vteřin jsem to nastartoval... Hladina pořád hned u víčka... Nechal jsem to stát přes noc a dneska tam chci dolít dalších 0.3 litru, dle manuálu... Obávám se, že to tam ale nedostanu... Je možný, že by tam někde zůstalo takové velké množství starého oleje? Chtěl bych to mít přesně, jak ukazuje manuál, tzn. při kontrole na půlku okýnka, ale tzn. odsát celkem slušný množství oleje...
Ono i záleží kolik se ti podaří oleje z toho dostat ven Ale když mi dýl stojí, taky klesne hladina, dle mě je důležitý, kde máš rysku, když to máš zahřátý jako při jízdě. Jednou jsem to přelil a to je pak víc škody než užitku.
Honda XL600R
KTM 790R
BMW GS
Jo když jsem poprvé měnil olej, tak jsem myslel, že už je vše venku a pak se ještě našla další poloha a vyteklo tak 2 dc oleje. Je třeba zkoušet nádrž dát do různých krajních poloch. Jinak jednou jsem musel ujet 50km s půlkou oleje a moto je v pohodě
Honda XL600R
KTM 790R
BMW GS
Přišel jsem tedy druhý den k motorce a olej byl stále pod víčkem... Projel jsem to a hladina se stále držela... Když sepnul ventilátor, odebral jsem z nádobky olej od úrovně víčka až na polovinu kontrolního oka... Takže jsem vlastně vypustil olej, nalil 2 litry nového a ještě zpětně ubíral...
Kde zůstalo v motoru přes těch 0.3 litru, které se tam měly ještě vejít? Nádobku jsem při vypouštění odmontoval a různě naklápěl, aby vyteklo co nejvíce...
Takže příští výměnu budu dělat raději dřív, když tam zůstalo tolik starého oleje... Ale je to znát, řazení je hned tižší, lehčí a i startování už se obešlo bez rachotu, jak jsme řešili v jiném vlákně...
no maš tam jednu hadicu a jednu trubku čo ti vedu z nadržky a do nadržky z motora. potom tam maš nejaky priestor pri lopatkách olejoveho čerpadla.
pokial by si chcel važne vypustit všetok olej tak by si musel pretočit motor ,,bez oleja" ale to ti ja ani nikto iny neodporučí.
Z mojej vlastnej skusenosti viem že ked vypustim olej z nadržky a z motora bežnym spôsobom bez naklanania a tak podobne. tak ked nalejam 2,3Loleja tak po zohriati mam množstvo presne na strede magickeho oka. a až po vymenu ho nedolievam lebo sa my nestráca.
Škoda Superb 1,4TFSI LPG LaK Diagnostika GS-911 BT https://www.faceb...963987398/
@xhackerm
a kolik oleje ti vyteklo při výměně z motoru? Nemyslím nádobku,ale přímo z motoru. Já tam měl asi 2-3 dcl.
dříve F 650 GS
později R 1200 RT
dnes jen skútr Honda ADV 350
a když mám už 07 a nemám tam okénko,ale měrku v nádobce postup je stejný akorát Já to budu mít přes tu měrku?Protože mám pochybnosti za studena tam je oleje akorát a když je zahřata na provozní teplotu je na měrce trošku nad max.
Řekl bych že těch udávaných 2,3 litru je při běžné výměně moc. Když jsem po zimě měnil olej, tak jsem se fakt snažil dostat ho z motoru maximum. Nechal jsem vše vykapat, pak ještě motorku nakláněl aby opravdu vyteklo vše a stejně jsem tam nakonec nalil 2,1 litru. Nejprve 2 litry a po nastartování a kontrole ještě 0,1 litru. Víc tam prostě nedám, jinak bych byl u ohřáté motorky nad kontrolním víčkem. Teď se pohybuji od středu po horní okraj, záleží na teplotě. Prostě v tom motoru někde v záhybech a kanálkach zůstává stále dost starého oleje, ale ten se naředí...
Upravil berka dne 07.05.2012 14:04
dříve F 650 GS
později R 1200 RT
dnes jen skútr Honda ADV 350