pred cestou se snazim sehnat nekde po netu bodi a trasy lidi co uz jeli neco podobneho. nahrnu do gps. a na ceste si vyberu v mape kam se chci podivat a pak zadam bod ktery je tomu nejblize. route zadnym zpusobem nevytvarim.
hmm, to je mi tedy odpověď Já samozřejmě plánuji taky podle mapy!!! Dokonce i na cestě
Ale jak to vypadá, otázka nebyla moc přesná = odpověď taky... takže ještě jednou a přesněji (a zase - nemluvím o evropě, ale třeba o poušti,nebo o sibiři) :
Otázka 1: jak zadáváte "route" do GPS na cestě? Máte předpřipraveno z domova, nebo kouknete do mapy, zadáte souřadnice příštího bodu a jedete k dalšímu bodu a tam postup opakujete? Nebo večer trávíte tím že ťukáte souřadnice na další den ?
Otázka 2: a jak to samé děláte doma před cestou, pokud platí to co jsem psal v minulém příspěvku ? (tj mám tracklog, chci jet podle něj) Hledám nějaký elegantní způsob, jaknapříklad obrátit tracklog do protisměru, jak t zracklogu vygobit "route" apod...
Plánuju cestu přibližně v počítači abych věděl, jestli se nějaký úsek dá projet reálně za jeden den nebo ne. V partě se zastávkama na benzínkách a s jídlem klesne průměrná rychlost na nějakých 50-60km/h a ujet 1000km je pak problém.
Jinak mám jen dostatek bodů a trasu si dělám průběžně cestou s vyjímkou přejezdu typu Praha - Lisabon, kterou spočítám, nahraju do GPS a jedu.
Souřadnice na cestách zadávám minimálně ale snažím se mít co nejvíc připraveno předem. To samé projeté tracky, podle kterých v 278C můžu perfektně navigovat v obou směrech.
Tracklog do protisměru tím pádem vůbec nemusím obracet, to mi dělá navigace. Zumo třeba tohle neumí vůbec, dokonce neumí po tracku ani navigovat a dělat z toho route nemá smysl, track se přepočítá někde po silnicích a nepovede stejnou cestou. Je lepší navigovat očima podle stopy na displeji a nebo to doma překreslit na route pomocí offroadové navigace od bodu k bodu. Z tracku nebo skupiny bodů se dá udělat pěkná trasa a stačí na to i MapSource ale vždycky záleží na GPS, jestli s tím umí vůbec pracovat.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Dík za odpověď, pokusím se tenhle postup vyzkoušet o víkendu
Co nějaká ta utilitka, která umí otočit track naruby a předělat nějak inteligentně na "route" ? Nebyla by? Nebo jestli umí 60CSX tohle nějak inteligentněji (rovnou?)
Nevím, nepoužívám ale umí to třeba přímo Zumo, kde je prošlou trasu (aktivní) uložit jako route.
Pochybuju že to 60C bude umět, já bych se spolehnul na nástroj trasa a nabodovat to ručně.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
...tak jsem byl úspěšný - na různé převody tracků na route a obráceně funguje utilita WinGDB, maká parádně... Každopádně je jen holandsky, ale má zase jen pár voleb, které člověk pochopí Je možné nastavit počet bodů, ze kterých se bude route skládat a směr konverze...
Hovez napsal:
Tracklogy neřeš, tři týdny a 10tis.km dlouhá cesta mi zabrala na kartě necelejch 10MB, takze si nech 100MB na karte volnejch a půl roku nemáš co řešit...
Taky mám 60CSX.
Jinak já doma plánuju tak, že si do Roadbooku napíšu průjezdná místa, města a případně i souřadnice a GPSku pak používám jen v případě, že dojdou cedule u cesty. Jinak ji mám zaplou jen na promítání mapy a záznam trasy. Jo a večer ještě jako hledačku ubytování :-)
No konečně někdo pochopil, co jsem potřeboval vědět... Né každý docent je hoden titulu Jelikož mám 60CSx asi týden, nemám předstagvu, kolik tracklogu to naukládá za 7 týdnů. Jestli je to takto, pak to na cestě nebudu řešit.
Moc jsem jako nepochopil, že po uložení logu Garmin zkrátí tracklog na 500 bodů a ořeže o časové údaje, potřebuju tyto údaje kvůli párování fotek a trasy. Ty ukládáš travklogy, nebo všechno jedeš do activelogu?
ActiveLog ti nepobere tolik dat, po cca 500km se začne přepisovat. Já mám v nastavení aktivováno ukládání prošlé trasy na kartu a každý den se tam prostě na kartě objeví nový GPX soubor pojmenovaný např 20080526.gpx se záznamem trasy za ten daný den (26.5.2008). Strukturu toho souboru jsem zkoumal a vypadá následovně:
</trkpt>
<trkpt lat="36.951260" lon="34.736328">
<ele>29.912</ele>
<time>2008-04-30T10:53:19Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="36.952075" lon="34.737530">
<ele>33.005</ele>
<time>2008-04-30T10:53:23Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="36.952344" lon="34.738529">
<ele>29.711</ele>
<time>2008-04-30T10:53:26Z</time>
</trkpt>
tj. je tam čas, datum a souřadnice ve 3D... pro párování fotek např. přes OziFoto je to dostačující. Jo a rozhodně to není omezeno na 500 bodů.
Jo, a WinGDB mám doma v angličtině...
Mám pocit že na stránkách Roberta Elsingy je přímo návod jak v Mapsource převádět logy na trasy a tam jsem myslím stáhnul i WinGDB...
výbornej návod...
Co se týče toho přepisování - znamená to, že údaje se v 60CSX ukládáají 2x -
1) první uložení je do activelogu, kterej je temporary, při jeho přetečení se začne zapisovat od začátku (ví někdo co se stane při jeho naplněné, pokud není zaškrtnutá volba přepisuj?) To ukazuje první ukazatel "zaplnění". Activelog mohu uložit a vyprázdnit, ale je to k ničemu, protože proběhne komprese a odstranění časových údajů.
2) Údaje se zapisují podruhé na kartu do GPX a to po dnech. U nastavení "zapisuj na kartu" je také ukazatel "zaplnění", a ten ukazuje stav zaplnění paměťové karty. Tyhle GPX soubory moc 60CSX zpracovávat neumí, takže slouží primárně jako ukládání projeté trasy a doma z nich mohu vyrobit route, ev. párovat fotky.
Zkoušel jsem to schválně včera a automatickou metodu jsem přímo v Mapsource nenašel.
Track jde zjednodušit a uložit jako .GDB ale MapSource ho vždy uloží jako track a ne jako route.
Já jsem pro tyhle účely nepoužíval software v počítači ale online konvertor, který je trošku stupidní ale v principu funguje taky dobře. http://www.rydins...sk=convert
Track se uloží v MapSource do GPX (nebo jde přímo použít aktivní track v GPX) a uploaduje se na té výše uvedené stránce, klikne se na tlačítko převod a objeví se XML struktura nového GPX, což je převedený track na route. Stačí vybrat pomocí CTRL+A, CTRL+C zkopírovat, otevřít třeba nový textový dokument, vložit CTRL+V a uložit jako něco.gpx a když se to otevře, je z toho route. Fungovalo to bezvadně ale je s tím víc práce než s tím konvertorem.
Každopádně ta GPS Utility je triviální a dělá to perfektně (skvělý tip, , tak proč ne pomocí dalšího prográmku. Stejně tak se hodí na převody různých formátů POI mít nějaký konvertor:
jarax napsal:
výbornej návod...
Co se týče toho přepisování - znamená to, že údaje se v 60CSX ukládáají 2x -
1) první uložení je do activelogu, kterej je temporary, při jeho přetečení se začne zapisovat od začátku (ví někdo co se stane při jeho naplněné, pokud není zaškrtnutá volba přepisuj?) To ukazuje první ukazatel "zaplnění". Activelog mohu uložit a vyprázdnit, ale je to k ničemu, protože proběhne komprese a odstranění časových údajů.
2) Údaje se zapisují podruhé na kartu do GPX a to po dnech. U nastavení "zapisuj na kartu" je také ukazatel "zaplnění", a ten ukazuje stav zaplnění paměťové karty. Tyhle GPX soubory moc 60CSX zpracovávat neumí, takže slouží primárně jako ukládání projeté trasy a doma z nich mohu vyrobit route, ev. párovat fotky.
Pochopil jsem to dobře?
U všech GPSMAP je to podobný (276, 278..) - pokud dáš zaplnit a nepřepisovat, tak to prostě zastaví zápis. Na 276/278 to od nějaké verze firmware hodí hlášku že paměť pro zápis je plná a musíš to potvrdit enterem, takže o tom víš. V tom momentu když nemáš PC, tak se s tím nedá fakt dělat nic, uložení do "uložené" stopy to vyhladí, vyhází body a odstraní časové a tuším i rychlostní údaje. Ale jde to takhle uložit 15x (? nepamatuju si z hlavy jestli 10x nebo 15x). Na 60C s kartou to jde pustit přímo na kartu jako na jediném přístroji, jiné GPSMAP to neumí myslím. Ale umí to i velmi levné přístroje eTrex s kartou. Vůbec nejlepší je pochopitelně tracker nebo trackpicker. Krabička co se někam plácne, zapne (některé jsou i s fotočlánkem) a jen sbírá podle nastavení údaje o prošlé trase. Nejnovější modely to umí třeba každé 3 minuty poslat pomocí GPRS třeba do GoogleMaps nebo GoogleEarth, takže je vidět, kde dejme tomu cestovatel právě je. Taková věc už stojí totéž co GPS ale je to sofistikovanější. Každopádně nádherná věc je párování fotek s trackem a vytvoření galerie fotek přímo klikáním na místa na mapě, kde byly fotky pořízené.
Každopádně záznam na kartu je to nejlepší, co můžeš s trackem dělat. Ukládání je nouzové, když už fakt není jiná možnost a jde alespoň o záchranu základu prošlé trasy (lepší než nic), když je karta plná a počítač rozbitý apod.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tak v tehle trasach a bodech mam peknej zmatek trasa se mi ulozi na kartu jako neco.gpx kazdej den se meni datum,tu nactu v mapsource,ale zadnou trasu tam nemam,ale jsou tam stopy,ale za den jich mam treba 30 pojmenovane jsou jako active log a cislo,velikost toho gpx za den je cca 2,5MB je to normalni,nebo mam nekde zmenit nejaky nastaveni?
Kdyz to gpx ulozim jako" garmin databaze verze 2 gdb"(3 mi nejde otevrit) aby mi to slo otevrit ve WINGDB tak to pretransformuju do route podle navodu,ale pak po otevreni v mapsource mam opet asi 30 tras tak kurna jsem z toho nejak vedle
Pak 60csx ma pamet na 1000bodu,kdyz budu chtit delsi rasu tak se to pry resi,ze body ulozim jako moje poi ??To jako ze kde jsem si nahral treba rozhledny,servisy a pod.budu mit body z tracku?Diky za vysvetleni,taky mam tuhle navigaci kratce....
Upravil xavier dne 04.06.2008 17:08
Tak jsem trochu pokrocil ty trasy si umim spojit v jednu....pohoda,ale co mam ted za problem je,kdyz si ve wingdb prevedu trasu a chci pak po ni navigovat,tak mi to pise ro navigaci muze byt pouzito maximalne 50 lomovych bodu.Coz mi prijde teda nejak malo ne?? Ja jich mam treba 300
vmuzik: do tomtoma Italie je,rumunsko nejak podrobneji asi ne,alespon o nem nevim.
xavier: podle mě to je omezení dané typem navigace. Každopádně 300 lomových bodů je fakt hodně. Třeba dlouhé offroad etapy zadané jen jako přímkami spojené body, mají tak maximálně 50-60 bodů. Potíž je v tom principu že děláš trasu ze stopy. Tvoje navigace nicméně umí sledovat stopu (resp. bere stopu a dělá z ní něco jako čáru na mapě, kterou sleduje). Zumo to třeba neumí a tam se to musí převést na trasu ale ty to na trasu nemusíš převádět ne?
Všechny GPSMAP umí sledovat (resp. navigovat po) stopách v obou směrech.
Obecně (pro ostatní):
stopa = track = záznam prošlé dráhy pomocí množství bodů propojených přímkami, body se vytváří po uběhnutí určeného času nebo vzdálenosti nebo automaticky (na rovných úsecích jich je méně, v zatáčkách víc). Po stopě umí navigovat automaticky v případě Garminu jen navigace typu GPSMAP a všechny turistické modely (nemám osobně vyzkoušené všechny). Naopak autonavigace většinou stopu vůbec neumí používat a často ani zaznamenávat a moto navigace Zumo jí umí zaznamenávat a zobrazovat ale neumí jí používat pro navigaci bez převodu na trasu (což je funkce uvnitř Zuma).
trasa = route = navigační itinerář pro autonavigaci (tím je myšleno automatická navigace od bodu k bodu od odbočky k odbočce, ne že to je navigace do auta) je seznam příkazů, které tě dovedou od startu do cíle přes případné lomové body (některé navigace umí jen třeba jeden lomový bod) a při navigaci se využívají údaje z map nebo (pokud to navigace umí) azimuty a vzdálenosti pro navigaci offroad, což je například z toho místa jeď 10km kurz 120 stupňů.. Kromě tohoto případu je autonavigační trasa závislá na mapových podkladech a při zapnutí jiné mapy se bez přepočítání podle předem spočítané trasy navigovat nedá. Takže spočítat trasu v MapSource podle CityNavigatoru a pak podle toho navigovat v přístroji se starou verzí MapSource dřív nebo později skončí nesrovnalostí v odkazech navigační trasy na data z mapy a nutností přepočítání podle mapy, která skutečně v navigaci je nahraná.
POI = Point Of Interest = obecný bod zájmu = místa (souřadnice) bodů v různých kategoriích, které jsou zajímavé pro větší skupiny uživatelů. Typicky třeba památky, hotely, nemocnice, benzínky, bankomaty apod. Většina navigací zvládá obrovské množství POI, které se obvykle nahrávají z map, kde jsou vytvořené autory mapy a nebo se dohrávají extra jako "uživatelské POI" podle zájmu konkrétního člověka. Někdo třeba potřebuje databázi prodejen Lidl v ČR, protože jinde nenakupuje a tak si to může dohrát. Protože ty GPS navigace umí POI třídit, takže to není jen jedna nepřehledná halda bodů, pěkně se s tím pracuje a často je možné převést nějaký záznam stopy do sekvence bodů POI a použít to i pro navigaci nebo to překonvertovat na navigační trasu propojenou přímkami. To je ale hodně okrajové využití.
Waypoint = WP = navigační bod = oblíbené místo = navigační bod = zkrátka souřadnice místa, které je pro mě nějak důležité a zajímavé. Může to být bod, který je také užitečný nebo zajímavý pro ostatní ale já osobně ho chci mít ve svých oblíbených v seznamu a tak si ho tam uložím z počítače, ze souřadnic nebo prostě vytvořením bodu přímo v navigaci na tom místě. Tyto body se obvykle používají jako cílové nebo lomové i při autonavigaci. Rozdíl mezi POI a WP je nepatrný - vlastně jde o totéž, jen POI může být eventuálně aktivní (aktivuje se v určitém kruhu a při projetí danou rychlostí) ale jinak oba můžou mít ikonu, popisky, telefonní číslo, kategorii apod. Jen třídění WP v navigacích je obvykle nemožné a všechny WP jsou tam na jedné hromadě a když tam člověk nahraje tisíce WP s názvem jako WP-MAR-01-2007-001 tak naprosto netuší, co to vůbec je a nedá se v seznamu pořádně listovat. Proto je lepší udělat z toho kategorii POI (což je vlastně jen jinak uložený seznam) a pěkně si to zobrazit v uživatelských POI pod názvem třeba Trasa 01 maroko 2007 apod.
Každopádně jakmile se pokročí do fáze kde je xavier - to znamená že zkouší propojovat denní stopy do jedné, upravuje zbytečně složité a nesmyslné stopy (když člověk jel večer nakoupit a zapomněl zapnutý záznam v GPS) a vytváří z toho nové verze, případně když vytváří stopy a trasy z POI a naopak, tohle jsou věci, kdy se zjistí, že MapSource je na takové věci debilně jednoduchý, že nezvládá pracovat s tisíci POI v kategoriích tak, jak by se slušelo a že na takové věci jsou mnohem lepší programy s naprosto odlišnými možnostmi. Doporučím třeba OZI Explorer nebo TTQV, první je skvělý na plánování tras a stop, druhý na správu obrovského množství bodů. Oba nepatří mezi vrcholně intuitivní záležitosti a TTQV je téměř bych řekl na hranici použitelnosti bez studia manuálu.
Mám na Vás, kdo se vyznáte v GPS dotaz.
Potřeboval bych poradit GPS modul pro připojení přes bluetooth na mobilní telefon, mám v něm navigaci Tom Tom.
Kamarád mi doporučuje I-TEC BT-339 nebo Slim, mně se zase líbí dle parametrů Evolve iTraxx Solar.
Můžete mi poradit? Nebo jiný tak kolem 1-2tis.?
Díky
KTM 1190 Adventure R
Ja ti muzu rict jen zkusenost,mam i-tec BT339 uz asi 3 roky,je naprosto spolehlivej,dlouha vydrz na baterky-ale to maj asi vsechny,nikdy jsem s nim nemel problem,sparoval se se vsim(narozdil treba od Nokie LD3W) takze s nim chybu rozhodne neudelas,ve sve dobe byl nejlepsi,jak je to ovsem ted netusim.