R1200ST napsal:
Vývoj je zatím tokovej, že včera jsem si ESA vyzvednul, ale stav je stejný..na silnou baterku to s vypjetím sil kousek jede a pak to končí. Elektromotor jsem zkontroloval ten je OK a pobavilo mě, že je to BOSCH české výroby, ale když jsem otáčel se samotnou osičkoou s kterou točí elektromotor, tak šla neuvěřitelně ztuha a to bude celej problém. Takže to vzdávám a sháním normální manuální štelování, ale jak koukám, tak to je taky celekm problém...
Jo přesně tak. Když jsem to připojil ke své X3ce, tak ta má v kufru 100Ah potvoru co dá ve zkratu 800A...tak s tou to jelo s vypjetím sil...nastarovaná motorka stím už nehne vůbec, takže to nebylo v pořádku.
a není spíše problém v tom konkrétním servu,než v oleji??sice jsem to servo ještě na vlastní oči neviděl,ale nějak si nedokážu představit,že by olej nějak výrazně ovlivnil jeho chod.
osobně jsem přesvědčený,že je to olej jako každý jiný(určený pro centrální tlumič),maximálně mohli změnit jeho hustotu,ale ani tomu nevěřím.....
Podle mě tam musí být olej podstatně řidčí, než co se používá na tlumení. Je to klasická hydraulika, maličké čerpadlo tlačící olej na velký píst a musí točit docela dost, aby dokázalo přečerpat potřebné množství oleje... Proto jsou hydraulické oleje viskózní jak voda...
Poslední olej co mě p.Procházka do toho dal byl Öhlinn o kterém říkal, že je opravu už jak voda. Problém není v elektrice - elektromotor s převodovkou má velkou sílu..nasadil jsem do náhonu 30 cm páku a zapojil...zkroutilo mě to ruce
Naopak osa, kterou to má točit a jde z hydraulické části, tak šlo extra ztuha.. taky jsem si myslel, že to je to samé co má mechanické štelování v sobě, ale byl jsem ujištěn, že to je uvnitř úplně jinak a pozastavili jsme se nad tím, proč **** jen nedali servo na ten klasický systém, kde se točí rukou a vytváří složitější zařízení..
Ja myslim ze R1200ST mluvi o nastaveni predpeti pruziny, ne o nastaveni odskoku. Ale diskuze zajimava ikdyz nemam ESA. Snad se ti to nejak povede nakonec vyresit
radovant napsal:
Ja myslim ze R1200ST mluvi o nastaveni predpeti pruziny, ne o nastaveni odskoku. Ale diskuze zajimava ikdyz nemam ESA. Snad se ti to nejak povede nakonec vyresit
Přesně o tlumič tu vůbec nejde - řešíme samotné ESA. Myslím, že jsem se stím vyztekal už dost.. buď risknu jeten centrál s ESA a nebo tam dám to manuální štelování...
Dotaz na ostatní.. jaký máte průměr tlumiče nad hydraulickým štelováním tuhosti pružiny... u mě je to 50mm.. už pomalu zjišťuji jestli to má GS stejné, abych kdyžtak někde sehnal KO tlumič, který má funkční štělování.. je jedno jestli máte 1150 nebo 1200..
Ještě k té diskuzi - pletete jablka a hrušky. ESA tlumiče mají nastavení předpětí elektrickým pohonem a také mění průtok oleje v tlumiči nastavením ovládacích prvků tlumiče pomocí servomotorů. To jsou naprosto rozdílné věci.
Předpětí pružiny nastavuje motor s převodovkou na kterém je pověšený snímač, který kontroluje polohy předpětí. Ty jsou nastavené z výroby a potenciometr jen snímá dojezd motoru do dané pozice a zastaví otáčení. Vlastní stlačování pružiny je pomocí hydrauliky - stejně jako u manuálního kolečka. V té hydraulice je pochopitelně jiný olej (resp. hydraulická kapalina) než v tlumiči jako takovém. Hydraulika předpětí nemá s vnitřkem tlumiče nic společného - jsou to naprosto oddělené systémy. Je úplně jedno, jestli pružinu stlačuje velká matice nebo manuálně poháněná hydraulika nebo elektricky poháněná hydraulika - v principu to je pořád to samé. Rozsah je 10mm u ESA a 20mm u EnduroESA.
Další dva motory jsou absolutně něco jiného - jsou to krokové motorky, které otáčejí nastavovacími prvky tlumiče (myšleno uvnitř těla tlumiče). Jeden (horní) ovládá nastavení komprese, tedy průtok oleje z tlumiče do externí nádobky, druhý (dolní) ovládá nastavení zpětného odskoku (rebound). Krokový motor nemusí vytvářet nějakou velkou sílu, jde je o otočení šroubku z jedné polohy do druhé. Polohy jsou přesně definované z výroby, krokový motor jen pootočí nastavovací prvek stejně, jako kdybyste vzali šroubovák a otočili šroubkem odskoku rukou. Je to naprosto to samé. Takže ano, uvnitř tlumiče dochází k přivírání jehly, která řídí průtok tam a nebo zpátky a v tomto případě průtok tlumičového oleje, nikoliv hydraulického.
Takže to jsou celkem tři motory. Jeden na předpětí, který otáčí hřídelí hydraulického pohonu stlačování pružiny (ve kterém je hydraulická kapalina) a dva krokové, které otáčí štelovací prvky tlumiče (komprese a odskok).
ESAII je v principu to samé jako ESA ale motor hydraulického předpětí nemění jen předpětí ale mění i charakteristiku pružiny pomocí polyuretanové manžety (BMW tomu říká Elastogran), která se také pohybuje při stlačování pružiny. Takže ten motor nestlačuje jen pružinu ale ještě takovou gumovou přírubu. Ostatní je prakticky stejné jako u ESA.
Už je jasné,že R1200ST řeší hydrauliku,co stlačuje pružinu...
Já konkrétně zase řeším olej co je v tlumiči.Tušíte tedy někdo jaký olej do tlumiče??Případně se zeptám ještě na jednu věc-cítím,že mám na tlumiči moc rychlý odskok(roztahování tlumiče).Jsem schopný nějak přenastavit ten tlumič,aby se vracel pomaleji??