tak, tak 5 sec. vyzerá na problém s tlakom oleja. Ak to cvaká sprava a dole, je žiaľ predpoklad, že je to pravá ojnica - je na konci hlavného mazacieho kanálu.
No hádam by to servisák už počul ked si to mal v servise.
Jasné nie je cenťák ako cenťák
Tak ještě jeden poznatek.
Když mám zmáčklou spojku, kontrolka neblikne, ale když vyřadím a pustím spojku, občas problikne. Taky se mi zdá, že začne blikat, když mi klesnou otáčky k 1000 na otáčkoměru. Dá se nastavit ručně otáčky, nebo jen v diagnostice? Ještě dotaz, dá se nějak napnout šponovák rozvoďáku, třeba šroubem, nebo je to daný pružinou a štelovat to nejde?
Napínák rozvodového řetězu je napínaný právě tlakem oleje. Ta pružina v něm je jen proto, aby byl trochu předepnutý, než se k němu ten olej dostane. Napínák nechej tak jak je, stejně neexistuje žádná možnost, jak bys ho mohl vylepšit. Vtip je v tom, že pokud má motor už něco nalítáno, řekněme třeba 50 tis. km, bude tvůj rozvodový řetěz vypadat nějak takhle: http://www.youtub...xaEmghc5n0 - schválně si všimni, jak v určitých momentech řetěz doslova vylézá ze zubů na pravé kladce. Při normálním provozu to nějak extra nevadí, protože to horní plastové vodítko ve spolupráci s napínákem to v klidu udrží. Ale představ si, že bude motor zrovna otočený tak, že budou ventily ve střihu a ty vytáhneš napínák... To se spolehni, že ti řetěz poskočí, následkem čehož si užiješ velice zábavnou proceduru seřízení rozvodů, což sice není nijak složité, ale v praxi to znamená rozebrat půl motorky.
Upravil janrypal dne 04.08.2016 22:25
idem byť sproste úprimný:
berki ked nezvládaš jednoduchú vec - meranie mazacieho tlaku, tak sa chceš pustiť do úpravy SW vstrekovania aby si mal iné volnobežné otáčky?
Vyrobiť mechanický španovák sa určite dá, ved sa to bežne robí aj na iné moto, ale stále platí to čo pri otáčkach.
Jan
To čo sa ukazuje na tom videu nemá nič spoločné s nabehanými kilometrami, to isté musí spraviť aj funglovka.
Ak rozvod preskočí o jeden zub ešte nebuchnú ventily? Treba dva či viac?
Tryskac napsal:
To čo sa ukazuje na tom videu nemá nič spoločné s nabehanými kilometrami, to isté musí spraviť aj funglovka.
Ak rozvod preskočí o jeden zub ešte nebuchnú ventily? Treba dva či viac?
Starý řetaz http://youtu.be/D...
Nový řetaz http://youtu.be/f...
V podstatě toto je hlavní příčina toho rachtání zahřátého motoru, které se tady s oblibou považuje za přidřené kliky, zadřené písty a totální selhání tří generací inženýrů BMW. V zimě jsem měl vedle sebe otevřené dvě motorky, obě r.v. 2008, jedna 22 a druhá 57 tis. km. Rozdíl v prověšení řetězu při stejné poloze klikovky byl skoro 10 mm. První motor jede úplně potichu, druhý (můj) připomíná spíš šlapací šicí stroj. Po sezoně chci ten svůj řetěz vyměnit, takže při té příležitosti udělám nějaká videa s pořádným zvukem a porovnám to.
Jinak jeden zub je určitě v pohodě, protože s jedním zubem jsem motor protočil dokola bez problému. Při zarovnání jedné rysky na hranu bloku byla ta druhá posunutá asi o 2 mm, skoro bych řekl, že by to snad šlo s obtížemi i nastartovat, ale zkoušet to fakt radši nebudu.
Pro zajímavost - Fabii 1,4 jsme omylem nastartovali nastavenou na značku D místo T, což je rozdíl na délce řemenu snad 3 cm. Zvuk bych teda popsal asi jako kdybys hodil dospělé prase do třídičky štěrku, nicméně motor opravdu nastartoval a poté, co jsme si vyměnili připosrané trenky jsme to nastavili správně a auto jezdí dodnes. Jasně, srovnávám dva totálně jiné motory, ale od té doby prostě tvrdím, že pokud to nějaký mongol opravdu neotočí o čtvrt vačky, tak to s největší pravděpodobností skončí zas akorát hnědým pruhem v gatích.
Upravil janrypal dne 05.08.2016 02:13
Tak taký motor som ešte otvorený nevidel. Nie je to pokazené?
Koľko to má km?
Previs ktorý vzniká je súčtom opotrebovania vodítok, reťaze, koliečok a prirodzenej vôle pri nenatlakovanom španováku - tá by mala byť aj u nového motora. Pri pootáčaní motorom ked sa sacia vačka "prevalí" cez svoj vrchol, tak pružiny sacích ventilov pootočia vačku dopredu čo napne zadnú stranu reťaze .
Tak vznikne medzi vačkami previs. Toto sa deje aj pri štarte a vydáva to hluk pokial sa nenatlakuje napinák. Reťaz chce preskočiť a tlačí do horného vodítka ktoré ťuká do dekla ventilov - vidno na stopy. Po natlakovaní španováku by už previs nemal vznikať.
ešte dohad na základe videa:
Ak 4 ventilové pružiny nepootočia vačkou, tak tam asi žiadna vôľa nie je, to by znamenalo, že pri motáži to skladajú pomaly tak, že vačkami pomaly "páčia" reťaz.
A v tom prípade je môj záver v predchádzajúcom príspevku blbosť.
Jan, ak Ti cez ruky prechádza viac F800, tak by si mohol odmerať a stanoviť hodnoty na výmenu reťaze, kedže sa bmw na to vyfláklo.
Ja som moc otvorených motorov nemal, tak to nemalo význam.
Chcel som to robiť takto : natočiť motor do polohy merania vôle ventilov a miesto napináka vstrčiť valcovú tyčku jeho priemeru, trošku pritlačiť "rovnakým tlakom" a odmerať zasunutú dlžku po dosadaciu plochu zátky.
Ak by sa vedeli hodnoty novej a natiahnutej reťaze, tak by bolo jednoduchšie určovať zdroj hlučnosti motora, či možnosti že napinák už moc trčí a môže sa priečiť.
Okrem toho na základe týchto údajov by bolo "jednoduché "spraviť mechanický španovák.
Tryskac:
Samozřejmě tlak změřit dovedu, jen nemám patřičné vybavení a popravdě, radši si to nechám udělat. :-D Jen jsem se ptal a zjišťuji příčiny, čím by to mohlo být. Měnily mi těsnění pod motorem, jak už jsem psal, protože mi tekl hodně olej, tek jsem přemýšlel, jestli mi nepovolili řetěz, aby tlak oleje nebyl takový, jelikož z toho byly docela vykulený. Jen zjišťuji, jestli to jde. Jinak na fz6 hsem si běžně šteloval volnoběh šroubem u vstřikování. Proto moje další otázka. ;-) Díky za pomoc.
Tryskac: Tolik těch motorů jsem bohužel taky otevřených neměl, aby stálo za to udělat nějakou rozumnou statistiku. Hlavně asi těžko někdy otevřu nějaký fakt nový motor, takže jediná možnost je změřit starý a nový rozvoďák po výměně. Co se týče mechanického napínáku, asi by to šlo, ale kdyby tam byl lepší, tak by ho tam podle mě dali zrovna. Měřit tou tyčkou by to asi nemělo smysl. Pokud vyšroubuješ napínák a řetěz jednou povolí (on se doslova odlepí z oleje), rukou ho už v životě do původní polohy nenapneš. Setkal jsem se s tím, že mezi napínákem a šroubem byla nacpaná podložka, nevim proč tam byla, tak jsem ji vyhodil a žádná viditelná změna se nekonala.
Berki: Volnoběh určuje krokový volnoběžný ventil, který propouští přesně stanovené množství vzduchu pod zavřené škrticí klapky a je řízený elektronicky. Nevím, co si mám představit pod pojmem "těsnění pod motorem" každopádně... tlak oleje není závislý na napnutí rozvodového řetězu - právě naopak, napnutí řetězu je přímo závislé na tlaku oleje a tlak oleje je mimo jiné závislý na otáčkách motoru.
No jasne,proto ze zacatku bucha..to mas jak ve felde,ta ma vule ventilu stelovane tlakem oleja od cerpadla.ked su pistky vybehane,tlak pada a zacina buchat cely motor a straca vykon..ci?
lui175 napsal:
No jasne,proto ze zacatku bucha..to mas jak ve felde,ta ma vule ventilu stelovane tlakem oleja od cerpadla.ked su pistky vybehane,tlak pada a zacina buchat cely motor a straca vykon..ci?
felda OHV ciste mechanicky vymezení, až fabia měla hydroštely
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '15
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: BMW R 1150GS Adventure '02
Ex.: MZ 251 ETZ '90
lui175 napsal:
No jasne,proto ze zacatku bucha..to mas jak ve felde,ta ma vule ventilu stelovane tlakem oleja od cerpadla.ked su pistky vybehane,tlak pada a zacina buchat cely motor a straca vykon..ci?
Ze začátku to buchá, protože na napínák nepůsobí tlak oleje a řetěz je volný. Ten rachot způsobuje samotný řetěz, nic jiného. S hydroštely nebo něčím obdobným to nemá vůbec nic společného a to zejména proto, tam žádné nejsou. Pod vačkou je páka, v té je vložená půlkulová podložka a ta se opírá přímo o dřík ventilu. Takže čistě mechanické vymezení. A řetěz je napínaný z boku přes plastovou lištu, do které se tlakem oleje opírá napínák.
lui175 napsal:
No jasne,proto ze zacatku bucha..to mas jak ve felde,ta ma vule ventilu stelovane tlakem oleja od cerpadla.ked su pistky vybehane,tlak pada a zacina buchat cely motor a straca vykon..ci?
felda OHV ciste mechanicky vymezení, až fabia měla hydroštely
Felda diesel 1,9 myslim mela....ale to uz sme mimo ot....
Upravil lui175 dne 06.08.2016 21:40
Tryskac napsal:
Previs ktorý vzniká je súčtom opotrebovania vodítok, reťaze, koliečok a prirodzenej vôle pri nenatlakovanom španováku - tá by mala byť aj u nového motora.
Prověšení je dáno hlavně opotřebením řetězu. Opotřebení vodítek vyrovná napínák. Rozdíl mezi starým (90 tis. km) a novým řetězem je vidět tady (foto jsem si půjčil z jiného fóra):
Opotřebení řetězu by přece nemělo mít na prověšení (při natlakovaném šponováku vždyť ten to dopne -na hlučnost při startu ano) -maximálně to zanedbatelně ovlivní polohy vaček
Tak problém prozatím vyřešen. Vyměnil jsem olej, filtr a vše je ok. Kontrolka přestala blikat. Možná vážně byl problém v tom, že mi tekl olej s pod těsnění hlavy a Žlábek mi dolil olej, nevím jaký a dělo se něco????
Motor po prvním startu asi cca 5 vteřin rachotil a potom super tichý. Další studený start 2 vteřiny a klid. Nalil jsem 3 litry Motul 10w40 5100 ester.
Doufám, že to vydrží. Stejně nechám změřit tlak oleje.
Díky všem za trpělivost a pomoc. Kdyby se někdo obětoval a měl možnost a chuť změřit tlak oleje, ozvěte se prosím. Okolí Mladá Boleslav.
Děkuji moc.