Inak ja osobne povazujem mechanicky napinak na lepsie riesenie ako hydrostel. Hydrostely vo vseobecnosti sa pouzivaju kvoli "blbuvzdornosti" systemu, kde odpada nutnost pravidelnej kontroly a spravneho nastavenia. Ma ale nevyhodu vychadzajucu so samotnej konstrukcii, kde napnutie retaze je dane predpetim pruzinky v nom plus tlakom oleja vstupujucim cez kalibrovany kanalik. Kedze sa retaz postupne vytaha, moment predpetia od pruziny sa zmensuje a tym vzika hlucnost rozvodov po urcitom najazde km. Tiez olej ak prehrejes napr niekde v off, moze sa znizit jeho viskozita, co znizi tlakovu zlozku vo valceku hydostelu, co opet sposobuje zvysenie hlucnosti. Toto vsetko riesi prave vymena za mechanicky, ktory samozrejme nie je vseliek na rozvody, retaz samozrejme treba menitaj kvoli opotrebovaniu sukolia. Je s nim sice viacej roboty , ale motor ma tichsiu prevadzku, myslim aj presnejsie casovanie a mensiu zataz na rozvody
Janrypal či veríš, či nie , ale že sa reťaz po vymontovaní dá odmerať metrom som tak nejak tušil. No myslel som, že sa bavíme o možnosti ako nájsť možnosť kontroly vyťahania reťaze kým je ešte V MOTORE.
Neviem či mám správne info no počul som, že u Šímu bolo vrchné vodítko rozlámané a tak mohla reťaz ľahšie vyliezť na zuby. To horné vodítko je pri chode motora čiastočne fixované ventildeklom, ked sa hodne oderie odlomia sa jeho kraje a reťaz preskočí.
S tým, že vyťahaná reťaz má vačšiu rozteč ako oz. kolá a preto ich časom zničí samozrejme súhlasím.
Reťaz by sa mala dať aj na zloženom motore , no bude to chcieť dobrú nitovačku a prax. No vie niekto či sa dá vymeniť r.kolo na kluke? Lebo to je najviac namáhané.
Inak ako sa štelujú tie skrutkové napináky a robí sa to za chodu či pri stojacom motore?
Ano, podobně jsem blbnul před lety na svém DR 800 BIG, kde byly k dispozici nastavení dokonce dva napínáky řetězu. Oba mechanické a oba bylo nutno umět napnout. Zatímco co rozvodový se jen povolil a po protočení motoru opět utáhl, tak ten na vyvažovacích hřídelích byl pěkný zmetek. Měl vlastní malou pružinku, která se při povolení napínáku měla snažit o dopnutí řetězu, ale pouze v té správné poloze motoru. Jak se to udělalo blbě, tak motor buď rachtal, nebo naopak přešponovaný řetěz vil jako pes na měsíc. Po letech jsem se snažil na své F800 GS taky tento problém rachtání motoru po startu zkoumat, protože to i za studena bylo slyšet třeba 5 vteřin. Mělo to najeto 70tis.km a už jsem se připravoval na všechny varianty. Nakonec jsem šel cestou nejmenšího odporu a dal jsem tam na zkoušku originál nový napínák od BMW za 1960,-, než budu objednávat mechanický z USA za 5600,-. A ono to rachocení s novým napínákem zmizelo, takže to asi bude také jedno z krátkodobých řešení. Jinak mechanický napínák vám vyrobí z původního nefunkčního hydraulického napínáku za 30 minut zkušený nástrojař. Já ho mám teď připravený taky.
Upravil davidp dne 15.03.2021 22:26
davidp
Konečne som sa pri svojej lenivosti dostal ku kontrole ventilov, mám 77kkm a všetky sú pri hornej hranici ventilových vôlí a tak to musím spraviť. No ked už to mám otvorené overil som si môj predpoklad, že problém "šijacieho stroja tesne po štarte nie je v rozvodovej reťazi ale v zle navrhnutej zostave španovák + jeho pružina.
Tu je návrh možného riešenia.
Ak niekoho napadjú nejaké nedostatky alebo riziká takejto úpravy prosím o komentár. https://www.youtu...Dc7sqoLCYg
Upravil Tryskac dne 31.03.2021 21:48
Jestli to dobře chápu tak jsi tam přidal tu pružinu?A jak ti to šlo zašroubovat ta zátka -někdy to bývá porod to přetlačit ale zdřejmě taky hraje roli momentální postavení vaček . Já co jsem ty rozvody vyměnil tak po měsíci stání nastartuju a absolutně ticho(od rozvodů) šepot květin.I při zahřátém motoru je to bez vedlejších zvuků ale musím vymáčknout spojku protože ten koš samozdřejmě po tom nájezdu už vůle má.
Upravil kim dne 01.04.2021 11:59
Nie, nie nepridal som tam pružinu, ale podložil som provizórne pružinu tou žltou-mosadznou trubkou.
Máš pravdu, ked si človek nedá bacha na polohu vačiek, tak montáž napináku je boj.
No ja to už robím len v polohe merania ventilov, takže aj s trubkou išla zátka zakrútiť z citeľným odporom pružiny, no stále iba rukou.
Vidím to tak, že ked si dal novú reťaz, tak aj mrňavá funkčná dráha pružiny za napinákom stačí na "krátku reťaz", ked je reťaz staršia dlhšia pružina nemá žiadnu silu a tak si ventilová pružina s ňou robí čo chce.
No oni zjevně počítali s tím že jak se naplní a dopne ten šponovák tak ta kulička že to udrží po dlouhou dobu v zašponovaným stavu -což jak vidno nefunguje i když dáš šponovák fungl novej (vyzkoušeno)
Kim, asi tak nejak. Hlbka od dosadacej plochy zátky po vodítko je u mňa 59 mm a dľžka úplne uvolneného napináku opretého o zátku je 62 mm po dosadaciu plochu. Takže rezerva pre napínanie je cca 3 mm a tak roztiahnutý napinák pustí olej aj škárou medzi piestikom a valčekom.
Viac ako podloženie pružiny podložkou by sa mi páčila dlhšia pružina no zatiaľ som vhodnú nenašiel, nechcem enormne zvyšovať prítlak na vodiacu lištu kvôli oteru.
ďaľšia možnosť je vytočiť predlženú zátku čo by bolo asi najrozumnejšie, lebo tým sa dá zvýšiť aj rezerva hydronapínania.
Aby merania na určenie rozmerov boli presnejšie, chcelo by to merať na motore /kludne aj vraku/ mimo rám, lebo v motorke je to dosť neisté ak by niekto takýto motor na Slovensku mal, dajte vedieť.
Ked to už mám otvorené rozhodol som sa, že nastavím ventily, všetky sú +-0,01 mm od max. vôle. Okrem toho, že mám tú smolu, že musím všetky podložky kúpiť nové, rozmery mi vychádzajú tak sproste, že buď vôľu zmenším iba o cca 0,03 max vôle, alebo zas o 1 až dve stotiny pod minimálnu vôľu.
Čo s tým spraviť?
Ísť do tých minimálnych vôlí a tŕpnuť, že možno hrozí podpálenie ventilov alebo 0,16 až 0,17 na saní a 0,26 až 0,27 na výfuku je použiteľné?
Tak výfuk máš v toleranci (čert cem jednu stovku) ,Sání skoro taky-je to minimum ale já osobně bych si to upravil- co jde proházet co nejde to bych o těch pár stovek zabrousil
zase takova blbost to neni.
Ja na svym 8kylu jsem ho ted menil.
Motorka po nastartovani za studena drncela na rozvodaku nez se zahrala. Opravdu to drncelo dost v takvych vlnach.
Menil jsem napinak a uz to nedela.
Asi jsem mel na nej smulu, ale opravdu obcas se to deje
Upravil dufino dne 14.04.2021 16:57
BMW F800GS MOTTO: Diky me moto je svet zas o neco mensi http://www.offroa...
Kim asi to tak nejak spravím. Dúfam, že tie podložky sú z celokaliteľného materiálu a nie len z nejakou cementovanou škrupinkou. /no aj tá by mala mať niekoľko desatín a nie stotín/
Ešte túto otázku prepíšem do všeobecných problémov, či s takýmto riešením pri týchto podložkách niekto nepopálil.
Tryskac napsal:
Kim asi to tak nejak spravím. Dúfam, že tie podložky sú z celokaliteľného materiálu a nie len z nejakou cementovanou škrupinkou. /no aj tá by mala mať niekoľko desatín a nie stotín/
Ešte túto otázku prepíšem do všeobecných problémov, či s takýmto riešením pri týchto podložkách niekto nepopálil.
Dělal jsem to na své mašině někdy před 50 000km a v pohodě .dělal jsem to na své hondě a kamoš si to dělal na CBRce taky ty podložky a hemisféry jsou jeden kalený celek -to by se asi nevyplatilo cementovat takovej cundr. Navíc jsem si to nechal ověřit po shození 5stovek Rockwellovou metodou a bylo to dokonce o něco málo tvrdší -žádný strachy.
Upravil kim dne 15.04.2021 20:27