Dokaze nekdo vysvetlit rozdily mezi roadbookem oproti gps navigaci? Vidim cim dal tim vice, ze jezdi maji oboje a ale netusim jaka tam je pridana hodnota toho.
Vidim, ze vetsinou to pouzivaji na zavodech, ale zase proc nepouzivaji GPSko?
v navigacich si clovek taky muze dat svoje offroad trasy tak proc ne jedna krabicka na motorce na misto dvou ?
Diky za pripadnou pomoc a osvetleni teto problematiky?
Je to jednoduchý... podle roadbooku se jezdej navigacni zavody, musis s nim umet pracovat, nulovat si vzdalenosti na pocitadle, zkratka neni to zadna sranda. Jede se stylem napr. za mostkem 500 m rovne a pak zahnout doleva, minout posed a hned doprava atd.
Ja sam jsem podle toho nikdy nejel.
Naopak s GPS a predem nastavenou trasou by ten zavod byl pouze o rychlosti, jakou to dokazes projet, kdezto takhle je to taky trochu o hlave...
Napr. na Dakaru jsou GPS zakazany a maji je pouze pro pripad, kdyz by se treba ztratili, ale jejich pouziti je ohodnoceno tucnu penalizaci. A taky mam dojem, ze kdyz se priblizej k CP na urcitou vzdalenost, tak je sipka uz posle spravnym smerem (tahle vzdalenost byla na letosnim Dakaru taky podstatne zkracena).
Jinak nemuzes porovnat plechovou bednu, kde je namotanej svitek papiru pouze s konkretni trasou, s klasickou GPS, kde mas mapy treba cely evropy.
jardajerman@seznam.cz
No a třeba já nerad jezdím tupě podle navigace, takže mám na řídítkách jak roadbook, tak navigaci (hlavně kvůli mapě) a trasu si píšu do roadbooku a nepřicházím o kouzlo hledání směru...a člověk je alespoň ve střehu, pamatuje si trasu a ví kudy jede a proč...navíc do roadbooku si píšu poznámky, kde je něco zajímavého v okolí, kam by nebylo třeba špatné odbočit, když je čas a chuť
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
Vjetrnik napsal:
No a třeba já nerad jezdím tupě podle navigace, takže mám na řídítkách jak roadbook, tak navigaci (hlavně kvůli mapě) a trasu si píšu do roadbooku a nepřicházím o kouzlo hledání směru...a člověk je alespoň ve střehu, pamatuje si trasu a ví kudy jede a proč...navíc do roadbooku si píšu poznámky, kde je něco zajímavého v okolí, kam by nebylo třeba špatné odbočit, když je čas a chuť
zapomel jsi doplnit dulezitou informaci.. ktera ctenari leccos osvetli.. a to.. ZE TY SE ZUMEM PORADNE NEUMIS!
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Chyba už je na začátku.
GPS funguje tak, že vás vede z bodu A do bodu B přes bod C... a případně ukazuje na mapě kde přesně jste.
Roabook funguje jako jedna z těch funkcí navigace (pokud znám trasu z bodu A do bodu B, tak si můžu napsat postup, jak tam jet na papír a to je přesně roadbook (19km rovně, ve vesnici XYZ doleva na silnici číslo XXX, pak 3km rovně a u lesa na polní cestu u křížku, pak kolem rybníka... Navigace může dělat to samé, pokud jedete podle trasy, což také dělá.
Zásadní rozdíl je ale v tom, že roadbook je jen odvíječ papíru, nemá to žádné automatické funkce, nekontroluje vzdálenost a neví, kde jste. Pokud někam zajedete a nevíte kde jste, tak vám je roadbook nanic, kdežto GPS vám pomůže dostat se do daného bodu odkudkoliv.
Není problém jet i nějaké závody podle GPS, tak se jezdí i některé rallye (kupříkladu Intercontinental rallye v Maroku) ale to je jízda podle šipky resp. podle nalinkované čáry a s navigací na trase a hledáním trasy to nemá nic společného. Alternativou je jet jen podle bodů, které mohou být vzdálené třeba i desítky km od sebe a sami si musíte najít trasu mezi nimi podle itineráře. Přibližně tak se jede Dakar. Tam na GPS vidíte další bod ale musíte projet určitou trasou k tomu bodu, kde na trase jsou i skryté body a když je neprojedete, máte šílené penalizace.
Tripy jsem měl na zkoušení asi čtvrt roku a podle mě je to skvělá věc, když chcete desítky vozidel vést po nějaké konkrétní trase a snadno jim tu trasu změnit hromadně. Proto se používá i na Dakaru pro všechna doprovodná vozidla. Pokud chtějí změnit trasu, tak jim přehrají všem itinerář v Tripy a je to bez nutnosti opisovat změny do tištěných itinerářů. Ale pro cestovatele, kteří si vypisují vhodné odbočky a zajímavá místa třeba podle průvodce, to je nesmysl a automatický výpis itineráře se symboly jak v roadbooku je sice hezká věc ale když si můžu zobrazit mapu a vidím symbol na hlavní mapě, že za 3km odbočuju doleva, tak to nepotřebuju mít ve výpisu jak na itineráři. V tripy to jde vypnout a dalo by se to používat na některých rallye a ušetřit tím problémy při změnách trasy ale spolehlivost papíru a elektroniky je silně ve prospěch papíru..
fkbart: žádný roadbook se automaticky neposunuje. Není to svázané s žádným měřením vzdálenosti. Jen tam jsou tlačítka nebo páčka, kterou si jezdec točí nahoru nebo dolů. My teď máme nový roadbook, který umí na stisk tlačítka přetočit přesně o políčko (stanovené velikosti), takže nemusíš držet páčku ale jen zmáčkneš tlačítko ale v principu je to pořád stejné. Buď jsou roadbooky elektrické (tedy převíjení motory) nebo mechanické (převíjení kolečkem na boku) a v obou případech se liší i tím, jak je provedené odvíjení a navíjení cívek papíru. Dlouhé roadbooky znamenají docela velké problémy s pnutím itineráře, zejména když jedna role je obrovská a druhá malá. Roadbooky, které mají převody gumičkou, někdy nedokáží ten rozdíl už utáhnout a pak se musí zastavit a odvinutý papír vyhodit a natáhnout další. Roadbooky s převody ozubenými koly se zase výrazně hůř odvíjejí při výměně papíru (na kontrolních bodech). Každé má své výhody a nevýhody. V principu ale vždy posun řídí jezdec.
Takovej malej skromnej dotaz...ten roadbook chceš z jakého důvodu? Že ho budeš mít na motorce a ta bude vypadat víc rally nebo že plánuješ jezdit nějaké závody podle itineráře apod. ? Jinak mi přijde úplně zbytečné si nějaký rb vůbec kupovat. V našich podmínkách se spíš vyplatí koukat na cestu než do krabice kde seš, abys vůbec dojel. A gps mi řve do ucha odboč za ....... a to mi stačí.
F800GS 2011 is history (76000Km)
CRF 1000 Rally Red 2016 is history (47000)
Yamaha Tenere 700 zatím 40 tis
Dovolím si s tebou zásadně nesouhlasit, sám občas používám RB i na přesuny po republice, v klidu si večer u mapy naplánuju cestu třeba na Šumavu (jsem z Liberce) po okreskách, to plánování mně baví, jedu si kudy chci, pak si podle toho udělám itík do RB a můžu jet bez tavění a koukání do mapy. Samozřejmě by takhle šla cesta připravit i do navi, ale nejspíš by to bylo pracnější a navíc já prostě raději jezdím bez tý elektroniky, holt stará struktura.
Čau, Tom
A co takhle jet "jen" na šipku ?
Jo a ten itík si uděláš jak? To mi chceš říct, že znáš přesně cestu kudy pojedeš i s body průjezdu jako za kašnou doprava pak po 500metrech odboč na lesní cestu...atd. Jako opravdu mi přijde dostačující gps navigace a jestli jsem to dobře pochopil tak ji již vlastní.
V mapsource si můžeš udělat kompletní trasu se všema vychytávkama a pak jedeš jak král. A to plánování tam taky je. Neumím si dost dobře představit plánování nějaké větší cesty třeba přes balkán, kolik bys pak těch rolí papíru musel vézt? Nehledě na uzávěry silnic a pod...
Ale je to jen můj názor, když chce někdo investovat peníze to té bedny, at si ji koupí. Znám hodně lidí co si ji koupili a následně prodali jen proto že byla nevyužitá.
čus hezkej den.
Upravil swat dne 17.05.2011 09:21
F800GS 2011 is history (76000Km)
CRF 1000 Rally Red 2016 is history (47000)
Yamaha Tenere 700 zatím 40 tis
swat - tak pravdu máš v tom že na nějakou cestu někam dál můj systém použitelnej moc není, taky píšu že podle toho jezdím přesuny po republice, plánuju to podle mapy 1:100 000 a píšu si čísla silnic, názvy vesnic, kreslím tvary křižovatek podle mapy a přibližný vzdálenosti mezi body.
Nepopírám že na delší cesty po úplně neznámý krajině je navi lepší, jen si myslím že i RB má svoje využití i mimo závodění, a pro ty případný uzavírky a objížďky je potřeba mít s sebou mapu.
A opravdu jsem trochu staromilec, navi víceméně používám jen abych se našel v mapě při offroudu.
Čau, Tom
swat napsal:
......V mapsource si můžeš udělat kompletní trasu se všema vychytávkama a pak jedeš jak král. A to plánování tam taky je. Neumím si dost dobře představit plánování nějaké větší cesty třeba přes balkán, kolik bys pak těch rolí papíru musel vézt? ....
Na jednu roličku jsem měl trasu celého Balkánu a Řecka, cesta na dva týdny...
swat napsal:
....Nehledě na uzávěry silnic a pod...
Tvoje navigace ví přesně, kde je v albánských horách sesunutá silnice a kde zrovna opravují?
Jinak není nad to zabloudit a muset se najít v mapě...
"Před miliony let opustil člověk moře. Každý někdy udělá chybu..."
A neumi podobnou navigaci jako RB i Garmin?
V BaseCampu mi jde zobrazit vypis viz nize a tusim, ze podobne mi to jde na navigaci, kde lze snad i nastavit, jaka pole vidim....asi. Nikdu jsem to nezkousel, jen jsem to tam tusim zahlidl.
petrs přiložený následující obrázek: