Právě jsme se vrátili ze školení u výrobce tlumičů TracTive v Holandsku.
Fotky s popiskami najdete v téhle galerii, třeba to bude pro vás zajímavé. Je tam pár fotek z továrny, kde se vyrábí obráběné díly tlumičů, není to žádný robotický provoz ale mají tam čisto a pěkné vybavení včetně dvou pětiosých obráběcích center, laseru atd.. https://picasaweb...directlink
TomasTT napsal:
Právě jsme se vrátili ze školení u výrobce tlumičů TracTive v Holandsku.
Fotky s popiskami najdete v téhle galerii, třeba to bude pro vás zajímavé. Je tam pár fotek z továrny, kde se vyrábí obráběné díly tlumičů, není to žádný robotický provoz ale mají tam čisto a pěkné vybavení včetně dvou pětiosých obráběcích center, laseru atd.. https://picasaweb...directlink
pekne nafoceny a dobry popisy... mmch tohle by mne bavilo
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Bylo to školení jen pro pár distributorů a dva lidi z Touratechu z centrály, takže pro ty, co to zajímá. Ve montážní dílně, továrně a hlavně ve vývoji to bylo jako když vlezou děti do cukrárny.. Vtipný. Všechny to bavilo a pořád se na něco ptali a zkoušeli a hledali zapomenuté (neschované) vývojové věci...
Líbilo se nám tam, je vidět že ti lidi tím naprosto žijí. Bohužel spoustu věcí prodávají OEM nebo prodávají nebo pronajímají licence, takže ty výrobky budeme kupovat jako BMW řešení ale je jasný, že potřebují prachy na provoz a z OEM mají asi hodně slušný příjem. Aktivní a semi-aktivní podvozek pro BMW prý vyvíjejí už pět let. Řekli nám spoustu zajímavostí - třeba že polohu a stav tlumiče kontroluje čidlo každou milisekundu a do 10ms zvládne ventil změnit průtok oleje (charakteristiku), takže i při rychlosti 250km/h dokáže tlumič zareagovat na nerovnost ještě dřív, než dokončí pracovní cyklus (s asi pětinásobnou rezervou). Prý si strašně hrají s myšlenkou nabídnout aktivní tlumiče pro závodní účely (okruhové - silniční), kde by to pro menší týmy byla revoluce. Ale i pro normální použití - vidle které se při brždění neponoří, zadní tlumič který změní charakteristiku ještě v průběhu nakopnutí po přejetí retardéru nebo nerovnosti někde na cestě dřív než dopadneš zpátky apod. To čidlo mají hotové ale řeší jeho životnost. Aktivní jednotka je zatím nezávislá na ostatních systémech motorky ale dá se to napojit (třeba na údaje z ABS) ale díky relativně levnému akcelerometrickému čidlu to ani není potřeba. BMW to představí ve fázích, určitě to nebude hned jako plně aktivní řešení ale oni to takhle mají vyvinuté a teď řeší jak udělat konkrétně ty snímače (jsou bezkonktaktní) aby vydržely v každých podmínkách. U normálních tlumičů nám řekli fůry věcí, které je dobré vědět, naučili jsme se nastavování pro různé motorky a různé aplikace, výpočty síly pružin apod. Užitečně strávených pár dnů.
Někdy v červnu tam pojedeme na servisní školení - od léta bude servis TracTive v ČR, nebudeme muset posílat tlumiče na servis do Německa. Proti jiným tlumičům nám přijde že to je mnohem víc standardizované a v každém detailu je něco, co chtěli proti konkurenci udělat líp. Fakt od průměrů, materiálů až po chlazení, řešení dorazů, aktivní délku třeba hydrauliky atd.. *******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Naprosta nadhera!
Na pristupu Tractive je citit, ze jde o spickovy profiky, co dostali moznost zacit s cistym stolem s komplet novou koncepci a zaroven s chuti po dokonalosti a dotazeni vsech moznych drobnosti a opomijenych detailu.
A to je strasne sympaticky a slibny!
Maiali nel Fango!
Tomas - diky za fotodokument i popisky
do takejto cukrarny by som tiez rad nakukol
v dobrom slova zmysle Vam tuto exkurziu a skolenie zavidim, a vidno ze tam robia normalny chlapy - vsimnite si ten kalendar v dielni
len som trochu nepocho tie vyzdvihnute tolerancie, v ramci strojariny mi to pride v poho a s tym vybavenim co tam maju tak detto
Upravil TomasTT dne 02.04.2012 10:37
Navigačný výjazd motocyklov podľa itinerára www.rallykopanice.sk
vlk napsal:
Tomas - diky za fotodokument i popisky
do takejto cukrarny by som tiez rad nakukol
v dobrom slova zmysle Vam tuto exkurziu a skolenie zavidim, a vidno ze tam robia normalny chlapy - vsimnite si ten kalendar v dielni
len som trochu nepocho tie vyzdvihnute tolerancie, v ramci strojariny mi to pride v poho a s tym vybavenim co tam maju tak detto
Hele fakt nevím, nejsem strojař ale oni to hrozně zdůrazňovali že celou výrobu mají na 5 mikronů a kontrolu kvality standardně na 1um. Nevím jestli to je standard nebo ne.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
vlk napsal:
Tomas - diky za fotodokument i popisky
do takejto cukrarny by som tiez rad nakukol
v dobrom slova zmysle Vam tuto exkurziu a skolenie zavidim, a vidno ze tam robia normalny chlapy - vsimnite si ten kalendar v dielni
len som trochu nepocho tie vyzdvihnute tolerancie, v ramci strojariny mi to pride v poho a s tym vybavenim co tam maju tak detto
Hele fakt nevím, nejsem strojař ale oni to hrozně zdůrazňovali že celou výrobu mají na 5 mikronů a kontrolu kvality standardně na 1um. Nevím jestli to je standard nebo ne.
... mozna je to myslene tak ze u nich to je standart a u inych vyrobcov alebo znaciek tlmicou behaju v inych toleranciach
... dik za rekciu
Navigačný výjazd motocyklov podľa itinerára www.rallykopanice.sk
vlk: to je možný... Každopádně mě překvapilo, jak krásně čistý povrch může být po frézování třeba vnitřních ploch bez jakékoliv další operace - že tam nejsou vůbec vidět stopy nástroje, jak kdyby to bylo leštěný. A taky bylo zajímavý koukat na tu 5 osou mašinu jak současně točí výrobkem a hlavou s nástrojem. Fakt zajímavý.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Zkusil jsem zavolat známému na Vysočinu, který provozuje takové věci a říkal, že tolerance v tisícinách je hodně dobrá a dost nestandardní věc, že ty věci stojí ve výrobě řádově mnohem víc než tolerance v setinách. Ta temperovaná kontrolní místnost a další věci znal, říkal že třeba výrobky se nemůžou kontrolovat hned z výroby ale nechávají se 24h temperovat při dané teplotě (nebo třeba v peci - na jedné fotce tam byla taky vidět) než se měří. Že prý ty stroje samy měří úbytek materiálu na nástrojích a podle toho upravují dráhu a tak. Je to kosmický.. To že se to provozuje na tři směny a i o víkendu mašiny něco řežou je proto, že kdyby se zastavily, nebudou mít pak hned takovou přesnost jako když jedou nonostop..
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
vlk: to je možný... Každopádně mě překvapilo, jak krásně čistý povrch může být po frézování třeba vnitřních ploch bez jakékoliv další operace - že tam nejsou vůbec vidět stopy nástroje, jak kdyby to bylo leštěný. A taky bylo zajímavý koukat na tu 5 osou mašinu jak současně točí výrobkem a hlavou s nástrojem. Fakt zajímavý.
jo jo a presne pre toto som Ti pisal ze pre strojara je taketo nieco vidiet zazitok a srdcovka - teda aspom pre mna
mna pracovny osud zavial do plastariny takze neprichadzam s touto "zeleznou obrabacou" strojarinou do kontaktu
to frezovanie je vecou dnesnej technologie, materialov, nastrojov, strojov. su uz "kozmicke" materialy a s vychytanymi reznymi uhlami a otackami sa daju robit nadhern veci - povrchy, sam si to videl
....keby ste mali niekedy volne miesto pojdem Vam nosit batozinu a varit kavu
Navigačný výjazd motocyklov podľa itinerára www.rallykopanice.sk
Obrabeni v tisicinach neni az tak bezne, ale neni to vubec problem. My delame v ticinach bezne, vazime veci s presnosti na 0.00001 gramu.... Obrabeci 12 ose soustruhy, atd. Staci jen chtit a radne investovat do technologii, ktere jsou bezne k dispozici.
TomasTT napsal:
Na našem webu jsem spustil produktovou stránku s popisem celé výrobní řady, konstrukčními výhodami, odkazy atd.. http://www.tourat...z/tractive
takze na osmikilo je to 30k za tlumic + jeste 700EUR za remote preload (nebo i utlum rychlej/pomalej)?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
TomasTT napsal:
Zkusil jsem zavolat známému na Vysočinu, který provozuje takové věci a říkal, že tolerance v tisícinách je hodně dobrá a dost nestandardní věc, že ty věci stojí ve výrobě řádově mnohem víc než tolerance v setinách. Ta temperovaná kontrolní místnost a další věci znal, říkal že třeba výrobky se nemůžou kontrolovat hned z výroby ale nechávají se 24h temperovat při dané teplotě (nebo třeba v peci - na jedné fotce tam byla taky vidět) než se měří. Že prý ty stroje samy měří úbytek materiálu na nástrojích a podle toho upravují dráhu a tak. Je to kosmický.. To že se to provozuje na tři směny a i o víkendu mašiny něco řežou je proto, že kdyby se zastavily, nebudou mít pak hned takovou přesnost jako když jedou nonostop..
JJ, tohle vidět na vlastní oči je pro strojaře malý orgasmus.. Tiše závidím tu exkurzi a školení u výrobce .
TomasTT napsal:
Na našem webu jsem spustil produktovou stránku s popisem celé výrobní řady, konstrukčními výhodami, odkazy atd.. http://www.tourat...z/tractive
takze na osmikilo je to 30k za tlumic + jeste 700EUR za remote preload (nebo i utlum rychlej/pomalej)?
Tlumič můžeš mít i ten nejlevnější, záleží co od toho chceš. Elektro-hydraulický PA se dá domontovat na kterýkoliv model. Když chceš srovnávat vlastnosti třeba s ESA, tak ten nejlevnější za 14 tisíc nabízí mnohem lepší parametry, protože není emulzní. To samé i ty levnější Ohlinsy. Pokud vezmeš high-end nebo extreme, tak v případě high-end je to srovnatelné s řadou Oehlins TTX (pokud vím, tak na F800 se nedělá, já ho mám konkrétně na WR450) ale nastavit TTX to chce univerzitu, má obrovský rozsah ale najít pracovní charakteristiku je fakt masakr. Jenom jemně otočíš jedním ze šroubů na přepouštění oleje a je to totálně rozhašený.. A TracTive Extreme nejde momentálně srovnávat s ničím, ekvivalentní moto tlumič na trhu neexistuje. Jsou jediní, kdo mají progresivní změnu křivky tlumení v závislosti na pozici pístu. Ta elektrika vyjde asi na 18 tisíc s DPH a myslím že to je včetně toho kontroléru na řídítka. Takže za 32 tisíc můžeš mít tu nejlevnější sestavu odpovídající ESA ale s oddělovacím plovoucím pístkem (takže ne emulzní) s regulací útlumu v docela slušným rozsahu a s velkým rozsahem předpětí (o 30% víc než u kohokoliv jiného na trhu). Nejdražší varianta vyjde na 52 tisíc s DPH a to je závodní tlumič typu Extreme s tou elektrikou.
Vždycky je potřeba vzít v úvajhu, co s tím budeš jezdit. Jestli každý den ježdění nechodíš na tvrdý doraz (naložená motorka, plná kláda v terénu kde si často skočíš a po dopadu to jde nadoraz), tak nemá smysl utrácet za ten Extreme. Pokud nejezdíš většinu dne offroad a nikdy se ti nestalo na tvých typických cestách, že bys měl tlumič přehřátej a nepotřebuješ nastavovat citlivost odezvy povrchu silnice nebo chování tlumiče při přejetí třeba kamenu a nebaví tě tyhle věci měnit a štelovat, je asi blbost kupovat i ten HighEnd s externí nádobkou na olej. Za ty peníze můžeš koupit něco užitečnějšího. Rozdíl 20 tisíc na zadním tlumiči je docela hodně a pokud to nevyužiješ, nemá to smysl. Já mám na 1150GSA vzadu emulzní Oehlins a strašně rád bych ho vyměnil za extreme, kdyby se to tam vešlo (zatím nevejde), protože tak jak s touhle motorkou jezdím, chodím na doraz vzadu docela často, potřeboval bych si líp řídit to chování a odezvu podle toho jestli jedu po pistě nebo po silnici a ten tlumič se po 30 minutách jízdy po valše vaří, protože nemá oddělený olej a plyn a mění to útlum atd.. Na takovou aplikaci je jednoznačně nejlepší volba ten extreme, kde si řeknu že posledních 20% dráhy chci zapojit ten PDS a nikdy na tvrdý doraz nepůjdu a vydrží to několikanásobě delší dobu, než se začne přehřívat. Každý tlumič se dá přehřát a zničit, je to jen otázka času a intenzity těch nárazů. Někteřé vydrží extrémní zátěž 30 minut, některé hodinu a některé třeba 3 hodiny. Málokdo z nás ale jezdí takové úseky jako jsou např. v Africe na východním pobřeží, kde jsou mnohaset kilometrové úseky takové valchy, kde musíš letět a tlumič je zatěžovaný na 100% a když neuděláš přestávku na chlazení, tak vyteče. Tractive má být první, který vydrží mnohem víc, než normální člověk potřebuje, testovali ho na milion rázů v plném rozsahu každých pět vteřin a drýžel teplotu tak, že nevytekl. Jenže v praxi ty rázy můžou být rychlejší než po pěti vteřinách, tlumič může být totálně zaprasenej (odvod tepla horší) atd.
Kdo z nás to ale využije?
I ten nejlevnější v nabídce Touratech (TractTive nicméně dělá ještě levnější ale bez některých funkcí) má to vnitřní ložisko s teflonovým kroužkem, které má zabránit protečení i když je tlumič hodně přehřátý a má oddělený olej a dusík, což je naprosto zásadní věc. Nikdy bych už emulzní tlumič nechtěl ale bohužel pro 1150 díky konstrukci horního uchycení není moc možností jak to udělat bez modifikace rámu. Prostě se tam to hrdlo s hadicema nevejde. Ale možná to půjde namontovat opačně, pracuje se na tom. NA 800GS máš na výběr cokoliv - každý prodejce bude jen rád, když si vybereš to nejdražší ale pro běžné cestování po silnici jsou fakt high-end i extreme vyhozený peníze myslím. Nicméně elektrický preload je úžasný komfort. O tom není sporu. A rozsah 1.5cm je docela hodně.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
bluesbery napsal:
JJ, tohle vidět na vlastní oči je pro strojaře malý orgasmus.. Tiše závidím tu exkurzi a školení u výrobce .
Hele asi to není nic tak extra, včera tady byl ten známý z Vysočiny a u nich je firma která má takových obráběcích center hafo, jak psal Petrs je to asi běžný. Akorát že do takové fabriky se moc nedostaneme, Touratech má úplně jiný typ výroby - svářecí automaty, galvanovna, ohýbačky, laser/plazma - to mě tak moc nebere nebo jsme tam spíš byli už tolikrát, že to není už tak zajímavé. Tohle bylo něco jiného a hlavně fakt neuvěřitelně čisto - všude. Tam snad neležela na zemi jediná špona.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
TomasTT napsal:
Ta elektrika vyjde asi na 18 tisíc s DPH a myslím že to je včetně toho kontroléru na řídítka.
Tome, můžeš trochu blíže popsat, jak je to s tou elektronikou? Konkrétně pro mne třeba mám komplet Ohlinse na 1150GS, chápu to dobře, že by to šlo na ty moje Ohlinse přidělat?
Jde jen o štelování předpětí pružiny?
Umí to kromě předpětí štelovat ještě i útlum odskoku?
Štělovalo by to zároveň přední i zadní přužinu? ( předek se normálně šteluje ručně )
Upravil stepan dne 04.04.2012 13:47