Jeden banální dotaz pro zkušené GSáky: chystám se poprvé měnit olej v motoru na své "zánovní" R 1150 GS - potřebuju speciální klíč pro povolení olejového filtru? Jestliže ano, kde je nejdostupnější? Nevystačím s klasickým přípravkem na bázi řemenového pásku?
páskový kluč tam nenarveš, ak nemáš miskový kľúč požadovaného rozmeru prepichni filter šrobovákom alebo dvomi a vytoč ho. inak pasuje tam filter z felicie 1,3l cena cca 0,9-2,5 eur. pri montáži potri tesnenie olejom a natoč ho späť rukou úplne to stačí.
BMW R 1150 GS & KTM 690 ADVENTURE R
vlado napsal:
páskový kluč tam nenarveš, ak nemáš miskový kľúč požadovaného rozmeru prepichni filter šrobovákom alebo dvomi a vytoč ho. inak pasuje tam filter z felicie 1,3l cena cca 0,9-2,5 eur. pri montáži potri tesnenie olejom a natoč ho späť rukou úplne to stačí.
Propíchnout při demontáži jde určitě, ale utahoval bych ho radši předepsaným momentem, než rukou. A filtr z Felicie se tu řešil vícekrát, narvat tam jde, ale není stejná jeho vnitřní struktura.
je tam predpísaný moment 10nm a kedže tam je naprd prístup nak to pretočit nemoze a ked to bude utiahnuté slabo tak to bude tiecť. Čo sa týka filtra, nechcem trepať ale pri tak nenáročnom motore na olej to tam kludne moze zameniť.
Je to jak píší kluci, ten filtr je utopený... potřebuješ tedy speciální klíč... koupíš ho v např. v tom Elitu, tady ho měli i v motoshopu za pár stovek... Jinak filtr stojí cca 2-300Kč (jako neriskoval bych filtrem z Felicie abych ušetřil stovku - to že tam pasuje neznamená, že funguje tak jak má).
Jinak olej se mění za tepla, takže je vhodné si vše nejdřív připravit: nářadí, sundat třeba i plechy z pod motoru a jet na kratší vyjížďku tak 10-20 km a hned jak přijdeš tak motorku pořádně naklonit na obě strany, aby ti olej vytekl z hlav do vany, pak vypustit a vyndat starý filtr... nechat vykapat zbytek... do nového filtru nalít olej, (asi to budeš dělat na vícekrát - on tam vždy ještě zateče :-)) pak potřít prstem olejem těsnění na filtru a dotáhnout ho na své míst - v manuálu je tuším něco kolem 10Nm na filtrech píši kolem 18-22 dávám tedy něco mezi a to tedy cca 15-16Nm. Pak dolívej olej opatrně, vždy ti tam zůstane trochu starého, takže nespoléhej na to, že tam dáš tolik kolik je v manuálu...
Upravil HonzaGS-SV dne 27.04.2012 11:00
Nepropichoval bych, pokud ho náhodou minulý majitel víc utáhl, ani propíchlý bys ho nemusel povolit, kdysi jsme ho takhle vysekávali snad 2 hodiny. Kup si přípravek nebo si ho udělej z novodurové trubky - nahřeješ ji, po změknutí nasadíš na filtr, necháš zchladnout a sundáš, resp. povolíš filtr. Tohle mi kdysi vydrželo asi 5 výměn...
Ivan napsal:
Nepropichoval bych, pokud ho náhodou minulý majitel víc utáhl, ani propíchlý bys ho nemusel povolit, kdysi jsme ho takhle vysekávali snad 2 hodiny. Kup si přípravek nebo si ho udělej z novodurové trubky - nahřeješ ji, po změknutí nasadíš na filtr, necháš zchladnout a sundáš, resp. povolíš filtr. Tohle mi kdysi vydrželo asi 5 výměn...
Já se s tím nezdržuju (s nějakým filtrem) párkrát vypustím olej,naliju nový a jezdím asi tak 5 výměn a pak to prodám....spousta lidí pouští do světa rozumy a dělá to taky tak
Rozumy ani neověřené názory se snažím nevypouštět, na to je tady spousta jiných. Pouštím jen vlastní zkušenosti, za 14 let v sedle GS jsem jich pár nasbíral, přesto se dám rád poučit. Tvoje metoda není pro mne (i když si děláš srandu), motorky neprodávám podle počtu bezfiltrových výměn oleje ale starám se o ně jako by mi měly zůstat navždy. Tvrdím že mají duši, zažili jsme toho spolu hodně, ona se snaží mi dopřát krásné zážitky a dovézt mne domů a já se o ni podle toho starám...
Ivan napsal:
Rozumy ani neověřené názory se snažím nevypouštět, na to je tady spousta jiných. Pouštím jen vlastní zkušenosti, za 14 let v sedle GS jsem jich pár nasbíral, přesto se dám rád poučit. Tvoje metoda není pro mne (i když si děláš srandu), motorky neprodávám podle počtu bezfiltrových výměn oleje ale starám se o ně jako by mi měly zůstat navždy. Tvrdím že mají duši, zažili jsme toho spolu hodně, ona se snaží mi dopřát krásné zážitky a dovézt mne domů a já se o ni podle toho starám...
Děda říkal že trefená huse se ozvejá jsem ale nenapsal kdo pouští ruzumy,ale že spousta lidí pouští rozumy
Moje slova Ivan,
jak se o mašinu staráš,tak Ti bude sloužit.Jinak co se týče výměny filtru,bez klíče bych se do toho nepouštěl.Nebo si udělej projížďku za někým z kluků co tady mašiny servisují,oni Ti rádi pomohou a poradí co a jak.Já například měním s motorovým olejem i olej v kardanu.
Nejhorší smrt je z vyděšení a nejhorší srážka v životě je srážka s blbcem.
Tak tak... vždy měním všechny náplně i filtry... a to většinou o dost dřív než v 10 000km... Např. před dovolenou nebo nějakou náročnější cestou... i když mám zatím na oleji třeba i jen 6000km
Upravil HonzaGS-SV dne 27.04.2012 12:15
výmena všetkých náplní a filtrov (okrem brzdovky) trvá na 1150 max 1hod. aj s poriadnym odtečením - a práve pre jednoduchost servisu som si ju kúpil - oproti predchádzajúcej f 650 gs (na ktorú nemôžem povedať krivé slovo) je to priam malina. V drvivej väčšine prípadov používam momenták, ale treba trochu triezvo pouvažovať, kde je naozaj potrebný - na cestu si nik z Vás momenták neberie a ako teda doťahujete napr koleso al brzdový strmeň pri defekte? Servisujem si motorku sám lebo na nej jazdím ja a baví ma to a ešte ma to do problémov nepriviedlo, na rozdiel od servisov, kde musia spraviť fúru mašín za deň aby sa uživili a času nemajú nazvyš.
SEK napsal:
OK Vlado,
vše vyřešíš kopi klíče na tento zapuštěný filtr.
jasné tu nejde o peneži - len som to robil v časovej tiesni po kúpe motorky - bolo treba jazdiť a nemal som chuť čakať týždeň na kľúč a veci ako olej filter a podložku pod výpustú šrúbu som kúpil v najbližšej mototechne. A keď už sme tu všetci tak múdri tak K&N olejový filter na 1150gs za 11EUR má na sebe redukciu na obyčajnú gola sadu - presnú veľkosť neviem tak ti je aj ten miskový kľúč na prd. vyzerá takto http://www.ecat.e...mp;TT=bike
Upravil vlado dne 27.04.2012 14:25