Na přání Miloše posílám svůj příspěvek, jak resetovat ABS, i do tohoto fóra.
Bohužel se mi podařilo v terénu tak rozhodit ABS, že jsem byl nucen jej resetovat. Pokud by se někdo z vás dostal do podobné situace a nechtěl si ABS resetovat v servisu, pak mu poslouží následující návod.
Ještě před tím bych si dovolil pár poznámek k ABS a jeho funkčnosti (v tomto případě spíše k nefunkčnosti). Je potřeba rozlišovat dvě naprosto rozdílné situace.
A.
Pokud po zapnutí klíčkem ve spínací skříňce obě kontrolky ABS blikají NAJEDNOU, pak je ABS připraveno k aktivaci při rozjezdu. Pokud pak se po prvních metrech ozve zaharašení, jako by vám mělo upadnou přední kolo a kontroly zhasnou, pak je vše v pořádku a ABS je aktivováno. Pokud se tak nestane a ABS kontrolky se rozblikají střídavě, pak se ABS neaktivovalo a nejpravděpodobnější závadou je nízké napětí (slabá baterka, zanesený startér,…). Pak obvykle stačí ujet pár set metrů, zastavit. Klíčkem ve spínací vypnout a pak zapnout a po rozjezdu se obvykle ABS aktivuje. Pokud ne, pak kromě výše uvedených příčit může být velká vzdálenost jednoho z čidel od kotouče. To se mi ale ještě nestalo.
B.
Pokud po zapnutí klíčkem ve spínací skříňce obě kontrolky ABS blikají STŘÍDAVĚ, pak není ABS připraveno k aktivaci. Pokud se po několika pokusech a rozjezdech nepodaří dostat ABS do stavu, že po zapnutí klíčkem neblikají kontrolky ABS najednou, pak nebývá než ABS resetovat podle níže uvedeného návodu.
Resetování ABS u BMW R 1150 GS/GSA:
K restování budete potřebovat asi 30 cm naprosto standardního jednokilového kabelu/drátu, který má na OBOU koncích odstraněnou izolaci (stačí 5 mm délky).
1. Vypnout zapalování a sundat sedlo
2. Vyndat z úchytu pod sedlem kruhový konektor s krytkou, který se nachází nad vzduchovým filtrem kousek od nádrže
3. Vyšroubovat krytku konektoru
4. Jeden konec připraveného kabelu připojit k vývodu kontaktu, kam vede MODRO-HNĚDÝ kabel.
5. Druhý konec kabelu pak připojit na kostru.
6. Zapnout klíčkem ve spínací skříňce (nestartovat!) a držet tlačítko ABS na řidítkách po dobu cca 10 s. Po této době by měly kontrolky ABS přestat střídavě blikat
7. Vypnout klíčkem odpojit pomocný kabel
8. Vrátit vše na původní místo (krytku, konektor, sedlo)
Pak by po zapnutí klíčkem měly obě kontrolky ABS blikat najednou a po rozjezdu se ABS aktivuje. (pokud ještě zároveň není další problém z podpětím na baterce)
Resetování ABS u BMW R 1100 GS:
1. Vypnout zapalování a sundat sedlo
2. Vyndat z úchytu pod sedlem obdélníkový konektor s krytkou (tento konektor slouží jinak pro zapojení diagnostiky,…)
3. Sundat krytku konektoru (pokud ji tam máte)
4. Jeden konec připraveného kabelu připojit k PROSTŘEDNÍMU kontaktu.
5. Druhý konec kabelu pak připojit na kostru.
6. Zapnout klíčkem ve spínací skříňce (nestartovat!) a držet tlačítko ABS na řidítkách po dobu cca 10 s. Po této době by měly kontrolky ABS přestat střídavě blikat
7. Vypnout klíčkem odpojit pomocný kabel
8. Vrátit vše na původní místo (krytku, konektor, sedlo)
Přiznám se ale, že jsem to osobně na 1100GS nezkoušel.
Důležité upozornění:
Autor tohoto příspěvku nenese odpovědnost za případné škody, které mohou být způsobeny resetováním ABS jinde, než odborném servisu.
Jak jsem psal v cestopise z Rumunska, tak jsem si s Honzou vyměnili zadní kola a on ABS nemá a já jo. Takže 1000 km ABS blikalo souběžně a samozřejmě nefungovalo. Po dojetí domů a opětovném nasazení mého kola se ABS normálně rozběhlo.
To je jen takový případ, že závady se né vždy uloží jako trvalé.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Vyzkoušeno několikrát (v Rumunsku jsem stříhala drát z plotu kvůli restartu ) a funguje to opravdu bezvadně, přesně podle tohoto návodu
A mám dotaz ohledně ABS: když v lese (přemýšlím, a je to opravdu hlavně v terénu) vezmu víc za přední brzdu a sepne ABS, ozve se takové prasečí zakviknutí, takové QUIK, a krátký železný zvuk podobný tomu, co ABS vydává po rozjezdu. Rudy nic takového na své moto nezaznamenal. ABS mi funguje (vyzkoušeno na hliněném sjezdu končícím ve křoví ). Je to tedy normální nebo je něco nenormálně? Díky.
Nevadí mi žít v mužském světě, pokud v něm mohu být ženou.
Jak přední kolo jde do smyku???? Když máš ABS a funguje, tak nemůže jít do smyku. Dělá to takové pulsy, že slyšíš, jak kdyby šlo smykem, ale točí se. V kuse smykem nemůže jít.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Tak jsme se dozvěděli, že Grogovi kolo smykuje přestože má funkční ABS , ale o mém kvikání nikdo nic? Hrabětovi se gigló řídítka a mně kviká ABS, to jsme to dopracovali .
Jdu zkontrolovat, jestli nemám hladový prasátka ve třmenech. Že by kvikaly hlady.
Nevadí mi žít v mužském světě, pokud v něm mohu být ženou.
[quote]Klasika napsal:
Tak jsme se dozvěděli, že Grogovi kolo smykuje přestože má funkční ABS , ale o mém kvikání nikdo nic? Hrabětovi se gigló řídítka a mně kviká ABS, to jsme to dopracovali .
Jdu zkontrolovat, jestli nemám hladový prasátka ve třmenech. Že by kvikaly hlady. [/quote
Psal jsem,že zadní kolo se chová jak má,kontrolky+aktivace při rozjezdu ok,akorát přední kolo se chová divně.....
BMW R 1100GS vzor kačer
No já tomu nerozumím, ale v terénu, hlavně ve sjezdech, mi ABS taky občas kvikne a motorka jede - aspoň chvíli - dál jako bych nebrzdil, naopak se mi ještě zdá že zrychlí, ale to je jen pocit. Tohle se mi teda stávalo než jsem se naučil PRAVIDELNĚ v terénu ABS vypínat a teď už jsem v klidu (stane se to taky na asfaltu třeba při brzdění na roletě)...
Co se týká smýkání ábeesovaného kola, tak i při fungujícím ABS kolo opravdu do jakéhosi smyku jde.Poznal jsem to letos 2x a to když jsem přeťápnul zatáčku, jednou tam byl asfalt, podruhé štěrk. Dupnul jsem na zapní brzdu a kolo šlo a nešlo do smyku. Prostě ABS fungoval, ale průměrné otáčky kola byly pulsaci ABS menší než čemu odpovídala rychlost jízdy a tak se kolo začalo stěhovat do strany. Ale pomaloučku a motorka byla plně řiditelná, byl to spíš takový jako "drift", ale s kolem bržděným. Dobře to dopadlo, bez ABS bych šel na čenich.
Tak nevím, jestli nemá Grog na mysli něco podobného.
Ivan
Grog - Ale ABS je jedna součást. Když na ni cokoli nefunguje, tak nejde ani přední ani zadní kolo a navíc by to měla signalizovat kontrolka. Je to teda docela divný. Až mě přijde, že si s tím někdy někdo nějak divně pohrál. Chtělo by to asi vidět.
Klasika - Ten zvuk se jako při rozjezdu se má ozvat, protože se vlastně "roztočí" čerpadlo ABS a udělá tlak kapaliny, který překoná tlak z páčky (laicky jednoduše řečeno. V reále je to trochu složitější) a upustí ho na potimální, aby kolo neblokovalo. To dokáže třeba až 15 za vteřinu. Je to jekoby jsi přerušovaně brzdila. Ty pazvuky mě to taky občas dělá (snad myslíme ty samý). Taky se může stát, že ti přaskla nějaká vymezovací poidložka, které jsou pod šroubem, co drží kotouč. Ty taky vyluzujou zvláštní zvuky. Pro lepší identifikaci by to taky bylo lepší slyšet.
Mě se třeby taky stává u zadního kola, že někdy když na to upnu a rozběhne se ABS, tak to brzí "potichu" a někdy to je zvuk, jak když se tam něco rozláme a upadne a mlátí a já nevím co ještě. Prostě příšerný.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
No,neřekl bych,že by si s tím někdo až takovým způsobem pohrál.Měrky na to mám,vzdálenost senzorů ok.Zadek se chová tak,jak píše Ivan,prostě kvikne a povolí(vyzkoušeno na asfaltu),ale předek při zastavení na krajnici,kde byl štěrk šel prostě smykem.Stalo se tak už 2x,ale bylo to v malé rychlosti,tak v pohodě.
Cycli:není problém se třeba i zastavit,ale o víkendu budu v Hlučíně a pak mam ranní.Tak za nějaký týden třeba,aby se to hodilo i tobě.....
BMW R 1100GS vzor kačer
Ivan - Ty už máš ten integrál s posilovačen. Je možné, že už to mají trochu jinak vyřešené to spouštění. Schválně si to někdy poslechnu. Na 1100 jsi ABS neměl, tak možná, že jsi neměl tu čest se s tím zvukem tak dobře seznámit. Nevim. Ten zvuk při rozjezdu je naprosto normální.
Grog - Nebo jestli zabrousíš na Vedralku, tak můžem tam něco zkusit?
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Hmmm... Tak se kdyžtak domluvíme, jak budeš mít čas a chuť. Docela mě to vrtá hlavou.
BMW R 1150 GS kombi
MERCEDES Benz 123 240 TD kombi
TRABANT 601 kombi
AUDI A6 2.5TDi Quattro Kombi
Jasně že jo.Taky mě to zajímá,už pro ten klid.Jen je toho teď trochu moc,tak musím postupně.Vedralku mám psanou v kalendáři už dávno a byl bych rád kdyby to klaplo,ale je toho moc.Tak uvidíme jak to dopadne.
BMW R 1100GS vzor kačer
Dneska jsem byl okolnostmi donucen (2x smyk na mokré silnici při dobržďování na křižovatce) si vyresetovat ABS na 1100GS (po bouračce , kdy se mi roztrhl držák žadního kola a následné výměně mi blikaly střídavě kontrolky ABS hned po zapnutí klíčku).Konektor (alespoň u mě) byl pod sedlem u zad. blatníku ;jeho 3-žil.kabel vede z pojistkové skříně směrem dozadu , na konektoru byla modrá krytka.Trochu mě zmátlo, že hned u něj jsou 2 nezapojené konektory vedoucí někam dozadu...A je třeba uzemnit jakýmkoliv drátem prostřední vývod (hnědý kabel s modrým pruhem), zapnout zapalování (kontrolky střídavě blikaly), zmáčknout na cca 10 s. tlačítko ABS (při jeho stisku svítila už jenom 1 kontrolka), pak vypnout zapal., odkostřit propojku.A pak už po znovuzapnutí zapalování ABS bliká současně a funguje!
Vím, že tohle téma tu už bylo, z něho jsem vycházel, ale nebyl jsem si jistej, že jsem našel správnej konektor, - až po skouknutí schéma elektroinstalece ...Takže tady je i foto :
elektromaniac přiložený následující obrázek:
[41.93Kb]
krotitel červeného R 11OO GS
BMW Z-3 hadraplán
...a mě se taky gigló řidítka, jako Hrabětovi, páč jsem magor prolil totok volejem, a od tý doby se mi to po ježdění na děravejch silnicích nebo cestách povoluje a pak musim vytáhnot desinu imbus a pootočit doprava
elektromaniac přiložený následující obrázek:
[33.11Kb]
krotitel červeného R 11OO GS
BMW Z-3 hadraplán