Letošní letní sezónu jsem odjezdil na R1200GS z roku výroby 2010. Ohromně jsem se těšil na ESA systém. Na zahraničních fórech jsem četl, že na comfort mód to jede jako po peřince a naopak na sport, že mi zas vypadaj zuby.
Tak jsem celou dobu co jsem jezdil pořád přepínal mezi comfort, normal a sport. A nic. Já prostě nikdy nepoznal rozdíl. Mám pro to následující teorii:
1. Jsem **** (resp. nejsem schopen poznat změnu)
2. ESA mi nefunguje
3. Obojí dohromady
Jak ESA připadne vám co ji máte? Pokud jedete po rozbité silnici a přepnete na comfort tak motorka přestane dávat rány do řidítek a hladí nerovnosti jako auto se vzduchovým pérováním? Příznám se teda, že já velmi težko poznám rozdíl i když si dám ESA na offroad a to mi zdvih poskočí o ty 2 cenťáky.
Jak by se dala tahle funkce vyzkoušet? Pro přepínání comfort, normal, sport je tam nějaký krokový motorek ne? Co mám oddeklovat abych viděl jestli se ten motorek točí? A pokud se točí může být problém někde dál?
R1200GS 2010
stevebmw napsal:
Tak jsem celou dobu co jsem jezdil pořád přepínal mezi comfort, normal a sport. A nic. Já prostě nikdy nepoznal rozdíl. Mám pro to následující teorii:
1. Jsem **** (resp. nejsem schopen poznat změnu)
2. ESA mi nefunguje
3. Obojí dohromady
co jsme s Morabem testovali 2010 DOHC.. byl to ZNATELNEJ rozdil.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Po technické stránce ti moc nepomůžu, ale s ESA mám odjeto 30tis. (mám 2011ku) a rozdíl samozřejmě poznat jde. Ale né tak drsně jak popisuješ. Pokud jedu na "normal" po standartní okresce (díra, v díře záplata a v té záplatě opět díra) tak hned přepínám na "comfort" a citelně to žehlí lépe. To samé naopak při rychlejší jízdě (150+) na "sport" má menší sklony se vlnit a pocitově je řízení přesnější.
stevebmw napsal:
To je přesně ono, co člověk to jiný názor.
Mluvíš Hicksi o rozdílu na silnici? Můžeš to trochu popsat?
TomVS: ale ty máš adventure podle obrázku?
zkus se trochu zavrtet, vzit pod plynem zatacku, pripadne klickovat.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
Osobně jsem měl podobný pocit jako Stevebmw, dokonce jsem v rámci garance ESA reklamoval, bylo mi řečeno, že vše je ok.. Cestou po kavkazu jsem podle typu silnice a terénu přepínal jak zběsilý, ale markantní rozdíl v nastavení jsem nepozoroval. Rozdíly byly fakt minimální.
bluesbery napsal:
Osobně jsem měl podobný pocit jako Stevebmw, dokonce jsem v rámci garance ESA reklamoval, bylo mi řečeno, že vše je ok.. Cestou po kavkazu jsem podle typu silnice a terénu přepínal jak zběsilý, ale markantní rozdíl v nastavení jsem nepozoroval. Rozdíly byly fakt minimální.
mozna mas uz trochu vytluceny tlumice?
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
bluesbery napsal:
Osobně jsem měl podobný pocit jako Stevebmw, dokonce jsem v rámci garance ESA reklamoval, bylo mi řečeno, že vše je ok.. Cestou po kavkazu jsem podle typu silnice a terénu přepínal jak zběsilý, ale markantní rozdíl v nastavení jsem nepozoroval. Rozdíly byly fakt minimální.
mozna mas uz trochu vytluceny tlumice?
Když jsem odjížděl, měla najeto 15 000.. tlumiče jsou naprosto v oukeji..
bluesbery napsal:
Osobně jsem měl podobný pocit jako Stevebmw, dokonce jsem v rámci garance ESA reklamoval, bylo mi řečeno, že vše je ok.. Cestou po kavkazu jsem podle typu silnice a terénu přepínal jak zběsilý, ale markantní rozdíl v nastavení jsem nepozoroval. Rozdíly byly fakt minimální.
mozna mas uz trochu vytluceny tlumice?
Když jsem odjížděl, měla najeto 15 000.. tlumiče jsou naprosto v oukeji..
tak .. tak je to asi u Tebe ja to teda JASNE a zretelne poznal.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2
stevebmw napsal:
To je přesně ono, co člověk to jiný názor.
Mluvíš Hicksi o rozdílu na silnici? Můžeš to trochu popsat?
TomVS: ale ty máš adventure podle obrázku?
Jo jo, mám ADV. Ten rozdíl je samozřejmě poznat až když narazíš na špatnou silnici, nebo polňačku, nebo táááááhlou zatáčku a jedeš jí opravdu razantně. Při +- normální hezké silnici a předpisových rychlostech pocitový rozdíl nemusí být skoro žádný. Vezmi moto na polňačku a projeď si to několikrát různou rychlostí a na všechny režimy a rozdíl prostě musíš poznat.
stevebmw: Problém je asi v tom přehnaném očekávání z toho systému. BMW ESA2, kterou máš na motorce, není opravdu technicky žádný zázrak, je to relativně stará technologie poplatná době vzniku a v principu to je technicky úplně nejtrapnější možný tlumič vybavený servomotorem pro změnu nastavení útlumu a dalším motorem pro nastavení předpětí v pevně daných polohách plus snímač dráhy, který dokáže při restartu nakalibrovat tlumič - určit v jaké poloze právě je. To je všechno.
Rozsah předpětí je relativně malý ale nastavení útlumu je celkem normální. Problém je v tom, že ten tlumič jako takový není moc dobrý a vyhovuje asi při jízdě po silnici nebo po rozbitých silnicích do určité míry ale nejde srovnávat s tlumiči určenými pro ježdění offroad.
Nejsem si teď jistý, jestli to jde přepínat za jízdy, resp. jestli to něco za jízdy dělá. ESA1 každopádně za jízdy nedělal nic, nevím jak ESA2.
Ale nečekej od konstrukčně mizernýho tlumiče zázraky. Ta elektrika na tom funguje, předpětí to mění ale rozsah předpětí je celkem malý ale mělo by to být znát minimálně při jízdě po silnici.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tome jsi mohl napsat kup si tractive a nebrec
F800GS 2011 is history (76000Km)
CRF 1000 Rally Red 2016 is history (47000)
Yamaha Tenere 700 zatím 40 tis
Já ESA zkoušel jenom na K1300R,ale je to tam poznat dost citelně a to je to v podstatě skoro sportovní motorka,kde je rozsah tlumičů ještě mnohem menší...a samozřejmě to funguje i za jízdy,jinak by to bylo dost k ničemu.Když se mi nechce slézat z motorky,abych přenastavil tlumiče,tak se mi nebude chtít ani zastavovat kvůli pár stům metrů např. dlažebních kostek.
Věc je to,ale parádní!Při režimu sport,jsme cítili každej kamínek pod kolem a při comfort se to pěkně zhouplo a pohodička(jeli jsme ve dvou)
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
swat: spíš kup si R1200GS model 2013 a nebreč. To je elektrika, která fakt funguje
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Mám ESA na ADV a rozdíl je opravdu znatelný. Na silnici při jízdě rovně po dobré silnici samozřejmě nepoznáš nic. Ale v momentě kdy jedeš po špatné vozovce, tak prostě rozdíl mezi Comfort a Sport poznat musíš.
Jezdím hodně ve dvou a když pak jedeš v zatáčkách na comfort nebo na sport je rozdíl v jistotě vedení a odezvy motocyklu obrovský. Na sport se to prostě ani nehne. Nevím jak líp to slovy popsat.
A ještě jeden příklad. Když jsme teď jeli na dovolené, naloženi a měl jsem motorku na comfort a jeli jsme v opravdu velkém stálém protivětru (na poušti a už to vypadalo, že ještě chvíli a bude písečná bouře), tak když akceleruješ, tak se přirozeně zvedá přední část motocyklu. V momentě kdy jsem měl motocykl na comfort, tak při přeřazení se mi celá motorka tím větrem úplně zabořila dolů. Dal jsem to na chvíli jenom na normal a to zhoupnutí bylo daleko menší. Na sport prakticky normální.
Takže nějak to funguje. Nech na své motorce projet někoho, kdo s ESou jezdí a třeba ti řekne.
Dalo by se říct, že já rozdíly pozoruji taky minimálně, ale jak kdy - záleží na naložení, cestě, rychlosti...
Taky bych to přisuzoval váze/naložení motorky. Je fakt, že jestli někdo váží 70kg a dá si to na dvě helmy, tak moc velký rozdíl mezi sport a comfort tam nebude...
každopádně je to fajn věcička a používám ji docela často-kdybych měl tlumiče nastavovat ručně, tak tam mám trvale jedno nastavení a na to jezdím furt, tak jako to bylo u mých předchozích motorek...
Když je vůle, cesta se najde
Ahoj, podělím se čerstvou zkušenost - mám možnost pojezdit na kamarádově 12 ADV 2010 s ESA. Jezdil jsem na ni už dříve a rozdíl mezi Comfort, Normal a Sport byl poravdu vždy znatelný. Jak už tady někteří psali - hlavně na horším povrchu (= 98% našich silnic), ale i když motorka stála (nastartovaná) byl mezi režimy rozdíl poznat (např. při "zahoupání" - tlumení se chovalo pokaždé jinak.
Když ji ale mám půjčenou nyní, uvědomil jsem si po nějakém tom dnu ježdění, že najednou necítím rozdíl. Zaměřil jsem se na to a jsem čím dál víc přesvědčen, že se opravdu při přepínání režimů nic nemění. Podle odezvy se to "zaseklo" v režimu Sport (mašina je tvrdá jak štafle, ale vede přesně a spolehlivě v zatáčkách). Změna předpětí (= helmička -dvě helmičky-malé kopečky - velké kopečky ) funguje normálně.
Zajel jsem s tím do BMW servisu v Ostravě. Prozatím mám jen informaci, že"v počítači žádná chyba není". Trošku jsem zahudroval a potlačil na technika, ať se na to podívá pořádně no a teď čekám, s čím příjde.
Nicméně suma sumárum jsem přesvědčený, že poznat by to mělo být. Want it? Do it !!
tatanka napsal:
Nicméně suma sumárum jsem přesvědčený, že poznat by to mělo být.
...jj.. ale hromada jezdcu to myslim fakt nepozna.
17 cm
----------------------------------------------------------------
BMW R1200GS LC od 2013, BMW F800 GS od 2008,
Aprilia SR 50 Factory, Praga ED 250, CFMOTO CFORCE 520 Gen2